Brigittas blogg

Torsdag 23 Maj 2013
Åkte på en 3-dagars resa till Glasriket. Vårt första stopp var Norrköpings konstmuseum, där vi fick en guidad visning av "godbitarna". Det fanns mycket vackert på museet. Efter en härlig lunch på Söderköpings Brunn så åkte vi vidare mot Kosta Boda Art Hotell. Jag fick ett rum designat av Kjell Engman. Alla badrum hade handfat i glas, men mitt hade även en fisk i handfatet, eftersom det var gjort av Kjell Engman. Var även nere vid bassängen som hade olika ovaler i botten i vilka det var olika glasföremål. Vackert och kul. Efter en god middag så var det dags att se ishockey - och vi vann!
Efter frukost så gick vi till glashyttan och tittade på glasblåsning samt gjorde ett besök i shopen. Sedan for vi till Målerås och frossade i mer glasblåsning och shopping. Lunch i Nybro samt besök på ännu en shop, då Nybro är känd för sin räktrålare och sillskuta. Sista glasbruks stoppet blev Orrefors, där vi även hade en "bussfikapaus". Chauffören Tore hade hembakt äppelkaka med till oss. Vi åkte sedan till Växjö domkyrka där Bertil Vallien har gjort det vackra altaret. Så vackert! Efter lite trixande p.g.a. gatuarbeten så kom vi till vårt hotell, där också en god middag väntade oss.
Frukost och påbörjad hemfärd. Vi intog lunch på Fredriksbergs herrgård utanför Oskarshamn. Därefter ett besök på Döderhultar-museet. Vilka otroliga gubbar han har gjort. Jag visste inte så mycket om honom, men nu fick vi höra hans historia och se alla fina gubbar och djur. Därefter så åkte vi mot Stockholm, vår duktiga och trevliga guide Einar spelade bussbingo med oss, så att resan gick rätt snabbt. Och sedan var en trevlig resa slut.
Tisdag 19 Februari 2013 - Bali
Har varit på en magisk resa till Bali med tidningen Nära och Monica Travel. Där var vi med om reningscermonier med balineser och överstepräster. En välsignelsecermoni i de gamla kungliga palatsen i Belayu i Tabanan, där vi också fick träffa en riktig prinsessa. Sedan så besökte vi ett ashram där vi guidades genom tre meditationer. Eftersom det var fullmåne så åkte vi och tittade på Kecak-dans. Vackra män och pojkar som symboliserade det onda och det goda i en häftig dans med eld. Vi fick äkta balinesisk massage och en gourmetlunch med temat raw food. Vilka smaker! Så otroligt gott. Vi besökte Modertemplet, tyvärr i ösregn. Solnedgång i Tanah Lot, det är ett av Balis havstempel och berömt för sina vackra solnedgångar. Silversmide och batiktillverkning. Balineser är duktiga hantverkare. Ubud är kännt för hantverk. Vi bodde en natt på en elefant-lodge, red på elefanter, tvättade elefanter och fick bada med elefanter. Där blev man uppringd i sitt rum: er elefant kommer om 5 minuter. Det kallar jag service.
I Sanur bodde vi 3 nätter och där så hade vi varje morgon yoga. Där njöt vi också av bad i havet och några lata timmar i solstolarna. Där fick jag också en kroppsbehandling där man smordes in med vit lera och grönt te, sedan så knöt de bananblad om kroppen och så fick man ligga i 15 minuter. När man sedan duschat, så hade man en underbar len hud.
Allt detta under guidning av Monica, som är en fantastisk guide. Hon lyckas alltid hitta det lilla extra, som inte många turister får uppleva. Och som brinner för sitt jobb. En resa ordnad av Monica Travel är en speciell resa där man får uppleva mycket mer än det man betalat för.
Måndag 31 December 2012 - Lidingö
Jag önskar er alla ETT GOTT NYTT "RESE"-ÅR och tack för alla tips, svar, bloggar och bilder.
