Stöd Ukraina

Yessies blogg

Lördag 7 Juli 2012 - Santorini

Färden mellan öarna

Det blåste ännu värre på tisdagen så det gick inte att vara på sandstranden då det var som en riktig sandstorm, så vi gick till stenstranden. Det var fint men inte så bekvämt att ligga på stenarna, vi betalade 10 euro extra för att ha vårt rum kvar till kl 15 så vi kunde duscha innan avresa. Vi åt en varsin gyros i pita för 2,50 euro sen fick vi skjuts till busstationen av hotellägaren! Bussen gick itid till Chania och tog ca två timmar, det var AC i bussen och som vanligt riktigt kallt. Vi köpte mackor på stationen i Chania sen var det dags att kliva på nästa buss som gick kl 17:30 till Heraklion. Vi anlände kl 20:30 på busstationen och frågade vart vi skulle ta vägen för att leta rum. Vi gick upp mot centrum och på tredje stället vi frågade fick vi ett bra pris. Hotellet hette Lena och de tog 35 euro per natt men då med gemensam toa och dusch men det var fräscht! Vi var hungriga och tog en sväng på stan, det blev gyros igen och en kall öl, sen åt vi lite Italiensk gelato.

Vi gick upp kl 7 och lämnade hotellet 20 minuter senare, det tog ca 15 minuter att gå till hamnen där det var totalt kaos och oordning, vi skulle behöva byta våra biljetter till en annan båt, ingen aning om varför men nu sitter vi på Flying cat istället för Mega jet. Båten blev såklart försenad ca en timme och klockan var 11:30 när vi steg iland på Santorini. Vi gick till två olika resebyråer och frågade om olika destinationer, men de var inte ett dugg hjälpsamma som vi hört att de kunde hjälpa oss att skräddarsy en öluff. Om jag inte visste vilken ö jag ville till så skulle jag stiga åt sidan så länge. Jag hittade tillslut en tavla där alla båtturer stod vilket inte visade sig att vara många, den tidigaste båtavgång till en ö som vi kunde tänka oss var kl 11:50 till Amorgos men när jag skulle boka den så var det fullt redan. Vi lämnade in bagaget på ett café som hade gjort detta till deras fördel då de skulle ha 4 euro per väska, så det var bara att punga ut 12 euro för våra tre. Så det verkade som att vi skulle få vänta till 18:40 då båten till Folegandros skulle gå som vi hade i reservplan, jag köpte biljetter för 28 euro var. Nere vid den nya hamnen så finns inget annat än några souvenir butiker och restauranger så det var inget alternativ att stanna där. En tjej i resebyrån ville sälja på oss en tripp till en vulkanö och några heta källor, båten skulle gå från gamla hamnen kl 14 och vara tillbaka kl 17 i all stress och hast köpte vi dessa biljetter för 15 euro var och hon sprang ut och stoppade bussen upp till Fira som tydligen var den enda som gick på flera timmar. Bussen var överfull och vi fick precis plats innanför dörren. Färden var den värsta serpentinväg jag upplevt med bara stup nedanför. Bussen kostade 2,20 euro var och vi passade på och fråga vilken tid den gick tillbaka, en kl 16:30 och nästa 21:00. Vi skulle alltså inte kunna matcha in någon buss till hemfärden vilket betydde att vi skulle behöva ta en taxi för 15 euro. När vi kom fram till den vackra byn Fira så skulle vi även behöva ta en cablecar ner till den gamla hamnen som skulle gå på 8 euro var t o r som inte ens Daniel ville åka eftersom han är höjdrädd. Nu visste vi inte riktigt vad vi gett oss in på, det hela kändes bara så stressigt att klämma in en båttur mellan båtturerna mellan öarna, haha och som grädden på moset skulle kosta oss ca 66 euro tillsammans istället för 30 euro. Vi gick till samma resebyrå som vi köpt biljetterna fast uppe i byn och hon ringde ner till den andra och sa att vi kunde få pengarna tillbaka där. Vi diskuterade ett tag och bestämde oss för att hoppa över turen. Vi gick i lugn och ro istället för att hitta en mysig restaurang att äta lunch på, vi hamnade på ett ställe som hette Ellis som hade en helt underbar utsikt med en jättetrevlig servitör. Vi beställde öl, vin, ost i filodeg till förrätt, souvlaki och kyckling, räkor i vitlöksgräddsås med ris till varmrätt. Det var jättegott och visst var det dyrare än Kreta men inte så farligt ändå, kalaset slutade på 40 euro. Sen strosade vi runt och fotade och kikade i de små butikerna, vi tog en varsin glass och öl på ett ställe innan det var dags att ta bussen tillbaka. Den var såklart försenad och busstationen var överöst med folk mest förvirrade kineser. Helt otroligt att de bara hade ca tre rutter om dagen ner till hamnen eftersom att bussen blev knökfull igen och ingen tid som matchar med färjetiderna heller. En stor eloge till busschauffören som får stå ut med massa trängandes turister varje dag som alla ropar ”Is this the bus to the port?”
Jag skulle aldrig stå ut, tacka vet jag thailand, fast något aldrig är itid där heller så är det ett helt annat lugn och man kan alltid välja taxi istället för det är nästan ändå gratis!

Väl nere i den tråkiga hamnen hade vi nu två långa timmar framför oss, vi satte oss först på en restaurang och beställde en öl och en kaffe som var dubbelt så dyra som på Kreta, vi satt och gjorde korsord och tog det lugnt. Sen var det dags att hämta ut väskorna trodde vi men killen på det caféet sa att ni kan lika gärna sätta er ned för båten är alltid försenad ändå, vi beställde svindyr milkshake för 7 euro st! Det blev en dyr dag ändå trots att vi inte tog båttrippen till vulkanön, man blir både fet och ruinerad av väntande ;)

Tillslut gick båten en timma senare än planerat till Folegandros, nu väntar minst tre dagar lugn!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Siquijor-lugnets ö
11 år sedan
Panglao
11 år sedan
På äventyr
11 år sedan
Koh Ngam
11 år sedan
Koh Rayang
11 år sedan