Joannaes blogg

Söndag 18 Maj 2008 - Luleå
Efter en 19h bussresa från Salta kom vi fram till megastaden Buenos Aires! En superhäftig stad med skön puls. Första kvällen gick vi på fotboll och kollade på åttondelsfinalen i Copa Libertadores (sydamerikas championsleague). Den spelades mellan Riverplate och San Lorenzo.. två lag från Buenos Aires. Ca 50 000 personer var på plats och stämningen var helt galen!
I övrigt gjorde vi inte så mycket där. Gick omkring på stan och kollade in några av stadens alla fina parker. Sista dagen tog vi oss till kyrkogården där Eva "Evita" Perón är begravd.
Sen satte vi oss på en buss mot Santiago. Resan tog 23h, men det var inga problem.. vi hade breda skinnsäten som man kunde bygga om till sängar. Vi fick middag och vin, och sen kaffe och champagne eller whiskey. Vi hade varsin tvskärm, kuddar och filtar. Mycket bättre än att flyga boeing 747!
I Santiago åkte vi direkt ut till flygplatsen och övernattade på en bänk. Sen var det bara 3 olika flygplan och igårkväll landade vi hemma i trygga lilla Luleå.

Det känns konstigt att vara hemma. Efter 4 månader i sydamerika har jag skaffat mig helt andra vanor.. vilket ställer till det lite här hemma. Bara en sådan enkel grej som att stoppa toalettpappret i toalettstolen.. det känns helt fel. Igår letade jag efter vatten i kylskåpet.. dricka kranvattnen? Det hade jag nästan glömt bort att man kunde göra. Jag har svårt att hitta vissa ord på svenska och faller gärna in på engelska eller spanska..
Men jag antar att det inte kommer ta mer än några dagar så är jag rätt i skallen igen.

Inte många dagar innan vi åkte löste vi även mysteriet på Chevrolet Corsa..
Tydligen så ägs både Chevrolet och Opel av samma företag.. i Sydamerika vet man inte vad Opel är och går därför inte att sälja. Istället byter man bara märke och säljer en Opel Corsa som en Chevrolet Corsa till ovetande, Chevrolet-tokiga sydamerikanare.

4 månader, 287 busstimmar, 7 gränspassager och 3 tidszoner.. jag är trött.

Tack alla ni som har följt med på vår resa genom den här bloggen!

Ciao för den här gången!
Tisdag 6 Maj 2008 - Salta
Efter La Paz akte vi til Potosi dar vi en dag gick ner i den 430 ar gamla silvergruvan. Just nu ar det en massa andra mineraler man ar ute efter. Forst akte vi till gruvmarkanden och kopte sprit (96%), kokablad, speciella gruvaarbetarcigaretter, kakor, lask och dynamit. Allt presenter till gruvarbetrna. Totalt under alla hundra ar tror man att ca 8 miljoner personer dott antingen av olyckor eller lungsjukdomar. Just nu dor varje vecka 2 personer av lungsjukdomar och ca 50 personer per ar dor i oyckor. Man arbetar med hackor och dynamit.. inget ar maskinellt. Fran den dagen man borjar arbeta i gruvorna har man ca 15-20 ar kvar att leva.. och vi sag manga som inte var mer an 13-14ar gamla.

Efter Potosi akte vi vidare till Uyuni for att ta en titt pa saltoknen (14 meter djup och 12000km2).. vilket blev ett riktigt aventyr.
Forsta dagen var vi bara i saltoknen och vi sov i ett hus byggt av salt, med saltsangar. Andra dagen var det vanlig oken med en massa konstiga stenformationer overallt. Vi fotade aven flamingos och kollade pa en rod sjo, fargad av nagon slags mineral. Vi gick och la oss tidigt eftersom nasta dag skullevi upp 04.30.
Klockan 05.00 blev vi vackta av en tysk fran den andra jeepen. Vara chaufforer var dyngraka och sa gott som okontaktbara. 06.00 kom vi ivag och det forsta var chauffor gjorde var att backa in i en annan jeep. Sen holl han pa att somna under HELA bilfarden. Han somnade faktiskt nagra ganger och var pavag av vagen. Stannade och badade i en varm kalla (skont efter en natt med minusgrader). Akte vidare till den grona sjon och var chauffor var fortfarande inte vaken. Jag, Fridolin och en tjej fran england bytte jeep.. det var helt livsfarligt i varan med en full och trott guide. Varan kokerska (var chauffors fru) grat och var jatteledsen hela dagen. Tyvarr verkar doden forfolja oss har i sydamerika. Dagen innan hade tva jeepar kraschat in i varandra mitt ute i saltoknen (var nagot fel med styrningen i den en). 13 personer dog.. 8 israeler, 2 japaner, 2 kokerskor och en chauffor. Chaufforen var var chauffors bror.

Fran Uyuni tog vi ett tag till gransstaden Villazon och korsade gransen till Argentina. Nu har vi varit i Salta i 2 dagar och det ar rena civilisationen har efter Bolivia. Precis som Europa och det kanns skont.
Igarkvall var vi och sag tva filmer pa bio med en Mc´D-paus imellan.

Imorgon drar vi vidare till Buenos Aires for att tillbringa vara sista dagar dar. Sen tar vi en buss over kontinenten till Santaigo och flyger hem.

Nu ar det dags for en riktig argentinsk BBQ har pa hostalet.. och det ar inget daligt kott man far, de vet verkligen hur man grillar!

Ciao!!
Torsdag 24 April 2008 - La Paz
Sen sist har vi korsat gransen fran Peru til Bolivia. Forsta stoppet var Copacabana som ligger vid Lago Titicaca. Stannade bara dar en natt for att dagen efter ta en 3h promenad till en narliggande by. Darifran blev vi utskjutsade med bat till Isla del Sol. Enligt gamla incamyter ar Titicaca den plats dar solen och manen blev till.. finns aven en Isla del Luna (mane). Finns endel incalamningar pa on, men inga som ar speciellt imponerande. Stannade pa sydsidan en natt och sen annu en 3h promenad over till nordsidan. André forsokte fiska oring, men utan lycka. Hela sjon ar knokfull med oring och det ar nastan det enda som gar att fa pa restaurangerna. Stannade pa nordsidan en natt och sen tog vi baten tillbaka till Copacabana.
Akte direkt vidare med buss till La Paz dar vi skulle mota en kompis till André pa Hostal Copacabana.. vi hade ingen adress till stallet men otroligt nog stannade bussen direkt utanfor hostalet. Har i La Paz har vi inte gjort sa mycket, gick en svang forbi det beromda fangelset San Pedro. Fangarna visade med handerna att de ville ha mat och tyckte att vi skulle komma in. Men att muta vakterna ar alldelens for dyrt for oss.

I lordags drog vi ivag pa Deathroad-turen. Det gar ut pa att cykla ned 3600 hojdmeter pa en grusvag som inte ar bredare an 3 meter.. med stup pa sidan som ar upp till 600m. Det tog oss ca 4h med 1h timme pa den nya asfaltsvagen. Vi var en liten grupp pa 4 personer och alla hyfsade cyklister sa vi dundrade forbi de flesta andra grupperna pa vagen ned. Vi hade ruskigt roligt.. en riktig adrenalinkick! Tyvarr var det en amerikan i 50-arsaldern i en av grupperna som vi korde forbi som akte over kanten och foll 200m och ingen overlever ju ett sadant fall. Forst fick vi hora att det var en tjej, men vi googlade det och det visade sig att vi hade fatt fel uppgifter. Det var 13:e turisten pa 10 ar som dog langs den vagen.
Stannade en natt i Coroico (dar deathroad-turen slutade) och tog sen en buss mot Rurrenabaque. Det var absolut den varsta bussresan jag varit med om. Vagen var en forsattning av deathroad. Och med en stor dubbeldackarbuss pa en smal vag kan det ga hur illa som helst. Pa ett stalle korde chaufforen upp mot bergssidan sa att hela busen lutade, men enda nar man tittade ned pa vanster sida var typ 10cm kvar till kanten. Till och med lokalbefolkning var radda och greppade tag i armstoden. Man kunde aven kanna nar bussen svangde hoger att vanster bakdack akte av vagen. Och att mota lastbilar (de flesta var svenska gamla volvo/scania-lastbilar med de svenska foretagsskyltarna kvar) och andra bussar var inget att leka med.. Aldrig mer den vagen med en stor buss!
Malet med bussresn var iallafal Rurrenabaque. Darifran startade namligen var djungeltur. Borjade med en 3h lang dammig skumpig minibussfard till en flod. Darifran 3h bat uppstroms till campen. Pa vagen dit sag vi ett X-antal olika fagelarter, alligatorer i massor, skoldpaddor, rosa floddelfiner, vralapor och "herr-nilsson-apor", som vi matade med banan. Pa campen stannade vi bara en liten stund for att lamna grejerna och sen aka tillbaka en liten bit med baten for att se solnedgangen. Pa vag dit sag vi Capibaras. Det ar morkbruna djur som nastan ser ut som marsvin.. storleken ar som bjornungar. Pa vag tillbaka till campen lyste vi med ficklampor efter alligatorer, deras ogon lyser knallrott och de ar overallt.
Andra dagen akte vi ivag till ett stalle och gick (40 grader varmt och sol) omkring pa ett oppet falt med lera, vatten, sly och taggbuskar for att leta efter en Anaconda. Det tog oss ca 2,5h och 10 liter svett att hitta en 3 meter lang tjock Anaconda. At lunch pa campen och sen for vi ivag och simmade med delfinerna. De ar ganska skygga, men nyfikna. Man far aldrig chansen att klappa dem. Men om man ror sig forsiktigt kan de komma och stryka sig mot fotterna eller "bonka" in nosen i laret. Jag hade turen och blev pahalsad av en delfinerna.. de kanns som gummi. Pa kvallen var det fotbollsmatch mellan turisterna och bolivianerna. Matchen slutade lika, men bolivianerna var det battre laget.
Tredje och sista dagen klev vi upp tidigt och for att flyta med baten nedstroms till ett stalle dar vi kollade pa soluppgangen. Efter frukost for vi ivagoch fiskade piraya. André fangade 11 fiskar, alla sorters pirayor.. gul. rod och vit + sardin. Jag fick bara en rod piraya och en sardin. Sen akte vi tillbaka till Rurrenabaque och flog tillbaka till La Paz. Och har ar vi nu igen.
Ska aka vidare till Potosi imorgon och idag ska vi till tartdistriktet och fira Andrés fodesedag.

Vi ska forsoka lagga upp bilder senare idag om vi hittar ett internetstalle med snabba datorer.

Hoppas alla har det bra hemma i varvarmen! (Vi fryser har i La Paz.. fran 40 grader till 8 grader pa en timme igar.. Brrrr!)

Lördag 12 April 2008 - Arequipa
Nu har vi varit i Arequipa i 5 dagar. Langre an vad vi hade tankt blev det. Samma som vi kom hit bokade vi in oss pa en topptur till vulkanen Chachani, 6075m.o.h. Morgonen efter blev vi hamtade pa varat hostal och 3h sand/grusvag senare var vi framme vid startpunkten. Gick upp till basecamp pa 5400m.o.h. At middag kring 15.00 och sen gick vi och la oss. Klev upp 00.30 och kakade frukost. Borjade ga mot toppen 01.10. Vadretvarsuperbra.. stjarnklart, vindstilla och inte alltfor kallt.. men ruskigt tungt. Fridolins hjarta borjade agera konstigt kring 5800, sa han och andre-guiden vande. André kastade in handduken och upp frukosten pa 5926m.o.h. Det var tillslut alltsa bara jag, en amerikan och forste-guiden som stod pa toppen klockan 07.30. Sen var det "bara" att ga tillbaka... nastan lika jobbigt det.

Igar blev jag "pickpockad" i en korsning.. och snyggt var det! Forst sprutade de vatten pa mig och riktade min uppmarksamhet bort fran mina fickor, sen tog de min nya tygplanbok + 20 soles ($7) och jag markte inget forran en minut senare.. that´s life. Konstigt att vi inte har rakat ut for det tidigare med tanke pa att varat favorithak i varje stad ar den lokala matmarknaden dar vi dricker farskpressad juice och koper favoritfrukten Granadilla.. varje dag om vi har mojligheten!

Ikvall drar vi vidare mot Bolivia och Titicaca. Det kanns att vi borjar fa ont om tid.. bara en manad kvar och massor med busstimmar..

Annars har vi det bra, borjar bli lite slitna.. det ar trottsamt att resa omkring sahar.

Lagger upp bilder nu

Hors i Bolivia!
Måndag 7 April 2008 - Cusco
Sa, sen sist..
Vi tog en nattbuss till Lima fran Huaraz. I Lima hade vi en heldag med marknader, shoppingcentrum och Mc'Donalds. Samma dag tog vi annu en nattbuss till Cuzco (22h).
Har i Cuzco har vi inte gjort sa mycket. Malet med att aka hit var ju Machu Picchu, som ligger en dagsresa harifran. Vi valde att inte gora nagon Inka-trail p.g.a. de hoga priserna. Vi gjorde istallet varan egen "Inka-rail" med start i fredags.
Forst fick vi ta en buss till ett stalle som heter Sta. Maria (saklart dackbyte efter vagen) och darifran en minibuss till Sta. Teresa. Vidare med taxi till Hidroelectrico (nagot slags litet industriomrade eller nat, och tagstation). Vi gick efter jarnvagen (darav "Inka-rail") i ca 2h till Aguas Calientes, halva vagen var det backmorkt sa tacka vet jag pannlampor.
I Aguas Calientes, som ar en svindyr turisthala, tog vi in pa ett hostal och André hade ett lustigt utbyte av ord med kvinnan pa hostalet..

- Es agua caliente? (Ar det varmvatten?)
Si (Ja)
- Todo el día? (Hela dagen?)
Si
- Y ahora? (Och nu?)
Eeeh, no..

Pa lordag morgon var det egentligen tankt att vi skulle ga upp till Machu Picchu (ca 2h), men jag fick nagon slags 1-dagsmagsjuka sa vi tog bussen istallet. Ruinerna ligger valdigt haftigt hogst upp pa ett berg, men de ar ingen "aha-upplevelse" direkt.. Kanske hade jag tyckt att det var roligare om jag inte hade matt sa daligt.

Pa sondag gick vi upp 05.30 och tog samma vag som vi kom tillbaka till Cuzco.. men ...
I Sta. Teresa var den snale chaufforen tvungen att fylla minibussen med 23 personer innan han korde, tog ca 1h. I Sta. Maria fick vi veta att alla bussar till Cuzco var fulla, sa vi hoppade in i lastutrymmet pa en lastbil och forberedde oss for en 6-7h lang obekvam resa. Tva kvinnor och en pojke gjorde oss sallskap efter ett par km. Efter ca 2h av skumpande och damm pa en dalig jordvag var det dags for en poliskontroll. Bada kvinnorna hade for stora mangder kokablad med sig sa det blev ett jakla liv. Den ena kvinnan (pojkens mamma) fick nagon slags panikangestattack och borjade hyperventilera.. hon svimmade pa min axel och var helt borta en lang stund. André och nagra israeler med sjukvardsutbildning tog tag i saken da poliserna inte verkade veta vad de skulle gora. Ironiskt nog kom poliserna med kokate till kvinnan.. de gav aven tillbaka kokabladen. Pojken var jatteledsen och orolig sa vi fick forsoka lugna ned honom. Nar kvinnan vaknade var hon fortfarande helt borta och kallade André for "pappa". De lade henne pa en hog med madrasser i en annan lastbil och korde henne till sjukhuset. Pojken, var chauffor och alla poliser foljde med. Sa dar stod vi mitt i ingenstans med en lastbil utan chauffor. Det spelade dock mindre roll for inte langt upp efter vagen hade det precis varit ett jordskred och vi kunde se alla bilar som bara fick sta och vanta. Och det gjorde vi med i 3,5h.
Nar trafiken borjade rulla hoppade vi pa en buss som kom och stod/satt i mittgangen de sista 4h till Cuzco.
Vid jordskredet fick alla pa bussen kliva av bussen och springa over jordmassorna pa poliskommando da det forfarande rasade stenar.
Efter vagen fick vi saklart byta dack, vilket ar otroligt vanligt.. de kor verkligen slut pa dacken helt innan de byter. Sa klockan 22.00 kom vi fram till Cuzco igen efter en laaaaaang dag!

Ikvall aker vi vidare till Arequipa och ska forsoka ta oss till Boliva till helgen.

Måndag 31 Mars 2008 - Huaraz
Nu har vi varit har i Huaraz i ca 1 vecka. Andra dagen har gick vi upp til Willkawainruinerna och sen ned till ett samhalle som heter Monterrey dar vi badade i vulkanvatten igen och at marsvin till middag.

Vi har ocksa varit ute pa en 4-dagarstur i nationalparken har. De forsta 4h var riktigt jobbiga trots cocablad i kinden. Formodligen p.g.a. hojden.. Vi var 6 personer i gruppen (jag, André, en tysk kille som heter Fridolin som vi reser med, en fransman och tva israeler) + var guide Juán, 3 asnor (Los Pablos) med asneforare i tofflor.
Andra dagen var den jobbigaste. Ca 700hojdmeter upp till Punta Unión (4750m) och lika manga ned till andra campen.. det tog oss 8h!!! ..for asneforarna (ink. en 10-arig pojke) tog det 3h!
Pa tredje dagen var det 4,5h platt promenad. Vi sag tva Condorer, vilda hastar + en massa andra djur. Dock ingen puma eller bjorn trots att det skulle finnas gott om dem. Vi fick ta av oss barfota och ga/hoppa i superkallt vatten pa ett stalle dar det var for blott att ha skorna pa.
Sista dagen gick vi ned 900 hojdmeter pa 2h.. sa totalt gick vi 52km under 4 dagar.
Pa vag tillbaka blev vi fast p.g.a. en olycka dar en minilastbil hade kort av vagen och landat X-antal meter ned i en fors. Poliserna var pa gott humor och visade garna basta vagen ned till lastbilen (ofta det skulle handa hemma?) Vi sag pa nar de tog ut de tva doda mannen och sen slappte vagblocken sa att vi kunde aka vidare till Huaraz igen. Men vi satt sakert fast dar 1,5h.

Ikvall aker jag, André och Fridolin vidare till Lima. Vi kommer bara vara dar over dagen for att sen ta en nattbuss till Cuzco.

Vi ska lagga upp lite bilder fran trekken idag.

Söndag 23 Mars 2008 - Huanchaco
I Chiclayo stannade vi bara 2 natter, varmen i staden blev for outhardlig! Vi tog oss en bit soderut till ett strandstalle som heter Huanchaco.. har har vi varit i ca 5 dagar nu och kommer stanna en natt till innan vi ger oss av upp mot bergen igen.

Under vara dagar har har vi hunnit med att bada och sola lite. Men aven haft nagot slags magvirus med feber och grejer. Vi vet inte vad det var vi at som orsakade det.. men det maste nastan ha varit nagon frukt som vi kopte.. men hur ofta har man hort att folk har blivit sjuka av frukt?

Perus landskap an sa lange har bara varit oken.. sand sa langt man kan se at bada hallen nar man tittar ut fran bussarna.

Nasta anhalt blir Huaraz dar vi tankte hitta nagon fin trekk.. vi behover rora lite pa oss efter en hel vecka i horisonellt lage.
Sen kommer vi jobba oss ned mot Cuzco och Machu Pichu ganska snabbt.

Vi ska lagga upp bilder pa Andrés sida idag, sa kika garna in dar!

Ha det!
Söndag 16 Mars 2008 - Chiclayo
Efter Riobamba akte vi till en stad som heter Cuenca. Dar gick vi bl.a. 3h i nationalparken Caja.. liknade de svenska fjallen, forutom lamorna och hojden. Vadret var riktigt daligt, regn, regn och pyttelite sol. Regnet medforde en fruktansvart lerig vag.. men det var vackert dar! I slutet pa varan promenad fick vi freestyla ut i buskarna for att undvika parkpolisen eftersom att vi inte hade betalat intradet pa 10$/pers. I parken gick vi forbi ett antal sma sjoar som var helt knokfulla med oring, sa André hade lite smatt angest over att han inte kunde fiska upp de. Han har iaf kopt en liten fiskeutrustning nu sa att han kan fiska pa nasta bra stalle vi stoter pa.

Fran Cuenca tog vi en buss till Loja dar vi forst hade tankt stanna en natt, men vi andrade oss och tog en nattbuss vidare over gransen till Peru och staden Piura. Dar hade vi ocksa tankt stanna, men vi tyckte att nar vi anda var igang kunde vi satta oss pa en 3:e buss till Chiclayo. Och har ar vi nu, 16,5h buss fran Cuenca. Det ar fruktansvart varmt och fuktigt har. Vi har ju vant oss till kylan uppe i bergen nu, sa varmen kom som en chock for oss.

Venezuela var oken, Colombia var gront och lummigt.. Ecuador var utan tvekan jordbrukslandet nr1. De odlade overallt och sa hogt upp pa bergen som det bara gick. Boskap overallt! ..sag till och med 2 kossor fasttjudrade pa en grasplatt mitt i stan i Cuenca.

Vi kommer folja Perus kust nu ett tag innan vi vikar av osterut mot Bolivia.
Tisdag 11 Mars 2008 - Riobamba
Nu ar vi efter mycket svammel i Riobamba.
Efter Baños var det tankt att vi skulle aka till kusten.. sa vi tog en buss till Ambato for att aka vidare mot kusten med en nattbuss. Efter en kulturell dag med museumbesok i Ambato tankte vi se en fotbollsmatch pa tv for att fordriva tiden. Vi gick in pa ett cafe dar de hjalpte oss hitta till ett hotel med tv.. var tyvarr ingen match sa vi gick tillbaka till cafeet och spelade biljard. Vi pratade lite med agaren José och berattade om varan resa. Nar han fick hora att vi skulle till kusten sa han att et var jattedaligt vader dar med oversvamningar och mycket sjukdomar och radde oss att inte aka dit. Jag fick prata med hans systerdotter fran Quito pa telefon eftersom han inte var sa bra pa engelska. Hon tyckte att det var battre om vi akte mot oster till Puyo istallet.. och sa blev det.
Josés systers man kom och hamtade oss pa cafet sent pa kvallen och skjutsade hem oss till Josés hus. Dar var vi nagra timmar sjalva innan José kom hem. Vi fick sova over hos honom och han gjorde frukost till oss pa morgonen innan vi tog bussen till Puyo. Dar var det inte alls sa fint som vi hade forvantat oss sa vi stannade bara en natt. Vi akte vidare hit till Riobamba i sondags. Allt detta svammel betyder att vi har akt samma vag ca 4ggr..

En rolig grej har i Ecuador ar sopbilarna som har sin egen signaturmelodi.. typ som glassbilen hemma :)
Vi har sett bade marsvin och baltdjur pa grillarna har, men annu inte hunnit prova, men det finns tid for det i peru ocksa. Maten i ovrigt i sydamerika ar ganska trakig.. mest en massa kyckling, ris och bonor och inte det minsta kryddstark till varan besvikelse. Men dock massor med goda frukter och gronsaker!
Det blev alltsa ingen stillahavskust har i Ecuador, men kanske i Peru..

Imorgon drar vi vidare mot Cuenca.

Hoppas att ni har det bra darhemma for det har vi och vi har 10 veckor kvar!! :)
Torsdag 6 Mars 2008 - Baños
Har egentligen inte sa mycket att skriva. Vi har iaf. bokat om hemresan sa vi flyger hem den 15maj istallet.. men det gick inte att byta stad, sa det blir fran Santiago de Chile som planerat.. yes, en stampel till i passet ;)
Just nu ar vi i en charmig liten by som heter Baños. Har finns det massor att gora! Hela byn bestar i stort sett av hostals och aventyrsanordnare. Igar gjorde vi en 2timmars hike upp pa ett berg for att fa en skymt av den aktiva vulkanen.. tyvarr var det for molningt for att sen den, men den totala 4h-promenaden kanns i benen.

Hinner inte skriva na mer, for nu kom en kille och sager att de ska stanga datorrummet.

Pa fredag drar vi iaf vidare mot kusten.