Leroslovers blogg

Onsdag 6 Juni 2012 - Göteborg
Jahaja, hur aktiv har man kunnat vara på RG det här året, hittills? Inte alls! Nytt jobb och mycket resande har satt 'P' för detta.

Ligger hopplöst efter med resealbum, plus att jag skulle vilja skriva en guide till något av mina favoritmål, ex vis Leros eller kanske Istanbul.

Så här långt, om vi inkluderar dec 2011 också, har vi hunnit med Wien i dec (julmarknad), Stockholm med musikal i jan, Newcastle (fotbollsresa) 30/3-2/4, Istanbul (tjejgänget!) 9/5-13/5, Barcelona med sambon och hans föräldrar 16/5-20/5. Dessutom en hel hög med resealbum från tidigare.....

Och så nu 16/6 drar vi iväg på bilsemester. En semester som från början var tänkt för camping, men så blev det mer och mer hotellbokningar så till slut blev det 'bara' 7 campingnätter kvar. Redan det är tveksamt om det är värt att ta med all campingutrustning för. 3 nätter Alsace och 4 nätter Gardasjön var det tänkt.

Men så kom vi på att det inte vore fel att bo nära Europapark (tyska sidan mittemot Alsace), gångavstånd, man kan låta bilen stå, är där tidigt, direkt efter frukost när dom öppnar. Så hotell bokades i Rust (som byn heter), 3 minuter från Europaparks ingång, för 3 nätter. Det säger sig nästan självt, att nästa steg blev att boka hotell vid Gardasjön också. Vi ville bo i Garda eller Bardolino på sjöns östra sida. Det slutade med ett hotell som ligger mittemellan Bardolino och Lasize. Vad lite packning det blev plötsligt ;-)

Har sagt det förut men tål att upprepas. Europapark (http://www.europapark.de) är en mycket trevlig park, stor med många åkattraktioner. Ta med Lisebergskortet och det blir gratis entré! Här har dom en relativt hög kostnad att komma in men sedan har man inga åkkort eller likn, bara att köa upp vid åkattraktionerna och åka så mycket man orkar....

Det finns flera andra parker som Liseberg sammarbetar med, bra att veta om ni ska iväg någonstans i sommar kolla in: http://liseberg.se/sv/hem/Nojesparken/Biljetter-och-priser/Lisebergskort2012/ längst ned på sidan står det om 'fri entré och fria åk i flera av Europas nöjesparker'.

Jag ska försöka blogga under tiden vi reser, det finns ju wifi i princip överallt idag. Bara hoppas att tekniken är med mig.... har haft strul förut...

Passar på att önska er alla en riktigt skön semester oavsett om ni är ute i världen eller på hemmaplan!

Ha dé
Lördag 3 September 2011 - Leros
Jag är så klart inte på Leros nu. Har ju varit hemma i Göteborg lite mer än 2 veckor och det känns INTE bra. Längtar tillbaka så det är inte klokt. Lite om våra sista dagar på Leros denna resa.

Det blev inte någon Barbarossa på torsdagen p g a för mycket vind. Vi bokade om till lördagen, för mycket vågor men inte så mycket vind. Men så äntligen kommer vi iväg på tisdagen med Barbarossa. Det var (tyvärr) lite för mycket folk tyckte vi. Trångt och lite svårt att samla ihop alla igen efter stopp/bad (detta berodde iofs mest på disciplinen hos gästerna själva). Första stoppet var vid White Islands, det märktes att det var högsäsong, flera andra utflyktsbåtar och ett helt gäng segelbåtar gjorde det lite svårmanövrerat för oss att lägga till. Men så klart fixade Savas, kaptenen, och hans grabbar detta galant.

Ett sånt härligt vatten! Turkosblå hav och vita klippväggar, vit stenar på botten mm. Underbart! Inte så mycket fisk eller annat att se under vattnet dock. Vi hade våra snorklar med men som sagt, inte mycket att se. När Savas drar i tutan så är det dags att ta sig upp och åka vidare. Det är här det där med disciplinen jag skrev om ovan kommer in, EFTER att tutan ljudit hoppar folk ändå i havet en gång till. Inte undra på att det tog tid.

P g a ovan fick vi bara en kvart på nästa ställe, Arki, otroligt vackra öar och härligt vatten, i princip ett hopp i havet, lite sim och sedan upp. Det tredje och sista stället som jag tror hette Marathi, stannade vi ett tag med möjlighet att äta på taverna eller café och ytterligare lite bad vid stränder som låg 5-10 minuters gångväg från hamnen.

Ombord bjöds också på lite grekisk sallad i 'snacks form' om ni förstår vad jag menar. Och ouzo så klart till dom som ville ha det. Det gick att få annan dricka om man ville ha det istället. Öl gick att köpa ombord till bra pris.

På väg tilbaka hoppas jag få se delfiner, och det kom delfiner och jag missade dom! Min förhoppning var att det skulle komma delfiner som åkte med oss, alltså surfade i bogvågen fram. Men istället, nära Leros kom ett gäng delfiner emot båten och simmade under den och bakåt. Och jag var tyvärr inte på hugget just då. Ja ja det går väl fler tåg...hrmm båtar kanske man skulle säga ;-)

Samma kväll som Barbarossan hade vi bestämt att gå till Taverna Paradisos i Vromolithos och säga farväl för denna gång, till familjen som äger stället. Det var inte många gäster tyvärr, det var ju tisdag... och vi hade inga förväntningar på nåt. Vi hade ätit färdigt och var väl i begrepp att betala och dra hemåt, när servitören Milan uppförde sig lite 'konstigt'. Vi tänkte att vad 17 är på gång nu? Stamatis (Bouzouki) och Manolis (son som spelar dragspel) kommer ut och spelar något mer än en halvtimme för mig! Snacka om att bli rörd alltså.

Dessutom visade det sig att det var Manolis 25 årsdag och han hade tänkt åka för länge sedan med sin flickvän för att ta det lugnt och äta middag någonannanstans. Suck ja... kramkalas och betala notan sedan hemåt för att slappa på vår balkong en stund.

Nästa dag som dessutom var vår sista dag hade vi bestämt en liten 'fotosafari' på morgonen i Platanos området, men vi drog oss ganska snabbt tillbaka hemåt, lämnade in kamror, bytte om till badkläder och tog med grejer för bad. Lite mer bilder togs i Pandeli med den lilla kameran som alltid är med, söta små fiskebåtar mm. Ja jösses vad många bilder på färgglada små fiskebåtar det blev...... Resten av dagen tillbringades på solstol och bad i Pandeli.

Lunch på Zorbas där vi också bokade bord inför kvällen. Vi hade inte bokat tidigare och därför hade vi heller inte fått något bord precis i vattenbrynet där 'alla' vill sitta, när vi gått dit. Så nu tänkte vi, att sista kvällen, ska vi bannemej ha ett bord där. Det blev en mysig kväll och så småningom var det dags att säga farväl till dom här vännerna också, Anthony och sonen Nikos och tjejen som serverar, som vi kallar för Viktoria för vi tycker hon är så lik vår prinsessa, lite grövre kanske bara, men väldigt lik ;-) Har försökt lära mig hennes namn men uja vad svårt det var....

Vi hade packat under siesta tiden, och det var bara att inse att vi hade övervikt och det var inget att göra nåt åt. Bara att inse att om vi måste betala så får vi göra det. Punkt. Men så blev det inte.... Vi hade också sett till att betala för oss på Nikis eftersom vi skulle bli hämtade med taxin kl 8 på morgonen.

Nästa morgon åt vi frukost, det var helt otroligt vad vi timat väl. Brödet tog slut, pålägg tog slut ja perfekt helt enkelt. Vi gick ut och pratade med Maria som gått upp för att vinka av oss. Så kommer taxin och tutar! Hjälp han väcker ju alla. Några hade kommit till hotellet på morgonen vid 6 och dom sov säkert...

En sak som alltid är lite av en oro när det gäller flyg från/till Leros är om det kan bli nåt strul så planet inte kommer eller inte kan gå. Denna gång var det en lättnad att vi kunde checka in och att vi blev tillsagda att gå igenom säkerhetskontrollen, bra, planet måste alltså vara på väg ;-) Vi ser det komma och landa, lite avundsjuk blev man på dessa människor som nu hade sin vistelse på ön framför sig.

Vi blev något försenade med avgången p g a trafikproblem i luften över Aten men det blev bara en 20 minuter eller så. Gott om tid på flygplatsen innan vi skulle vidare med SAS till Köpenhamn. Även här blev vi försenade p g a trafiken över Aten innan vi kom iväg. Men vi körde ikapp tiden. Så inga problem. Landade i Göteborg exakt på minuten som planerat och sedan var det frysdags. Ja jä--ar vad jag frös dom första dagarna. Nu har man vant sig och fryser inte riktigt lika mycket ....

En sista kommentar kring priserna i Grekland. Jag har med en dåres envishet alltid hävdat att jag inte tycker det är dyrt i Grekland. Nää inte där jag brukar vara i alla fall. En av dom sista dagarna fick vi reda på att man har lägre moms i Dodekaneserna, varför vet jag faktiskt inte, det bara är så. Ex alkohol på Leros 16% moms i Aten 23%, mat på Leros 9% och i Aten 13%. Det är klart att det märks i plånboken.....

Onsdag 10 Augusti 2011 - Leros
Ujj vad det var svårt att ta fram datorn och logga in sig på internet när det är så skönt att bara sitta på balkongen läsa bok, dricka nåt, cola, vatten, retsina eller nåt och ibland höja blicken från boken och titta ut över havet som vi ser ca 150m från hotellet.

Att dessutom det trådlösa nätverket går ner precis innan man hunnit spara utkast och allt man gjort är ogjort, borta, då blir man lite arg och frustrerad kan jag säga... det går ett par dar till innan något blir skrivet.

Jag slutade förra bloggen med att vi skulle ta promenaden upp till fästningen och det gjorde vi också. Blev precis så svettig som jag trodde. Men efter en kall Frappé på caféet på Platanos innan vi gick hem, hämtade badkläder och ner till stranden i Pandeli för svalkande dopp, så var läget mycket bättre.

Vi har sedan sist varit hos kompisen Stamatis restaurang där han och sonen Manois spelar skön grekisk musik på lördagarna, vi fick också tips om en träff med Australien-Lerioiter, mycket musik och dans då med. Kul!

Har haft moppar i 10 dagar och då shoppat sånt som ska med till Göteborg. Lte prisexempel på diverse kommer nedan. Vi har åkt till dom sevärdheter och stränder som är lite besvärliga, eller långt att ta sig till annars. Det har varit toppe

I söndags var det 'water games' i Alinda, en av dom finare stränderna på ön. Denna genomförs som en hyllning till flera kända Leros personligheter, framförallt inom det medicinska, ex vis en hjärtkirurg mfl. Barn simmar ikapp, prisutdelning efteråt. Ett piratskepp Barbarossa (som gör badutflykter i vanliga fall, vi ska åka med dom imorgon!) andvändes i en stafett där barnen simmar fram till båten och skall klättra upp med hjälp av rep. Sedan är det dom äldre killarnas tur att försöka ta sig ut på en såpad trästock med en fastsatt flagga lä (ngst fram, målet är alltså att få tag i den där flaggan. Ingen lyckades tyvärr i söndags....

På Leros finns en musik, dans och teaterförening som heter Artemis. Under sommaren brukar dom har uppträdanden som är jättetrevliga. Vi har iaf varit på 1 sådant tillfälle hittills.

Avslutningsvis lite om kostnader här. Ofta kommer frågor kring just kostnader här på RG i disk. forumet framförallt. Låt mig ta några saker iaf som finns på vår inköpslista. Först på 'super market'.

3x200ml yoghourt (ursäkta stavning) ca 2.90 EUR
1 pkt färdigskivad ost (200gr) ca 3.50 EUR
6 st Mythos öl 33 cl st ca 4.00 EUR
1 halvliter Retsina ca 1 EUR
Retsina Kourtaki som finns på bolaget och är då en 0,7l ca 2 EUR
1 burk Coca Cola ca 0,50 EUR
1 6 pack 1 1/2 liter vatten ca 1.50 EUR
1 L Metaxa 5* ca 15.00 EUR ( billigare än på flygplats, alltså tar vi med härifrån...)
0,7 Smirnoff vaniljvodka ca 11.00 EUR (tyvärr finns inte Absolut vanilj så då får det bli Smirnoff istället...)

Hmmm det syns lite var vårt intresse finns någonstans i ovan priser... men man är väl svensk? ;-)

Hur är det då på restaurang? Man kan leva superbilligt om man vill. Det finns gyros ställen som också serverar annan mat, ex vis små souvlaki spett, kostnad per pers utan dri(cka ca 2 EUR.Exvis köpte vi 2 gyros och en Grek sallad total kost 7 EUR.

'Vanlig' restaurang:
Greksallad 4.50-5.50 EUR (portionerna är enorma!!)
Tzatsiki, Skordalia (vitlöksdip) ca 2.50 EUR
Pastitsio, Moussaka mfl grekiska rätter 6-7 EUR
Souvlaki, lammkotlett mfl från grill 7-8 EUR

Fisk är en annan historia. Dyrt tycker vi. Inte kanske med svenska mått men iaf.
Kalamares ca 9 EUR (men du får massor)
Svärdfiskfile, tonfiskfile ca 12 EUR
Färsk fisk delas in i A, B, C klass, A klass ligger kring ca 50 EUR per kg

Det får vara allt för nu. Som jag sagt ovan så ska vi åka en tur med Barbarossa imorgon. Av någon anledning har det inte blivit av att vi åkt en tur tidigare. Så många gånger som vi varit här. Dessutom är det stor chans att vi får se delfiner och det skulle jag mycket gärna vilja.

Vi åker hem den 18 augusti, alltså nästa torsdag. Och som vanligt skriker jag att jag inte vill åka hem! Jag vill flytta hit nu! Men jag vill också säga att det är inte säkert att jag mäktar med att skriva en blogg till innan vi åker. Dels strulet med det trådlösa men också strul med min lilla dator som dj-las med mig hela tiden,

Hursomhelst ha det gott var du nu är så hörs vi snart igen.
Torsdag 28 Juli 2011 - Leros
Så äntligen kom vi iväg. Tidigt som 17 på morgonen 17/7 drog vi iväg till Aten. Landade efter byte i Munchen kl 12.20 och möttes på flygplatsen av representant för Peris hotel där vi skulle bo en natt. Deras shuttle bus service var guld värd eftersom vi inte visste om taxiförarna skulle dra ut i strejk eller inte.

Hotellet låg ca 1 km från strand, och eftersom vi var så tidiga checkade vi in oss på hotellet och drog sedan iväg för en första grek lunch och lite sol och bad. Underbart!

Nästa dag, efter en kanonfrukost som serverades på rummet, mys på balkongen och utcheckning, kördes vi till flygplatsen igen.

Inrikesflyget var lite försenat men vad gjorde det. Vi skulle snart vara 'hemma' igen. Vi kom till Hotel Alinda och fick ett av dom rum som har utsikt ut över bukten och kullen med fästningen (Hade bett om det eftersom jag bott där förut, 1988! och visste hur det såg ut).. Härligt! Mysigt att på kvällen sitta på balkongen, titta på folklivet och den upplysta fästningen.

Här var det mycket sol bad och god mat och dryck. Vi såg också till att var med på Farmers festival där man på gammalt sätt tröskade säd med hjälp av en slags träsläde och hästar som drog denna. Sedan dans och party. Mat kunde köpas, och vin var gratis. Bilder och film kommer! Vi passade också på att besöka Bellinis Tower som ligger i Alinda, det är vad vi skulle kalla för hembygdsmuseum. Inträde 3 EUR.

I tisdags (26:e) bytte vi från Alinda till Panteli, Hotel Nikis.Vi har en studio i bottenplan, stort rum och utsikt över Pandeli bukten ca 150 meter bort. Mer sol bad och god mat och dryck.

Närmast på schemat är att imorgon, med kamera och filmkamera i högsta hugg promenera upp till fästningen via vägen och efter besök på fästningen gå ner via trapporna. Sedan lär vi vara svettiga! Så då är det bara att ramla ner till närmsta strand för avsvalkning.

Under tiden vi är här så är det flera festivaler av olika slag. Bl a seglar- och simtävlingar i Alinda. Firandet av Jungfru Maria den 14/8 är något speciellt och den ser vi särskilt fram emot.

Ni som ev funderar på att dra till Grekland och då speciellt Dodekaneserna (Kos, Rhodos mfl) där vi är, kan vi meddela temperaturer på ca 35-40 grader i skuggan på dagen. Just nu, kl 20 grek tid, på balkongen är det 29,5 grader!

Ha en skön sommar 'where ever you are', vi hörs snart igen!

Tisdag 25 Januari 2011 - Göteborg
Så då blir det ett sånt år igen.... Många resor bokade. 1 lång och flera korta. Och vi funderar på flera!! Dessutom var ju tanken att vi ska spara pengar så vi kan genomföra vår dröm, att flytta härifrån till varmare breddgrader (Leros i Grekland). Vi får spara ordentligt mellan resorna...Det kommer att krävas ett antal år till med sparande innan vi kan dra...

Resorna ja:
Vi startar med en helg i Fredrikshamn, badhotellet The Reef, sista helgen i Feb. Sedan väntar vi in påsken i slutet april, London tors-mån. Nästa långa helg är Kristi Himmelfärdshelgen+Nationaldag, då blir det Skotska ön Islay tors-mån.

Huvudsemestern juli-aug Grekland. 1 övernattning i Aten, Peris hotell som ligger ca 10 minuters körväg från flygplatsen, dom har shuttle service till och från flygplatsen, gratis mellan kl 7-23. Nästa dag flyg till Leros där vi stannar 31 nätter, 18/7-18/8. Första 8 nätterna i Alinda (vilket hotell inte klart än) resterande i
Pandeli på Hotel Nikis, (en studio, dessutom har dom pool. Vi är inga poolmänniskor men det kan vara skönt att ha möjligheten iaf).

Vi har också bestämt, och bokat! julmarknadsresa i december. Bra priser när man är ute i så här god tid.
Wien bokat med Austrian Airlines. Direktflyg från Landvetter och ett centralt hotell bokat också. tors-sönd i början av dec.

Dessutom pratar vi om att åka till Edinburgh över nyår, deras Hoogmanay fest är något alldeles extra. Denna resa SKA genomföras, om inte kommande nyår så nästa. Alternativ till detta är en helg i Stockholm sept-okt med musikal. Inte riktigt lika kul men ok ändå.

Det känns riktigt bra att ha så mycket att se fram emot under året. Något att tänka på när jobbet är jobbigt och när det är allmänt kärvt och stressigt....Och som nu, kallt, mörkt, isigt och snöigt, vinter är inte min grej alltså.

Hoppas ni alla får ett riktigt härligt reseår också.

Till nästa gång

Ha de'
Lördag 4 December 2010 - Göteborg
Usch ja usch ja. Ni har säkert läst och hört om ovädret i Storbritannien och flygplatser som varit stängda, bl a 'vår' flygplats, Gatwick. Så i torsdags var det bara att konstatera att vår flight med Easyjet cancellerats.

Dock verkar Easyjet lösa detta riktigt bra. När man gick in på sidan kunde du välja: Boka om , eller begära återbetalning. Vi bestämde då att vi tar återbetalning, det ser iaf ut som det kommer att fungera.

Vi funderade hit och dit, hur ska vi ta oss till London? Ryanair eller nåt annat? Hitta ett flyg med avgång samma dag som inte kostade 'skjortan' fanns inte. Annan destination? Näää, det hela slutade med att, vi som faktiskt tycker det är kul att åka båt, bokade oss en kryss till Kiel samma kväll och var nu hemma igen på morgonen. Kiel har väl inte den bästa julmarknaden, men i detta läget fick det duga. Vi shoppade lite och njöt av "Gluhwein mit schuss" som vi tycker om.

Nu har vi funderat vidare.....och redan bokat på nytt..... Påskhelgen i april! Då ska det väl inte finnas nån snö i alla fall?? Sökte här på Reseguiden, Göteborg ut på skärtorsdagen 21/4 och hem på annandagen 25/4, får upp Easyjet som billigast, ca 1500 SEK, det blir lite mer när man bokat klart, även dom tar avgift för kortbetalning och incheckad resväska (vi kör dock med handbagage, deras tillåtna storlek och vikt på handbagaget får vi inga problem med).

Jag är glad att Ryanair inte ens var i närheten prismässigt så vi kan glömma dom helt. Om man skulle åka med hyfsade tider pratar vi om mer än 3.000 SEK med dom.

Nu ska vi bara hitta ett bra boende också. Vi vet i vilket område vi vill bo och vi vill ha minst 3 stjärnor, och inklusive frukost, så sedan är det bara att leta.

Nu ut för lite julklappsinköp.....

Ha det gott och stressa inte för mycket i dessa juletider

Till nästa gång

Tisdag 9 November 2010 - Göteborg
Till alla glada Greklandsälskare (och jag som får det enklare att ta mig till Leros!!!) och alla andra som är sugna på öarna där nere, och helst flyger från Göteborg.

Upptäckte igår via spaning på Apollos hemsida att dom börjar köra på KOS till sommaren 2011. Det betyder att det också går att åka charter till ex vis Leros (kollade inte men detta borde rimligen gälla Kalymnos också) även från Göteborg.

2005 flög man till Kos med Vingresor, Apollo och Always. När vi flög 2004 var 1 flygplan inte fullt trots att det var 3 bolag som delade på det. Därav att man la ned resmålet.

Vi kollade vilket flygbolag som Apollo ska använda från Göteborg och det var City Airlines!! Dom har ju ganska små plan. Kan väl varit ca 80 pers när vi åkte till Prag t ex. Antar att dom kanske anpassar planstorlek efter efterfrågan.

Några kanske redan upptäckt detta, om inte infon kom här!

Vi har ju redan bokat vår resa till sommaren via Aten, så så får det bli 2011, men sen så...

Till nästa gång...

Tisdag 19 Oktober 2010 - Göteborg
Så efter mycket funderande och dividerande hit och dit är det nu klart... vi åker till Islay i Skottland under Kristi Himmelsfärdshelgen+nationaldag nästa år. Helgen ligger sent så förhoppningsvis får vi hyfsat väder, 2/6-6/6.

Vid sökning av flyg här på Reseguiden konstaterade jag att det går att boka hela resan direkt. Så det blir Göteborg - Heathrow, Heathrow - Glasgow, Glasgow - Islay. Med 2 stopp så tar det lite tid. Men vi har också kollat på alternativen.

Ryanair slutar med Glasgow så den vägen funkar inte. Ryanair till Edinburgh? Ja men då måste vi åka buss, tåg eller hyra bil, eller en kombination av dom där. Hur vi än gör krävs en övernattning någonstans på vägen. Där har vi förlorat en eftermiddag, kväll på Islay. Hem går (antagligen, så ser det ut nu) flighten redan vid 7-8 på morgonen. Då måste man åka så man är i närheten av flygplatsen för en övernattning igen, innan man är på flygplatsen tidigt tidigt... Ytterligare tid på Islay missad.

Nää vi har nog hittat bästa sättet, som passar oss. Ganska ok pris faktiskt ca 6000 för 2 pers. Igen gör vi en resa tillsammans med svärföräldrarna. Ska bli kul!

Nu planerar vi för en hyrbil på plats, och boende. Vi var inne på att bo i Bowmore, men det ser ut att finnas mer att välja på i Port Ellen så vi får se hur det blir.

Lite research på öppettider på destillerierna. Vilken/vilka vill vi gå en conneseur tur (ursäkta stavningen) på, vilka nöjer vi oss med vanlig tur, eller bara besök i butiken. Givetvis ska vi också besöka öl bryggeriet som finns på ön. Och som grädde på moset tar vi naturen som vi givetvis skall titta närmare på ;-)

Härligt! Ser verkligen fram emot denna resan. Som ni ser försöker vi verkligen beta av dom önskemål/planerade resor som finns på min lista. Att det sedan blir resa till Leros ca vartannat år behövs knappast skrivas upp, det resmålet finns alltid med i planeringen....

Ha de!
Fredag 8 Oktober 2010 - Göteborg
Vi planerar att sticka iväg över Kristi Himmelsfärdshelgen nästa år. Den är ju dessutom förlängd med 1 dag p g a att den ligger sent, i början juni, så måndagen efter helgen är 6/6 och då är vi ju lediga också!

Redan för ca 1 år sedan när vi planerade Prag för årets helg, pratade vi om Rom nästa år. Men... en outsider har seglat upp. På vår lista finns ju också ön Islay i Skottland med dess whiskydestillerier som tillverkar härligt rökig whisky.

Och där står vi nu, borde boka snart innan priserna går upp. V g Rom är det sorgligt att City Airlines lägger ner sin direktlinje dit. Bl a p g a att Ryanair börjar köra till Rom. Men deras flight hem går före kl 7 på morgonen (åtminstone fram till mars, dom har inte uppdaterat senare ännu) och det vägrar jag bara. Rent alltmänt försöker jag bojkotta Ryanair. Det kommer säkert inte att funka helt och hållet, om tider och priser är rätt så....

I Islay fallet blir det en lite byten och så men det går att flyga hela vägen, rutten: Göteborg - London Heathrow - Glasgow - Islay. Prislapp för 2 pers just nu ca 6.000. Sedan kommer boende på det.
Visst kan man välja Ryanair till Edinburgh och hyrbil. Men igen... tiderna.... Jag föredrar absolut att flyga hela vägen för att få ut så mycket som möjligt av Islay.

Förhoppningsvis blir ett beslut fattat nu i helgen så att vi kan boka. Jag hör av mig igen då!

Tills nästa gång...Ha dé!
Torsdag 9 September 2010 - Göteborg
Som ni säkert vet har vi ofta lång framförhållning när det gäller bokning av resor.

Igår bokade vi flyg t/r Aten nästa sommar, den blir 17/7-18/8 vi kommer att vara borta. Hittade en, i mitt tycke, kanonflight via Munchen på väg dit och via Köpenhamn hem. Prislappen landar på SEK 4.200 för 2. Inga avgifter för resväskor, incheckning, toabesök, mm. Dock en mindre 'administrativ' kostnad för kortbetalning. 79 SEK. Ändå mindre än vissa andra.......

Nu väntar vi på att Olympicair ska släppa sina biljetter. Vi ska ha en enkel till Samos den 17/7 och en enkel från Leros till Aten den 18/8... Sedan har vi ju boendet också.

Dessutom planerar vi en resa till Rom i samband med Kristi Himmelsfärdshelgen i juni nästa år så den ligger i planen att boka också. Vi jagar som vanligt bra priser så det blir säkert snart.

Vi hade tänkt åka till Rom med City Airlines. Efter 2 Prag resor med dom är jag mycket nöjd med dom. Men efter koll visar det sig att det inte gått så bra som dom hade hoppats och dessutom ger sig Ryanair in i denna rutt till Rom, så som lägger ner den efter denna säsong.