Stöd Ukraina

Ivans blogg

Lördag 26 September 2009 - Stockholm

Höstdag i Tanto

Bytte Roslagen mot Stockholm och Tanto denna helg.
Skulle förbereda packning inför Vietnam på måndag. Plocka fram snorkel och cyklop igen.
Packningen ganska enkel. Men måste tänka på regnkläder. Korta häftiga skurar nu under monsuntiden.
Annars vanliga sommarkläder plus något varmt för kyligare kvällar uppe i bergen.
Biljetter internetbokade på Arlanda Express och Transfertaxi (bolaget) förhandsbeställd.
Hoppas att Thai har egen incheckning annars långa köer till Luftfartsverkets incheckning.
Skall kolla om jag kan checka in på Thais hemsida 22 timmar innan.
Måste dock ändå stå i kö till Baggage Drop Off.

Inte heller helt fel att vara i stan denna helg. Tillbringade många timmar på söderbalkongen i solen.
Årstaviken från balkongen. Förbindelsen mellan Saltsjön och Mälaren. Globen i bakgrunden.
Här passerar armador av båtar varje halvtimme. De måste ju slussa i Hammarbyslussen innan de kan komma in till vintervilan på någon båtklubb i Mälaren.
Flaggning för något idag vid vår grillplats. Kanske någon i huset som fyller år.
Härliga höstlövsfärger mot berget nedanför.
Inte illa att bo så här, men ändå centralt i Stockholm innanför tullarna på Södermalm
Precis nedanför ligger Årsta Holmar. Ingen egentlig landförbindelse. En bofast med verksamhet finns på en av öarna. Roddbåt gäller eller isen på vintern. Har varit på kräftskiva på ön.
Järnvägsbron med järnbåge och romerskinspirerade stenvalv är under renovering. Den förband norra och södra stambanan med varandra. Till höger om gamla syns den nya rödfärgade.
Holmarna är annars ett naturreservat med rikt fågelliv. Går jag ut på balkongen på kvällen och spelar upp en näktergal från memopinnen får jag svar från ön. Hägrar som finns där har rymt från Skansen.
Mot norrsidan inte så mycket vatten, med desto mera träd i Tantolunden.
Högalidskyrkans tvillingspiror sticker upp och solen är på väg ner.

Now back to work. Har printat ut mängder av information om Vietnam.
Skall sovra nu och bara ta med det absolut nödvändigaste. Onödigt att åka på övervikt redan på nedresan.
Dela med andra:    

Kommentarer
Elgona säger:
vackra bilder,jag önskar dej en underbar vistele i landet dit nu reser..
m
Postat 2009-09-28 09:41  Anmäl
Ellinor säger:
Härlig grön utsikt! Hoppas ni får en bra resa i Vietnam!
Postat 2009-09-28 08:44  Anmäl
Qiqqit säger:
Hej trevlig tripp..hoppas du får kannon väder..vilket vi verkar gå mot sämre..men passa på att njut..sthlm är vackert men bor numera i Almunge sen 1månad ..underbart..ha det..Kicki
Postat 2009-09-28 04:04  Anmäl
Reseglad säger:
Trevlig resa önskar jag dig.Ser fram i mot bilder framöver.Hälsningar från en dam som är i Nice för tillfället.
Postat 2009-09-27 21:02  Anmäl
Haidi säger:
Önskar dig en riktigt spännande och trevlig resa i Vietnam
Postat 2009-09-27 17:07  Anmäl
Leroslover säger:
Fina bilder! Ha en riktigt skön semester i Vietnam!
Postat 2009-09-27 16:47  Anmäl
Myrran säger:
Jag kan bara instämma i vad dina tidigare vänner skriver. Du bor jättefint. Nu önskar jag dig en riktigt trevlig resa till Vietnam. Ser fram emot dina härliga bilder så småningom.
Maggan
Postat 2009-09-27 16:41  Anmäl
Mape säger:
Flaggan i topp,Trevlig resa till Vietnam,oväntat besök Gevalia bjudes det på.// Mape
Postat 2009-09-27 16:24  Anmäl
Crista säger:
Tycker detta är så unikt med våra storstäder i Sverige jämfört med många andra storstäder att naturen finns runt knuten även om du bor ganska centralt.
Ha de så gott på resan nu..ska bli intressant att se och läsa om den sedan.
Postat 2009-09-27 11:49  Anmäl
Merlin säger:
Du har det bra. Önskar dig en härlig semester i Vietnam.
Postat 2009-09-27 00:13  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mellanöstern — Iran
9 år sedan
Med M/V Funchal till Scotland.
10 år sedan
Malta och Gozo.
10 år sedan
Malaysia och Malacca Strait.
11 år sedan
Efter Indien.
11 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Gullsing
Gullsing säger om Ivans bild "Grillplatsen":
Sån härlig utsikt du har! Gilla
26 september 2009 23:16
Rika44
Rika44 säger om Ivans bild "Årstaviken.":
Fin utsikt du har.Och nu lämnar du detta vackra för några veckor. Hoppas att det finns löv kvar på träden när du kommer ...
26 september 2009 21:33