Lillzekes blogg

Torsdag 21 Januari 2010
OBS!! Sitter pa ett internetcafe i Playa Del Carmen och eventuella stavfel beror pa att tryck saknas pa halften av tangenterna pa "mitt" tangentbord.
Har kommer sista rapporten fran denna resa.
Vi har precis kommit tillbaka fran en tvadagars tur till Chiapas. Det ar ett omrade som vi inte besokt tidigare. Omradet bestar av indianer, djungel, indianer, vattenfall, indianer, berg, indianer, mayaruiner och indianer. Ganska manga indianer. Vi traffade dock inte Subcomendante Marcos. (Han ar en legendarisk revolutionar indianledare som krigat for indianernas rattigheter under en langre tid). Man vi traffade manga indianer.
Resan till Chiapas tar drygt 12 timmar med buss fran Playa Del Carmen. Sa vi bokade var resa med en ADO Grand Luxe buss. Incheckning dar man far horlurar till filmsystemet (pa spanska dock) samt att man far valja vad man vill ha att dricka. Vidare ar det et benutrymme utover det vanliga (stor skillnad mot det gamla klassiska Yakutev 42D planet vi hade till Kuba som inte hade nagot benutrymme alls!), givetvis fallbart sate (man kunde nastan ligga), kaffeutomat samt bade dam och herrtoa bak i bussen!! Visserligen blir man vackt nagra ganger under farden, da det ar polis- eller militarkontroller med jamna tillfallen. (Lillemor som blir mer eller mindre medvetslos sa fort hon satter sig pa en buss eller flygplan hade dock ingen aning om det forekom kontroller!!!)
Naja, val framme i staden Palenque checkade vi in pa hotell Xibalba. (Sag det till taxichafforen nar ni ska hem pa fyllan!!). Val incheckade drog vi ivag och kollade in Palenque ruins. En gammal mayaruinstad som ligger i djungeln vid foten av en bergskedja. Val dar sa tyckte jag forsta att det var "sadar". Men efter att vi gatt runt ett tag och vi dessutom horde vralapor i djungeln sa insag jag at det var faktiskt ganska bra. (Vi har ju sett ett otal mayaruiner genom aren).
Dag tva hade vi bokat en busstur till tva vattenfall i bergen . Var indianske chaffor som pa nagott satt maste vara slakt med nagon finsk rallyforare. Han pressade "var"chevabuss i hissnande hastigheter pa de krokiga bergsvagarna. Det var bara att halla i sig. Eller sa kan man gora som den koreanska killen i satet brevid som somnade sa fort han satte sig i bussen!!!! Vi kande oss som torkade artor i en kubansk marrackas och han sov!!!!!! Vattenfallen visade sig vara otroligt haftiga och de var definitivt varda resan. Se bilderna!! Val tillbaka i Palenque kakade vi middag med var trotte men mycket trevlige koreaska medpassagerare.
Men nu ar vi tillbaka i Playa Del Carmen (som borjar kannas som ett andra hem, mycket beroende pa vart "vardpar" Ullis och Manuel).
Snart aker vi hem. Den har resan har kantats av borttappat baggage, maksjuka och daligt vader. Men givetvis ocksa av minnesvarda upplevelser och trevliga moten.
PS! Nu vet jag varfor det inte finns nagot tryck kvar pa "mina" tangenter. Killen mittemot har formodligen anvant detta tangentbord tidigare!!!! Snacka om brutalskrivare!!
Over and out from Mexico!!
Zeke och Lillemor
Lördag 16 Januari 2010
MOJITOS FORGYLLER VERKLIGEN DAGEN 
Hej igen alla vanner. Ver verkligen om ursakt for att ni fatt vanta pa utlovad rapport. Hur som har kommer fortsattningen….
KUBA – en av det ytterligare annorlunda och klart kontrollerade sakerna ar att de har tva valuator. En for alla Kubaner och en for turisterna. Alla betalar samma summor for mat etc. Men turistvalutan ar vard mer. Det gar 24 Convertibles (CUC) pa en av Kubanernas pesos. Turisterna far inte anvanda den lokala pesosen, utan skall endast anvande CUC pengarna. Skumt .
Vi knallade inledningsvis runt i Havanna i tre dagar. Staden ar fantastisk att ga runt i och bjuder pa massor av historia och arkitektur. Lyckades aven ta ett par timmar i Revolutionsmuseet – vilket var massor av information typ propaganda och mangder av bilder och saker/klader etc. INTRESSANT – men aven det konstigt att de ar sa fargat.
Efter tre dagar I Havanna bar det av mot Trinidad. Natten innan var Lillemor sjuk, men battrade sig under morgon sa vi bestamde oss for att gora ett forsok. Vi akte ner till busstrationen – men alla biljettern var slut. Sa det fick bli plan B – vilket resulterade i att vi tillsammans med tre fransman tryckte in oss I en KIA (japp 4 personiI baksatet) och tog den korta turen pa 5 timmar till Trinidad. Pa vissa delar av kroppen forsvann all form av kansla efter nagon timme och pa vissa andra platser holl den I sig i hogsta grad. Hur som magen holl sig i chack hela resan och vi kom fram i ett stycke 
Trinidad – en otrolig kulturstad som till raga pa allt hade en veckas lang Kulturfestival = inte sa att vi klagade direkt. Under hela festivalen hade de upptradanden pa tre olika scener, alla stans gallerior och musik och dansstallen var oppna. Vi spenderade stor del att titta pa all konst som holl enormt hog kvalite och viss inhandlades oxa. Kvallarna spenderades tittandes pa upptradanden pa scenerna och synnerhet ett kulturhus dar det var 6-8 Kubanska salsaband som spelade per kvall. Dar satt vi under vindruvetaken och drack mojitos (riktigt starka sadana) lyssnade pa mycket bra salsa musik och tittade pa alla som dansade. Har var det nastan bara kubaner som tillbringade kvallarna med vanner och dansade natten lang = precis sa som man vill uppleva Kuba.
Efter nagra underbara dagar bar det av tillbaka med bussen (denna gangen) tillbaka till Havanna och avslutande dagar i staden.
En av dagarna tog vi en tur till staden och omradet kring Vinales. Platsen for mer an 80% av Kubas tobaksodling. En otroligt givande resa da lanskapet var enormt vackert med akrar och underbara berg runtomkring. Pa vagen hann vi med att besoka en likorfabrik, tobakstorkningshus, se hur man rullar cigarrer samt krypa in I en grotta. Tja, kort och got en superbra dag som resulterade i manga bilder. Som tur ar inhandlades ytterligare minne till kameran innan – har snart lyckats ta 1500 bilder – Kuba ar landet dar kameran gar varm nastan hela tiden.
Ja, vi packade grejerna och tog “kontainerflyget” tillbaka till Mexico och Cancun och Playa igen. Och Ja, pa er fraga, klart Zeke handlade och provade ett antal cigarrer – vad trodde ni 
Ikvall tar vi nattbussen till Palenque – en resa pa druga 12 timmar – det ser vi fram emot.
Fredag 15 Januari 2010
HOLA AMIGOS!
ja, da har vi spenderat totalt 10 dagar i Kuba, rattare sagt 8 hela dagar. Kan saga att det skiljer pa manga satt enormt mot Mexico. Maten ar klar oststatskansla pa, har inte varit med om att ett landt trots fina ravaror lyckas gora maten bade gra och direkt smaklos. Trakigt, skulle kunna vara mycket battre helt klart. Manniskorna har ar underbara, mycket trevliga och hjalpsamma. Naturligtvis blir man erbjuden sa val cigarrer som taxi och en och annan fru eller sallskapsdam. Igar fick jag (Lillemor) agera fru at tra svenskar (inkl Zeke) da de flera ganger blev fragade om damer for kvallen och natten. Men, hur som sa tjatas det aldrig, utan har man tackat nej sa ar allt over - sa stor eloge till dem.
Vi borjade var resa i Havanna och stannade tre natter. Lillemr lyckades redan natten dag tre fa en schysst magsjuka, sa nu har vi bada fatt varsin. Vi har under hela vistelsen bott i sk Casa de particular - vilket innebar att du hyr ett rum hemma hos nagon. Allt ar ju NATURLIGTVIS kontrollerat av staten - men mycket trevligt och fran var sida basta satt att uppleva Kuba. Pa vart forsta stalle var det farmor nastan 100 ar (gissar vi) som tog hand om oss. Pa natten nar Lillemor kom hon upp med hink och gav mig dundermedicin som gjorde verkan direkt. Sakerligen inte godkand i svealand - men funkade absolut.

Det till viss del trakiga med hela Kuba ar att allt ar sa enormt nedslitet. Husen och hela kvarter forutom ett fatal hus ser ut som riktig slum. INGEN annan stans i varlden skulle jag nagonsin kliva in i dessa kvarter ens dagtid och har gar vi alla runt i dessa kvarter aven nattetid. Landet ar enormt sakert, det som vanligtvis hander ar att man far diskvattnet i huvudet, eller blir lurad for vaxkling av pengar pa gatan. Vi har under hela vistelsen kannt oss sakra.

Havanna ar en superfin stad, manga underbara byggnader och flera olika typ av centrum, den gamla, den nyare etc.
Ciao Amigos - nu tar snart min internet tid slut - men mer rapport kommer senare nar vi landat i Mexico.
kram kram fran Lillemor och Zeke vantandes pa Havannas flygplats
Måndag 4 Januari 2010 - Playa del Carmen
ANTLIGEN... nu borjar det vanda. Igar natt vid tva tiden ringde telefonen - utanfor stod en chauffor med min vaska. Allt verkar vara kvar och ingen ar gladare an jag. Trots att vi alla somnade med ett glatt leende pa lapparna efter ett gang dagars jagande. HELT UNDERBART!

Zeke ar pa banan han med - han ater och dricker ol som vanligt - sa nu kanns allt som forut och det kanns superkul.
Igar kvall akte vi till gigantobiografen har i Playa och tittade pa Avatar. De har helt underbara vickbara stolar, hallare par drickan och allt du kan onska gar att bestalla. Filmen var super - verkligen vard att se och du ar inte jag nagon stor fan av denna typ av film. Vi lyckades med att fa se den i 3D vilket var super - gav ytterliger en dimension av filmen och alla dess effekter.

Idag har vi bokat resa till Cuba - vi aker den 6:e och hem igen till Playa den 15:e. Planen ar att stanna i Havanna i ca 3 natter och sedan ge oss ut pa tur. Zeke surfar runt och laser pa och laser guideboken for att samla bra info, sedan har vi aven superbra tips fran Ake och Inga-Lena sa det borde kunna bli en bra resa. Ser verkligen fram emot att ta turen over vattnet och antligen se Cuba som vi pratat om sa lange.

Nej, nu ar det dags for lunch - kanske skall offra mig pa en hog seafood och fruktjuice. Det ar inte sa att jag klagar.
Skot om er sa hors vi snart igen!
kram kram Lillemor och Zeke still in Playa but soon moving on
Söndag 3 Januari 2010
OKEJ - NU BORJAR VI KANNA OSS LITE VAL OTURSFORFOLJDA....

Natten till igar vaknade Zeke av magont, vilket resulterade i totalt 12 vandor till toaletten och en mycket sliten man som forst kvicknade till lite grann under garkvallen. Vi gissar pa att han drabbats av kusinen till Montezumas hamnd!!! Men idag ar han mycket piggare och absolut pa benen, sakerligen tack vare inhandlade specialdrycker av Ullis och andra tips fran Manuel.

Har idag till och med hort att Zeke ar hungrig, det ar ett sunt tecken. For Lillemor blev det gardagen en dag i solen pa takterassen och lasandes, sa det gick at en och en halv pocket - ratt skont att tillbringa en dag med att lasa och sola.

Pa vaskfronten intet nytt. Idag ar det fyra dagar utan packning och det borjar kannas segt. Igar fick vi vid ett av det ganget med samtal vi gar per dag till flygbolaget en liten forhoppning... men idag sa fick vi beskedet att det inte var min. Sa det har inhandlats lite underklader, ett par shorts samt inne och t-shirts. Men man tillhor ju inte storlek zero sa det ar inte sa latt att hitta klader som passar direkt. Men men, det ar ju bara saker och de kan ersattas... sa vi later det inte hejda oss.

Idag ar det sondag och vi strosar mest omkring. Imorgon blir det bokning av resa till Cuba och en dag pa stranden. Sa det ser vi verkligen fram emot. Resan har ju inte helt borjat som vi onskade, men, men an har vi tid kvar.

Det var allt just nu - skot om er alla sa hors vi snart igen!
Kram the Vallbytrappers on tours :)
Lördag 2 Januari 2010
Denna resa tror jag att vi har nagon form av otursforfoljelse . Allt borjade med att vi trots ganska tajta byten och konstiga fragor fran imigrationsherrar i USA landade i Cancun - Mexico. Sa langt dick allt bra... men... vi fick dock endast ett av vara tva bagage. Lillemors vaska saknades, och vi fick fylla i anmalan och lamna flygplatsen utan. Idag, tre dagar senare och ett stort antal telefonsamtal sa saknas den fortfarande. Zekes kalsonger passar sa dar, jeans och understallstroja kanns lite overdressed och framforallt.... det blir manga blickar nar jag entrar badstranden utan bikini......
Vissa klader har dock inhandlats, men trots att vi brukar fa kommentarer om att vi har liten packning... sa saknas den helt klart. Vi hoppas den dyker upp innan vi far vidare till Cuba.

Dagarna har spenderas ofta pa takterassen lasandes eller pratandes, strosande i staden, visst badande, och inte minst leka med familjen Torrealbas tre Chiuaua hundar (2 valpar och mammsen) som ar helt gudomliga - bilder kommer inom kort.

Nyar spenderades tillsammans med vara vanner Ullis och Manuel pa deras takterass. Vi var ett gang pa 11 personer som skalade in nyaret, at underbara vitloksrakor (blev en helt annat ratt utan prickarna ovanfor) samt en och annan ol och harliga drinkar. Allt avslutades framat 6 tiden, alla nojda och glada.

Idag har vi strosat runt, kollat upp lite flygtider etc. till Cuba, hoppas kunna boka nagot under morgondagen for avresa runt den 5 eller 6 januari.

Tja, det var alles just nu. SKOT OM ER dar hemma sa hors vi snart igen.
Söndag 27 December 2009
Då var det dags igen - väskan står nästan färdigpackad och vi börjar inse att det är äntligen dags att fara på årets resa.
Denna gång bär det av, färst till Mexico och våra vänner Ullis och Manuel. För att i början av januari åka vidare till Cuba.
Cuba har stått på önskelistan i flera år - nu äntligen är det dags.
Nyår i Playa del Carmen är verkligen inte fel det heller - har varit helt underbara kvällar på takterassen tidigare år - gissar att denna inte blir sämre.
Sköt om er alla och GOTT NYTT ÅR - så berättar vi mer om resan här under de kommande veckorna....
Fredag 16 Januari 2009
Japp, da var vi tillbaka dar vi borjade i Dahab, Egyptyen.
Efter harliga slappa dagar i staden Tarabin, eller aven kallad Ghost Town sa ar vi tillbaka i den mer turistiga staden Dahab. Vi kom hit i forrgar och redan igar var vi ivag pa den sista av vara utflykter pa denna resan. Vi borjade kl 08:00 med att resa till St Katherines Monestary (se bilden) som ligger i en dalgang bland bergen och har mer an tusen ar pa nacken. Vi var ju dock inte ensamma pa det stallet, sa vi gick runt en stund och titta pa den legendariska brinnande busken som de pastar finns dar och aven i deras lilla kyrka. Det var mycket fint och minst sagt slog tidernas vingar sina slag kring kanslan pa plats. Platsen ar bara oppen ett par timmar per dag for att sedan ge lugn och ro till de 20-tal munkar som bor dar.

Direkt efter det borjade vi var strapats upp for Mount Sinai som ligger precis bakom St Katherines Monestary. Det tog oss dryga 2,5 timmar att ta oss till toppen med endast myket korta stopp for vatten. Det var inte den lattaste promenaden da det konstant gar uppfor hela vagen och avslutas med ett trapp pa 650 trappsteg. Men val uppe "festade" vi runt pa ett paket mariekex samt te och varm choklad. Uppe pa toppen och pa vag upp ar utsikten helt fantastisk och omojlig att beskriva med ord (se bilderna). Har aven en mangd bilder att visa for er intresserade nar vi kommer hem. Vi passade pa att njuta av utsikten och pausa en stund for att invanta solnedgangen for att sedan vanda ryggsackarna nerat och paborja promenaden ner igen som tog oss en dryg timme.

Idag var det inte sa att benen gav oss mojlighet att skutta ur sangen, men med lite envishet och hungrig mage rullade vi ur och skall under dagen mest slappa, shoppa det sista och endast njuta av att vara i varmen de sista dagarna innan hemfard.

Ja vanner och familjerna - det var var sista rapport fran mellanostern denna gang.
Vi kan sammanfatta dessa veckor med att saga att vi har haft det enormt bra, atit fantastisk mat, haft underbara upplevelser och inte minst motit otroligt trevliga manniskor sa val andra resenarer som lokalbor. Har nog aldrig blivit bjuden pa te sa manga ganger av personer som bara vill umgas och prata en stund.

Sa vi kan klart rekommendera en resa hit!

Skot om er sa syns vi snart igen

Lillemor och Zeke on tour i mellanostern
Lördag 10 Januari 2009
Da sitter vi igen pa ett av de sma internetcafeerna med arabsik musik ur hogtalarna, asnorna som later i bakgrunden och roda havets vagar som brusar. Vad mer kan man onska en dag som denna.

Vi avslutade Jordanien med att ta oss till farjeterminalen for att ta farjan over till Egypten och Nuweiba. Organisera och strukturera skulle man kunna lagga mer tid pa i detta landet. VI sprang runt pa terminalen, upp och ner for att betala utreseskatt, stampla passet, visa biljetter etc. Sa det tog ett tag, men vi kom hur som med. Det var vi kanske 10-12 andra vasterlanska turister och resterande var lokalbor. Farjan skulle ta ca 1 timme, och allt som allt tog det 1 extra timme innan vi lamnade Aqaba och sedan tog turen over ca 2,5 timmar - sa lite langre tog det allt :)

Just nu ar vi i en litet samhalle som heter Tarabin, ca 10 mil fran Israelska gransen och Eilat. Har har sakerligen varit mer blommande an nu, men mycket trevliga manniskor och harlig lang strand och sma matstallen. Vi flyttar hit imorgon och har hittat en fint litet rum med dusch och toalett samt frukost for endast 100 kr totalt per natt.
Senaste dagarna har vi bara latat oss och tagit promenader. Vi bor idag i Nuweiba vilket ligger endast 2 kilometer fran Tarabin. Dar bor vi en liten hydda pa stranden med stranden och havet precis utanfor dorren. Nastan alla stallen ar tomma men vi har minsann tva grannar, ett engelsk par dar han ar deckarforfattare och hon numera pensionerad inrednings och konstverksintresserad harlig kvinna. Helt underbara personer som vi delar varje kvall med pa en koreansk restaurang med god mat och en mangd ol med - det blir manga och langa samtal och allt mellan himmel och jord.

Vi stannar har i ytterliggare 3 dagar for att sedan bege oss tillbaka till Dahab for att avsluta denna resa och aka hem.

STOR kram pa er alla fran oss i varmen ( ca 25 grader och bla himmel)
Tisdag 6 Januari 2009
Halla!
Nu har vi hamnat i Aqaba i Jordanien. Hyggligt trog lina sa tyvarr kan vi inte ladda in nagra bilder. Vagen hit gick via batresa fran Taba i Egypten till Talabya i Jordanien. Taxiresan till Taba var intressant. Vi var lite sena till baten sa forararen pressade sin Toyota till 160! Det ar spannande pa egyptiska vagar! Batresan delade vi med ca 150 ryssar . Ryssarna ar overlagset den storsta nationella gruppen i Mellanostern just nu. Naja, vi for vidare till Wadi Mousa dar staden Petra ligger. Det var otroligt kul att se Petra. Helt fantastiskt. fer de som inte vet vad Petra ar , sa ar det en historisk stad som delvis ar inhuggen i berg. Forhoppningsvis kan vi lagga in bilder nar vi hittar ett battre internetstalle. Nackdelen ar att allt ar minst sagt dyrt runt Petra. Helt klart dubbla priser jamfort med Egypten. Men nu har vi hamnat i Aqaba dar vi ska ta oss over med bat tillbaka till Egypten. Vi delade en taxi med ett amerikanskt par fran Wadi Mousa och hit. Vi hade en helt otrolig taxichaffor som bjod oss pa te nar vi kom fram!! Naja, vi ska fixa batbiljetter i morgon och formodligen sa stannar vi i staden Nuweiba pa den egyptiska sidan. Vi har inget speciellt planerat men det blir formodligen en tur till Mount Sinai i alla fall. Och vi spenderar nog vara sista dagar i Dahab innan hemfard.
Ha de bra i Svedala, Vi trivs!