Ivans blogg

Lördag 11 Oktober 2014
Har alltid varit nischad på länderna i Mellanöstern. "Vår civilisations födelse."
Just nu kan det vara litet problem med att resa runt där. Speciellt Irak och Syrien.
I Syrien och Jordanien var vi 2008. Libanon tidigare efter inbördeskriget.
Just nu är Iran det säkraste att åka runt i. UD avråder dock från de östligaste områdena.
Så blev det då en rundresa i Iran med start i Teheran och slut i Shiraz.
Däremellan Isfahan, Kashan, Pasargade och Persepolis.
De flesta av dem gamla persiska huvudstäder under Darius I, II och III, Kyros och Alexander den store.
Vi passerar platser där man hittat kvarlevor från invånare för 9000 år sedan.
Byggnadsrester, en sorts terrasserad pyramid, Ziggurat som är världens äldsta. 5000 år gammal.
Detta är verkligen kulturmark!
Måndag 2 September 2013 - Göteborg
M/V Funchal är ett klassiskt gammalt fartyg som gått på kryssning i många farvatten.
Kryssningar har aldrig varit "my cup of tea" tills jag fann detta fartyg.
Funchal byggdes 1961 i danska Helsingör som lyxfartyg åt dåvarande Portugals president. Han använde det för att göra statsbesök med.
Funchal fick senare en grekisk redare och delägdes under en period av Fritidsresor för kryssningar i Karibien.
Fick sedan en portugisisk redare tillsammans med fyra andra fartyg; Arion, Athena, Danae och Daphne.
Fartygen anpassades för kryssningstrafik och och blev Classic International Cruises.

Intressant kan vara att M/S Athena byggdes 1948 på Götaverken i Göteborg åt Svenska Amerikalinjen med namnet M/S Stockholm. Hon blev allmänt känd 1956 efter kollisionen med M/S Andrea Doria. Sedan dess har hon haft minst 7 olika namn hos olika redare innan hon hittade hem till Classic och dess portugisiska redare.
Classic´s fartyg opererade huvudsakligast i Medelhavet, men även Brittiska öarna, Röda Havet och Sydostasien fanns med.
Funchal fick ta på sig ett antal kryssningar från Göteborg.
Hollands blommor, Norges fjordar, Brittiska öar, Island med Färöarna och Orkney samt Nordkap.
Kryssningana är då helt utformade för svenska gäster, med svensk kryssningschef, svenska kryssningsvärdar och -värdinnor. Program, menyer och utflykter på svenska. Läkare finns med och svensk sjuksköterska.

M/S Funchal gjorde en sista resa med oss 2010 till Island, Färöarna och Orkneyöarna innan hon återvände till Lissabon för renovering. Tyvärr avstannade det arbete när redaren avled.
En ny redare, med friska pengar övertog fyra av fartygen tidigare i år. Daphnes öde är för mig okänt.

Den nye redaren satsade först på Funchal som skulle bli rederiets flaggskepp. Efter tre år och 100 miljoner blev så till slut Funchal färdig. Nu uppklassat till ett fyrstjärnigt fartyg.

Nya rederiet Portuscale Cruises´s representant i Sverige är Latitude Travel AB. Ägaren Bo Paulson, liksom jag själv med mångåret förflutet i resebranchen, har marknadsfört och sålt resorna med Funchal från Göteborg sedan 70-talet.

Fartrygsprofil:
Längd 155 m
Bredd 20 m
Tonnage 9563 ton
Fart 17 knop
Hytter 244
Crew 190
Däck 7
AC
Stabilisatorer
Kylskåp i hytt
Platt TV

• Två restauranger * Fyra barer * Taxfree * Film- och konferenssalong * Kasino * Pool ute * Internet * Spa *
• Gym * Bibliotek * Tvättservice * Roomservce *

Hade bokat vår vanliga hytt 101 (tidigare B) på styrbordssidan längst föröver på översta däck 7, Navigators Deck. Kan gunga litet högst upp när det är sjö, men vi har sjöben. Två fönster och hyfsat gott om plats. Inför denna kryssning helrenoverad liksom hela fartyget.

När jag räknade med att Funchal på sin väg från Lissabon till Göteborg borde befinna sig någonstans på Bay of Biscay loggade jag in på Life Ships Map, Vessel Traffic and Positions, men hittade henne inte först. När jag utsträckte letande såg jag att hon låg kvar på varvet i Lissabon.
Ett samtal till Lena Paulson, en av Bos två döttrar som också är i företaget gav beskedet att hon blivit försenad.

Även i Göteborg uppstod en försening när Transportstyrelsens inspektörer hittade fel och brister som först måste åtgärdas innan de gav sitt OK.

Vår kryssning till Scotland avgick dock på rätt dag och i rätt tid.
En stämningsfylld avfärd med Göteborgs Dansgrupp Göta Lejon som viftade av oss på kajen. Bye bye!
En fin tradition som vi varit med om de senaste gångerna. Tack Bo!

Väl ombord uppsökte jag restaurangernas Maître d´hôtel, Nicolau Pereira som alltid vet vilken restaurang och bord vi föredrar.
Hann också med ett kort möte med gamle vännen Jan Hygrell som vi haft som kryssningschef tidigare.

Tror nu att bilderna bättre kan beskriva denna kryssning till Scotland.
Tisdag 4 Juni 2013 - Malta
Resealbum: Malta och Gozo.
Som vanligt är vi på resa någonstans runt 6:e juni.
Vi firar en gemensam högtidsdag. I år den 48:e.
Nu blev det SAS till Malta. Bonuspoängen räckte nästan till hela flighten.
Sökte ett hotell med de vanliga kriterierna:
• Rymligt boende.
• Balkong med havsutsikt.
• Gångavstånd till affärer och marknader.
• Bra rekommendationer.
• Ordentlig frukostbuffé. Inte bara toast, smörpaket och en marmeladask.
• Nära till buss och båtar.

Ganska fort hittades ett som verkade stämma in.
Nöjde mig inte med bara ett mejl utan också ett telefonsamtal med receptionsansvarig.
Med alla bitar på plats bokades Sliema Marina Hotel.
Blev väl omhändertagna av Pierre och girlsen i frukostmatsalen.

Blev inte bara Valletta (hade färjan nedanför hotellet) utan även med buss till många intressanta platser på Malta.
En dag avsattes för den mindre ön Gozo. Färja från norra Malta till Mgarr på Gozo.
Det blev runt på Gozo nedcabbat med cabrioletbuss. Hyrde inte bil. Här kör ju alla på fel sida.

På öarna finns mycket historia och vackra byggnader.
Malta har ju till och från ägts/invaderats (välj själv) av de flesta runt Medelhavet;
fenicierna, kartagenerna, romarna, vandalerna, goterna, bysantinerna, araberna och Sicilien.
Tillhört johannitorden (malteserorden). Brittisk kronkoloni fram till självständigheten 1964. Nu med i EU.
Måndag 21 Januari 2013 - Malaysia
Var och reste runt i norra, klassiska Indien i slutet av förra året. Mycket upplevelserikt.

Men Indien har 1.2 miljarder invånare. Kändes ibland som att alla stod tätt runt omkring mig tillsammans med tutande motorickshaws

Väl hemma började jag längta efter att få sitta under en palm på en tropisk ö och bara höra vågorna.
Så fick det bli.
I januari i år med Qatar Airways till Kuala Lumpor. Spännande att testa världens bästa airlines både 2011 och 2012. Efter dagar i KL ut till Langkawi med Malaysia Airlines. Langkawi blev bas för island hopping mellan öarna i Malacca Strait. Nu utan piracy!
Måndag 5 November 2012 - Indien
Resealbum: Klassiska Indien
Indien har 1.2 miljarder invånare. Kändes ibland som att alla stod tätt runt omkring tillsammans med tutande motorickshaws.
Jag kastade ingen skugga längre när jag kom hem. Kilona hade rasat. Oberoende om man åt på olika restauranger eller hotell var oftast lunch och middag samma upplägg. Olika vegoröror. Ibland en hackad kyckling. De som som gillar vegomat hade också svårt med all chili i den. Gick ibland att kyla ner med yoghurt.
Jag levde nästan bara på det goda indiska brödet. Varför äter indierna upp djurens mat?
Svårt för en som tycker bäst om "Kentucky Prime Roast." Very rare!
Den indiska kostcirkeln tyckte jag mest liknade en varningstriangel.För att uttrycka sig i geometriska termer! Försökt förklara för mina vegetariska vänner att kött bara är en biprodukt. När man tillverkat skärp, damhandväskor, portföljer, handskar och skor blir det kött över. Skulle vara ett resursslöseri att bara slänga det. Därför äter jag upp det.

Ångrar dock inte Indenresan. Litet får man stå ut med.
Uppvägdes gott och väl av allt man fick uppleva och se.

Väl hemma började jag längta efter att få sitta under en palm på en tropisk ö och bara höra vågorna.
Så får det bli.
I januari med Qatar Airways till Kuala Lumpor. Spännande att testa världens bästa airlines både 2011 och 2012. Efter några dagar i KL ut till Langkawi med Malaysia Airlines. Langkawi blir bas för island hopping mellan öarna i Malacca Strait.
Önskar alla mina vänner
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR
Fredag 5 Oktober 2012 - Indien
Resealbum: Klassiska Indien
Jag har sedan länge en indisk bekant som jobbar med India Center in Sweden. Startade för 20 år sedan en resebyrå, Indcen Resor. Först mest Indien. Har länge försökt övertala mig att åka till Indien. Mitt svar: ”Jag blir magsjuk bara jag flyger över.” Till slut sa jag OK. Det blev bara norra Indien, det s.k. klassiska Indien. Finnair till New Delhi. Efter några dagar där inrikes med Jet Airways till Varanasi (f.d. Benares) vid Ganges. Skulle se eldarna när man hade vinden i ryggen. Blev istället i en liten roddbåt utanför på Ganges. En tidig morgontur också nästa dag, i roddbåten vid soluppgången på Ganges för att kolla att alla tvättade sig ordentligt.
Sedan fortsatt inrikesflyg till Khajuraho. En liten plats med bara 10.000 invånare, men mest känd för sina tempel med de erotiska skulpturerna. Alltid kan man väl lära sig något enl. Kamasurtra.
Sedan fortsättning genom landsbygden till Jhansi och därifrån tåget till Agra. Fick soft seat inne i tåget och slapp åka på taket! Tog några dagar att kolla in Taj Mahal som kejsaren Shah Jahan lät bygga åt sin favorithustru. Ett av de sju nya underverken. Hann också med Agra Fort. Sista stoppet innan åter tillbaka till New Delhi blev Jaipur med boende i ett maharadja palats. Elefantrygg upp till Amber fortet. New Delhi gjordes med cykelrickshaw till Old Delhi.
Ångrar inte att jag gjorde denna resa.
Starka och minnesvärda intryck. Mycket hjälpsamma var alla jag träffade.
Fick också många tips på webben av Henric, indien.nu.
Kan nu rekommendera klassiska Indien till flera.
Tisdag 18 September 2012
Visst blir det Indien om en månad. Har förvånat alla eftersom jag alltid sagt: "Aldrig Indien, blir magsjuk bara jag flyger över"!

Har en bekant som jobbar med India Center in Sweden. Han har sedan många år hjälpt sina landsmän här med biljetter hem när de vill hälsa på släkten.
Han hade bra kontakter med olika flygbolag och kunde ordna bra priser. Han jobbade framgångsrikt så mycket med detta att han för 18 år sedan startade en egen resebyrå. Indcen Resor.
Först mest Indien, men sedan blev det hela Asien, Australien och New Zeeland. Nu även Oceanien. Han ordnade mitt flyg till Sri Lanka och Maldiverna över millennieskiftet 99 — 00. Med Emirates.

Han har länge försökt övertala på mig att åka till Indien. Tills slut sade jag ja. Det blir bara norra Indien, det s.k. klassiska Indien.
Flyger med Finnair till New Delhi. Efter några dagar där inrikes med Jet Airways till Varanasi (f.d. Benares) vid Ganges. Skall väl kolla eldarna när jag har vinden i ryggen någon dag.
En tidig morgontur på Ganges måste också vara med. Sedan fortsatt inrikesflyg till Khajuraho. En liten plats med bara 10.000 invånare, men mest känd för sina tempel med de erotiska skulpturerna.
Alltid kan man väl lära sig något enl. Kamasurtra.
Sedan fortsättning genom landsbygden till Jhansi och därifrån tåget till Agra. Hoppas få en soft seat inne i tåget och slipa åka på taket. Tar nog några dagar att kolla in Taj Mahal som kejsaren Shah Jahan lät bygga åt sin favorithustru. Tog 22 år så hon hann aldrig flytta in (levande). Ett av de sju nya underverken. Måste också hinna med Agra Fort.
Fortsätter till Fatehpur Sikri som skulle bli den nya huvudstaden på 1500-talet men övergavs och kallas nu för spökstaden.
Sista stoppet innan åter till New Delhi blir Jaipur med boende i ett maharadja palats. Där blir det nog elefantrygg upp till Amber fortet.
Från New Delhi hem via Hälsingfors. Bra med direktflyget i en A340 där man kan boka sidoplatserna där man bara sitter 2 pers. ARN till HEL tar bara 55min och bagaget checkas in för hela flighten.

Sonen var för några år sedan gästföreläsare i Thiruvananthapuram (Trivandrums) Medical University för att föreläsa i sin läkarspecialitet, Diabetes 2.
Han gillade Indien stå starkt att han sedan tog ner hela familjen för ett par veckor i Keralaprovinsen.
Han har också övertalat mig att testa Indien.

Skriver nu här om detta i RG, men har ännu inte hunnit skriva eller lägga in några bilder från förra resan i juni till Kreta/Chania/Agia Marina/Platanias i juni.
Skall dock försöka hinna med den först innan jag kommer hem med alla intryck från Indienresan.

Tid är tyvärr en bristvara i min tillvaro.
Fredag 1 Juni 2012 - Chania
Resealbum: Kreta igen.
Kreta har fått många besök. Är ju ett alldeles eget speciellt Grekland.
Utforskat ön i alla leder. Från Falassarna i väster till Vai i öster.
Också korsat ön på tvären från nord till syd på många ställen.
En bra tur är med buss från Chania till Omalos. Där börjar Samariaravinen. 18 km lång och från 1200 m över havet till 0. Nedförsbacke hela tiden. Inte alltid heller så enkelt. Den gick vi första gången 1990.
Den slutar i Agia Roumeli. Därifrån går det inga bussar. Bara båt. Båten går till Hora Sfakion och där finns buss.
På sin väg gör båten ett litet stopp i Loutro. Såg den lilla byn. Tittade på varandra och nickade. Inga ord behövdes.Vi tog våra ryggsäckar och klev iland. Sedan dess har Loutro varit en favorit
Kreta har också varit avstamp ibland till andra öar norrom. Som Karpathos och Santorini.

Denna gång blev det Chaniaområdet med Agia Marina som bas. Därifrån turer till platser i närheten som vi tidigare besökt för att se om/hur de förändrats.

Vi var borta över 6:e juni. Det är vi nästan alltid. Utomlands får man ju vifta med en svensk flagga utan att bli kallad rasist! Men inte så mycket därför på annan plats under Nationaldagen. Vi har också en gemensam högtidsdag som vi numer alltid firar utomlands.
Söndag 22 Januari 2012 - Fuerteventura
Resealbum: Fuerteventura.
Ett år tidigare var jag 80 km österut. Afrika och Marocko. Vid samma tid då var vädret toppen. Sol och temperatur som en svensk sommar. Atlanten då litet för kall utan dykdräkten på. D.v.s. som svenskt sommarbadvatten.
Funderade senare på den ö som ligger 8 mil längre ut i Atlanten. Borde vara samma väder och temperatur där.
Kunde vara värt ett försök att testa. Också bara drygt 5 h direktflyg med SAS från ARN.
Bokade en Juniorsvit på ett Designhotell i lilla orten Tarajalejo. Stor balkong med både solsängar och sittgrupp med bara havet direkt utanför.

Ön är inte mycket att göra vågen för. Mer dramatisk än vacker. Mest ditblåst sand från Sahara som lagt sig i dalarna mellan de vulkaniska bergen. Ön har bildats genom vulkanutbrott på havsbottnen. Inga verksamma vulkaner nu (hoppas!).

På Resorten fanns både kalla och uppvärmda poler utomhus. Stort gym och ett grymt SPA.
Avkoppling där efter promenader utefter den mångkilometer långa och folktomma beachen.

Annars blev det mest utforskning med bil utefter östra (lä-)kusten och inåt till mindre byar mellan bergen.

Fick nu "pricka av" ännu en av "Holmarna". Har inte varit på dem sedan 1964 med ett undantag, La Gomera 2001.
Blev då tvungen att ta den via Tenerife eftersom Fred Olséns färjor utgick från den. Tyvärr!
Lördag 10 December 2011 - Lissabon
Resealbum: Lissabon
I morgon söndag är det Portela som gäller. Aeroporten i Lissabon.
Först ner till en Hub och sedan ny flight.
LH hade bra rabatter och ger också STAR-points.
Därifrån sedan med Aero-Bus 91, € 3,35 in till staden. Biljetten gäller sedan resten av dagen på bussar, metro och Cabelcars.
Metro från Aeroporten in till city är under byggnad men ännu inte färdig.

Om det inte är strejk.

Portugal har ju också överskridit sina inkomster.
Skall det bli besparingar ligger strejker nära. Få vill betala skatt eller få sin pensionsålder sänkt. Får bli bilhyra i så fall.

Bör inte ta mer än 25 min till hotellet som ligger centralt med utsikt över Parque Eduardo VII. Också nära Metro, Picoas. Ett välrenommerat hotell med inte för många rum och en uppskattad frukostbuffé.

Första kvällen blir det nog någon krog i närheten, helst då med Fadomusik.

Kommande dagars program är beroende av hur vädret blir.
Nu säger prognosen 17°C på dagen, 8° på kvällen och 6° på natten.
Finns tillräckligt mycket att ströva omkring och se i gamla centrala delen. En tur runt med spårvagn 28 eller 12 ger bra stadskännedom.

En fin dag blir det iaf tåget ut till Cascais vid kusten (Lisboa ligger en bit in vid floden Tejo).
Kolla runt i fiskehamnen och sedan festa på ostron och andra skaldjur. Kanske en megatallrik Cataplana. Allt självklart med en Vinho Verde.Det spritsiga vita vinet.
Lokala medelhavs-"läckerheten" Bacalhau fick jag nog av lukten då den hänger på tork i fiskelägren på Lofoten.
Räcker tiden till så till Sintra på hemvägen.

Resten av tiden får bli öppen för improvisationer. Det dyker alltid upp något intressant vid kontakten med lokalbefolkningen.
Vaniljbakelsen på Antiga Confeitaria De Belém kan jag avstå ifrån.

En av avsikterna med denna resa är också att reka litet för en kommande resa.
Då med hyrd bil från Lissabon upp utefter kusten mot norr. Inte söderut till till charterns badgetton.
Följa kusten med avstickare in i landet till Pousador, slott och kloster och vingårdar.

Nästa vecka får vi se hur det blev.