Fredag 7 December 2012 - Bad Gastein
Lämnade ett kallt Arlanda tisdagen den 4 december och landade i ett nollgradigt grönt Salzburg. Vi åkte sedan buss till Bad Gastein som ligger på 1080 m och det blev allt vitare ju längre upp vi kom. I Bad Gastein var det ca 1 dm snö och minus 3 grader. Vi blev inkvarterade på Salzburger Hof, ett trevligt hotell. Fick ett härligt hörnrum med utsikt mot vita alptoppar. På kvällen bjöds det på ett gott julbord med allt som hör julbordet till. Nästa dag efter en härlig frukost åkte vi på julmarkad till Salzburg, där vi hade 4½ timme till att utforska stan. Det blev två cafe-besök med farligt goda tårtbitar, en korv till lunch samt några handgjorda Mozartkulor. Det var massor av juldekorationer, kransar, kulor och godsaker på julmarknaden.
När vi var på hotellet igen, så satte vi på oss badkläder och tog oss ett dopp i poolen. På kvällen så var det 5-rätters middag. Först en salladsbuffe, sedan en gudomlig pumpasoppa, en god fiskrätt, härliga ostar från trakten och Apfelstrudel med vaniljsås. Till detta vårt favoritvin Grüner Veitlinger.
Nästa morgon så packade vi våra väskor och efter frukosten så åkte vi tillbaka till Salzburg för att ta SAS-planet 13.45 till Arlanda.
Allt detta fick vi genom DN-kortet: Res 2 betala för 1! En toppenresa som Alpresor arrangerar och som även utan DN erbjudandet skulle ha varit värt sitt pris.
Fredag 26 Oktober 2012 - Grythyttan
Resan utgick från Larssons Resors kontor på Odengatan, där vi blev bjudna på kaffe och bulle innan vi åkte. 27 glada resenärer, vår chaufför Tore och guiden Raiija. Vårt första stopp blev i Arboga för en liten fikapaus. Därefter gick färden mot Nora och Nora stadshotell där vi åt en god lunchbuffe. Efter lunchen mötte Annika Reuter, en lokal guide upp oss och guidade oss genom den vackra trästaden Nora. Nora är en av tre bevarade trästäder i Sverige. Trähusen är vackra och välskötta. Det gamla och det moderna samsas mycket bra. Jag har varit en del tidigare i Nora, då mina svärföräldrar ägde Hammarby herrgård som ligger några mil från Nora och min svägerska gifte sig i Nora kyrka 1980, men nu har jag inte varit i Nora på 8 år, så det var en nostalgi promenad för mig.
Efter det så fortsatte vi mot Grythyttan där vi checkade in på Gästgivaregården. Fick ett sött litet rum i huvudbyggnaden. Tog därefter en promenad till den fina kyrkan där jag stötte på kyrkvaktmästaren som berättade kyrkans historia. Kyrkan är från 1632, den är i trä med skiffertak. I kyrkan fanns många vackra målningar.
Klockan 18 var det samling i salongen för drink och ett litet föredrag om Grythyttans Gästgivaregård.Carl-Jan Granqvist tog över gästgivaregården när han var 26 år och ingen trodde att en så ung grabb skulle klara att driva den, men det fanns ingen annan som ville. Och han lyckades verkligen! Så var middagen uppdukad: Bakad torskrygg med Billingesabayonne, fänkål och kräftconsumé med en Chablis.
Rostbiff med rotsellerikräm, oxsvans, inkokt äpple och citrontimjansky med ett spanskt ekologiskt rödvin.
Grythyttans ostar med portvin.
Mjölkchokladpastej med kaffekräm, karamellglass och pistagenötströssel med en Banyuls Grand Cru Doux Paille.
Nästa morgon efter frukosten åkte vi till Hälsans hus och lyssnade på Carl-Jan Granqvist: Vinsnack och munhåleupplevelse. Vi fick lära oss att smaka på Carl-Jans rödvin och hur vinet ändrade smak med olika Allerumostar. Både kul och lärorik.
Sedan gick vi till Måltidens Hus, detta hus byggdes till världsutställningen i Sevilla och flyttades sedan till Grythyttan. Där intog vi en god lunch bestående av fläskfile med kantarellsås och potatiskaka. Salladsbuffé, kaffe och chokladmousse med apelsin. Sedan var det dax för chokladprovning med dryck. Chokladen var från Ecuador, 70 %, Afrika, 75% och Kuba, 70 %. Till detta fick vi ett vitt sött efterrättsvin, ett kraftigt portvin och ett kraftigt vin som smakade lite som söt sherry.
Efter det så gick vi ner till mattorget där vi själva fick välja vilka drycker vi ville prova. Alla fick 3 dryckeskuponger och jag valde en lingoncider, en champagne och en rosa champagne. Köpte ett bröd med dillkrydda och ett knäckebröd med olika frön.
Nu var det en guidad tur av Måltidens Hus och dess otroliga arkitektur. Vi fick se kokboksbiblioteket med alla de värdefulla kokböckerna. Gastronomiska teatern med sina 5 kök som kommer upp ur golvet. Och de vackra draperierna som har vår natur som förebild.
Ut till bussen och hemfärd med ett stopp i Götlunda för lite påfyllning för magen. Och när vi skilldes i Södertälje och Stockholm, så var det att skiljas från 28 nya vänner. För vi blev som en stor familj och alla hade haft en toppen resa.
Söndag 15 April 2012 - Kamala Beach
Min första resa som mormor med Wille 7,5 månader och hans föräldrar gick till Thailand. Vi hade bokat ett Sunwing hotell, då där finns allt för barn. Barnsäng, barnstol och barnklubb, fast för den var han ännu lite för liten. Tyvärr så är det också ett paradis för barnsjukdomar. Nästan alla barn var prickiga - Höstblåsor! Och det spred sig väldigt fort. Så efter 4 dagar så fick även Wille det. Men efter 2 jobbiga dagar med lite feber och blåsor i munnen, så vände det och han kunde bada igen. Fast nu så fick det bli i havet, samt i en liten balja.
På kvällarna så gick vi via stranden in till huvudgatan i Kamala Beach. Där finns en liten restaurang, Oyi, som har den bästa thaimaten vi ätit. Allt är otroligt gott och jätte billigt. Våra notor stannade på 600 Baht för 4 olika rätter, 3 fruitshakes och 3 vatten. Personalen tog gärna hand om Wille medan vi åt.
På Sunwing hade vi frukostbuffe och lilla Wille charmade även den personalen, så de gick ofta med honom medan vi åt. Lunch åt vi på hotellet (dyrare, det blev ca 900Baht för vår lunch) eller på någon restaurang vid stranden.
Förutom sol och bad så tog vi massage varje dag. Och vi hade tur med vädret, åska varje kväll men endast 2 dagar med kortare regnskurar och 2 kvällar med regn. Vi njöt och hade det skönt ända tills jordbävningen i Indonesien. Min dotter och jag badade i havet när den var, men hennes sambo som var på rummet med Wille som sov middag kände hur det skakade. Inte tänkte vi på tsunami, så vi gick till poolbaren och drack en fruitshake, då jag plötsligt fick se några thailändare som satt på taket till 4-vånings byggnaden. Strax därefter så kom det personal från hotellet och ropade: tsunamivarning, alla måste upp till våning 4:a. Vi tog våra badväskor och sprang. Uppe på våning 4:a så var de gäster som bodde där så gulliga och bjöd in oss till sina rum, där vi tittade på nyheterna på TV:n. Det blev en otäck stämning, folk grät, särskilt thailändare som varit med om tsunamin 2004. Jag kände skräcken för det som kunde komma. Bara det inte händer mina kära något!
Vings personal vår som bort blåsta. Fick höra att de skickat sms till oss resenärer. Hur många av oss har mobilen med när vi badade i havet eller poolen? Nästan ingen! Som tur var så har hotellet en svensk hotellchef som gick runt och berättade om läget. Vågen skulle ha nått oss för 10 minuter sedan, men det verkar som om det inte blir något. Han bad oss stanna på våning 4:a tills faran var avblåst. Vatten och mat skickades upp till oss. Då det blev ännu ett kraftigt skalv så kunde inte faran blåsas av förrän efter 5 timmar. Vi som bodde i de andra husen på våning 2 och 3 kunde då gå tillbaka. De som bodde på våning 1 och som inte vågade sova där, fick hjälp av hotellet att sova i lediga rum högre upp. Då hotellet var rätt fullbokat, så fick några även hjälp med att boka rum på andra hotell som låg högre upp.
Nästa morgon vid frukosten så gick hotellchefen runt och frågade alla gäster hur de mådde. Man blev så väl omhändertagen av honom. Han förstod att det hade varit en skräckupplevelse.
Nu var även Vings personal tillbaka. Undrar var de hade varit? En guide gick runt och knackade på hotellrummen när faran för tsunamin var avblåst, men under den kritiska tiden så fanns ingen.
Vi hade nu en dag kvar på vår semester och det blev en lugn dag och god mat på favoritrestaurangen på kvällen, där vi tog farväl av den trevliga personalen.
Nästa morgon gick bussen mot flygplatsen i Phuket. Vi hade easy check-in på hotellet, så våra väskor kördes till planet direkt från hotellet. Thailändarna firade sitt nyår med att spruta vatten på varandra. Tur att man satt i en buss och inte i en tuk-tuk, för då hade man blivit blöt.
Söndag 15 Januari 2012 - Maldiverna
Maldiverna och ön Meedhupparu i norra Ra-atollen är verkligen så vacker. Detta hav i olika blå nyanser och den kritvita sanden är ett paradis för mig. Meedhupparu ligger 140 km från Male och man flyger med ett sjöflygplan dit. Det är så vackert att se alla dessa öar från luften. Några ligger helt under ytan, andra har små strandremsor ovan vattnet, några är bebyggda. Vår ö, Meedhupparu, tillhör de mindre. 750 m lång och 250 m bred, lagom stor och med en otrolig vegetation. Ett rikt djurliv som kameleonter, flygande hundar, olika fåglar, höns och alla dessa vackra fiskar i havet.
Vi bodde i en strandvilla, 25 m från stranden med ett badrum som hade en utedusch. Dagarna bestod av bad,ligga och läsa i en solstol under ett träd, promenad, tennis och badminton, mat och dryck. Man har All Inclusive och maten var bra, mycket att välja på, men efter 1 vecka så tröttnade man på fisk, kyckling, kött m.m. Konstigt nog så var man alltid hungrig när det var dax att gå och äta. Vi hade en promenad på ca 4 minuter till restaurangen.
Det stora nöjet var på kvällen kl. 21.30 då man matade fiskarna ute vid piren. Då fick man se Revhaj, Rockor, tonfisk, sköldpadda m.m. Ett riktigt skådespel!
Annars så kunde man snorkla och dyka och se alla dessa fiskar i olika färger. Det var som ett stort akvarium.
Även när du simmade, så kom ofta fiskarna och simmade med dig.
Vi hade lite otur med vädret. Vi hade 5 dagar med regnskurar som varade mellan 2-5 timmar, även med åska, vilket var mycket ovanligt för januari. Det ska bara vara högst 3 regndagar då. Klimatförändring även här? Men det var varmt och man badade också i regnet ibland.
Nog längtar man tillbaka - och tiden gick så fort, fastän man gjorde ingenting. Bara njöt av lugnet och baden.
Om jag åker dit igen, så blir det inte med Qatar Airways. Tycker att det var jobbigt att flyga dit. Jag förstår inte att man lovordar detta flygbolag så mycket. Trångt (ekonomiklass), maten var inte bra, men personalen var jätte trevlig. Att flyga Stockholm-Doha, ca 6 timmar och sedan Doha-Male, ca 4 timmar, ger en ingen bra tid för att sova och vila under flygresan. Jag skulle nog välja någon annan väg, så att man fick en mer sammanhängande flygtid för sömn och vila. Resan är lång, från Meedhupparu och hem till Stockholm tog det 23 timmar.
Detta var min drömresa! Maldiverna är ett Paradis!
Måndag 12 December 2011 - Shanghai
Landar i Shanghai den 8 december och när vi fått våra väskor så tar vi snabbtåget till centrum. Denna gång så har tåget bara en hastighet på 303 km/h. Brukar ligga på 375! Efter en god lunch och en tur till vårt hotell så besöker vi den gamla kinesiska stadsdelen och Yu Garden. Det är lite kyligt och duggregn, men man beundrar alla stenformationer i Yu Garden och jag köper en broderad tavla föreställande färgglada paraplyer av en glad kinesisk försäljerska. Efter middagen går vi till the Bund (europeisk stadsdel vid floden Pudong) och tar en drink på en bar med utsikt över floden och alla upplysta byggnader. Kvällen avslutar jag med en härlig fotmassage.
Nästa dag så åker vi med ett litet tåg (Skansentåg) på Nanjing Road, Shanghai's shoppinggata där alla fina affärer ligger. Här är det julskyltat, julgranar smyckade och julmusik spelas. Vi tar en promenad under Pudongfloden och åker med "bergbanevagnar" in i en tunnel som lyses upp av blinkande ljus. Plötsligt kommer det figurer i plast mot vagnen så man nästan kan tro att man åker spöktåget på Gröna Lund. Så är vi på andra sidan av floden och där så åker vi upp i Bottel Opener, 457 m upp. Där har man en strålande utsikt över staden, visserligen är det lite läskigt att gå ut på glasgolvet och se ner de 457 metrarna, men efter ett tag så märkar man inte höjden. Efter dagens middag, som är på Hot-Pott, där vi själva tillagar maten som vi kokar i buljong, så är det dags för en kvällstur på Pudongfloden för att se alla upplysta byggnader. Det är så vackert! Även denna kväll avslutar jag med en härlig fotmassage.
I dag är det shopping hela dagen. Vi blir avsläppta på en marknad där det finns allt och lite till. Vi handlar, prutar och jag blir "mamma" till flera av flickorna som säljer varorna. En härlig stämning. Lunch serveras på KTC, en burgare med friterad kyckling, Cola och till efterrätt mjukglass. Smakar underbart och ger oss ny energi för mer shopping.
Middagen blir japansk, en kock som steker fisk, skaldjur och kött vid ett bord för 10. Efterrätt stekta bananer med glass. Då kvällen blir sen så blir det ingen tid för fotmassage.
Så är vår sista dag kommen för denna resa och vi åker till Zhujijajao som ligger utmed Kejsarkanalen. Det är nog så man tänker sig Kina.Små trähus och trånga gränder. Vi gör en båttur på kanalerna och utforskar sedan staden på egen hand. Här finns hantverkare som gör figurer av palmblad, stickar mössor, vantar och halsdukar. Gör figurer i spunnet socker. Steker fläsklägg med tjock svål, gör sesamkakor m.m. Lunchen serveras också där, då vi får bl.a. testa fläskläggen.
Sedan går det tillbaka till Shanghai och till de franska kvarteren där det finns en äldre del som har små hantverksaffärer, te- och kaffe-hus. Efter några timmar där så blir det middag och därefter så är det dags att åka till flygplatsen. Vårt plan mot Amsterdam går 23.55. En underbar lång-weekend är slut.
