Stöd Ukraina

Ivans blogg

Fredag 5 Oktober 2012 - Indien
Resealbum: Klassiska Indien

Klassiska Indien

Jag har sedan länge en indisk bekant som jobbar med India Center in Sweden. Startade för 20 år sedan en resebyrå, Indcen Resor. Först mest Indien. Har länge försökt övertala mig att åka till Indien. Mitt svar: ”Jag blir magsjuk bara jag flyger över.” Till slut sa jag OK. Det blev bara norra Indien, det s.k. klassiska Indien. Finnair till New Delhi. Efter några dagar där inrikes med Jet Airways till Varanasi (f.d. Benares) vid Ganges. Skulle se eldarna när man hade vinden i ryggen. Blev istället i en liten roddbåt utanför på Ganges. En tidig morgontur också nästa dag, i roddbåten vid soluppgången på Ganges för att kolla att alla tvättade sig ordentligt.
Sedan fortsatt inrikesflyg till Khajuraho. En liten plats med bara 10.000 invånare, men mest känd för sina tempel med de erotiska skulpturerna. Alltid kan man väl lära sig något enl. Kamasurtra.
Sedan fortsättning genom landsbygden till Jhansi och därifrån tåget till Agra. Fick soft seat inne i tåget och slapp åka på taket! Tog några dagar att kolla in Taj Mahal som kejsaren Shah Jahan lät bygga åt sin favorithustru. Ett av de sju nya underverken. Hann också med Agra Fort. Sista stoppet innan åter tillbaka till New Delhi blev Jaipur med boende i ett maharadja palats. Elefantrygg upp till Amber fortet. New Delhi gjordes med cykelrickshaw till Old Delhi.
Ångrar inte att jag gjorde denna resa.
Starka och minnesvärda intryck. Mycket hjälpsamma var alla jag träffade.
Fick också många tips på webben av Henric, indien.nu.
Kan nu rekommendera klassiska Indien till flera.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mellanöstern — Iran
9 år sedan
Med M/V Funchal till Scotland.
10 år sedan
Malta och Gozo.
10 år sedan
Malaysia och Malacca Strait.
11 år sedan
Efter Indien.
11 år sedan