Yessies blogg

Måndag 21 Januari 2013 - Koh Chang
Koh Ngam är ännu en pytteliten ö som ligger precis utanför södra Koh Chang, det finns bara en enda resort där som heter Analay resort samma som den på Koh Kood. Jag försökt få kontakt med dem innan vi åkte genom mail och facebook fast fick inget svar. Jag ringde då och hamnade på någon turistbyrå i Trat, de bokade åt mig utan problem och det skulle kosta endast 700 bath per natt inklusive frukost. Men när vi kom fram så hittade de ingen bokning, men det var lika öde här som på förra ön så det var inga problem att få en bungalow. Det var väldigt fint med AC, kyl och en rund säng, bara kallt vatten dock och samma här med el mellan kl 18-00. Vi går och frågar vad det kostar eftersom att vi tvivlar starkt på att det bara skulle vara 700 bath, de säger 1500 bath inklusive frukost. Vi tycker att det är för dyrt och de går snabbt ner till 1000 bath per natt, det är inte svårt att pruta i Thailand!

Vi solar och badar första dagen, stranden är som en remsa mellan två små öar så det är en strand som vetter mot öppet hav och den andra på andra sidan vetter mot en bukt på Koh Chang. Mycket fint och så lugnt!
Maten var god och billig som vanligt!

Andra dagen snorklar vi lite utanför ön men det var inte så mycket att se, så det blev mer bad och sol vi var även här nästan helt ensamma på ön. Några som kom på kajaker en sväng, några med dagsutflykt och några Thailändska fiskare.

Dag tre fick vi skjuts in vid 10 till Bang Bao, vi fick betala 300 bath var och det tog ca en halvtimme att åka. I Bang Bao gick songtaun kl 11 till färjan, vi blev avsläppta en bit innan på turistbyrån där vi hade köpt vår biljett till Bangkok. Vi åt en lunch för 100 bath för båda plus en cola sen blev vi hämtade av en van som tog oss till färjan.

Efter färjan hoppade vi på bussen som tog oss till flygplatsen på sex timmar, från flygplatsen fick vi sen ta en taxi för 450 bath till Khaosan road där vi bokat Rikka Inn för en natt. Vi gick ut och åt middag på Mc Donalds för att sen ta en shoppingtur.

Andra dagen spenderade vi vid poolen, vi betalade en halv dygnshyra 650 bath för att få ha rummet till kl 16. Vi unnade oss fotmassage, ansiktsbehandling och pedikyr innan vi kl 21 drog tillbaka till flygplatsen för att flyga hem kl 00:45.
Lördag 19 Januari 2013 - Koh Mak
Vi anlände till Koh Rayang vid 12 tiden som är en pytte liten ö som ligger precis utanför Koh Maak, det finns bara en resort på ön som heter Rayang Phurin Resort. Man kan boka lätt på nätet det kostar 2000 bath per natt inklusive frukost. Personalen var väldigt trevlig och maten god men bungalowen var sliten och inte riktigt prisvärd. Vi hade bara el från 18-00 och nätterna var inte lika stillsamma som dagarna då vi hörde musik dunkandes från Koh Mak.

Första dagen var vi nästan ensamma på hela ön, det bodde fyra tyskar och vi bara, det kommer inte heller iland mycket folk under dagarna pga att man måste betala 200 baht för att gå iland. Det kom endel paddlandes men de vände kvickt när de fick höra priset! Stranden är helt ok och det blir djupt väldigt fort, så vi snorklade några timmar på eftermiddagen.

Andra dagen frågade vi vad det kostade att åka intill Koh Mak och det visade sig att vara gratis för gästerna på resorten. Vi solade till kl 13 och åkte sen intill Koh Mak för att äta lunch, efter lunch solade vi på Koh Mak men det var inte alls fint på stranden där. Vi åkte tillbaka till vår lilla ö vid 16 och bara softade.

Tredje dagen kl 8:30 så fick vi skjuts igen intill Koh Mak för att sen åka gratis taxi till andra sidan och ta speedboat därifrån. Båtarna går i vanliga fall inte till Koh Ngam men i Thailand är ingenting omöjligt så de på resorten hjäpte oss när vi sa att vi skulle till Koh Ngam med att ringa runt. Vi betalade 300 bath var och blev avsläppta endast en halvtimme efter start.
Torsdag 17 Januari 2013 - Koh Kood
På Koh Kood bodde vi tre nätter på Dusita resort, det var det bästa boendet på hela resan, bra restaurang och jättefin strand. 1200 bath per natt med air con men ingen WiFi. Koh Kood är lätt en av mina favorit öar i hela Thailand!

Första dagen gick vi längst bort på "vår" strand där vi var helt ensamma och bara solade hela dagen, vi åt både lunch och middag på Chokdee bar priser och god mat, det fanns och en liten shop där man kunde köpa öl och chips. Det ligger också flera resort på gångavstånd från Chokdee så man lätt kan variera restaurang besöken om man vill.

Andra dagen gick vi bort till en grannresort Analay och hyrde en kajak, 300 bath för en dag, vi padlade bort till stranden efter Peter Pan resort. Otroligt fint där med en "tunga" av sand som går ut i det långgrunda vattnet. Vi paddlade in i floden och gick upp och åt lunch där, så mysigt

Tredje dagen hyrde vi moppe, dubbla priset mot Koh Chang 300 bath, vi åkte till Vattenfallet som är jättefint. Sen åkte vi till stranden efter Peter Pan som var helt öde, där låg en fin resort med öppen restaurang men de såg inte ut att ha en enda gäst boende där.

Fjärde dagen så åkte vi speedboat kl 11 från Dusita till Koh Rayang, tog knappt en timme och kostade bara 400 bath var.
Lördag 12 Januari 2013 - Koh Chang
Efter 10 timmars flygresa med Thaiair till Bangkok, vi landade kl 6 thaitid. Första busen till Koh Chang gick kl 8, vi köpte en tur och retur biljett direkt inklusive färja och taxi till hotellet för 800 bath var. Busen tog sex timmar, färjan en timme och songtau på Koh Chang ca 30 minuter var vi framme ca kl 15 på Chokdee resort.

Allt var otroligt billigt på Koh Chang, vi tog massage flera gånger det billigaste vi betalade var 200 bath för en timme!

Första dagen så upptäckte vi att jag hade tagit fel väska på flygplatsen så det var bara att gå och shoppa det nödvändigaste som solkräm och lite kläder. Dag två så gick vi längs med Klong Prao beach, solade lite och fotade. Vädret var ganska mulet så vi tog en massage.

Dag tre så hyrde vi moppe endast 150 bath för ett dygn, vi åkte bort till WSB, som jag läst skulle vara fint längst norrut. Stranden var ändå full med folk och säljare, vi åt lunch på ett ställe som hette Pen´s bungalows, där skulle jag bo om jag åkte hit igen. Stranden var finare än Klong Prao men får ändå bara en sexa i betyg. Vi upptäckte senare att vi inte alls var längst bort på stranden som vi trodde utan det går en väg ner mot stranden längre bort när man kommit upp på berget en bit, så nu vet man det till nästa gång om man vill ha lite mer privacy.

Dag fyra så behöll vi moppen och åkte åt andra hållet och hittade en fin lite lugnare strand efter Bang Bao. Sen stannade vi i Bang Bao på vägen hem, jättemysig by.

Dag fem blev vi upphämtade på resorten kl 9 av en songtau som tog oss till Bang Bao där speedboaten väntade som skulle ta oss till Koh Kood, vi betalade 900 bath var och färden tog ca två timmar.

Klong Prao Beach

Fint och klart vatten men strandremsan är nästan obefintlig

Chokdee resort var helt ok, låg precis vid havet men hade ingen egen strand så det gick inte att bada där

Toan var inte så fräsch men varmvatten, aircon och bra WiFi
Fredag 20 Juli 2012 - Folegandros
Och det blev det verkligen sån fin ö och bara lugn och ro! Det stod ett flertal uthyrare när vi anlände ca 20:00, vi tittade på en broschyr som det stod nära hamnen på vilket vi hade hört skulle vara det bästa stället att bo på man kan även bo uppe i Choran. De var väldigt ivriga med att man skulle bestämma sig och hoppa in i bilen, vi lyckades i alla fall pruta ner från 35 till 30 euro per natt. Bilen åkte en backe upp så var vi framme. Hotellet hette Vardia Bay Studios och hade utsikt mot havet åt båda hållen, vi valde ett rum med stor uteplats på botten plan. Rummen var kanon fina och fräscha! Vi gick sedan ned till huvudgatan från hamnen sett som hade ett fåtal restauranger att välja på, vi åt Mousakka.

På morgonen så bestämde vi oss för att ta en riktigt lugn dag på den närmaste stranden som låg bakom hotellet en lång trappa ner till en liten vik, det var en strand med blandad sand och sten, helt ok. På kvällen så tog vi lokalbussen som gick ganska ofta upp till byn tog ca 15 minuter och kostade 1,60 euro st. Byn var liten men ändå stort utbud av restauranger, vi åt lamm och pasta.

Dag två bestämde vi oss för att utforska ön och hyrde moppe för 15 euro, här får man alltid fordonet med tom tank och så ska man lämna tillbaka med tom vilket gör det lite svårare att beräkna hur mycket man ska tanka men vi började med full tank som gick på 10 euro som vi tänkte att vi aldrig skulle kunna åka upp. Vi åkte till en strand som vi läst skulle vara fin som låg mitt på ön Angali hette den. Stranden var inte så jättefin när vi väl kom på plats och den fylldes på med Greker allteftersom så tillslut blev det rätt trångt. Det fanns ca tre tavernor att äta lunch på och vi valde en som hade mycket att välja på trodde vi men det visade sig att om man äter lunch runt ett taget som vi gjort är det mycket tidigare än vad alla Greker äter så oftast har de inte så mycket då. Sen har vi också upptäckt att där det står olika kött som tex get, lamm eller fläskkött så har de oftast bara en sort kött var dag att välja på, vad de får tag på den dagen helt enkelt. Det slutade med att hon berättade vad som fanns istället, jag tog en väldigt god bläckfisksallad och Daniel tog en Grekisksallad. De har en luncherbjudanden som vi har i Sverige så luncherna blir dyra om man vill ha varm mat mellan 20-30 euro brukar både lunch och middag gå på.

Efter lunchen så tog vi moppen och åkte runt hela ön, upp till byn Ano Meria och ända till AG Georgios på toppen, nivå skillnaderna är enormt stora vilket gör vyerna kanon vackra! Vi fotade och klappade åsnor som står lite överallt. På kvällen tog vi moppen upp till byn igen och åt långkokt lamm och kyklingfilé med risotto.

Sista dagen så hade vi planerat att ta en båt till den stranden som ska vara den finaste Katergo, båtarna gick varje timme och kostade 8 euro t o r men enligt vår receptionist så fanns det inga restauranger där och då kändes det sådär att ta båt dit för att sen behöva åka tillbaka redan vid lunch. Det skulle fungera att ta moppe dit men man skulle behöva gå en lång bit för att sedan ta sig nedför ett brant stup. Vi hade mycket bensin kvar i moppen så vi bestämde oss för att ha kvar den i en dag till. Vi åkte moppen med en strand som hette Vorina i sikte, vi parkerade moppen vid vägen och började gå nedför en slingrig stig efter en ganska lång promenad och fortfarande ingen skymt av någon strand valde vi att vända. Uppför var det inte lika roligt, svetten bara rann i den 35 gradiga värmen. När vi kom upp igen såg vi att det även gick en stig åt höger så vi hade antagligen gått åt helt fel håll. Vi hoppade upp på moppen igen och riktade in oss på AG Georgios istället, vägen blev bara smalare och brantare efter att vi svängt av huvudgatan. Det gick precis att ta sig fram med moppen hela vägen men då var det med mycket pirr i magen. Det var värt färden, vi var helt ensamma hela dagen i den mysiga lilla viken. När klockan var tre så kurrade magarna och vi tänkte att vi skulle testa att följa vägen åt det andra hållet, vi åkte en bit på två olika vägar som slutade på samma sätt helt abrupt så man kan inte räkna med att kartan stämmer och bara för att det är en väg så måste den leda någon vart! Vi fick ta oss samma slingriga väg upp igen och moppen var nästan helt slut och bensinen också. Vi stannade vid första bästa Taverna i byn Ano Meria och åt en jättegod lunch som bestod av små ostpajer, grekisksallad och en speciell hemmagjord grekisk pasta med långkokt fläskkött till. Det var den bästa pastan jag någonsin ätit och helt klart bästa dagen på semestern än så länge. På kvällen åkte vi upp med moppen igen sent vid 21 tiden pga den sena lunchen men det är inga problem att äta så sent köken är öppna minst till kl 23. Vi åt faktiskt en helt vegetarisk middag som bestod av Saganaki en grekisk specialité ungefär som friterad Haloumi, grekisksallad och kronärtskockor med potatis och morötter i en god dill och citronsås.

Söndagmorgon och idag åker vi vidare till Koufonissi med färjan som går kl 10:45, vilken också var en sån dyr 56 euro var snabbåt som skulle ta tre timmar. Vi lämnade tillbaka moppen åt hemmagjord frukost på verandan som vi gjort i fyra dagar nu eftersom att vi hade ett litet minikök på rummet. Sen betalade vi med kort 120 euro för de fyra nätterna utan problem.

Färjan var nästan i tid och som vanligt var det ingen ordning på om man skulle sitta på sina sittplatser eller bara ta någon plats. När vi tillslut hittade våra platser var de upptagna så vi satte oss där det var ledigt vilket vi blev bortavisade från ganska snart då ett par kom och pekade på deras biljetter. Vi gick vidare och slog oss ner bredvid ett annat svenskt par som hade åkte från Aten tidig morgon och skulle vidare till Amorgos de skulle vara där ca två veckor efter att ha hört så bra om ön. Vi stannade till på Santorini men kunde sitta kvar på båten sen efter totalt tre timmar var det vårt stopp. Koufonissi var en väldigt platt ö i jämförelse mot de andra öarna, det första våra blickar möttes av var den fina hamnstranden som nästan kunde ha platsat i Thailand. Det stod massa rumsuthyrare och visade sina foton på de olika boendena, de flesta ville ha mellan 40-45 euro per natt men vi hittade en tandlös gubbe som viskade 35 euro, jag sa 30 och han gick med på det direkt. När de andra hoppade in i sina bilar fick vi snopet traska efter gubben. Huset visade sig vara det andra huset på höger sida efter stranden, vi gick uppför en trapp och han visade oss ett helt ok rum med kylskåp men inget kök. Balkongen var mot gatan och det var därför vi kunde hyra det så billigt antagligen men det var helt ok med tanke på den fina utsikt vi haft på Folegandros. Han sa att vi skulle gå ner på caféet i samma hus till kvällen för att lämna pass. Klockan var bara ca två så vi gick och åt lunch på en restaurang mittemot stranden, servitören var inte särskilt trevlig och de hade typ inget av det som stod på menyn vilket vi börjar vänja oss vid nu så det slutade med att vi delade på en mousakka och en grekisksallad.

Efter lunchen gick vi till stranden som visade sig överöst av svenskar och norrmän, det blåste väldigt mycket så vi stod bara ut några timmar. Vi gick till mataffären och handlade frukost och en kniv att skära med det enda som egentligen inte gick att tillreda var ju ägg när vi inte hade något kök. Det fanns bara ca tre riktiga restauranger och flera mindre caféer i den större delen av byn, stranden delar byn i två delar vi bodde i den mindre delen men det tog bara ca 10 minuter att komma till andra sidan. Jag hade varit sugen på pizza länge och efter vi gått runt ett tag så bestämde vi oss för att äta på en stor restaurang som hade pizza! Daniel tog en pita chicken och jag en jättegod halvinbakad pizza med massa ost och skinka.

Dag två på Koufonissi skaffade vi en karta och började gå i motsatt riktning från hamnen, det skulle ta ca 40 minuter att komma till Pori som skulle vara en lagunliknande vik. Eftersom att det blåste ganska mycket så var det behagligt att promenera och vi tänkte att vi kunde ta båt tillbaka. Vi gick förbi tre väldigt fina långa sandstränder och många småvikar med klippbad, jag hade med mig systemkameran och fick massa fina bilder. När vi kom fram blev vi ganska besvikna det var inte alls så speciellt som det stod skrivet i guiden, vi hade laddat ner en jättebra guide som hette Kykladerna på aftonbladets hemsida där man kan läsa om alla öarna. Det blåste sand i ansiktet på oss och vi stod ut framtill lunch sen åt vi på en av de två restaurangerna vid Pori, servitören bara tittade på klockan när vi kom och sa att vi ville ha lunch ”redan kl ett” men tillslut så kom han tillbaka med en meny. Tråkigt att de flesta ska vara så otrevliga på alla restauranger, de ska väl vara glada att det är några turister som kommer överhuvudtaget. Det ända med krisen som inte gynnat oss är att det som sagt inte ens finns hälften av det som står på menyerna så nu har vi lärt oss att ha ett första, andra och tredje alternativ eller bara börja med att fråga vad som finns, annars är det tydligen betydligt mindre folk och billigare boenden! Det blev sallad igen och en slags grillad ost med tomatmarmelad som gick på nästan 30 euro, vi har också lärt oss att det som vi hela tiden trott varit en kuvertavgift är det som man får betala för brödet brukar vara ca 80 cent var men även fast det kostar så får man alltid in det fast man inte beställer det och man får även alltid betala det oavsett om man äter det eller inte. Nu har vi flera gånger sagt no bread eftersom att jag ändå försöker minska ner på kolhydraterna men det spelar ingen roll det kommer in ändå!

Lite besvikna efter lunchen och Pori valde vi ändå att promenera tillbaka och lägga oss på en av stränderna som låg lite mer i lä eftersom att alla småvikarna redan var upptagna så sent på dagen. Vi hamnade på den strand som blivit uppkallad efter restaurangen som ligger där ”Finikas” som det stod i guiden så stämde det att här var de verkligen trevliga! Vi har köpt ett litet badtenniskit som vi försöker att spela i alla fall ca en timme varje dag i vattnet eftersom att det är för outhärdligt att promenera i värmen om det inte blåser. Annars känns det bara som man latar på stranden och äter!

Andra kvällen så var vi hungriga rätt tidigt eftersom att vi ätit lunch enligt grekerna tidigt så vi bestämde oss för att gå till byn och äta såna goda crepes på ett café jag åt med jordgubbar, nutella och chokladssås riktigt smarrigt! Vi köpte också båtbiljetter till Iraklia som vi bestämt skulle va vårt nästa mål mycket pga det korta avståendet, biljetterna kostade 10 euro var och var med båtan sk ”Skopan” på onsdag kl 9:40. Sen satt vi på vår blåsiga balkong och tog en öl för att sedan gå tillbaka till byn när magarna började kurra vid tiotiden för lite fastfood. Kanon bra att de hade ett sådant alternativ på Koufonissi med en liten lucka i en vägg där man kunde beställa en Pita gyros för 2,50:- och ändå sitta ute på ordentliga möbler.

Dag tre så blåste det fortfarande så vi gick tillbaka till Finikas för att hitta oss en egen liten vik där vi kunde ligga ostörda och lapa sol! Vi åt lunch på Finikas jättegott mört lamm som tillagats i folie med rotfrukter och Daniel tog en makaronigratäng. Vi solade och badade åter igen på eftermiddagen och tyckte att det var precis lagom att åka imorrn då man inte kan hyra moppe på ön eftersom den är så liten. Vi testade den andra stora restaurangen på kvällen en Fish restaurant som hette Melissa, men vi vågade oss ändå inte på fisk än utan jag testade däremot bläckfisk igen som inte var så god då den var grillad alldeles för länge Det som kan vara bra att veta är att just på denna ö så är värkar det blåsa mer än på de andra öarna eftersom att det blåste även lika mycket när vi stannade med färjan på tillbaka vägen, anledningen är nog att den är så platt jämfört med de andra som har ett mer kuperat landskap med berg som skyddar. Båten ”skopan” som den kallas gick i tid kl 9:20 och vi kunde sitta ute på däck i solen och njuta. Det var bara ett stopp emellan på Schinoussa sen anlände vi till Iraklia.

På Iraklia stod rumsuthyrarna som vanligt på rad och väntade, vi hittade ett bra boende som hade kök och uteplats för 30 euro natten, ägaren hette Anna och bodde i huset brevid. Medan vi åkte igenom byn som tog ca fem minuter berättade hon om de olika Tavernorna. Vi bodde på slutet av den större vägen som slingrar sig igenom byn precis efter en liten kyrka. Huset hade ca fyra rum och vi var de ända som bodde där så det var lugnt och skönt nästan bättre än att bo precis vid vattnet. Vi gick ner och handlade frukost på den enda supermarketen som fanns kl var endast 11 och det färska brödet hade precis anlänt från bageriet. Vi valde att ta det lugnt första dagen och frestade på en god våffla för att sen lata på hamnstranden som var en helt ok stenstrand. Denna ö var nog den lugnaste hittills och det märktes att de brukar ha betydligt fler turister eftersom att varenda restaurang hade fullspäckade menyéer men vi lärde oss snart att fråga vad som fanns istället så rabblade de upp vad de hade fått tag på idag. Lite charmigt men ändå lite små irriterat att de ens ger ut menyéerna när de inte ens har hälften av rätterna och vi blev lite trötta på mousakka, grekisksallad och get. Fast långkokt get eller lamm i ugn med potatis blev tillslut min favvo rätt.

Dag två så hyrde vi en fyrhjuling för 17 euro och ca en liter bensin som uthyraren hällde i då det inte fanns någon mack på ön för ytterligare 3 euro. Vi trodde att vi skulle kunna ta oss längre med en fyrhjuling än moppe men de små kostigarna var omöjliga att ta sig fram på endå men kul att prova fyrhjuling i alla fall. Vi hade gärna vilja krypa in i den kända grottan men efter vägens slut så skulle det ta ca en timme att gå, hemma hade jag gärna vandrat då det finns massa olika vandringsstråk på ön men det gick tyvärr inte i 35 gradig värme. Iraklia var nog den varmaste ön då det var helt vindstilla hela tiden och man trodde att det skulle bli svalare fram på eftermiddagen men det var nästan tvärtom ca kl 16 stod vi nästan inte ut på stranden. Vi tog fyrhjulingen runt ön lite men som sagt inte många vägar att upptäcka, vi kunde åka upp på ett berg och få några fina bilder på den fantastiska utsikten. Vi åkte också till en liten stenstrand som hette Agia Giorgios (som alla andra ställen på de andra öarna) vi var själva där men det var inte så fräscht så efter ett dopp åkte vi vidare. Det slutade att vi hamnade på den största som heter Livadi det var en jättefin lång sandstrand. Vi åt lunch på den enda Tavernan ovanför stranden som blev fullsatt just runt lunchtid, de hade två personer som jobbade endast en som kunde engelska som tog beställningar och lagade maten medan troligen sonen serverade mat och dryck, dyrt var det också 27 euro för en lunch.
På kvällen åt vi på en trevlig restaurang, Daniel beställde pizza som kom ut efter ca 10 minuter som jag var helt hundra på att det var fryspizza.

Sista dagen så gick vi till Livadi igen det tog ca en kvart från vårt boende men var rätt jobbigt då det först är brant uppför sen brant nedför. På kvällen testade vi den andra restaurangen som ligger mittemot den första där var det god mat och trevlig personal.
Vi var väldigt tveksamma om vilken dag vi skulle åka för just den dagen vi hade planerat att åka en lördag så gick båten bara en gång kl 15:30 och skulle ta 4 timmar och en kvart istället för två timmar och en kvart de andra dagarna. Men att stanna två nätter bara känns väldigt flängigt och fyra nätter för mycket för den lilla ön så det slutade att vi tog färjan på lördagen ändå som kostade endast 8 euro per person. Sista kvällen testade vi faktiskt fisk efter att blivit lockade av texten fresh fish from our own boat utanför en liten restaurang vid hamnen. Jag fick gå in och peka ut en liten firre, jag har ju ingen aning om vad man ska välja. Det blev inte mycket mat att dela på och de hade bara pommes att äta till och ingen sås eller ketchup så tyvärr blev det ingen vidare upplevelse fast fiskköttet var väldigt saftigt och gott. Ännu värre var det när notan kom in eftersom att fick och skaldjur oftast betalas per kilo så har man ju liksom ingen aning om vad det kommer kosta men att det skulle bli 17 euro för den lilla firren hade vi aldrig trott!
På av resedagen så var vår rumsuthyrare Anna var jättesnäll och lät oss ha rummet kvar till kl 15 gratis och skjutsade oss ner till hamnen så vi hann även denna dag sola och bada lite på hamnstranden samt luncha innan det var dags att dra vidare.

Skopan till Amorgos tog vägen förbi Schinoussa-Koufonissi-Donoussa-Amorgos därav den långa restiden, vi satt ute halva tiden men vid sex så blev det rätt blåsigt så vi gick in och satt mycket bekvämare i sköna soffor. Även fast vi kom fram så sent som 20:45 så stod rumsuthyrarna där, det fanns massa att välja på eftersom att Amorgos är en mycket större ö så prutläget var bra! Vi följde med en tjej förbi hamnrestaurangerna sen uppför en trappa totalt ca 10 minuter att gå från hamnen men jobbigt med ryggsäckarna. Hon hade ett rum på undervåningen som vi lyckades få för 25 euro första natten sen skulle vi få flytta upp två våningar för att få den fina utsikten över hela byn för 27euro natten. Vi handlade frukost och åt middag glada att det fanns tre mataffärer och ett tiotal restauranger att välja på. Vi tycker om lugn och ro på de små öarna men det kan vara skönt att mixa dem lite med någon större ö då och då så man kan göra något annat än sola och bada efter tre veckor blir det lite tråkigt.

Första dagen strosade vi runt i byn och låg på den långa fina sandstranden precis till vänster om hamnen. Vi åt god mat både till lunch och middag och kände oss nöjda med valet att stanna hela fem nätter här.

Dag två hyrde vi moppe som vi betalade direkt 30 euro för två dagar eftersom att vi ville utforska ön. Vi köpte en karta för 3 euro som de har i de flesta mataffärerna på alla öarna, bor man på ett mindre ställe så är det inte att räkna med att de har karta över ön. Vi åkte och tankade fullt på en gång för fem euro eftersom att det bara finns två mackar på hela ön. När vi sen tittade på kartan för att se vilken väg vi skulle välja blev vi väldigt fundersamma eftersom att inget verkade stämma. Tillslut kom vi framtill att vi inte befann oss i Katapola som båten enligt tabellen skulle lägga till vid, jag tyckte att det var konstigt dagen innan att det var en sån fin lång strand då jag läst att det inte skulle vara så lång strand i Katapola utan bara i den andra byn med hamn som heter Egiala som det gick uppför oss att det var där vi befann oss. Tydligen så gör de flesta båtar stopp i båda hamnarna på Amorgos men det är väldigt svårt att höra när de ropar ut hamnnamnen ur högtalarna så vi hörde bara att de sa Amorgos. Jag blev lite besviken eftersom att jag läst att det skulle vara bäst att bo i Katapola, nu hade vi helt plötsligt väldigt långt att åka till alla ställen vi ville till. Första dagen började vi att åka till klostret det tog ca 30 minuter från Egiali men vägen längst kusten var otroligt vacker och Daniel fick stanna stup i kvarten så jag kunde fota. Klostret som var inbyggt högt upp i ett berg var väldigt häftigt att se men vägen upp var jobbig i värmen, vi fick låna fula gamla kläder att ta på oss då man måste täcka kroppen för att få komma in. Väl därinne var det inget speciellt att se och man fick inte fota. Efteråt åkte vi till Agia Anna ett fint klippbad som bara låg ca fem minuter därifrån också med en jobbig klättring för att ta sig dit. Vi låg på en klippa och latade fram till lunch sen åkte vi till Katapola för att äta lunch. Hamnstaden var lite mindre än där vi bodde men väldigt mysigt och hade bara en liten stenstrand. Vi åt och gick runt och fotade sen åkte vi tillbaka mot Egiali på vägen såg vi en udde som bestod av småsten där lite folk badade. Vi stannade och badade nån timme. När vi kom hem så låg nyckeln till nya rummet på sängen så vi flyttade våra saker, rummet var fint, balkongen liten men utsikten perfekt över hela byn och stranden. Tyvärr så fungerade inte AC:en som den ska den stängde av sig själv var trettionde minut och luften var inte kall. Dumt nog visste vi inte hur vi skulle få tag på rumsuthyraren så vi försökte stå ut svettiga i sängen men kl två på natten så stod vi inte ut längre utan kom på att vi fortfarande hade kvar nyckeln till gamla rummet så vi gick ner dit för att kunna sova.
Lördag 7 Juli 2012 - Santorini
Det blåste ännu värre på tisdagen så det gick inte att vara på sandstranden då det var som en riktig sandstorm, så vi gick till stenstranden. Det var fint men inte så bekvämt att ligga på stenarna, vi betalade 10 euro extra för att ha vårt rum kvar till kl 15 så vi kunde duscha innan avresa. Vi åt en varsin gyros i pita för 2,50 euro sen fick vi skjuts till busstationen av hotellägaren! Bussen gick itid till Chania och tog ca två timmar, det var AC i bussen och som vanligt riktigt kallt. Vi köpte mackor på stationen i Chania sen var det dags att kliva på nästa buss som gick kl 17:30 till Heraklion. Vi anlände kl 20:30 på busstationen och frågade vart vi skulle ta vägen för att leta rum. Vi gick upp mot centrum och på tredje stället vi frågade fick vi ett bra pris. Hotellet hette Lena och de tog 35 euro per natt men då med gemensam toa och dusch men det var fräscht! Vi var hungriga och tog en sväng på stan, det blev gyros igen och en kall öl, sen åt vi lite Italiensk gelato.

Vi gick upp kl 7 och lämnade hotellet 20 minuter senare, det tog ca 15 minuter att gå till hamnen där det var totalt kaos och oordning, vi skulle behöva byta våra biljetter till en annan båt, ingen aning om varför men nu sitter vi på Flying cat istället för Mega jet. Båten blev såklart försenad ca en timme och klockan var 11:30 när vi steg iland på Santorini. Vi gick till två olika resebyråer och frågade om olika destinationer, men de var inte ett dugg hjälpsamma som vi hört att de kunde hjälpa oss att skräddarsy en öluff. Om jag inte visste vilken ö jag ville till så skulle jag stiga åt sidan så länge. Jag hittade tillslut en tavla där alla båtturer stod vilket inte visade sig att vara många, den tidigaste båtavgång till en ö som vi kunde tänka oss var kl 11:50 till Amorgos men när jag skulle boka den så var det fullt redan. Vi lämnade in bagaget på ett café som hade gjort detta till deras fördel då de skulle ha 4 euro per väska, så det var bara att punga ut 12 euro för våra tre. Så det verkade som att vi skulle få vänta till 18:40 då båten till Folegandros skulle gå som vi hade i reservplan, jag köpte biljetter för 28 euro var. Nere vid den nya hamnen så finns inget annat än några souvenir butiker och restauranger så det var inget alternativ att stanna där. En tjej i resebyrån ville sälja på oss en tripp till en vulkanö och några heta källor, båten skulle gå från gamla hamnen kl 14 och vara tillbaka kl 17 i all stress och hast köpte vi dessa biljetter för 15 euro var och hon sprang ut och stoppade bussen upp till Fira som tydligen var den enda som gick på flera timmar. Bussen var överfull och vi fick precis plats innanför dörren. Färden var den värsta serpentinväg jag upplevt med bara stup nedanför. Bussen kostade 2,20 euro var och vi passade på och fråga vilken tid den gick tillbaka, en kl 16:30 och nästa 21:00. Vi skulle alltså inte kunna matcha in någon buss till hemfärden vilket betydde att vi skulle behöva ta en taxi för 15 euro. När vi kom fram till den vackra byn Fira så skulle vi även behöva ta en cablecar ner till den gamla hamnen som skulle gå på 8 euro var t o r som inte ens Daniel ville åka eftersom han är höjdrädd. Nu visste vi inte riktigt vad vi gett oss in på, det hela kändes bara så stressigt att klämma in en båttur mellan båtturerna mellan öarna, haha och som grädden på moset skulle kosta oss ca 66 euro tillsammans istället för 30 euro. Vi gick till samma resebyrå som vi köpt biljetterna fast uppe i byn och hon ringde ner till den andra och sa att vi kunde få pengarna tillbaka där. Vi diskuterade ett tag och bestämde oss för att hoppa över turen. Vi gick i lugn och ro istället för att hitta en mysig restaurang att äta lunch på, vi hamnade på ett ställe som hette Ellis som hade en helt underbar utsikt med en jättetrevlig servitör. Vi beställde öl, vin, ost i filodeg till förrätt, souvlaki och kyckling, räkor i vitlöksgräddsås med ris till varmrätt. Det var jättegott och visst var det dyrare än Kreta men inte så farligt ändå, kalaset slutade på 40 euro. Sen strosade vi runt och fotade och kikade i de små butikerna, vi tog en varsin glass och öl på ett ställe innan det var dags att ta bussen tillbaka. Den var såklart försenad och busstationen var överöst med folk mest förvirrade kineser. Helt otroligt att de bara hade ca tre rutter om dagen ner till hamnen eftersom att bussen blev knökfull igen och ingen tid som matchar med färjetiderna heller. En stor eloge till busschauffören som får stå ut med massa trängandes turister varje dag som alla ropar ”Is this the bus to the port?”
Jag skulle aldrig stå ut, tacka vet jag thailand, fast något aldrig är itid där heller så är det ett helt annat lugn och man kan alltid välja taxi istället för det är nästan ändå gratis!

Väl nere i den tråkiga hamnen hade vi nu två långa timmar framför oss, vi satte oss först på en restaurang och beställde en öl och en kaffe som var dubbelt så dyra som på Kreta, vi satt och gjorde korsord och tog det lugnt. Sen var det dags att hämta ut väskorna trodde vi men killen på det caféet sa att ni kan lika gärna sätta er ned för båten är alltid försenad ändå, vi beställde svindyr milkshake för 7 euro st! Det blev en dyr dag ändå trots att vi inte tog båttrippen till vulkanön, man blir både fet och ruinerad av väntande ;)

Tillslut gick båten en timma senare än planerat till Folegandros, nu väntar minst tre dagar lugn!
Måndag 2 Juli 2012 - Elafonisi beach
Efter 30 minuters sömn och en dusch så gick vi ner till byn föra äta middag, på kvällen spärrar de av alla gator för bilarna och dukar upp bord överallt. Vi var så hungriga så vi satte oss ner på första bästa. Menyn var fullspäckad med grekiska specialiteter, jag lammälskare som jag är tog en lammsouvlaki och Daniel en mixedgrill som bestod av korv, fläskspett, hamburgare och gyros. Vi tog även en förrätt, öl och vin kalaset gick på 28 euro och då fick vi även en ouzo och små godisbitar.

På morgonen så gick vi upp redan kl 8 till uthyrningen men vi ändrade oss då vi såg att de hade båtar som gick till Elafonissi, skönare att sitta på en båt än att skumpa runt på en vespa. Båten gick inte förrän kl 10:30 då vi helt plötsligt hade massa tid tog vi samma frukost som gårdagen i lugn och ro. Efter det hörde vi oss för om bussbiljetter resp hyrbil till Heraklion. Hyrbil en väg skulle kosta 85 euro nedprutat, kändes ändå väldigt dyrt fast uthyraren försökte övertyga att vi kunde stanna både i Chania och Rethymon på vägen. Vi hade beslutsångest ett tag då bussen ändå kostade 20 euro var och tog två timmar till Chania sen byte av buss där vi antagligen får stanna en timme för att hoppa på en tre timmars lång bussfärd till Heraklion. Men utan karta och en förare så kände vi oss mer övertygade om att bussen ändå skulle bli ett bättre alternativ så vi bokade biljett för imorrn kl 15:30. Båten till Elafonissi kom tillslut efter 30 minuters försening och tog närmare två timmar än en som vi fått info om, 20 euro var tur och retur. Ängtligen på plats på stranden som påminde om Thailand! Underbart härlig sand och vatten, vi hyrde solstolar för 7 euro och bara slappade, Det fanns inte mycket mat att välja på till lunch bara två hak på stranden som hade samma utbud av mackor och sallader. Vi delade på en grekisk sallad och en varsin pizza slice för 12 euro. Det blåste mindre på stranden så det var skönt men väl på båten hem var det riktig storm den avgick 16:30 och vi var inte på plats förrän kl 18. Snabb dusch och lite vin och ost på verandan i blåsten. Middagen valde vi att inta på en restaurang lite utanför huvudgatan eftersom att den låg lite mer i lä. Vi åt god förrätt som hette cheesecroquettes och delade på två huvudrätter Mousakka och Baked chicken. Vi testade den grekiska ölen Mythios till och fick även här en liten sockerkaka till notan som gick på ynka 23 euros!

Trötta som vi var gick vi till resebyrån och köpte de dyra färjebiljetterna till Santorini på onsdag för 99 euro för båda. Vi valda att bara boka till Santorini då jag läst på internet att det finns flera mindre företag som har billigare biljetter till Folegandros än 25 euro var och som kanske går tidigare än kl 18. Imorrn så checkar vi ut lämnar bagaget på hotellet slappar lite på stranden hoppar på bussen till Chania 15:30 anländer till Heraklion vid 21. Hoppas på att hitta billigt hotell för en natt vid hamnen för att ta färjan kl 8:20 till Santorini på onsdag!
Söndag 1 Juli 2012 - Paleochora
Öluff i Grekland

I tre veckor ska vi luffa runt i Kykladerna, den 30/6 landar vi på Kreta där vi också flyger tillbaka hem den 21/7. Vi bestämde oss för att spendera de första nätterna i Paleochora pga att det låg närmast Elefonissi som ska ha den finaste stranden på Kreta. Vi landade kl 20:00 och senaste bussen till Paleochora gick kl 16 så jag bokade hyrbil som man endast kunde hyra enkelväg alltså lämna i Paleochora av företaget Notos, det var dyrt pga att man lämnar på annan plats än upphämtning, 60 euro och tankning ca 7 euro. Andra alternativet hade varit taxi för 100 euro annars hade vi fått stanna första natten i Chania och det är ju skönast att vakna på plats. På kvällen när vi kom fram ca 22:30 begav vi oss intill byn för att köpa vatten, det tog ca fem minuter att gå. Vi blev helt hänförda över hur mysigt det var, men det var endast restaurangerna som hade öppet fortfarande. Vi gick förbi ett litet glasshak där vi såg några sitta och äta en sån riktigt tjock fluffig våffla, åh det vill jag ha! Vi hade inte ätit mer än frukost hemma och en varsin lättare rätt på O´learys på flygplatsen samt en baguette i hyrbilen. Så en våffla med Nutella, jordgubbar och chokladglass smakade riktigt bra!

Första morgonen så gick vi intill byn för att lämna bilnycklarna och betala, bilen hade de redan hämtat på morgonen utanför vårt hotell, jättesmidigt. Jag behövde aldrig ens visa mitt körkort eller skriva på nåt kontrakt. Sen åt vi en English breakfast för 6euro var som smakade väldigt bra med färskpressad juice och allt. Beachen nästa, en lång fin sandstrand väntade bara ett stenkast ifrån byn. Där spenderade vi hela dagen, bara solade och badade, vattnet var klart och fint men ganska kallt. Vi köpte frukt till lunch och delade sen på vägen hem på en pitakyckling för 2,50 euro riktigt gott. Vid 17 sitter vi nu på vår terrass och avnjuter ett glas vin och en bit ost!
Torsdag 26 Januari 2012
Efter lunchen så började vi gå längs stranden och det blev bara vackrare och vackrare så vi gick en bra bit, vi badade vid udden av sunsetbeach där alla foron från Lipe på internet är tagna, det var helt underbart. Vi började känna att Koh Lipe kanske inte var helt dumt ändå, på denna långa strand var det faktiskt inte så mycket människor som på Pattaya stranden som var packad!

Vi tog en öl och åt färsk frukt på Andaman resort som skulle ha varit ett självklart boende om det funnits plats efter att vi pratat med ett Danskt par som bodde där för 1000 bath per natt och det såg hur fint ut som helst och hade ett perfekt läge på stranden. Vi delade en longtail tillbaka med det Danska paret som ville ut och åka båt lite, så vi tog en sväng till Koh Adang för att bara kolla in ön från havet. Det var en helt perfekt paradisö! På kvällen gick vi intill The Walking street för att äta det tog ca 10 min från Porn resort så det blev en lagom kvällspromenad. För att vara en så liten ö så finns det ett helt otroligt stort utbud av restauranger, massagebodar och shoppar. Vi var lite sugna på något gott grillat från havet så vi valde en restaurang som hade en stor båt utanför med massa skaldjur omringat av en hel hop av människor som pekade och valde. Vi satt länge länge och väntade på att någon skulle komma och ge oss några menyer men efter ett tag tröttnade vi och gick därifrån. Vi valde ett lugnare ställe istället men de hade ingen BBQ då tyvärr så det blev en hamburgare för min del och Daniel testade någor nytt krispy pork som egentligen visade sig att vara friterat fett typ, ingen av oss var imponerade av denna mat. Jag tog en helkropps massage med olja i en timme efteråt medan Daniel tog en öl på en bar. Sen sov vi faktiskt gott i vår lilla hydda.

Dag två på Lipe så bokade vi en privat longtail tripp på vårt boende vi fick bestämma vilken tid vi ville åka och hur länge vi ville vara borta för 1500 bath. Vi snorklade på flera bra ställen, ett ställe som kryllade av fiskar det var nästan så man fick lite panik, när de nafsade på en och sträckte man ut en hand kunde man vidröra flera stycken. Vi besökte öde stränder på öarna Koh Rawi och Koh Adang, kaptenen satt snällt och väntade i båten tills vi ville vidare. Vi åt lunch på Rawi som är en del av nationalparken Tarutao så vi hade med våra biljetter från avgiften vi betalat på Koh Tarutao så då slapp vi betala ytterligare 200 bath per person. Bakom restaurangen satt aporna och mumsade i sig rester och jag blev väl lite väl närgången när jag filmade dem så en apa sprang helt plötsligt rätt mot mig och nafsade mig i benet. Det gjorde inte ont men jag blev lite rädd! Vi såg också en jättestor varan som vi fick några bra bilder på. När vi kom tillbaka till resorten kl 15:30 var vi så slut så vi tog en tupplur på en timma sen satt vi och drack några kalla Singha på vår veranda och tittade på solnedgången. På kvällen gick vi intill shoppinggatan igen och försökte oss på lite BBQ. Man fick en tång och en plastskål att lägga den maten man ville äta i, vi valda musslor, jätteräkor och fisk. De var ca 10 pers som jobbade på restaurangen men ingen ville direkt göra någonting, de satt bara och glodde. Musslorna smakade hav blandat med grus, räkorna var goda och bakpotatisen, fisken fick vi tyvärr aldrig smaka för den hade de missat. När vi väl insett detta bestämde vi oss för att ta en pannkaka till efterätt någon annanstans i stället. Thaipannkaka med banan och nutella blev kvällens höjdpunkt! Vi bokade speedboat till Koh Bulon till dagen efter, nu bokade vi på det andra företaget kommer inte ihåg namnet men detta ska tydligen vara billigare än Bundayyha, det kostade 550 bath per person och båten gick bara kl 9 på morgonen inte kl 13 som jag läst. Vi bokade också upphämtning av moppetaxi vid resorten till kl 8, check in var kl 8:30. Vi beställde frukost på hotellet brevid men här var de också helt otroligt oserviceminded, Daniels mat kom in ca 45 min efter beställning så han hann precis äta upp innan vi var tvungna att gå till båten men jag fick förbli hungrig. Tre överösta longtail båtar åkte ut till en liten gummiplattform där alla samlades för att gå på två olika speedboats. Båten gick endast en kvart försenad överfull med folk, det fanns inte sittplatser åt alla.
Onsdag 25 Januari 2012
Det kom ett riktigt ösregn precis under den timmen som vi satt och åt lunch så det var ganska bra intajmat. Sen blev vi upphämtade av en minibuss som vi åkte bara ca 10 min med för att komma till en hamn med massa båtar. Där fick vi vänta ganska länge på att gruppen med oranga klisterlappar på tröjorna fick hoppa i en båt. Och det är väldigt viktigt att det blir fullt i båten så vi blandades även med en annan grupp. På de flesta resebyråerna kostade denna resa 25 ringit men vi valda att boka på vårt vanliga ställe eftersom det blev bra sist och fick ner priset från 30 till 27, och hon övertygade oss att vi skulle åka en bättre tur än de andra. Men det visade sig vara precis samma tur som alla andra tusen asiatiska turister, vi stanna först på en ö där man gick genom djungeln en bit för att komma till en sötvattensjö där vi fick en timme på att bada. Det var inte speciellt fint eller fräscht så det hoppade vi över, vi bara satt och tittade på alla som badade med slöjor och klänningar m,m på. När vi bokade resan så sa hon att vi inte skulle ta med några plastpåsar då aporna nafaller alla med plastpåsar då de tror att det finns mat i dem, och det stod även skyltar när vi kom fram på ön. Ändå hade alla kineser plastpåsar såklart och skrek som tusan när de blev anfallna och sparkade mot aporna. Det slängdes även läskburkar m,m åt aporna trots att man inte fick mata dem, det är pga att det för det första är viktigt att de ska hitta deras mat själva men sen den viktigaste anledningen berättade vår guide från mangroveturen är att de blir väldigt törstiga av chips m,m och det är svårt för aporna att hitta sötvatten på öarna. Sen kan de göra sig illa när det biter sönder burkar för att komma åt redbullen som befann sig i denna burk, de blöter sin päls för att få upp vätskan som de sen slickar i sig.

Sen åkte vi vidare till örnmatning igen som vi redan sett och till sist till en fin ö, som hade väldigt klart vatten och fin strand men var så nedskitad av skräp från turisterna så vi fick avsmak av allting. Så tråkigt att folk inte kan visa respekt och ta med sitt skräp därifrån eller i alla fall slänga det i en papperskorg. Med facit i hand så skulle vi ha tagit en segeltur istället men det kan man ju aldrig veta innan tyvärr. På kvällen bokade vi färja tillbaka till Lipe, den skulle ta ca två timmar och kostade 220 kr var.

Vi skulle bli upphämtade kl 7:45 men de kom inte förrän ca en halvtimma senare vi åkte till Kuah Jetty den andra hamnen på ön och båten gick faktiskt i tid kl 9:30, immigration gick bra och på båten blev vi informerade att vi nu bara skulle ha 15 dagar i Thailand. När vi kom fram till Lipe så fick vi ställa tillbaka klockan en timme så nu var bara klockan 10:30 så det var skönt att vi hade hela dagen framför oss. Vi satte oss och åt frukost, jag gick iväg till en resebyrå medan vi vinväntade maten. Hon visade fina bilder på boendet i Koh Adang som var väldigt fräscht och bra standard för 600 bath per natt. Men vi blev riktigt besvikna då hon ringde för att kolla om det fanns ledigt, då det visade sig att det var fullt fram till den 26/1. Vi hade helt missat att det var Kinesiskt nyår och alla har ledigt och är på semester just då. Förra gången så var vi i Saigon under det kinesiska nyåret och jag hade helt fått för mig att det var i februari. Så det var bara att ändra planerna och hon började att ringa runt till olika hotell på Lipe, vi tog de som låg lite mer i utkanten, jag hade inte skrivit ner några som jag blivit tipsad om eftersom att vi inte hade tänkt stanna på Lipe. Men jag kände i alla fall igen namnen på några. Tyvärr så visade det sig att det var fullt överallt, det känns som att det är svårt att resa som man gjorde förr i Thailand, bara tog dagen som den kom och aldrig bokade innan. Vi hade en sista chans och det var Porn resort som jag hade hört talas om, de hade inget nummer dit så vi tog en moppetaxi och frågade dem på plats. Först sa hon nej men sen ändrade hon sig och kom på att de hade visst en liten hydda ledig. 500 bath skulle det endast kosta och standarden var efter priset, en madrass på golvet, dusch och toastol inte mycket mer, men vi hade ju inte så mycket att välja på!

Vi gick ner på stranden som var väldigt fin med otroligt klart vatten, vi snorklade, korallreven låg riktigt nära stranden och vi såg många fina färgglada fiskar. Lunch intog vi på Porn resort restaurangen, personalen var inte speciellt trevliga utan suckade nästan lite när vi frågade om lite olika saker. En öl kostade 60 bath här som är helt ok pris men maten var nästan dubbelt så dyr som på Tarutao och hälften så små portioner.