Stöd Ukraina

Leroslovers blogg

Lördag 3 September 2011 - Leros

Leros resan Blogg 3

Jag är så klart inte på Leros nu. Har ju varit hemma i Göteborg lite mer än 2 veckor och det känns INTE bra. Längtar tillbaka så det är inte klokt. Lite om våra sista dagar på Leros denna resa.

Det blev inte någon Barbarossa på torsdagen p g a för mycket vind. Vi bokade om till lördagen, för mycket vågor men inte så mycket vind. Men så äntligen kommer vi iväg på tisdagen med Barbarossa. Det var (tyvärr) lite för mycket folk tyckte vi. Trångt och lite svårt att samla ihop alla igen efter stopp/bad (detta berodde iofs mest på disciplinen hos gästerna själva). Första stoppet var vid White Islands, det märktes att det var högsäsong, flera andra utflyktsbåtar och ett helt gäng segelbåtar gjorde det lite svårmanövrerat för oss att lägga till. Men så klart fixade Savas, kaptenen, och hans grabbar detta galant.

Ett sånt härligt vatten! Turkosblå hav och vita klippväggar, vit stenar på botten mm. Underbart! Inte så mycket fisk eller annat att se under vattnet dock. Vi hade våra snorklar med men som sagt, inte mycket att se. När Savas drar i tutan så är det dags att ta sig upp och åka vidare. Det är här det där med disciplinen jag skrev om ovan kommer in, EFTER att tutan ljudit hoppar folk ändå i havet en gång till. Inte undra på att det tog tid.

P g a ovan fick vi bara en kvart på nästa ställe, Arki, otroligt vackra öar och härligt vatten, i princip ett hopp i havet, lite sim och sedan upp. Det tredje och sista stället som jag tror hette Marathi, stannade vi ett tag med möjlighet att äta på taverna eller café och ytterligare lite bad vid stränder som låg 5-10 minuters gångväg från hamnen.

Ombord bjöds också på lite grekisk sallad i 'snacks form' om ni förstår vad jag menar. Och ouzo så klart till dom som ville ha det. Det gick att få annan dricka om man ville ha det istället. Öl gick att köpa ombord till bra pris.

På väg tilbaka hoppas jag få se delfiner, och det kom delfiner och jag missade dom! Min förhoppning var att det skulle komma delfiner som åkte med oss, alltså surfade i bogvågen fram. Men istället, nära Leros kom ett gäng delfiner emot båten och simmade under den och bakåt. Och jag var tyvärr inte på hugget just då. Ja ja det går väl fler tåg...hrmm båtar kanske man skulle säga ;-)

Samma kväll som Barbarossan hade vi bestämt att gå till Taverna Paradisos i Vromolithos och säga farväl för denna gång, till familjen som äger stället. Det var inte många gäster tyvärr, det var ju tisdag... och vi hade inga förväntningar på nåt. Vi hade ätit färdigt och var väl i begrepp att betala och dra hemåt, när servitören Milan uppförde sig lite 'konstigt'. Vi tänkte att vad 17 är på gång nu? Stamatis (Bouzouki) och Manolis (son som spelar dragspel) kommer ut och spelar något mer än en halvtimme för mig! Snacka om att bli rörd alltså.

Dessutom visade det sig att det var Manolis 25 årsdag och han hade tänkt åka för länge sedan med sin flickvän för att ta det lugnt och äta middag någonannanstans. Suck ja... kramkalas och betala notan sedan hemåt för att slappa på vår balkong en stund.

Nästa dag som dessutom var vår sista dag hade vi bestämt en liten 'fotosafari' på morgonen i Platanos området, men vi drog oss ganska snabbt tillbaka hemåt, lämnade in kamror, bytte om till badkläder och tog med grejer för bad. Lite mer bilder togs i Pandeli med den lilla kameran som alltid är med, söta små fiskebåtar mm. Ja jösses vad många bilder på färgglada små fiskebåtar det blev...... Resten av dagen tillbringades på solstol och bad i Pandeli.

Lunch på Zorbas där vi också bokade bord inför kvällen. Vi hade inte bokat tidigare och därför hade vi heller inte fått något bord precis i vattenbrynet där 'alla' vill sitta, när vi gått dit. Så nu tänkte vi, att sista kvällen, ska vi bannemej ha ett bord där. Det blev en mysig kväll och så småningom var det dags att säga farväl till dom här vännerna också, Anthony och sonen Nikos och tjejen som serverar, som vi kallar för Viktoria för vi tycker hon är så lik vår prinsessa, lite grövre kanske bara, men väldigt lik ;-) Har försökt lära mig hennes namn men uja vad svårt det var....

Vi hade packat under siesta tiden, och det var bara att inse att vi hade övervikt och det var inget att göra nåt åt. Bara att inse att om vi måste betala så får vi göra det. Punkt. Men så blev det inte.... Vi hade också sett till att betala för oss på Nikis eftersom vi skulle bli hämtade med taxin kl 8 på morgonen.

Nästa morgon åt vi frukost, det var helt otroligt vad vi timat väl. Brödet tog slut, pålägg tog slut ja perfekt helt enkelt. Vi gick ut och pratade med Maria som gått upp för att vinka av oss. Så kommer taxin och tutar! Hjälp han väcker ju alla. Några hade kommit till hotellet på morgonen vid 6 och dom sov säkert...

En sak som alltid är lite av en oro när det gäller flyg från/till Leros är om det kan bli nåt strul så planet inte kommer eller inte kan gå. Denna gång var det en lättnad att vi kunde checka in och att vi blev tillsagda att gå igenom säkerhetskontrollen, bra, planet måste alltså vara på väg ;-) Vi ser det komma och landa, lite avundsjuk blev man på dessa människor som nu hade sin vistelse på ön framför sig.

Vi blev något försenade med avgången p g a trafikproblem i luften över Aten men det blev bara en 20 minuter eller så. Gott om tid på flygplatsen innan vi skulle vidare med SAS till Köpenhamn. Även här blev vi försenade p g a trafiken över Aten innan vi kom iväg. Men vi körde ikapp tiden. Så inga problem. Landade i Göteborg exakt på minuten som planerat och sedan var det frysdags. Ja jä--ar vad jag frös dom första dagarna. Nu har man vant sig och fryser inte riktigt lika mycket ....

En sista kommentar kring priserna i Grekland. Jag har med en dåres envishet alltid hävdat att jag inte tycker det är dyrt i Grekland. Nää inte där jag brukar vara i alla fall. En av dom sista dagarna fick vi reda på att man har lägre moms i Dodekaneserna, varför vet jag faktiskt inte, det bara är så. Ex alkohol på Leros 16% moms i Aten 23%, mat på Leros 9% och i Aten 13%. Det är klart att det märks i plånboken.....

Tills nästa gång

Ha de
Dela med andra:    

Kommentarer
Ivan säger:
Hej Agneta!
Intressant att se ditt album från Leros. Visar ju att ön har mycket att ge. Fick inte själv några positiva vibbar den enda gång jag var där. Därför aldrig återkommit.
Kom med liten fiskebåt från Kalimnos till Xerocampos. Tog en taxi för att ta oss längre in på ön. Han envisades med att ta oss till en kusins hotell. Vi klev av och fixade annan transport. Kom till Alinda. Satte oss på en servering på stranden för vätskekontroll samtidigt som vi sa att vi sökte boende. Detta fungerar alltid i alla länder. Alla har släktingar eller andra kontakter som har hotell eller tavernor med rum.
Vi blev först visade på huset vid strandserveringen med stor altan på andra våningen. Vi var beredda att ta det direkt men de ville visa oss andra först. Kollade men tog iaf det första.
Stannade där några dagar. Hyrde Vespa och tog oss runt på ön.
Hittade inte något som vi tyckte det var värt att göra vågen för!
Från Lakki lämnade vi Leros med typ större färja till Patmos och till vår favorit Lambi Beach som har två strandtavernos men också rum att hyra. Då slipper man trängseln inne i Skala.
Tack för att jag fick se ditt album.
Du skrev om att lägga ut filmer. Har RG nu fixat så att det går att ladda upp videoklipp igen. Har legat nere länge.
Hälsn
Ivan
Postat 2011-09-03 22:34  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet