Stöd Ukraina

Joannaes blogg

Söndag 18 Maj 2008 - Luleå

Buenos Aires, Santiago och hem

Efter en 19h bussresa från Salta kom vi fram till megastaden Buenos Aires! En superhäftig stad med skön puls. Första kvällen gick vi på fotboll och kollade på åttondelsfinalen i Copa Libertadores (sydamerikas championsleague). Den spelades mellan Riverplate och San Lorenzo.. två lag från Buenos Aires. Ca 50 000 personer var på plats och stämningen var helt galen!
I övrigt gjorde vi inte så mycket där. Gick omkring på stan och kollade in några av stadens alla fina parker. Sista dagen tog vi oss till kyrkogården där Eva "Evita" Perón är begravd.
Sen satte vi oss på en buss mot Santiago. Resan tog 23h, men det var inga problem.. vi hade breda skinnsäten som man kunde bygga om till sängar. Vi fick middag och vin, och sen kaffe och champagne eller whiskey. Vi hade varsin tvskärm, kuddar och filtar. Mycket bättre än att flyga boeing 747!
I Santiago åkte vi direkt ut till flygplatsen och övernattade på en bänk. Sen var det bara 3 olika flygplan och igårkväll landade vi hemma i trygga lilla Luleå.

Det känns konstigt att vara hemma. Efter 4 månader i sydamerika har jag skaffat mig helt andra vanor.. vilket ställer till det lite här hemma. Bara en sådan enkel grej som att stoppa toalettpappret i toalettstolen.. det känns helt fel. Igår letade jag efter vatten i kylskåpet.. dricka kranvattnen? Det hade jag nästan glömt bort att man kunde göra. Jag har svårt att hitta vissa ord på svenska och faller gärna in på engelska eller spanska..
Men jag antar att det inte kommer ta mer än några dagar så är jag rätt i skallen igen.

Inte många dagar innan vi åkte löste vi även mysteriet på Chevrolet Corsa..
Tydligen så ägs både Chevrolet och Opel av samma företag.. i Sydamerika vet man inte vad Opel är och går därför inte att sälja. Istället byter man bara märke och säljer en Opel Corsa som en Chevrolet Corsa till ovetande, Chevrolet-tokiga sydamerikanare.

4 månader, 287 busstimmar, 7 gränspassager och 3 tidszoner.. jag är trött.

Tack alla ni som har följt med på vår resa genom den här bloggen!

Ciao för den här gången!
Dela med andra:    

Kommentarer
Kottich säger:
Tack för att vi fick följa med på er resa! Har varit spännande och roligt att få läsa om era galna upptåg! /Emil
Postat 2008-05-18 10:43  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet