Stöd Ukraina

Brigittas blogg

Fredag 26 Oktober 2012 - Grythyttan

Kokbokens dag i Grythyttan med Larssons Resor

Resan utgick från Larssons Resors kontor på Odengatan, där vi blev bjudna på kaffe och bulle innan vi åkte. 27 glada resenärer, vår chaufför Tore och guiden Raiija. Vårt första stopp blev i Arboga för en liten fikapaus. Därefter gick färden mot Nora och Nora stadshotell där vi åt en god lunchbuffe. Efter lunchen mötte Annika Reuter, en lokal guide upp oss och guidade oss genom den vackra trästaden Nora. Nora är en av tre bevarade trästäder i Sverige. Trähusen är vackra och välskötta. Det gamla och det moderna samsas mycket bra. Jag har varit en del tidigare i Nora, då mina svärföräldrar ägde Hammarby herrgård som ligger några mil från Nora och min svägerska gifte sig i Nora kyrka 1980, men nu har jag inte varit i Nora på 8 år, så det var en nostalgi promenad för mig.
Efter det så fortsatte vi mot Grythyttan där vi checkade in på Gästgivaregården. Fick ett sött litet rum i huvudbyggnaden. Tog därefter en promenad till den fina kyrkan där jag stötte på kyrkvaktmästaren som berättade kyrkans historia. Kyrkan är från 1632, den är i trä med skiffertak. I kyrkan fanns många vackra målningar.
Klockan 18 var det samling i salongen för drink och ett litet föredrag om Grythyttans Gästgivaregård.Carl-Jan Granqvist tog över gästgivaregården när han var 26 år och ingen trodde att en så ung grabb skulle klara att driva den, men det fanns ingen annan som ville. Och han lyckades verkligen! Så var middagen uppdukad: Bakad torskrygg med Billingesabayonne, fänkål och kräftconsumé med en Chablis.
Rostbiff med rotsellerikräm, oxsvans, inkokt äpple och citrontimjansky med ett spanskt ekologiskt rödvin.
Grythyttans ostar med portvin.
Mjölkchokladpastej med kaffekräm, karamellglass och pistagenötströssel med en Banyuls Grand Cru Doux Paille.
Nästa morgon efter frukosten åkte vi till Hälsans hus och lyssnade på Carl-Jan Granqvist: Vinsnack och munhåleupplevelse. Vi fick lära oss att smaka på Carl-Jans rödvin och hur vinet ändrade smak med olika Allerumostar. Både kul och lärorik.
Sedan gick vi till Måltidens Hus, detta hus byggdes till världsutställningen i Sevilla och flyttades sedan till Grythyttan. Där intog vi en god lunch bestående av fläskfile med kantarellsås och potatiskaka. Salladsbuffé, kaffe och chokladmousse med apelsin. Sedan var det dax för chokladprovning med dryck. Chokladen var från Ecuador, 70 %, Afrika, 75% och Kuba, 70 %. Till detta fick vi ett vitt sött efterrättsvin, ett kraftigt portvin och ett kraftigt vin som smakade lite som söt sherry.
Efter det så gick vi ner till mattorget där vi själva fick välja vilka drycker vi ville prova. Alla fick 3 dryckeskuponger och jag valde en lingoncider, en champagne och en rosa champagne. Köpte ett bröd med dillkrydda och ett knäckebröd med olika frön.
Nu var det en guidad tur av Måltidens Hus och dess otroliga arkitektur. Vi fick se kokboksbiblioteket med alla de värdefulla kokböckerna. Gastronomiska teatern med sina 5 kök som kommer upp ur golvet. Och de vackra draperierna som har vår natur som förebild.
Ut till bussen och hemfärd med ett stopp i Götlunda för lite påfyllning för magen. Och när vi skilldes i Södertälje och Stockholm, så var det att skiljas från 28 nya vänner. För vi blev som en stor familj och alla hade haft en toppen resa.
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger:
Så härligt det låter. Tack för att jag fick "följa med"!
Postat 2012-10-28 11:24  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet