Piraternas blogg

Fredag 30 December 2016 - Paris
Idag var vår absolut sista dag i Paris, vi spenderade några sista timmar på att strosa lite extra och uppleva området vi bott i nu en sista gång. Bland annat hittade vi till min förtjusning en second hand-butik på andra sidan Seine. Dessvärre hittade jag inget roligt där.

Efter det tog vi oss via tåg till flygplatsen där vi befann oss i några timmar. Nu är vi i alla fall på väg hemåt igen. Jag är riktigt nöjd med resan, och glad över att äntligen ha fått uppleva Paris och en del av Frankrike.

Vi har ätit så mycket mat under denna visit så man nästan har blivit trött på att äta....trerätters, ostfyllda crêpes, choklad mousse och en väldig mängd lax. Som vegetarian måste jag säga att utbudet är begränsat. Jag äter fisk och fick överleva på det, men som "ren" vegetarian får man nog vara beredd på att leta lite efter en restaurang som serverar minst en vegetarisk rätt. Men over all är det roligt att ha fått uppleva det så kända franska köket.

Jag tänkte att jag nu efter resan kunde göra en liten tips-lista för en Paris-resande:

Quartier Latin
Området vi bodde i som vi alla tre uppskattade väldigt mycket. Detta kvarter ligger precis vid Notre Dame och Seine, men har även nära till Saint Michel tågstation. Området är ett college-kvarter med mycket restauranger och trevliga butiker. Kvarteret ligger även väldigt i centrum.

Home Latin
Hotellet vi bodde på som var mycket trevligt. Rekommenderas.

Restauranger
Det finns hur många som helst och de flesta vi hann besöka var väldigt mysiga med trevlig personal. Här är några av de bra restauranger vi besökte som jag rekommenderar (alla ligger i Quartier latin):
Le Quartier Latin
Le Grand Bistro
L'auberge St-Severin

Kommer verkligen sakna Paris!

Torsdag 29 December 2016 - Paris
Dagen startade på ett mysigt café med lite croissant-frukost. Jag börjar bli van att beställa på franska nu, skulle bara vilja utöka mitt ordförråd något. Hade varit trevligt att förstå vad de svarar när jag frågar dem något...

Louvren var vårt projekt för dagen. Jag tänkte i alla fall att det skulle ta hela dagen, men efter lite mer än två timmar var vi ute igen. Däremot lade vi ner ännu någon halvtimme på att köa in...Detta museum är så ofantligt stort! Man behöver nästan veta exakt vad det är man vill se INNAN man går in. När man väl börjat irra sig in har man inte längre riktig kontroll över var man hamnar. Vi styrde stegen ganska snabbt mot Mona-Lisa eller La Joconde som hon kallas här, men hann avverka både den grekiska avdelningen och delar av den italienska. Det som var mest förbryllande med det hela var den stora uppståndelsen över den lilla målningen föreställande denna Mona-Lisa som lyckats bli känd världen över. Det gick verkligen inte att komma fram till tavlan på grund av den stora hord av turister och andra åskådare som trängdes framför den...Jaja nu kan jag i alla fall skryta med att jag har sett den.

Efter vi lämnat Mona-Lisa, resten av den italienska avdelningen och den gigantiska massan av folk som befann sig på hela avdelningen, så hamnade vi i den afrikanska utställningen. Det som var så roligt med att hamna där direkt efter Mona-Lisa-anstormningen var kontrasten mellan sjukt mycket folk och några enstaka. Här var nästan helt tomt. Nakna träkrigare är tydligen inte lika intressanta som en målning på en oavläsningsbar kvinna i färgskala grön. Vi avverkade ännu några små lite mindre populära avdelningar innan vi kände oss klara med Louvren, man orkar inte så mycket när man väl är där, på grund av att det är så stort. Däremot måste jag säga att själva byggnaden ändå var det som var mest intressant med besöket. Detta slott som byggdes för den dåvarande regenten Filip ll August, är så stort, vackert och ståtligt. Bara byggnaden i sig är ett museum.

Tips om man åker till Louvren!
Är du under 26 år och bor i ett medlemsland i EU är biljetten gratis SÅ LÄNGE man har med sig ett id med bild. Tex körkort eller pass, har man inte detta får man betala fullt vuxenpris vilket är väldigt surt.

Onsdag 28 December 2016 - Paris
Idag har varit en så fullspäckad dag att jag knappt vet var jag ska börja...jag får börja med början helt enkelt. Vi hade bestämt oss för att viga dagen åt sightseeing och äkta turism. Vi köpte oss åkpass för en av alla turistbussar som kör runt om i staden i ett försök att hinna med alla sevärdheter (eller ja...inte riktigt alla) på en gång. Jag måste säga att bussturen mer eller mindre krossade mina fördomar om turism. Det var verkligen ett jätteeffektivt sätt att ta sig runt och mellan all sevärdheter.

Ganska snart under början av turen befann vi oss på den massiva gatan Champs elysée som nu kantades av en stor julmarknad. Längst ner tornade Triumfbågen upp sig i mitten av gigantisk cirkulationsplats, riktigt häftigt att få se.

Vi hoppade först av bussen vid Eiffeltornet som trots allt är ett besöksmåste när man befinner sig i Paris. Vi åkte aldrig upp i tornet vilket inte alls lockade i och med den gigantiska hord av människor som bildat en kö vid foten av detta världsarv. Istället tog vi oss en ordentlig promenad runt det hela. Det var verkligen människor överallt...turister, försäljare, poliser och vakter beväpnade med k-pist. Verkligen en upplevelse att komma ihåg.

Efter en crêpes-lunch bar det iväg mot Opera Garnier, till min stora förtjusning. Denna magnifika kulturbyggnad är inte bara vacker, historisk och en plats för diverse kulturella upplevelser...den är också upphov och hem till den välkände "Fantomen på operan". Här har myten om operaspöket fötts, som har lagt grunden till Gaston Leroux's bok "Phantome de l'opera", som i sin tur inspirerat Andrew Lloyd Weber att skriva sin världskända musikal "Phantom of the opera". Det som var riktigt trevligt med besöket på operan förutom själva historieupplevelsen var att det inte alls var så fullt med folk där som det var på de flesta andra turistresemål. Man kunde röra sig fritt utan att trängas, perfekt. Vi hyrde hörlurar vid ingången som guidade oss igenom de guldbeströdda salarna, de välbevarade kostymerna och självklart även den beryktade "Box 5" som enligt myten tillhör själva fantomen. Det är på grund av den boxen som Webers opera faktiskt existerar. Det sades att boxen alltid skulle stå tom för operaspöket, för att inte reta upp honom. En kväll, då man trots alla skrönor släppt in publik i just den boxen, föll hela den gigantiska kristallkronan ner under föreställning och dödade en kvinna i publiken. Det var då den riktiga sagan om fantomen byggdes på. Med andra ord är Opera Garnier en "dream come true" för en sann musikalälskare som jag själv.

Efter operan har vi bara strosat, handlat souvenirer och ätit. Man blir verkligen trött efter en heldags turistande...nu ska jag vila och titta på fransk tv.

Tisdag 27 December 2016 - Paris
Efter en ordentlig hotellfrukost och några klena franska fraser från min sida bar det av mot nästa ställe. Vi fick lära oss hur tågsystemet funkar (eller...någorlunda koll fick vi i alla fall). Det var mycket lätt att förflytta sig från ibis-hotellet vi bodde på som ligger granne med både flygplatsen Charles de Gaulle och tågstationen med samma namn. Innan vi kom fram till vår slutdestination Saint Michel (en tågstation som ligger i det 5:e arrondisemanget), hann vi även med att lite snabbt uppleva den stora stationen Gare du nord, där vi gjorde en "mellanlandning". Väl framme på stationen Saint Michel när vi lämnat den underjordiska perongen bakom oss möttes vi av äkta parisisk anda. Mitt framför våra näsor stod nämligen den gigantiska och vackra Notre-Dame katedralen. Runtomkring sprang människor, många turister men även många fransktalande. Under oss rann Seine, bärandes på diverse turistbåtar. Ni kan nog tänka er hur härligt det kändes att ha vetskapen om att jag ska få stanna här i fyra hela dagar. Hotellet vi bor på nu är väldigt hemtrevligt och mysigt, Home Latin heter det. Läget är suveränt, nära till allt.

Idag har vi bara gått runt och rekogniserat, ätit, vilat och ätit. Det är väldigt skönt att bara få kolla läget en dag innan turistandet kan sätta igång på riktigt. På gatorna ligger en massa restauranger och caféer men även en hel del souvenir-shoppar. Eftersom den stora världskända katedralen ligger så nära så har detta området blivit ett ordentligt turistresemål. Egentligen håller jag mig gärna ifrån typiska turistställen men måste säga att det inte känns så jobbigt just här. Jag är trots allt turist och tänker åka på ordentlig sightseeing imorgon á lá typisk semesterfirare, så det är bara att vänja sig.

Mat har vi ätit i mängder, det finns verkligen matställen överallt här! Det är konstigt att fransoser lyckas hålla sig så smala med så mycket mat runt sig. Jag återkommer på slutet av resan med mer matdetaljer...känner att jag inte riktigt har befunnit mig i Paris länge nog för att kunna utvärdera matkulturen riktigt än...

Måndag 26 December 2016 - Paris Charles de Gaulle Airport
Vår efterlängtade avresedag började med en mycket läglig klass två-varning. Inte så kul... Vi såg till att börja vår resa mot Kastrup i god tid ifall bron skulle behöva stängas av i blåsten. Väl på flygplatsen fyra timmar tidiga ser vi att vårt plan är försenat. Ju närmare vi kommer avresetiden ju mörkare och blåsigare blir det. Planet blir försenat ännu en gång och jag blev lite nervös för om vi faktiskt skulle komma iväg överhuvudtaget. Till slut dyker gatenumret upp och vi promenerar äntligen mot gaten och vårt plan. Länge står vi i kö och väntar på att bli insläppta i gaten. Efter det fick vi stå ännu en lång stund och vänta på att bli insläppta i planet. När vi väl kommit på plats meddelar flygvärdinnorna att planet vi nu sitter på är det sista som får lämna Kastrups flygplats. Efter att vi har lyft skulle hela flygplatsen stänga på grund av stormen. När man hör ett sådant meddelande kan jag berätta för er att man blir mer orolig över att man faktiskt ska upp på hög höjd i en storm som tvingat hela Kastrup att stänga, mer än vad man blir lättad över att man faktiskt kommer iväg. Planet lyfter och stormen är väldigt påtaglig, hela planet skälver och skakar på ett sätt jag aldrig varit med om. Nog hann man bli ordentligt uppskrämd innan det hela stannar av och vi kunde slappna av, vi skulle kanske komma till Paris ändå. Mycket riktigt, två timmar senare landar vi i Paris tillsammans med våra skyddsänglar. Äntligen.

Fredag 8 Januari 2016 - Hässleholm
Resealbum: Kerala i Indien
När vi reste hem igår så kändes det som om dygnets timmar aldrig skulle ta slut. Eftersom vi drog tillbaka klockan 6 timmar så reste vi och så reste vi, men det var fortfarande inte ett nytt dygn när vi kom till Sverige. Vi hade 8 timmar i Doha vid mellanlandningen och det gjorde att vi reste hemåt i över 20 timmar innan vi äntligen kunde få krypa ner i våra egna sängar. Nu kan vi dricka vatten direkt ur kranen, sova mjukt, njuta av SNÖ och dagdrömma oss bort till vårt äventyr.

/E
Torsdag 7 Januari 2016 - Doha
Resealbum: Kerala i Indien
Idag fick vi 3-4 timmars sömn, beroende på hur snabbt vi somnade.
Vi vaknade av väckarklockan och jag hade en brännande klåda på foten och armen. Jag hade blivit biten på natten av någonting, såg inte ut som som myggbett men som tur var har det redan lagt sig.
På flygplatsen gick vi igenom ett flertal passkontroller och snart sa vi ett sista hejdå till Indien.
Jag kommer verkligen sakna det här, men det ska bli skönt att komma hem till en egen säng, ett eget hus, drickbart vatten från kranen och framför allt våra hundar Nessie o Zazu!
Ja, gud vad jag har saknat mina sötnosar.
Jag har tänkt på Nessie varje kväll jag går och lägger mig, vad gör hon just nu? Saknar hon mig? Jag vet att hundar inte saknar på det sättet men jag kan inte låta bli att fråga mig det. Tänk om hon sitter där och väntar på mig.
Imorgon ska vi äntligen hämta dom!!!
Men tillbaka till flyget. Precis innan vi kom in i gaten så kom en flygvärdinna och hämtade pappa och frågade om vätskor i vårt bagage.
Han fick följa med henne och titta på vad dom hittat, såklart var det mitt fel. Sanden på black beach var ju helt svart så jag ville ha med lite hem och mamma tyckte att en balsamflaska gick jättebra att ha den i, det tyckte inte vakterna, i deras ögon såg det ut som krut...
Men sanden analyserades och dom förstod att det bara var lite sand.
Men annars gick flyget bra och nu sitter vi på den gigantiska flygplatsen i Doha.
Här finns allt från shopping, lånedatorer och glaståg till vilorum, hotellrum och bönerum.
Det känns mer som en jätte, jättestor kryssning, ja förutom att det inte är en båt då..
Det enda dåliga här är att allting kostar lika mycket som det gör i Sverige, det är lite tråkigt..
Men nu ska vi gå och käka! Och några timmar senare ska vi ta flyget till köpenhamn!!!!
Hejdå

/Elsa 13
Torsdag 7 Januari 2016 - Doha
Resealbum: Kerala i Indien
Idag började hemresan 1.30. Hotellet körde oss till flygplatsen och sedan började äventyret "Hemresa"! Första passkontrollen var för att gå in genom första dörren och passkontroll Nr:2 var 4 meter efter den första. Sedan slussades vi runt i fållor och visandet av pass slutade inte förrän vi visat biljetter och pass åtta gånger! När vi kom till gaten blev jag kallad till disken där jag fick lämna ifrån mig mobil och alla lösa saker. Det visade sig att de hittat en flaska med något innehåll i vårt bagage som vi redan checkat in. Elaine och jag trodde det var cocosnötsoljan som börjat läcka.
Jag blev slussad själv med en värdinna genom ytterligare kontroller och visiteringar innan jag kom till säkerhetsavdelningen där väskan fanns. Jag såg att det var Elsas väska. Två beväpnade vakter stod och bevakade väskan och frågade om jag kunde öppna den. Det första jag såg var att inget läckt och undrade vad det kunde vara? Jag kände mig lite nervös när jag öppnade väskan och det första jag fick upp ur en sidoficka var en balsamflaska! Vakterna ryggade tillbaka. Jag sa att det bara var balsam och räckte över flaskan. Jag kollade vidare i väskan, men hittade inget mer! Vakterna brydde sig inte alls om mig och väskan, utan var helt fokuserade på balsamflaskan. Det kändes lite skumt, så jag tog flaskan från dom och öppnade. Jag blev själv förvånad för det såg inte ut som den innehöll balsam! Nu blev jag lite paff!
När jag samlat mig hällde jag ut lite av innehållet i handen och kom på att Elsa hade plockat med sig lite av sanden från Black Beach. Det som låg i min hand liknade svartkrut väldigt mycket. Då kunde jag inte hålla mig och började skratta högt. Jag förklarade för vakterna som tog flaskan för analys.
Efter en stund kom de tillbaka och jag fick tillbaka balsamflaska och jag kunde återförenas med min familj. Inget indiskt fängelse denna gången :) !

/ Johannes ( nästan från ett fängelse) 😂
Tisdag 5 Januari 2016 - Alleppey
Resealbum: Kerala i Indien
Idag åkte vi från Varkala för att gå in i resans sista fas. Nu när vi ändrat planerna skulle vi bli hämtade med taxi klockan åtta. Är man i Indien kanske det inte riktigt blir som planerat, så vi fick ringa och väcka taxichauffören lite över åtta. Tio minuter senare hämtade han oss. Detta var den värsta taxiresan på hela resan. Jag tycker alla kört ok och jag har kännt mig trygg. Idag var det flera nära-döden-upplevelser! Min helt egna slutsats av alla taxiresor är att man ska ta en äldre chaufför. Mer erfarenhet och kör lugnare!
Väl framme i Allapey gick vi ombord på vår husbåt. Den var fin och rummen var helt ok med AC och badrum och vi blev helt själva på båten, lyxigt!
Innan lunchen serverades åkte vi på Backwater sittandes i sköna soffor ätandes frukt och tittade på vyerna och slappade.
Till lunch fick vi thali som är ris med många olika röror och såser.
På eftermiddagen la vi till vid en liten ajuvedaklinik där Elsa och jag fick massage. Nu vet jag hur ett popcorn känner sig när det ligger i varm olja! Jag har inte bestämt än vad jag tyckte om det, men min hud är len och fin.
När vi kom tillbaka till båten möttes vi av en glad Vilgot som tagit upp ett par småfiskar.
Samma sekund som solen gick ner kom en miljon mygg och tänkte kalasa på mig. Som tur är går hela båten att stänga till med myggnät, så vi kan fortfarande sitta ute och njuta av svalkan ( 26 grader).
Nu väntar vi på middagen och i morgon fortsätter vi till Kochi.

/ Johannes
Tisdag 5 Januari 2016 - Alleppey
Resealbum: Kerala i Indien
Idag var det den sista dagen i Varkala. Det var kul men ändå var det tråkigt. Det är kul för att vi ska på nya äventyr och det är tråkigt för vi åkte ifrån de fina bungalowerna och det var mitt favorit ställe, för i Varkala fick jag fyra Barracudatänder från en restaurang. Men det bästa var när vi var i en stenbutik där köpte mamma, Saga, Elsa och jag var sin sten som betyder något. Jag tog direkt ut en sten som var svart och vit mamma tog också en sån och den betydde att den skulle hjälpa mot migrän (som jag och mamma har) fast det fick vi veta efter att vi valt sten.
Men nu åker vi på backwater som är mysigt.
På lunchen idag var det Thali och det är ris med många olika såser och röror.
Vi tog en paus och stoppade båten för att Elsa och pappa skulle på massage. Då passade jag på att fiska lite och jag fick två fiskar; en fisk var stor och hade en svart prick på båda sidorna och med rött längst ut på fenorna och den kallas silverfisk och den andra fisken var mindre och hade vassa fenor jag skar mej på och den hade två långa spröt där fram. Den var inte som en svensk fisk utan den pep så att det gjorde ont i öronen.
Fiskespöt var bara en bambu pinne med en lina och en krok längst ner men det funkade bra.