Stöd Ukraina

Brigittas blogg

Torsdag 23 Maj 2013

Resa till Glasriket med Larssons Resor

Åkte på en 3-dagars resa till Glasriket. Vårt första stopp var Norrköpings konstmuseum, där vi fick en guidad visning av "godbitarna". Det fanns mycket vackert på museet. Efter en härlig lunch på Söderköpings Brunn så åkte vi vidare mot Kosta Boda Art Hotell. Jag fick ett rum designat av Kjell Engman. Alla badrum hade handfat i glas, men mitt hade även en fisk i handfatet, eftersom det var gjort av Kjell Engman. Var även nere vid bassängen som hade olika ovaler i botten i vilka det var olika glasföremål. Vackert och kul. Efter en god middag så var det dags att se ishockey - och vi vann!
Efter frukost så gick vi till glashyttan och tittade på glasblåsning samt gjorde ett besök i shopen. Sedan for vi till Målerås och frossade i mer glasblåsning och shopping. Lunch i Nybro samt besök på ännu en shop, då Nybro är känd för sin räktrålare och sillskuta. Sista glasbruks stoppet blev Orrefors, där vi även hade en "bussfikapaus". Chauffören Tore hade hembakt äppelkaka med till oss. Vi åkte sedan till Växjö domkyrka där Bertil Vallien har gjort det vackra altaret. Så vackert! Efter lite trixande p.g.a. gatuarbeten så kom vi till vårt hotell, där också en god middag väntade oss.
Frukost och påbörjad hemfärd. Vi intog lunch på Fredriksbergs herrgård utanför Oskarshamn. Därefter ett besök på Döderhultar-museet. Vilka otroliga gubbar han har gjort. Jag visste inte så mycket om honom, men nu fick vi höra hans historia och se alla fina gubbar och djur. Därefter så åkte vi mot Stockholm, vår duktiga och trevliga guide Einar spelade bussbingo med oss, så att resan gick rätt snabbt. Och sedan var en trevlig resa slut.
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger:
Glasblåsning är fantastiskt intressant att se. Jag nöjer mig än så länge med att det på Skansens glasblåseri. Tack för din berättelse.
Postat 2013-05-23 20:49  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet