Stöd Ukraina

Nictes blogg

Tisdag 8 Januari 2008 - Arenal

Galapagos

Hej igen

Nu va de ett tag sen sist, hoppas alla mar bra!
Jag har ett par dagar tankt skriva om Galapagos, men jag har inte riktigt vetat vad jag ska skriva, man kan saga att den turen gjorde mig helt mallos, eller kanske ordlos... De va verkligen nagot helt otroligt, fantastiskt och helt overkligt, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva mer an - AK DIT!!!

Jag far val borja att tacka Tore, Scopoderm, helt perfekt, inte de minsta sjosjuk en anda gang! Och tack mamma for att du fick de utskrivna. For visst va de en hel del sjogang, speciellt pa natterna nar vi fardades mellan oarna!

Har kommer en liten sammanfattning om vad vi har sysslat med de senaste dagarna, jag lovar att beratta mycket mer nar vi kommer hem, har ungefar 400 bilder att visa:-)

Vi landade pa Galapagos tidig formiddag, efter att vi fatt ut varat bagage tog vi lokalbussen ratt over on Baltra, till en liten bat som skulle ta oss till stora on Santa Cruz. Redan pa den lilla batturen borjade vi fatta vad vi skulle fa vara med om... Pa en boj drygt halva biten ut lag ett sjolejon och solade, strax brevid i vattet simmade en havsskoldpadda... De kandes nastan som de va utplacerade, som pa zoo...
Efter ytterligare en busstur kom vi till Puerto Ayora, "huvudstaden". Dar blev vi upphamtade med gummibatar och korda ut till varen bat. Baten bestod av underdack, dar besattningen bodde, forsta planet dar de fanns 4 hytter, alla hytter hade vaningssang och egen toalett och dusch, har fanns dessutom matsalen och koket, dar de lagades till ordentliga frukostar och 3 ratters bade till lunch och middag! Vaningen over hade ytterligare 4 hytter samt bar och overtackt soldack, langst upp var de egenligen bara ett tak, men umarkt for solning!

Forsta dagen kakade vi lunch pa baten, darefter akte vi tillbaka till land dar en buss vantade pa oss for att ta oss till hoglandet pa Santa Cruz, for att se landskoldaddorna. Nar vi klev av bussen sag vi en och tyckte de va helt otroligt, efter en 20 meter oppnade sig hela landskapet och dar va de en 20-30 stycken, sa otroligt overkligt... Man kunde komma valdigt nara, en del fraste vid en halvmeter andra kunde man nastan rora... Ja, ni ser ju bilderna!

Under den har turen var vi 16 personer, alla valdigt trevliga men kanske inte rikigt lika roliga som under inkaleden, nagot som var kul va att den irlandska killen vi hade kommit bast overens med under inkaleden, visade sig ocksa vara pa den har turen!

Efter middag och lite eftersnack gick vi och la oss, medan baten akte 6 timmar soder ut till Floreana.
Pa morgonen tog vi oss en svang pa on, varan guide hette Mauricio och va otroligt kunning. De forsta vi sag va sjolejon... nar vi gick en bit in pa on kom vi till en sjo med sotvatten, dar fanns de flamingos, efter en kort promenad till andra sidan, fick vi se rockor i vattnet.
Tillbaka till baten och pa med vatdrakten och hoppa i gummibatarna igen. Ut till en strand pa on Champion dar sjolejonen holl till, vilken fantastisk snorkling, sjolejon, och en otrolig variation av fiskar.
(Jag ar ledsen om jag anvander orden fanastisk och otrolig sa manga ganger idag, men jag kommer inte pa nagra andra ord...)

Pa eftermiddagen landsteg vi vid Post Office Bay, lite annorlunda post office, dar man bade kan lamna och hamta post i en tunna. Forr anvandes den av sjofarare som korsade forbi fran England och vidare, da kunde de lamna posten dar och ett annat fartyg som va pa vag at andra hallet kunde plocka med sig den tillbaka till England. Nu fortiden gor turisterna samma sak...Sa vi tog med oss ett brev till Lidingo och ett till Solna, dessa maste levereras personligen och far inte postas nar man kommer hem! Sa bli inte radd om de kommer nagon och lamnar ett yvkort fran Galapagos personligen.... Darefter hade vi ytterligare snorkling, vi sag rockor och havsskoldpaddor, dessutom ett valdigt lekfullt sjolejon!

Dag tre vaknade vi upp pa Espanola, har finns de djur, de nastan klev pa en... sjolejon, marinleguaner, blue footed bobbies, och en massa andra faglar, som tex waved Albatross.. de fanns sa manga sota sjolejonsbebisar och jag garna hade tagit med mig en hem, men som Nicklas sa snallt papeckade sa skulle vi nog inte pa plats alla fem i sangen nar den blev lite storre.....

Pa eftermiddagen landsteg vi pa en helt kritvit strand, de va som kokosflingor.. och fullt med stora stenar, sag de i alla fall ut som pa hall, men de visade sig vara ett hundratal sjolejon, tyvarr va de ganska blasigt, sa de va omojligt att snorkla, man sag helt enkelt ingenting, men vad gjorde de nar man kunde sitta i timmar och kolla pa sjolejon!

Dag fyra tillbringade vi pa Santa Fe, hos de beromda landiguanerna, denna o va otroligt vacker, om ni tittar pa korten ar de den on med roda buskar och kaktusar! Langst bort pa on finns en koloni av ungkarls sjolejon! De ar ocksa harifran Nicklas kort pa de doda landiguanerna kommer ifran... De va ocksa har vi gjorde varan sista snorkling, de ar sa otroligt haftigt med de stora sjolejonen som kommer emot en i vattnet...

Redan pa kvallen akte vi vidare till nasta stalle, pa vagen dit hade vi spanning pa val, for de ska tydligen finnas pa den strackan, tyvarr sag vi inga valar men daremot blafenade haj som hoppade, helt otroligt, och mantror som liksom flippade/hoppade i vattet. Nar vi kom fram till platsen for att satta ankare, berattade Mauricio att de brukade halla till en hel del hajar just i dessa vatten... Och sa fort de blev morkt sag vi ett helt gang cirkulera runt baten. Kan tillagga att de inte va nagon som badade den kvallen...

Femte och sista dagen landsteg vi tidigt pa morgonen, innan frukost, pa North Seymour. har ar de ett riktigt paradis for den fagelintresserade, de finns massor av Fregattor och en hel del bluefooted boobies, dessutom finns de 2 stycken greenfooted bobbies, varav vi hade turen att se en av dem! Efter en timmes runttur akte vi tillbaka till baten och begav oss mot Baltra och flygplatsen!

Vi kunde nog spenderat flera veckor till dar, men samtidigt vet jag inte om vi skulle kunna ta in sa mycket mer, man ar helt forundrad och full av upplevelser.

Nu befinner vi oss i Costa Rica, La Fortuna, aterkommer med mer harifran snart!

Kram Therese & Nicklas
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Antligen Tobago
13 år sedan
Ahhh vilken trakig dag...
13 år sedan
Mer vita strander
13 år sedan
Mayreau och Union Island
13 år sedan
Bequia, St Vincent
13 år sedan