New York- Florida 3 v. Nu är vi hemma igen!

Av Lindak
9 juli 2012 10:50
Hej!

Jag tänkte berätta lite om vår resa eftersom jag vet att många gärna läser hur det sedan blev. Först vill jag tacka alla som har hjälpt oss både genom svar på mina frågor men även alla andras frågor och svar. Det underlättar mkt att läsa här.

Vi flög via London med British Airways. Vi är nöjda med själva flyget. Dock slarvade de bort vår ena väska som det tog 16 dagar för dem att få fram. Det var mindre roligt och vi har behövt lägga tid på att ringa och handla nya saker. Men till slut fick vi vår väska i alla fall.

Vi började resan med att åka till New York. Vi bodde på hotell Holiday Inn Midtown på 57th street. Vi tyckte att hotellet var bra, rent, snyggt och bra hjälp i receptionen. Hotellet ligger nära Central Park vilket betyder att det är en bra bit ner till södra delen av Manhattan. Men gillar man att promenera eller ta tunnelbana så är det inga problem, dessutom är taxi billigt! Hotellet hade pool vilket var skönt även om vi bara hann dit en gång. Det som är negativt med poolen är att det finns säsongshyrda stolar vilket gör att vanliga gäster inte kan använda dem. Troligvis var dock ägaren på taket för helt plötsligt så fick vi ta en av säsongsstolarna.

Vi gjorde det klassiska sakerna: Central Park, American History Museum, Brooklyn Bridge, FN-huset, Times Square, M & M, Toys R Us. Vi tog inte Frihetsgudinnan då den renoveras utan tog färjan till Staten Island. Så såg vi den på håll i alla fall. Vi sparar den till nästa gång.

Vi var fyra dagar i New York innan vi åkte till Orlando. Vi känner oss inte färdiga med New York. Eftersom vi gillar hockey så tänkte vi åka under den säsongen nästa gång.

Sedan flög vi ned till Orlando för att gå på Island of Adventure, Seaworld och Kennedy Space Center. VI gillade Seaworld väldigt mycket. På både Island och Seaworld hade vi köpt gå före i kön biljetter. Det var värt de pengarna. Helst om man inte vet när man kommer tillbaka igen. Här bodde vi på ett La quinta hotell. Det var väl så där, främst var det lyhört. Annars är man inte på hotellet så mkt. Poolen var dock bra.

Vi hyrde bil från att vi landade i Orlando och jag måste säga att det är urenkelt att köra i USA. Vi hade gps men använde den någon enstaka gång. Annars körde vi med kartor vilket vi gillar. Jag tror vi körde fel en gång i Miami men eftersom hade gått om tid var det ingen fara.

Vi åkte sedan ned till Cape Corall på västra sidan. Där vi hade hyrt hus via Homeaway. Toppenbra! Det var skönt att få vara i ett hus där vi hade lite mera plats. Vi behövde inte lägga oss samtidigt som barnen som det blir när man bor i ett rum. Huset hade pool vilket var helt underbart. Barnen kunde bada när de ville när vi var hemma. Vi kunde stå i köket och laga mat och kika på dem. Poolen blev vårt badställe då det regnade mkt och det var en storm som låg och inte kunde bestämma sig vart den skulle. Tyvärr innebar det att tiden vi tänkte tillbringa på Captiva och Sanibel blev en kort stund under regnväder eftersom vi så gärna ville se stränderna. Vi åt dock på Lazy Flamingo vilket var ett bra val. Cape Corall har t ex Miromar Outlett som vi var på några gånger när det regnade. Vi bowlade och passade på att prova IHOP.

Eftersom det regnade valde vi att åka tidigare till Key Largo. Där vi bodde på Hampton Inn. Det var helt klart vårt bästa hotell och kanske blev det extra bra då solen sken och vi kunde bada. Här åkte vi på fisketur och snorkling. Lyckade utflykter där fisken kunde tas med till restaurangen och få den tillagad.

Sedan åkte vi en natt till Key West. Vi var där ett dygn ungefär och med barn tyckte vi det räckte. Det var trevligt men jag kan tänka mig att vi hade gjort staden lite mer om vi hade varit barnfria. Där bodde vi på Comfort Inn vilket var vårt sämsta hotell. Fint poolområde men dåliga rum.

Nästa stopp var Miami, där vi började med en övernattning på La Quinta i närheten av Sawgrass mill. Vi tog en dag på oss att shoppa runt och det tog en hel dag även om vi bara nosade på alla affärer. Cheesecake factory är helt klart vår favorit restaurang både mat och cheesecake.

Sista dygnen tillbringade vi i Miami South Beach. Vi bodde dock på Ocean Drive vilken var lite för livlig för oss nattetid. Nästa gång ska vi nog bo någon gata in. Hotellet hette Casanova Suites och hade fina rum. Dock var inte köket så utrustat som man kunde tro enligt deras beskrivning. Poolen var inte heller så trevlig men hade fin utsikt på taket. Havet låg ju precis utanför så poolen var inte så nödvändig.

Vi har haft frukost på hotellet på alla utom det sist. Vi har tyckt att det har varit smidigt med barnen. Frukostarna har varit helt okej inte bara kaffe och toast.

Bil är helt klart nödvändigt och enkelt.

Resan gav mersmak så vi är redan inne på att åka igen! Kul när barnen övar på sin engelska.

Jag använd mig av Tripit som fungerarde sådär eftersom vår resa var ganska lång. I New York kunde vi inte gå in och kolla vilket var lite tråkigt då jag hade lagt in tips på restauranger på den.

Trevlig sommar!

/Linda
Av Emilija
10 juli 2012 22:26
Lindak: Vi funderar på liknande resa, så en fråga.
Hur mycket gick HELA resan på totalt?

Pris på mat?
Finns det bra mat?

// Tina
Av Lindak
13 juli 2012 14:06
Hej!

När det gäller den totala resan så har vi inte räknat ut det ännu. Om du då menar med saker man bara köper för att handla nya kläder eller så. Ev. kommer vi kanske inte att se hela summan (eller vill se:) )! Men här kommer lite uppgifter (sedan beror det på vad dollarna står. När vi bokade stod den i 6.20 vilket gör att det blir bättre pris än nu på 7.:

Flyg inkl. inrikes mellan New York - Orlando: 24 000 kronor.
Boende: ca 20 000 kronor.

Bilhyran för 17 dagar gick på 4.400 då vi hittade ett bra erbjudande. Därtill tankade vi för ca 1400 kronor. Vi valde att åka några vägar med tull för att tjäna tid. Det kostade inte så mkt. det högsta var nog 2 dollar. Men det var helt klart värt det.

Parkerna Kennedy, Seaworld och Universal gick på ca 8500 för inträde och express pass. Eg. är jag inte förtjust i expresspassen men om man bara åker dit någon/några enstaka gånger i sitt liv så var det värt det. Men det ökar på kostnaden. När vi köpte dessa biljetter stod dollarn i 7,20.

Vi hade växlat ung. 20 000 kronor till dollar. Frågan är ju om det är smart att gå omkring med pengarna. Men vi växlade när dollar stod mellan 6.20-6.70. Så vi tjänade lite pengar på detta. Vi använde upp alla dessa pengarna.

Gällande mat så är det mkt billigt att äta snabb mat. T ex brukade vi nog äta för runt 20 dollar på MC. Medans på andra ställen så gick det på mellan 30-40 dollar. Våra barn är 7 och 10 och åt oftast på barnmenyn för 5-8 dollar. Det är stora portioner så ibland åt äldste av vår mat också om barnportionen inte var tillräcklig. Ibland delade jag och yngste sonen på en portion. När det gäller dyrare mat så hamnar man inte under 50 dollar om man köpte kötträtter. En kötträtt gick oftast på 25 dollar och uppåt. Vi drack oftast inte vin till maten utan maken drack någon öl till maten. Det finns både bra och dålig mat. Inser nu att det blev en del dålig mat eftersom det är ett snabbt sätt att få i sig mat när man är påväg. Men det är liksom lite det som är grejen med USA. Man förstår inte hur många kedjor det finns och i hur många hörn om man inte har varit där.

Eftersom vi blev av med vår väska så har vi handlat saker som vi ska få ersättning för vilket gör det svårt att räkna ut den totala kostnaden.

Men om vi räknar ut det som jag har specat ovanför så hamnar vi runt 80 000 kronor. Så det ska man nog räkna med i allafall. Vill man sedan köpa mycket kläder eller särkilda saker så lär det blir mer. Någon som jag pratade med sa att de hade gjort av med 110 000 kronor. Vi har verkligen gjort det vi har velat. (Visst barnen har inte fått köpa allt för då hade väskorna inte räckt:) eller pengarna)

Resan ger mersmak.. Om man vill komma billigare undan så är det bättre att bara välja Florida vid en resa och New York vid en annan. Mest för att det finns så mkt att se och för att man vill åka igen...

Ha en toppen resa! Vi längtar redan till nästa resa!