Söndag 2 Oktober 2011 - Lidingö
Höstens Conilresa är över. September är en bra månad att vistas i Spanien. Lagom varmt både i luft och hav. Visserligen var september i år varmare och torrare än förra året. Det kanske berodde på att juli inte var så het som den brukar vara, vilket också var bra. Det kan vara jobbigt att vistas i 40 grader. De 5-minuterna till stranden blir otroligt jobbiga. Fläktarna i huset hjälper inte och man sover dåligt. Men i år så var vädret perfekt. Och om man bortser från ormen som låg i trappan till stranden (som tur är så finns det andra vägar ner dit), så var det en bra semester. Ormar förföljer mig detta år. Jag hade en snok som låg utanför fönstret till tvättstugan (den är i souteräng) i juli. Så när jag skulle boka min resa till Maldiverna så kolla jag om det fanns orm på den atollen. Tur för mig - det finns inga ormar där. Hurra!! Så jag kan genomföra min drömresa utan att stöta på några äckliga ormar.
I Shanghai räknar jag inte med att stöta på några ormar. Ska dit och shoppa. Det blir säkert mycket kläder till mitt första barnbarn.
Söndag 20 Februari 2011 - Fuerteventura
Jag kunde åka! Såg mörkt ut ett tag då först mitt högra knä började krångla och sedan så tillkom ett ryggskott, men med hjälp av en kiroraktor och en kortisonspruta i knät så gick det. Och jag behövde verkligen denna vecka efter allt tråkigt som hänt fram till slutet av januari, bl.a. så blev det stopp i det kommunala avloppet och jag och grannen fick in allt skitvatten - men det är en annan historia. Jag hade bokat plats i comfortklass och det var skönt med både bättre benutrymme samt mat på flyget. När vi kom till hotellet så fick vi först gå och äta, då det var all inclusive och vi kom precis innan lunchen var slut.. När jag sedan checkade in så hade de uppgraderat mig till ett rum mot havet. Ett jätte fint rum med stor balkong med glasad front mot havet. En solsäng och bord med stolar fanns också på balkongen. Rummet var ljust och fint, designat badrum med glasad vägg mot rummet (bara övre delen var i klart glas, resten mjölkfärgat) och en flaska skumpa fanns på kylning i kylen.
Designhotell i all ära, men nog var vissa saker rätt opraktiska, som att det inte fanns några krokar för handdukar i badrummet utan en träbänk under handfatet att lägga dessa på. Handfatet var så grunt att allt vatten hamnade på golvet om du vred på kranen för starkt. Däremot så var utsikten mot havet från duschen fin. Men arkitekter och användare av deras skapelser är inte alltid på samma nivå.
Hotellet hade två pooler varav en uppvärmd, där jag tog många simturer. Visserligen var det ca 20 grader i havet, men jag hade lovat mina barn att inte bada i havet då jag reste ensam. Varje dag så fanns det olika aktiviteter som aerobics, pingis, dart m.m. Det fanns ett gym och ett härligt spa med en 37-gradig bassäng med masserande vattenstrålar. Behandlingar kostade extra. Diskotek och olika barer med underhållning fanns också. Maten var både god och riklig. Olika teman gav fin variation. Hotellpersonalen var så trevlig och hjälpsam, har aldrig träffat på så vänlig personal tidigare. Här njöt jag av min vecka! Tur med vädret hade jag också, bara en dag mulet annars sol och + 23 grader.
Hotellet låg i utkanten av den lilla byn Tarajalejo, en riktig spansk by med några affärer, bank, restauranger och barer. Ville man se andra delar av ön så fanns det gott om lokala busslinjer som hade täta turer. Dessutom så kunde man åka med Apollo på deras utflykter eller hyra bil.
Tyvärr så går en vecka fort och nu är jag hemma igen. Veckan gav mig verkligen nya krafter och jag kan bara rekommendera R2 Bahia Playa som Apollo har. Ett toppenhotell som är perfekt för att samla nya krafter och för en njutningsfull, behaglig, trevlig semester.