Stöd Ukraina

Lillzekes blogg

Torsdag 21 Januari 2010

Last report fom Latinamerica...

OBS!! Sitter pa ett internetcafe i Playa Del Carmen och eventuella stavfel beror pa att tryck saknas pa halften av tangenterna pa "mitt" tangentbord.
Har kommer sista rapporten fran denna resa.
Vi har precis kommit tillbaka fran en tvadagars tur till Chiapas. Det ar ett omrade som vi inte besokt tidigare. Omradet bestar av indianer, djungel, indianer, vattenfall, indianer, berg, indianer, mayaruiner och indianer. Ganska manga indianer. Vi traffade dock inte Subcomendante Marcos. (Han ar en legendarisk revolutionar indianledare som krigat for indianernas rattigheter under en langre tid). Man vi traffade manga indianer.
Resan till Chiapas tar drygt 12 timmar med buss fran Playa Del Carmen. Sa vi bokade var resa med en ADO Grand Luxe buss. Incheckning dar man far horlurar till filmsystemet (pa spanska dock) samt att man far valja vad man vill ha att dricka. Vidare ar det et benutrymme utover det vanliga (stor skillnad mot det gamla klassiska Yakutev 42D planet vi hade till Kuba som inte hade nagot benutrymme alls!), givetvis fallbart sate (man kunde nastan ligga), kaffeutomat samt bade dam och herrtoa bak i bussen!! Visserligen blir man vackt nagra ganger under farden, da det ar polis- eller militarkontroller med jamna tillfallen. (Lillemor som blir mer eller mindre medvetslos sa fort hon satter sig pa en buss eller flygplan hade dock ingen aning om det forekom kontroller!!!)
Naja, val framme i staden Palenque checkade vi in pa hotell Xibalba. (Sag det till taxichafforen nar ni ska hem pa fyllan!!). Val incheckade drog vi ivag och kollade in Palenque ruins. En gammal mayaruinstad som ligger i djungeln vid foten av en bergskedja. Val dar sa tyckte jag forsta att det var "sadar". Men efter att vi gatt runt ett tag och vi dessutom horde vralapor i djungeln sa insag jag at det var faktiskt ganska bra. (Vi har ju sett ett otal mayaruiner genom aren).
Dag tva hade vi bokat en busstur till tva vattenfall i bergen . Var indianske chaffor som pa nagott satt maste vara slakt med nagon finsk rallyforare. Han pressade "var"chevabuss i hissnande hastigheter pa de krokiga bergsvagarna. Det var bara att halla i sig. Eller sa kan man gora som den koreanska killen i satet brevid som somnade sa fort han satte sig i bussen!!!! Vi kande oss som torkade artor i en kubansk marrackas och han sov!!!!!! Vattenfallen visade sig vara otroligt haftiga och de var definitivt varda resan. Se bilderna!! Val tillbaka i Palenque kakade vi middag med var trotte men mycket trevlige koreaska medpassagerare.
Men nu ar vi tillbaka i Playa Del Carmen (som borjar kannas som ett andra hem, mycket beroende pa vart "vardpar" Ullis och Manuel).
Snart aker vi hem. Den har resan har kantats av borttappat baggage, maksjuka och daligt vader. Men givetvis ocksa av minnesvarda upplevelser och trevliga moten.
PS! Nu vet jag varfor det inte finns nagot tryck kvar pa "mina" tangenter. Killen mittemot har formodligen anvant detta tangentbord tidigare!!!! Snacka om brutalskrivare!!
Over and out from Mexico!!
Zeke och Lillemor
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet