Stöd Ukraina

Brigittas blogg

Söndag 15 Januari 2012 - Maldiverna

Hemma igen från Paradiset

Maldiverna och ön Meedhupparu i norra Ra-atollen är verkligen så vacker. Detta hav i olika blå nyanser och den kritvita sanden är ett paradis för mig. Meedhupparu ligger 140 km från Male och man flyger med ett sjöflygplan dit. Det är så vackert att se alla dessa öar från luften. Några ligger helt under ytan, andra har små strandremsor ovan vattnet, några är bebyggda. Vår ö, Meedhupparu, tillhör de mindre. 750 m lång och 250 m bred, lagom stor och med en otrolig vegetation. Ett rikt djurliv som kameleonter, flygande hundar, olika fåglar, höns och alla dessa vackra fiskar i havet.
Vi bodde i en strandvilla, 25 m från stranden med ett badrum som hade en utedusch. Dagarna bestod av bad,ligga och läsa i en solstol under ett träd, promenad, tennis och badminton, mat och dryck. Man har All Inclusive och maten var bra, mycket att välja på, men efter 1 vecka så tröttnade man på fisk, kyckling, kött m.m. Konstigt nog så var man alltid hungrig när det var dax att gå och äta. Vi hade en promenad på ca 4 minuter till restaurangen.
Det stora nöjet var på kvällen kl. 21.30 då man matade fiskarna ute vid piren. Då fick man se Revhaj, Rockor, tonfisk, sköldpadda m.m. Ett riktigt skådespel!
Annars så kunde man snorkla och dyka och se alla dessa fiskar i olika färger. Det var som ett stort akvarium.
Även när du simmade, så kom ofta fiskarna och simmade med dig.
Vi hade lite otur med vädret. Vi hade 5 dagar med regnskurar som varade mellan 2-5 timmar, även med åska, vilket var mycket ovanligt för januari. Det ska bara vara högst 3 regndagar då. Klimatförändring även här? Men det var varmt och man badade också i regnet ibland.
Nog längtar man tillbaka - och tiden gick så fort, fastän man gjorde ingenting. Bara njöt av lugnet och baden.
Om jag åker dit igen, så blir det inte med Qatar Airways. Tycker att det var jobbigt att flyga dit. Jag förstår inte att man lovordar detta flygbolag så mycket. Trångt (ekonomiklass), maten var inte bra, men personalen var jätte trevlig. Att flyga Stockholm-Doha, ca 6 timmar och sedan Doha-Male, ca 4 timmar, ger en ingen bra tid för att sova och vila under flygresan. Jag skulle nog välja någon annan väg, så att man fick en mer sammanhängande flygtid för sömn och vila. Resan är lång, från Meedhupparu och hem till Stockholm tog det 23 timmar.
Detta var min drömresa! Maldiverna är ett Paradis!
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger:
Tack för att du delade med dig av din underbara resa.
Postat 2012-01-15 17:47  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet