Stöd Ukraina

Aspviks blogg

Tisdag 8 April 2008 - La Paz

salta, boliva

Salta i Argentina var väl inte direkt nån höjdare, så nog skrivet om det!
Däremot Bolivia är betydligt mer spännande. Det började med att vi anlände tidigt en morgon till gränsen, eftersom min amerikanske vän behöver fixa visum så visste vi inte riktigt om vi var tvungen att stanna 2-3 dagar vid gränsen. Som tur är har 100usd(dollar) ett visst inflytande här, så redan efter 30 minuter befann vi oss på den bolivianska sidan.
Det första som mötte mig i Bolivia var en rejäl släng av höjdsjuka. Staden vi kom till, där vi dock bara stannade 5-6 timmar låg på 3600 meters höjd !
Vi tog en buss tillsammans med 2 killar från Canada och en tjej från England till en "stad" som hette Tupiza. Höjdsjukan varade hela första dagen och natten.
Vi stannade 2 dagar i Tupiza och bara chillade, där åt jag bland den godaste "streetfood" jag smakat.
Det var lamakött, stora majskorn och potatis som de lagade till i en slags morika(stavning?) Kostade ungefär 4kr och var nå himmelskt gott.
Därefter bar det på en 4 dagar lång jeeptur. Vi badade i heta källor, vi såg tusentals lamor, åsnor och flamingor, vi besökte världens största saltöknen, vi besökte gaisers på 5000 meters höjd. Jo självklart hade jag huvudvärk till och från i de 3 första dagarna. Med denna erfarenhet har jag fått en helt ny respekt för de som bestiger toppar på över 8000 meter.
Den 3 dagen hände dock en fruktansvärd olycka. Vi hade stannat vi en bergsjö för att äta lunch.
Våran chaufför skulle fixa nått under bilen när den plötsligt sattes i rullning, Austin sprang allt vad han kunde och ryckte i handbromsen men tyvärr försent. Såg inte exact hur det gick till men på nått sätt lyckades han bryta lårbenet och få hela höften ur led. 8 timmar skumpig öken/bergsväg till närmaste sjukhus. Som tur är fanns en engelsk turist där som var läkare och kunde stabelisera benet osv. Vi fick slita ut sätet ur vår jeep och bygga en slags bår!
Vi som var i gruppen fick åka resten av turen med en annan jeep.
Men om man bortser från detta så var turen en upplevelse jag sent kommer glömma, underbara vyer, otroligt sköna människor och god mat!
Efter vi anländ till Uyuni så bokade vi direkt en buss till La paz som är huvudstad i Bolivia. Var en 12 timmar kallt och trångt bussresa men nu är jag här och har just tagit min första dusch på 5 dagar.
Väntar bara på att Austin ska duscha sen ska vi ta utforska lite och käka frukost! Vart ett långt inlägg den här gången hoppas ni har tålamod att läsa !

Peace!!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

sista kvällen i BsAs
15 år sedan
Montevideo
15 år sedan
La paz, amazonas
16 år sedan
salta, boliva
16 år sedan
Mendoza
16 år sedan