Stöd Ukraina

Brigittas blogg

Måndag 12 December 2011 - Shanghai

Julshopping i Shanghai med Monica Travel

Landar i Shanghai den 8 december och när vi fått våra väskor så tar vi snabbtåget till centrum. Denna gång så har tåget bara en hastighet på 303 km/h. Brukar ligga på 375! Efter en god lunch och en tur till vårt hotell så besöker vi den gamla kinesiska stadsdelen och Yu Garden. Det är lite kyligt och duggregn, men man beundrar alla stenformationer i Yu Garden och jag köper en broderad tavla föreställande färgglada paraplyer av en glad kinesisk försäljerska. Efter middagen går vi till the Bund (europeisk stadsdel vid floden Pudong) och tar en drink på en bar med utsikt över floden och alla upplysta byggnader. Kvällen avslutar jag med en härlig fotmassage.
Nästa dag så åker vi med ett litet tåg (Skansentåg) på Nanjing Road, Shanghai's shoppinggata där alla fina affärer ligger. Här är det julskyltat, julgranar smyckade och julmusik spelas. Vi tar en promenad under Pudongfloden och åker med "bergbanevagnar" in i en tunnel som lyses upp av blinkande ljus. Plötsligt kommer det figurer i plast mot vagnen så man nästan kan tro att man åker spöktåget på Gröna Lund. Så är vi på andra sidan av floden och där så åker vi upp i Bottel Opener, 457 m upp. Där har man en strålande utsikt över staden, visserligen är det lite läskigt att gå ut på glasgolvet och se ner de 457 metrarna, men efter ett tag så märkar man inte höjden. Efter dagens middag, som är på Hot-Pott, där vi själva tillagar maten som vi kokar i buljong, så är det dags för en kvällstur på Pudongfloden för att se alla upplysta byggnader. Det är så vackert! Även denna kväll avslutar jag med en härlig fotmassage.
I dag är det shopping hela dagen. Vi blir avsläppta på en marknad där det finns allt och lite till. Vi handlar, prutar och jag blir "mamma" till flera av flickorna som säljer varorna. En härlig stämning. Lunch serveras på KTC, en burgare med friterad kyckling, Cola och till efterrätt mjukglass. Smakar underbart och ger oss ny energi för mer shopping.
Middagen blir japansk, en kock som steker fisk, skaldjur och kött vid ett bord för 10. Efterrätt stekta bananer med glass. Då kvällen blir sen så blir det ingen tid för fotmassage.
Så är vår sista dag kommen för denna resa och vi åker till Zhujijajao som ligger utmed Kejsarkanalen. Det är nog så man tänker sig Kina.Små trähus och trånga gränder. Vi gör en båttur på kanalerna och utforskar sedan staden på egen hand. Här finns hantverkare som gör figurer av palmblad, stickar mössor, vantar och halsdukar. Gör figurer i spunnet socker. Steker fläsklägg med tjock svål, gör sesamkakor m.m. Lunchen serveras också där, då vi får bl.a. testa fläskläggen.
Sedan går det tillbaka till Shanghai och till de franska kvarteren där det finns en äldre del som har små hantverksaffärer, te- och kaffe-hus. Efter några timmar där så blir det middag och därefter så är det dags att åka till flygplatsen. Vårt plan mot Amsterdam går 23.55. En underbar lång-weekend är slut.
Dela med andra:    

Kommentarer
Qriztie säger:
Låter som en jättelyckad resa där det händer saker hela tiden.
Postat 2011-12-16 12:42  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet