Stöd Ukraina

Lillzekes blogg

Fredag 15 Januari 2010

KUBA rapport del 1

HOLA AMIGOS!
ja, da har vi spenderat totalt 10 dagar i Kuba, rattare sagt 8 hela dagar. Kan saga att det skiljer pa manga satt enormt mot Mexico. Maten ar klar oststatskansla pa, har inte varit med om att ett landt trots fina ravaror lyckas gora maten bade gra och direkt smaklos. Trakigt, skulle kunna vara mycket battre helt klart. Manniskorna har ar underbara, mycket trevliga och hjalpsamma. Naturligtvis blir man erbjuden sa val cigarrer som taxi och en och annan fru eller sallskapsdam. Igar fick jag (Lillemor) agera fru at tra svenskar (inkl Zeke) da de flera ganger blev fragade om damer for kvallen och natten. Men, hur som sa tjatas det aldrig, utan har man tackat nej sa ar allt over - sa stor eloge till dem.
Vi borjade var resa i Havanna och stannade tre natter. Lillemr lyckades redan natten dag tre fa en schysst magsjuka, sa nu har vi bada fatt varsin. Vi har under hela vistelsen bott i sk Casa de particular - vilket innebar att du hyr ett rum hemma hos nagon. Allt ar ju NATURLIGTVIS kontrollerat av staten - men mycket trevligt och fran var sida basta satt att uppleva Kuba. Pa vart forsta stalle var det farmor nastan 100 ar (gissar vi) som tog hand om oss. Pa natten nar Lillemor kom hon upp med hink och gav mig dundermedicin som gjorde verkan direkt. Sakerligen inte godkand i svealand - men funkade absolut.

Det till viss del trakiga med hela Kuba ar att allt ar sa enormt nedslitet. Husen och hela kvarter forutom ett fatal hus ser ut som riktig slum. INGEN annan stans i varlden skulle jag nagonsin kliva in i dessa kvarter ens dagtid och har gar vi alla runt i dessa kvarter aven nattetid. Landet ar enormt sakert, det som vanligtvis hander ar att man far diskvattnet i huvudet, eller blir lurad for vaxkling av pengar pa gatan. Vi har under hela vistelsen kannt oss sakra.

Havanna ar en superfin stad, manga underbara byggnader och flera olika typ av centrum, den gamla, den nyare etc.
Ciao Amigos - nu tar snart min internet tid slut - men mer rapport kommer senare nar vi landat i Mexico.
kram kram fran Lillemor och Zeke vantandes pa Havannas flygplats
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet