Aspviks blogg

Torsdag 1 Maj 2008
Det var allt för den här gången, under mina veckor har jag fått uppleva dammiga små byar, stora hektiska städer, öknar och hav, höga berg och djupa djungler, lyxiga och mindre lyxiga bussar, heta källor, kalla bergsjöar och kaotiska fotbollsmatcher!!
Hade resesällskap med en trevlig amerikan största delen av tiden men har nu även fått känna på hur det är att ränna runt själv också! Du har förstås väldigt mycket tid för dig själv att tänka och begrunda, om jag komm fram till nått vettigt är en annan femma ;)

Sen jag komm tillbaka från Uruguay har jag hunnit gå på 2 fotbollsmatcher, ett derby mellan San Lorenzo och Boca jr., sen idag en sydamerikas motsvarighet till champions leuge match mellan Boca och nått lag från Brasilien. Stämmningen går inte att beskriva i ord. Visst vissa arenor runt i europa tar över 70.000 och är säkert en fantastik stämmning, men det här är nog något utöver det vanliga. Med all passion, hat, kärlek som fotbollen innehåller här!
Inte bara fansen sjunger, även 40 åriga kvinnor och män med deras barn osv, alla hoppar i takt och sjunger med i ramsorna !! Mäktigt !!
Är ett derby på söndag mellan Boca och River plate, vilket anses som en av världens farligaste matcher vad jag hört !! Hehe hade nog inte kunnat hålla mig därifrån...kanske tur att man åker hem ändå!

Slutligen, det jag har upplevt av sydamerika är underbart. Kommer definitivt återvända, speciellt då jag bara sett en liten del av kontinenten!! Människorna är supertrevliga,underbara vyer, maten bra, musik, fiestas och allt som hör sydmerika till ! Imorrn tar jag farväl av Buenos aires, känns väl en smula vemodigt men ska bli kul att träffa alla vänner, familj osv, även hört att våren kommit på riktigt nu :)
Nu är det bara en sjukt lång resa hem med diverse mellanstopp kvar :/
Peace syns snart !
Onsdag 23 April 2008
Mötte Andre och hans tjej Joanna i La paz, var shysst att få tugga lite svenska i några dagar. Vi gick på bio, käkade tårta och besökte de väldigt speciella fängelset San pedro. Vi var aldrig in, men bara ett galler skillde mellan fångarna och frihet så vi kunde se rakt in i denna lilla "stad".
I La paz tog jag även farväl av min kompanjon Austin, eftersom han hade ett flyg att passa i Lima så började han röra sig mot Peru. Vi har haft några riktiga roliga veckor tillsammans och kommer med all sannolikhet att hålla kontakten. Själv tog jag en buss på lördagkväll mot Buenos Aires. Bussen varade i 2 dagar och självklart lyckades jag tajma in en liten magsjuka. Trots omständigheterna gick bussresan bra, mycket tack vare min räddare Valium. Sov i princip hela andra dagen och när jag vaknade mådde magen bra igen!
I Buenos aires stannade jag bara en natt för att sedan ta en färja hit till Montevideo. Hade ju hoppats på en del surf osv, men vattnet är tydligen kallt så jag nöjer mig med att strosa runt på stan. När jag promenerade runt idag insåg jag att staden inte vara så liten som jag trodde, är ju trots allt en miljonstad. Insåg även hur smal jag blivit på de här veckorna! Såg en död hund flyta omkring i vattnet, fick veta att Uruguay vunnit VM i fotboll TVÅ gånger och jag avnjöt en kaffe längst strandpromenaden.
Staden är riktigt nice, dock inte som Buenos Aires men dit åker jag ju tillbak på fredag för att stanna de sista 6 dagarna.
Förhoppningarna för den sista tiden är en del öl, fotboll, sol, feta köttbitar och kanske lite shopping.
Ska avsluta nu och ta nått att käka innan Barcelona - Man U som jag ska se tillsammans med 3 fotbollstokiga skottar! haha
Peace
Tisdag 15 April 2008
Efter en extremt jobbigt, trång och kall bussresa nådde vi La paz. Staden är otrolitg häftig då den ligger i en dal, omgiven av berg och vulkaner på över 6000 meter.
Eftersom vi var ganska trötta efter våran öken tur så beslöt vi oss för att ta 3 lugna dagar i La paz. Promenerade runt i staden och utforskade, shoppade och fyllde på vårat energi förråd med diverse köttbitar :)
Vi bokade ett flyg ner till amazonas med ett flygbolag som så passande heter Amazonas. Flygresan dit gick väll bra trots ett skakigt liten propellerplan.
När vi väl landat på landningsbanan som bestod av en gräsmatta så möttes vi av 98% luftfuktighet och en extrem värme.
Staden om man nu kan kalla det stad är riktigt mysig, trots värmen och myggen. Hade nog bara hunnit vara där i ca 20 min innan jag var tvungen att hoppa ner i floden och svalka mig.
Redan nästa dag begav vi oss på våran pampastur! Det hela startade med en skumpig jeeptur på 4 timmar tills vi nådde båten som skulle ta oss vidare.
Det var jag, Austin, en kille från Canada och 2 israeliska tjejer i våran grupp. Våran guide hette Bissmar? och var riktigt bra och trevlig.
Turen var en upplevelse jag sent lär glömma, jag badade med sötvattendelfiner 4 ggr, jag matade apor med banan från båten, jag klappade en vild krokodil på nosen och sista dagen visade jag vilken storfiskare jag är och slet upp 2 pirayor som vi senare käkade.
Var inte vidare gott och inte heller mycket att äta, men nu har man provat det också ;)
Ja turen var verkligen en riktig upplevelse, aldrig tidigare har jag sett sådant djurliv och växtlighet! Dock riktigt skönt att det trots allt bara varade 2 nätter och 3 dagar. De som testat sova i en hydda i 35-40graders värme, 98% luftfuktighet och totalt vindstilla vet vad jag pratar om.
Sitter nu återigen i staden Rurrenbuque(stavning?) och väntar på flyget som skulle ha gått för 3 timmar sen. Men eftersom det regnade en del igår så är det försenat men hoppas komma iväg om ca 2 timmar.
Landar i La paz igen och förhoppningsvis träffar jag Andre där för en skål ! Sen blir det nog buss ner mot Buenos Aires för att ta färjan över till Uruguay för lite sol och bad !!

Peaaaaaaaaace !! :)
Tisdag 8 April 2008 - La Paz
Salta i Argentina var väl inte direkt nån höjdare, så nog skrivet om det!
Däremot Bolivia är betydligt mer spännande. Det började med att vi anlände tidigt en morgon till gränsen, eftersom min amerikanske vän behöver fixa visum så visste vi inte riktigt om vi var tvungen att stanna 2-3 dagar vid gränsen. Som tur är har 100usd(dollar) ett visst inflytande här, så redan efter 30 minuter befann vi oss på den bolivianska sidan.
Det första som mötte mig i Bolivia var en rejäl släng av höjdsjuka. Staden vi kom till, där vi dock bara stannade 5-6 timmar låg på 3600 meters höjd !
Vi tog en buss tillsammans med 2 killar från Canada och en tjej från England till en "stad" som hette Tupiza. Höjdsjukan varade hela första dagen och natten.
Vi stannade 2 dagar i Tupiza och bara chillade, där åt jag bland den godaste "streetfood" jag smakat.
Det var lamakött, stora majskorn och potatis som de lagade till i en slags morika(stavning?) Kostade ungefär 4kr och var nå himmelskt gott.
Därefter bar det på en 4 dagar lång jeeptur. Vi badade i heta källor, vi såg tusentals lamor, åsnor och flamingor, vi besökte världens största saltöknen, vi besökte gaisers på 5000 meters höjd. Jo självklart hade jag huvudvärk till och från i de 3 första dagarna. Med denna erfarenhet har jag fått en helt ny respekt för de som bestiger toppar på över 8000 meter.
Den 3 dagen hände dock en fruktansvärd olycka. Vi hade stannat vi en bergsjö för att äta lunch.
Våran chaufför skulle fixa nått under bilen när den plötsligt sattes i rullning, Austin sprang allt vad han kunde och ryckte i handbromsen men tyvärr försent. Såg inte exact hur det gick till men på nått sätt lyckades han bryta lårbenet och få hela höften ur led. 8 timmar skumpig öken/bergsväg till närmaste sjukhus. Som tur är fanns en engelsk turist där som var läkare och kunde stabelisera benet osv. Vi fick slita ut sätet ur vår jeep och bygga en slags bår!
Vi som var i gruppen fick åka resten av turen med en annan jeep.
Men om man bortser från detta så var turen en upplevelse jag sent kommer glömma, underbara vyer, otroligt sköna människor och god mat!
Efter vi anländ till Uyuni så bokade vi direkt en buss till La paz som är huvudstad i Bolivia. Var en 12 timmar kallt och trångt bussresa men nu är jag här och har just tagit min första dusch på 5 dagar.
Väntar bara på att Austin ska duscha sen ska vi ta utforska lite och käka frukost! Vart ett långt inlägg den här gången hoppas ni har tålamod att läsa !

Peace!!
Söndag 30 Mars 2008
Återigen sitter jag och väntar på en 18-20 timmars bussresa. Denna gång ska jag bege mig från Mendoza norrut mot en stad som heter Salta, ska inte stanna nå länge alls utan bara fixa nya biljetter som tar oss vidare mot Bolivia och våran första utflykt som blir världens största saltöknen.
Ska bli riktigt spännande med nytt land, har hört så mycket om Bolivia, det enda som är lite skrämmande är höjden. Saltöknen vi ska besöka ligger på över 5000 meter höjd.
Så lite huvudvärk och lätt yrsel kan man nog få räkna med.

Här i Mendoza har vi inte gjort så mycket alls, mest på grund av det dåliga vädret.
Staden är mysig och små parker lite överallt. Har mest promenerat runt i parkerna och torgen och bara chillat, fredag kväll köpte vi en flaska rödvin från området här som vi vart rekomenderade. Delade den med några på hostellet för att sedan ta en 15 meter lång promenad till en arabisk restaurang där vi njöt av Kebab, några öl och vattenpipor.

Var tänkt att vi skulle besöka några vinodlingar osv men kändes inte så lockande att cykla runt i regnet.
Har funderingar på att investera i ett par nya skor, tror inte mina Reebok är lämpliga att trekka runt i ökner, djungler och inkaleder med. ;) Även en mössa kan behövas då tempraturen sjunger ganska rejält i öknen nattetid.
"Bara" 5.5 timmar till bussen går, ska gå över gatan och köpa en kopp kaffe och några empanads som lunch. För er som inte vet så är Empanadas ungefär som de piroger vi är vana vid, fyllda med antingen köttfärs, kyckling eller skinka och ost. Går att få med annat i också men det är nog det vanligaste.

Peace !
Torsdag 27 Mars 2008
Sa dar ja! Da har man averkat nastan alla platserna jag ville se i Argentina for den har gangen.
Om 5.5 timmar gar varan buss vidare mot staden och vindistriktet Mendoza dar det tydligen ska vara valdigt vackert och gott vin.
Vi kommer nog stanna dar ungefar tva natter for att sedan stressa vidare upp mot Bolivia. Satt namligen igar och raknade lite pa tiden jag har och insag att om jag ska hinna se saltoknen i Bolivia, amazonas och vandra inkaleden sa ar det pa tiden jag borjar rora mig snabbare.
Reser fortfarande tillsammans med min amerikanske van och vi trivs bra ihop. Bor eller eller rattare sagt vi har bott pa ett valdigt mysigt hostell har i Bariloche, 5 sangar inklamda pa kanske 20m2. Later kanske inte sa jatte mysigt men riktigt skon kansla och bra hang nere i koket med matlagning och kortspel varje kvall.
Ja som jag sa ovan sa ar planen att borja rora oss mot Bolivia for att forst ta en tur runt varldens storsta saltoknen for att sen forsoka hitta nan tur som leder oss in i Amazonas! Har hort sa mycket coolt om det sa misstanker att det kan bli resans hojdpunkt, ja inte ordagrannt da flera stader i Peru och Bolivia ligger betydligt hogre upp an Amazonas.
Sen stressar vi vidare mot Peru och vandrar Inkaleden, misstanker dock att jag maste inhandla ett par nya skor innan.
Har i Bariloche har vi badat i sotvatten, vandrat upp for berg, gatt vilse i "djugeln" och nastan blivit jagade av en vakt hund. Sen tog vi saklart en obligatorisk olkvall dar vi dansade natten lang!
Branner betydligt mindre pengar nu an i borjan av resan, nu forsoker vi laga varan egen mat atminstone varannan dag.
Ska avrunda nu och se om jag kan slanga upp en bild som en kille fran Nya Zeeland fangade en av manga kvallar i koket!
Peace !!
Torsdag 20 Mars 2008 - Puerto Madryn
Bussarna här i Argentina håller betydligt högre klass än bussarna i SydostAsien och hade skulle nog ha bjudit på en riktigt skön resa om det inte var för 2 extremt jobbiga barn som lyckades med att skrika säkert 15 av de 18 timmarna.
Nåja vi kom fram säkert till Puerto Madryn kring 14oo på dagen och hittade ganska snabbt ett shysst hostel.
Igår lagade jag och Austin köttfärsås och spagetti här, vart riktigt bra! Dock verkade de andra här väldigt skeptiska när det bara var en tjej från BsAs som tordes smaka!
Tror hon vart ganska förvånad vad 2 gringos från Sverige och USA kan åstakomma.
Vi lagade inte bara mat igår vi var även på en rundtur i en nationalpark, där vi fick se sälar, sjölejon, lamor, pingviner, skorpioner, nån strutsliknande fågel och ett djur som jag inte har den minsta aning om vad det är.
Vi stannde även vid en mysigt liten by där det var vågor nog för att surfa, dock hade vi inte tid eller surfbrädor för det men passade istället på att ta resans första bad. Vattnet var kallt men uppfriskande och solen på land värmde snabbt upp oss igen.

Ikväll drar vi alltså vidare! Bariloche står på tur och där hoppas vi kunna köra lite mountainbike, kanske fiska lite? eller lite kajak?, jaja hur som helst lite aktiviteter.
Hoppas allt är bra där hemma och påsken blir fin!! peace!
Söndag 16 Mars 2008 - Argentina
Nästan en vecka har jag nu spenderat i Buenos Aires, skulle utan tvekan kunna stanna 3-4 till men lär ju finnas mer att se på denna kontinent.
Så imorrn på morgonen drar jag och min amerikanske vän till Brasilianska ambassaden och hämtar upp hans visum sen till busstationen och bokar en biljett neråt i landet.
Vet inte riktigt vars än, men lutar mot en stad som heter puerto madrid (stavning?) där vi tänkte kika på pingviner och stressa ner från storstads livet.
Vi börjar med det sen planerar vi vidare på plats, men blir nog att åka ännu mer söderut för att sen börja röra oss upp mot Peru.

Buenos Aires är absolut min nya favorit stad och puttar ner Barcelona på en värdig andraplats.
Staden är gigantisk och känns som det kryllar av historia, kultur och gammal cool arkitektur i varje gathörn.
Igår spelade Bob Dylan här, lyckades inte få tag i biljetter för ingen berättade nått för mig förren några timmar innan, men vadå det är väl inge speciellt med en världstjärna i stan?;)
Smakade även det berömda argentinska köttet och vart inte besviken. Vi beställde det "well done" men var trots det ändå lite blodigt men jag antar att det är så de äter det. Köttbiten man fick var så stor att jag tror till och med farsan hade nöjt sig med en portion.
Rev väl lös på kanske 80kr med 1liter öl till. Går säkert att hitta billigare men det här var tydligen ett riktigt bra ställe.
Jo jag har ju träffat en skön kille från Kalifornien, är inte säker på hur hans namn stavas men drar till med Austi? haha
Han är precis som den killen ni får i era skallar när ni tänker på den typiska surfar duden som gör det där tecknet med tummen och lillfingret, ni vet så vi gör när vi ska signalera typ "ring mig" på avstånd.
Är en riktigt shysst marknad här i området som pågår just nu, ska avsluta det här och hoppas jag har gjort er lite avundsjuka mitt i värsta söndagsångesten. ;)
Peace!
Onsdag 12 Mars 2008
Såja, då var man äntligen framme.
Staden verkar riktigt soft, bor i en stadsdel där det inte är så mkt affärer men en del mindre hostells och massa pubar och restauranger. Igår när jag hade landat och hade hittat hotell så invigde jag vistelsen med en stor stark iskall på kanske ett av världens mysigaste torg. Under tiden jag satt där fick jag både avnjuta lite tango och gatumusikanter.
Annars sov jag mest igår, var helt slut förmodligen jetlag.
Stället jag bor på bjöd på frukost märkte jag idag, så 2 koppar kaffe och nån slags syltbakelse tog bort det sista av jetlagen.
Resan Stockholm - London - Buenos Aires gick väl bra. Dock ett stort minus till vädergudarna som valde att lägga en storm över London och därmed bjöd mig på den obehagligaste landningen i helt mitt liv (förhoppningsvis).
Däremot stort plus till Brittish Airways som inte bara bjöd på bra mat utan även mycket mat. 2 omgångar riktigt goda mackor, en middag bestående av ruskigt god kycklinggryta och en helt okay frukost, och därtill massor med kaffe, läsk, vatten, juice, ja allt vad man nu önskade sig.
Befinner mig just nu i nån form av shoppingkvarter, ska spana runt lite här och snart avnjuta mitt första mål mat sen jag landade, åt inget igår var alldeles för trött.
16e är det fotboll, Rancing vs. River plate!! tror det kan vara ruskigt grymmt !
Hoppas allt är bra där hemma ! peace !