Stöd Ukraina

Leroslovers blogg

Tisdag 19 Oktober 2010 - Göteborg

Resa till Islay i Skottland bokad

Så efter mycket funderande och dividerande hit och dit är det nu klart... vi åker till Islay i Skottland under Kristi Himmelsfärdshelgen+nationaldag nästa år. Helgen ligger sent så förhoppningsvis får vi hyfsat väder, 2/6-6/6.

Vid sökning av flyg här på Reseguiden konstaterade jag att det går att boka hela resan direkt. Så det blir Göteborg - Heathrow, Heathrow - Glasgow, Glasgow - Islay. Med 2 stopp så tar det lite tid. Men vi har också kollat på alternativen.

Ryanair slutar med Glasgow så den vägen funkar inte. Ryanair till Edinburgh? Ja men då måste vi åka buss, tåg eller hyra bil, eller en kombination av dom där. Hur vi än gör krävs en övernattning någonstans på vägen. Där har vi förlorat en eftermiddag, kväll på Islay. Hem går (antagligen, så ser det ut nu) flighten redan vid 7-8 på morgonen. Då måste man åka så man är i närheten av flygplatsen för en övernattning igen, innan man är på flygplatsen tidigt tidigt... Ytterligare tid på Islay missad.

Nää vi har nog hittat bästa sättet, som passar oss. Ganska ok pris faktiskt ca 6000 för 2 pers. Igen gör vi en resa tillsammans med svärföräldrarna. Ska bli kul!

Nu planerar vi för en hyrbil på plats, och boende. Vi var inne på att bo i Bowmore, men det ser ut att finnas mer att välja på i Port Ellen så vi får se hur det blir.

Lite research på öppettider på destillerierna. Vilken/vilka vill vi gå en conneseur tur (ursäkta stavningen) på, vilka nöjer vi oss med vanlig tur, eller bara besök i butiken. Givetvis ska vi också besöka öl bryggeriet som finns på ön. Och som grädde på moset tar vi naturen som vi givetvis skall titta närmare på ;-)

Härligt! Ser verkligen fram emot denna resan. Som ni ser försöker vi verkligen beta av dom önskemål/planerade resor som finns på min lista. Att det sedan blir resa till Leros ca vartannat år behövs knappast skrivas upp, det resmålet finns alltid med i planeringen....

Tills nästa gång

Ha de!
Dela med andra:    

Kommentarer
Esselde säger:
Var på Islay för några år sedan. Tog postbussen, vandrade i solsken från Ardberg till Port Ellen. Vi hade strålande sol hela vistelsen. Inte alltför vanligt. Lycka till!
Postat 2010-10-21 23:40  Anmäl
Travelfun säger:
Halloj,

Härligt att ha bokat! Vi har iaf bokat Rhodos och var också ute i god tid :-)
Postat 2010-10-21 11:41  Anmäl
Stellan_f säger:
Själv är jag delägare i Grythyttan Whisky i Ekeberg utanför Örebro så jag behöver inte åka så långt!
De kom igång i lördags. Kolla länken: http://www.grythyttanwhisky.se/
Vi har pratat om att göra en resa till Skottland flera gånger men det har inte blivit av, än!
Postat 2010-10-20 11:40  Anmäl
Ivan säger:
Hur länge blir du på Islay?
Hinner du med Lagavulin, Laphroaig, Ardbeg, Bowmore och Lleach första veckan så finns Single Malt kvar att prova för minst en vecka till.
Glöm ölet. T.o.m. sämre än det på Leros.
Postat 2010-10-20 00:05  Anmäl
Åh vad kul!
Postat 2010-10-19 22:49  Anmäl
Gbenskar säger:
Så kul:):) Ni tycker om att åka på whiskeyprovar resor ser jag. För visst var ni till Skottland för något år sedan?
Postat 2010-10-19 22:03  Anmäl
Gullsing säger:
Det ska väl bli roligt för er att åka till Skottland och prova wiskey, eller hur dom stavar det där. Igår bokade vi en resa till Rhodos igen, så vi är också tidigt ute.

Kram/Gilla
Postat 2010-10-19 14:24  Anmäl
Asok säger:
Mums!! gott med Islay-whiskys. Själv blir det USA i 5 veckor nästa höst
Postat 2010-10-19 13:34  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet