Stöd Ukraina

Joannaes blogg

Torsdag 24 April 2008 - La Paz

Titicaca, deathroad och djungel

Sen sist har vi korsat gransen fran Peru til Bolivia. Forsta stoppet var Copacabana som ligger vid Lago Titicaca. Stannade bara dar en natt for att dagen efter ta en 3h promenad till en narliggande by. Darifran blev vi utskjutsade med bat till Isla del Sol. Enligt gamla incamyter ar Titicaca den plats dar solen och manen blev till.. finns aven en Isla del Luna (mane). Finns endel incalamningar pa on, men inga som ar speciellt imponerande. Stannade pa sydsidan en natt och sen annu en 3h promenad over till nordsidan. André forsokte fiska oring, men utan lycka. Hela sjon ar knokfull med oring och det ar nastan det enda som gar att fa pa restaurangerna. Stannade pa nordsidan en natt och sen tog vi baten tillbaka till Copacabana.
Akte direkt vidare med buss till La Paz dar vi skulle mota en kompis till André pa Hostal Copacabana.. vi hade ingen adress till stallet men otroligt nog stannade bussen direkt utanfor hostalet. Har i La Paz har vi inte gjort sa mycket, gick en svang forbi det beromda fangelset San Pedro. Fangarna visade med handerna att de ville ha mat och tyckte att vi skulle komma in. Men att muta vakterna ar alldelens for dyrt for oss.

I lordags drog vi ivag pa Deathroad-turen. Det gar ut pa att cykla ned 3600 hojdmeter pa en grusvag som inte ar bredare an 3 meter.. med stup pa sidan som ar upp till 600m. Det tog oss ca 4h med 1h timme pa den nya asfaltsvagen. Vi var en liten grupp pa 4 personer och alla hyfsade cyklister sa vi dundrade forbi de flesta andra grupperna pa vagen ned. Vi hade ruskigt roligt.. en riktig adrenalinkick! Tyvarr var det en amerikan i 50-arsaldern i en av grupperna som vi korde forbi som akte over kanten och foll 200m och ingen overlever ju ett sadant fall. Forst fick vi hora att det var en tjej, men vi googlade det och det visade sig att vi hade fatt fel uppgifter. Det var 13:e turisten pa 10 ar som dog langs den vagen.
Stannade en natt i Coroico (dar deathroad-turen slutade) och tog sen en buss mot Rurrenabaque. Det var absolut den varsta bussresan jag varit med om. Vagen var en forsattning av deathroad. Och med en stor dubbeldackarbuss pa en smal vag kan det ga hur illa som helst. Pa ett stalle korde chaufforen upp mot bergssidan sa att hela busen lutade, men enda nar man tittade ned pa vanster sida var typ 10cm kvar till kanten. Till och med lokalbefolkning var radda och greppade tag i armstoden. Man kunde aven kanna nar bussen svangde hoger att vanster bakdack akte av vagen. Och att mota lastbilar (de flesta var svenska gamla volvo/scania-lastbilar med de svenska foretagsskyltarna kvar) och andra bussar var inget att leka med.. Aldrig mer den vagen med en stor buss!
Malet med bussresn var iallafal Rurrenabaque. Darifran startade namligen var djungeltur. Borjade med en 3h lang dammig skumpig minibussfard till en flod. Darifran 3h bat uppstroms till campen. Pa vagen dit sag vi ett X-antal olika fagelarter, alligatorer i massor, skoldpaddor, rosa floddelfiner, vralapor och "herr-nilsson-apor", som vi matade med banan. Pa campen stannade vi bara en liten stund for att lamna grejerna och sen aka tillbaka en liten bit med baten for att se solnedgangen. Pa vag dit sag vi Capibaras. Det ar morkbruna djur som nastan ser ut som marsvin.. storleken ar som bjornungar. Pa vag tillbaka till campen lyste vi med ficklampor efter alligatorer, deras ogon lyser knallrott och de ar overallt.
Andra dagen akte vi ivag till ett stalle och gick (40 grader varmt och sol) omkring pa ett oppet falt med lera, vatten, sly och taggbuskar for att leta efter en Anaconda. Det tog oss ca 2,5h och 10 liter svett att hitta en 3 meter lang tjock Anaconda. At lunch pa campen och sen for vi ivag och simmade med delfinerna. De ar ganska skygga, men nyfikna. Man far aldrig chansen att klappa dem. Men om man ror sig forsiktigt kan de komma och stryka sig mot fotterna eller "bonka" in nosen i laret. Jag hade turen och blev pahalsad av en delfinerna.. de kanns som gummi. Pa kvallen var det fotbollsmatch mellan turisterna och bolivianerna. Matchen slutade lika, men bolivianerna var det battre laget.
Tredje och sista dagen klev vi upp tidigt och for att flyta med baten nedstroms till ett stalle dar vi kollade pa soluppgangen. Efter frukost for vi ivagoch fiskade piraya. André fangade 11 fiskar, alla sorters pirayor.. gul. rod och vit + sardin. Jag fick bara en rod piraya och en sardin. Sen akte vi tillbaka till Rurrenabaque och flog tillbaka till La Paz. Och har ar vi nu igen.
Ska aka vidare till Potosi imorgon och idag ska vi till tartdistriktet och fira Andrés fodesedag.

Vi ska forsoka lagga upp bilder senare idag om vi hittar ett internetstalle med snabba datorer.
http://www.reseguiden.se/minsida/apskaft/bilder

Hoppas alla har det bra hemma i varvarmen! (Vi fryser har i La Paz.. fran 40 grader till 8 grader pa en timme igar.. Brrrr!)

Ciao!
Dela med andra:    

Kommentarer
Rommetorp säger:
Det är så att man få ryssningar när man läser din berättelse skall bli interssant att se bilderna
John
Postat 2008-12-08 13:42  Anmäl
Gullsing säger:
Fy så gräsligt! Jag skulle aldrig våga göra en sån resa som den där road-turen. Fy katten.
Vi har visserligen åkt buss en gång nerför en brant till Santorinis hamn. Chauffören körde om fyra fullastade stora lastbilar, på en smal och slingrig väg. Det var det värsta vi hade varit med om. Det var också rena death-roaden.

Gilla
Postat 2008-04-24 18:53  Anmäl
Surfwannabie säger:
Fyy vad otäckt,jag blir svettigi handflatorna bara jag läser om det..har sån hemsk höjdrädsla.Men det var vackert kan jag tänka mig,där uppe!
Postat 2008-04-24 18:23  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet