Stöd Ukraina

Ivans blogg

Tisdag 18 September 2012

Indien nästa.

Visst blir det Indien om en månad. Har förvånat alla eftersom jag alltid sagt: "Aldrig Indien, blir magsjuk bara jag flyger över"!

Har en bekant som jobbar med India Center in Sweden. Han har sedan många år hjälpt sina landsmän här med biljetter hem när de vill hälsa på släkten.
Han hade bra kontakter med olika flygbolag och kunde ordna bra priser. Han jobbade framgångsrikt så mycket med detta att han för 18 år sedan startade en egen resebyrå. Indcen Resor.
Först mest Indien, men sedan blev det hela Asien, Australien och New Zeeland. Nu även Oceanien. Han ordnade mitt flyg till Sri Lanka och Maldiverna över millennieskiftet 99 — 00. Med Emirates.

Han har länge försökt övertala på mig att åka till Indien. Tills slut sade jag ja. Det blir bara norra Indien, det s.k. klassiska Indien.
Flyger med Finnair till New Delhi. Efter några dagar där inrikes med Jet Airways till Varanasi (f.d. Benares) vid Ganges. Skall väl kolla eldarna när jag har vinden i ryggen någon dag.
En tidig morgontur på Ganges måste också vara med. Sedan fortsatt inrikesflyg till Khajuraho. En liten plats med bara 10.000 invånare, men mest känd för sina tempel med de erotiska skulpturerna.
Alltid kan man väl lära sig något enl. Kamasurtra.
Sedan fortsättning genom landsbygden till Jhansi och därifrån tåget till Agra. Hoppas få en soft seat inne i tåget och slipa åka på taket. Tar nog några dagar att kolla in Taj Mahal som kejsaren Shah Jahan lät bygga åt sin favorithustru. Tog 22 år så hon hann aldrig flytta in (levande). Ett av de sju nya underverken. Måste också hinna med Agra Fort.
Fortsätter till Fatehpur Sikri som skulle bli den nya huvudstaden på 1500-talet men övergavs och kallas nu för spökstaden.
Sista stoppet innan åter till New Delhi blir Jaipur med boende i ett maharadja palats. Där blir det nog elefantrygg upp till Amber fortet.
Från New Delhi hem via Hälsingfors. Bra med direktflyget i en A340 där man kan boka sidoplatserna där man bara sitter 2 pers. ARN till HEL tar bara 55min och bagaget checkas in för hela flighten.

Sonen var för några år sedan gästföreläsare i Thiruvananthapuram (Trivandrums) Medical University för att föreläsa i sin läkarspecialitet, Diabetes 2.
Han gillade Indien stå starkt att han sedan tog ner hela familjen för ett par veckor i Keralaprovinsen.
Han har också övertalat mig att testa Indien.

Skriver nu här om detta i RG, men har ännu inte hunnit skriva eller lägga in några bilder från förra resan i juni till Kreta/Chania/Agia Marina/Platanias i juni.
Skall dock försöka hinna med den först innan jag kommer hem med alla intryck från Indienresan.

Tid är tyvärr en bristvara i min tillvaro.
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Kul! Ska googla efter dem. Tack för tipset!
Per J Andersson känner jag till sedan tidigare. Var på ett föredrag med honom om Indien för flera år sedan på TUR-mässan bl.a..
Postat 2012-09-25 18:18  Anmäl
Ivan säger:
En av mina vänner, Per J Andersson, redaktör på Resetidningen Vagabond har varit många gånger i Indien och skrivit många artiklar i tidningen plus några böcker. Den senaste "Elefanten som började dansa " rekommenderas. Han kommer nu med en ny reseguide i november.
Också David Ståhl, Indienkännare har publicerat en del. Båda har egna hemsidor.
Postat 2012-09-25 18:01  Anmäl
Ziesta säger:
Spännande! Ska bli intressant att höra om din Indien-resa, och speciellt Delhi, sedan! Jag ska också dit men inte förrän nästa år.
Postat 2012-09-25 14:25  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mellanöstern — Iran
9 år sedan
Med M/V Funchal till Scotland.
10 år sedan
Malta och Gozo.
10 år sedan
Malaysia och Malacca Strait.
11 år sedan
Efter Indien.
11 år sedan