Stöd Ukraina

Ivans blogg

Måndag 5 November 2012 - Indien
Resealbum: Klassiska Indien

Efter Indien.

Indien har 1.2 miljarder invånare. Kändes ibland som att alla stod tätt runt omkring tillsammans med tutande motorickshaws.
Jag kastade ingen skugga längre när jag kom hem. Kilona hade rasat. Oberoende om man åt på olika restauranger eller hotell var oftast lunch och middag samma upplägg. Olika vegoröror. Ibland en hackad kyckling. De som som gillar vegomat hade också svårt med all chili i den. Gick ibland att kyla ner med yoghurt.
Jag levde nästan bara på det goda indiska brödet. Varför äter indierna upp djurens mat?
Svårt för en som tycker bäst om "Kentucky Prime Roast." Very rare!
Den indiska kostcirkeln tyckte jag mest liknade en varningstriangel.För att uttrycka sig i geometriska termer! Försökt förklara för mina vegetariska vänner att kött bara är en biprodukt. När man tillverkat skärp, damhandväskor, portföljer, handskar och skor blir det kött över. Skulle vara ett resursslöseri att bara slänga det. Därför äter jag upp det.

Ångrar dock inte Indenresan. Litet får man stå ut med.
Uppvägdes gott och väl av allt man fick uppleva och se.

Väl hemma började jag längta efter att få sitta under en palm på en tropisk ö och bara höra vågorna.
Så får det bli.
I januari med Qatar Airways till Kuala Lumpor. Spännande att testa världens bästa airlines både 2011 och 2012. Efter några dagar i KL ut till Langkawi med Malaysia Airlines. Langkawi blir bas för island hopping mellan öarna i Malacca Strait.
Önskar alla mina vänner
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR
Dela med andra:    

Kommentarer
Ivan säger till Travelfun:
Hej Kristin!
Såg vid flera tillfällen att det var ganska vanligt att när den som serverade upptäckte något på glas eller talltik som inte borde vara där tog sin egen tumme och drog bort det.
Postat 2012-12-28 14:21  Anmäl
Travelfun säger:
Hej Ivan,

Bra tips att kanske kolla besticken också :-)
Det hade jag inte tänkt på... man tvättar händerna, men besticken då...
Postat 2012-12-28 11:40  Anmäl
Ivan säger till Ziesta:
Hej 15 - 17 h!

I Delhi bodde vi på UDS Villa båda gångerna.
Du kan Goggla.
Nära till Connaught Place och T-bana.
Litet hotell med få allmänna utrymmen.
Restaurangen i undervåningen.
Maten; frukost OK men åt också någon middag innan vi drog ut på stán som inte var något att göra vågen för.
Sett på din CV att den nog ändå skulle passa dig.
Är klassat 3½* Kanske litet överdrivet.
Men rummen var välskötta, hade allt vad man kunde behöva och personalen hjälpsam.
Hade t.o.m. en liten balkong.
Gick att växla på hotellet.
En lokal turistbyrå hade en lokal på hotellet. Nu klarade vi oss själva, men de kan säkert ställa upp med utflykter, biljetter m.m.

Hälsnigar
Ivan utan siesta nu.
Postat 2012-12-19 22:42  Anmäl
Ivan säger till Ziesta:
PS.
Glömde maten.
Klarade oss bra.
Vanliga rekommendationerna gäller. Handtvätt!
Vi hade en del våtservetter kvar sedan svininfluensan.
DAX, desinficerande våtservett och spray INVANZA.
Kom till användning för att torka av besticken med.
Såg ibland på restauranger, att när de lade fram sked och kniv kollade de. Såg besticken inte rena ut tog de tummen och torkade av med.
Ingen vet var den tummen hade varit innan.
Postat 2012-12-19 22:39  Anmäl
Ziesta säger:
Kul att läsa om och se bilder från din Indien-resa! Jag åker själv dit om några månader. Landar också i Delhi och sedan blir det rundresa i norra Indien, med inriktning mot just vegetarisk mat.. Smaken är olika.. :-) Var bodde ni i Delhi? Lyckades du klara dig undan magsjuka? Är också lite orolig för det..
Postat 2012-12-19 13:40  Anmäl
Karinlorvik säger:
God Jul och Gott Nytt År!
Hoppas du får lite bättre mat på nästa resa ...
Postat 2012-12-17 10:44  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mellanöstern — Iran
9 år sedan
Med M/V Funchal till Scotland.
10 år sedan
Malta och Gozo.
10 år sedan
Malaysia och Malacca Strait.
11 år sedan
Efter Indien.
11 år sedan