Stöd Ukraina

Piraternas blogg

Tisdag 27 December 2016 - Paris

Turism, mat och astmosfär

Efter en ordentlig hotellfrukost och några klena franska fraser från min sida bar det av mot nästa ställe. Vi fick lära oss hur tågsystemet funkar (eller...någorlunda koll fick vi i alla fall). Det var mycket lätt att förflytta sig från ibis-hotellet vi bodde på som ligger granne med både flygplatsen Charles de Gaulle och tågstationen med samma namn. Innan vi kom fram till vår slutdestination Saint Michel (en tågstation som ligger i det 5:e arrondisemanget), hann vi även med att lite snabbt uppleva den stora stationen Gare du nord, där vi gjorde en "mellanlandning". Väl framme på stationen Saint Michel när vi lämnat den underjordiska perongen bakom oss möttes vi av äkta parisisk anda. Mitt framför våra näsor stod nämligen den gigantiska och vackra Notre-Dame katedralen. Runtomkring sprang människor, många turister men även många fransktalande. Under oss rann Seine, bärandes på diverse turistbåtar. Ni kan nog tänka er hur härligt det kändes att ha vetskapen om att jag ska få stanna här i fyra hela dagar. Hotellet vi bor på nu är väldigt hemtrevligt och mysigt, Home Latin heter det. Läget är suveränt, nära till allt.

Idag har vi bara gått runt och rekogniserat, ätit, vilat och ätit. Det är väldigt skönt att bara få kolla läget en dag innan turistandet kan sätta igång på riktigt. På gatorna ligger en massa restauranger och caféer men även en hel del souvenir-shoppar. Eftersom den stora världskända katedralen ligger så nära så har detta området blivit ett ordentligt turistresemål. Egentligen håller jag mig gärna ifrån typiska turistställen men måste säga att det inte känns så jobbigt just här. Jag är trots allt turist och tänker åka på ordentlig sightseeing imorgon á lá typisk semesterfirare, så det är bara att vänja sig.

Mat har vi ätit i mängder, det finns verkligen matställen överallt här! Det är konstigt att fransoser lyckas hålla sig så smala med så mycket mat runt sig. Jag återkommer på slutet av resan med mer matdetaljer...känner att jag inte riktigt har befunnit mig i Paris länge nog för att kunna utvärdera matkulturen riktigt än...

//Saga
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Tankar och tips
7 år sedan
Louvren
7 år sedan
Torn, bågar och Box nr 5
7 år sedan
Turism, mat och astmosfär
7 år sedan
Turbulent start
7 år sedan