Stöd Ukraina

Nictes blogg

Måndag 14 Januari 2008 - Sámara

I Costa Rica

Hej igen

Nu befinner vi oss i Costa Rica, vi har faktiskt varit har i en vecka redan, vi borjade med en natt i San Jose, inte varldens roligaste stad, ungefar likadant som Lima och Quito, de ar inte sa bra pa huvudstader har direkt... Dock spenderade vi bara en natt dar, vi hade ordnat med transport upp till Arenal, La Fortuna redan kl 8 pa morgonen. Tyvarr blev Nicklas lite sjuk och sov bort forsta dagen i La Fortuna, men jag fick en chans och knata runt lite. Andra dagen bokade vi en tur, Hike runt vulkanen Arenal med mojlighet att se lava, Arenal ar den enda aktiva vulkanen i Costa Rica och den skickar hela tiden ut lite lava och kastar stenar.. Tyvarr fick vi inte se nagon lava, men vi hade ganska tur anda, for de senaste dagarna hade de varit sa molningt och regnigt att de inte ens sett vulkanen knappt. Darefter gick turen till en av alla varma kallor som finns runt vulkanen, har fanns de ca 40 olika varma pooler med temperaturer upp till 67 grader!
Inte nagon speciell hojdartur, men Nicklas kande sig inte helt okej sa de va nog ganska bra!

Dagen efter akte vi till Monteverde, vi hade bokat en tur som skulle ta oss med taxi, sen bat darefter bil och tillsist hast... Ska kanske tillagga att Nicklas aldrig har ridit forut... Men vilken tur, bara delen med bil upp i bergen, dar behovdes verkligen fyrhjulsdrift, vet inte om man ens kan kalla de vagar... och sen hast turen vilken utsikt, och nu har Nicklas bade travat och galopperat:-)

I Monteverde, som ligger i regnskogen, eller egentligen i molnskogen (kallas Cloudeforest) tvingade Nicklas mig till Canopying, alltsa ziplines uppe i tradtopparna, de ar alltsa 60 meter upp over marken, maste jag tillagga att jag har hojdskrack... Forsta tva gick helt okej, de var lite kortare for att man skulle kunna testa sig fram med bromsningar osv. sen kom provet, en 600 meter lang lina som tar en ratt over halva omradet, men jag overlevde de ocksa, efter en 9-10 linor kom vi fram till Tarzansvingen, ingen hade berattat om denna innan, man klattrar upp for en ca 15 meter hog stallning och satts fast i en lina och kastar sig handlost ut i en tarzansving alltsa fram och tillbaka... Jag trodde verkligen att jag skulle borja grata, jag har nog inte varit sa radd i hela mitt liv... Men nu efterat... Jag gjorde de, vad som va an varre vad att de va en gubbe framfor oss som hoppade in i stallningen och skadade benet, de gjorde ju inte de hela sakrare direkt...

I Monteverde hann vi ocksa med hangning bridges, de har broar som hanger uppe i tradtopparna som gar genom regnskogen sa man kan kolla pa faglar och andra djur, vi sag faktiskt howlermonkey, tror att de kan vara vralapor pa svenska.

Nu har vi tagit oss vidare, vi hade ju funderingar pa att aka till Karibien sidan, men tydligen har vadret spelat ett spratt har i Costa Rica och aven fast de ska vara "dryseason" just nu sa har de sporegnat och blast pa den karibiska sidan, sa vi beslutade oss att aka vasterut, till Samara, i morgon fortsatter vi nog lite soder ut till Montezuma, de ska vara en gammal hippiekolloni, sa vi far se om vi hittar nagot hotell som passar krasne mig:-)

Kram Therese och Nicklas

PS mamma och pappa, hoppas ni har de bra!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Antligen Tobago
13 år sedan
Ahhh vilken trakig dag...
13 år sedan
Mer vita strander
13 år sedan
Mayreau och Union Island
13 år sedan
Bequia, St Vincent
13 år sedan