Stöd Ukraina

Aspviks blogg

Tisdag 15 April 2008

La paz, amazonas

Efter en extremt jobbigt, trång och kall bussresa nådde vi La paz. Staden är otrolitg häftig då den ligger i en dal, omgiven av berg och vulkaner på över 6000 meter.
Eftersom vi var ganska trötta efter våran öken tur så beslöt vi oss för att ta 3 lugna dagar i La paz. Promenerade runt i staden och utforskade, shoppade och fyllde på vårat energi förråd med diverse köttbitar :)
Vi bokade ett flyg ner till amazonas med ett flygbolag som så passande heter Amazonas. Flygresan dit gick väll bra trots ett skakigt liten propellerplan.
När vi väl landat på landningsbanan som bestod av en gräsmatta så möttes vi av 98% luftfuktighet och en extrem värme.
Staden om man nu kan kalla det stad är riktigt mysig, trots värmen och myggen. Hade nog bara hunnit vara där i ca 20 min innan jag var tvungen att hoppa ner i floden och svalka mig.
Redan nästa dag begav vi oss på våran pampastur! Det hela startade med en skumpig jeeptur på 4 timmar tills vi nådde båten som skulle ta oss vidare.
Det var jag, Austin, en kille från Canada och 2 israeliska tjejer i våran grupp. Våran guide hette Bissmar? och var riktigt bra och trevlig.
Turen var en upplevelse jag sent lär glömma, jag badade med sötvattendelfiner 4 ggr, jag matade apor med banan från båten, jag klappade en vild krokodil på nosen och sista dagen visade jag vilken storfiskare jag är och slet upp 2 pirayor som vi senare käkade.
Var inte vidare gott och inte heller mycket att äta, men nu har man provat det också ;)
Ja turen var verkligen en riktig upplevelse, aldrig tidigare har jag sett sådant djurliv och växtlighet! Dock riktigt skönt att det trots allt bara varade 2 nätter och 3 dagar. De som testat sova i en hydda i 35-40graders värme, 98% luftfuktighet och totalt vindstilla vet vad jag pratar om.
Sitter nu återigen i staden Rurrenbuque(stavning?) och väntar på flyget som skulle ha gått för 3 timmar sen. Men eftersom det regnade en del igår så är det försenat men hoppas komma iväg om ca 2 timmar.
Landar i La paz igen och förhoppningsvis träffar jag Andre där för en skål ! Sen blir det nog buss ner mot Buenos Aires för att ta färjan över till Uruguay för lite sol och bad !!

Peaaaaaaaaace !! :)
Dela med andra:    

Kommentarer
Marika säger:
Är det La Paz i Bolivia du pratar om (finns kanske inte något annat?)
Hur som helst måste jag rekommendera boken jag läser just nu, Eöl Choco av Marcus Lutteman. Det är en sann berättelse om en svensk, Jonas Andersson, som hamnar i la paz ökända fängelse för knarksmuggling. Fängelset ligger centralt inne i La Paz och fångarna måste köpa sig en cell, om de inte vill bo på den allra värsta (läs äckligaste och farligaste) avdelningen. Mycket spännnade och intressant läsning!
Postat 2008-05-03 23:51  Anmäl
Marika säger:
Tack för din berättelse från "Djungelboken" =) Det låter såå underbart. Hoppas få höra mer och se bilder när du kommit hem igen.

Hur länge ska du var bortrest?

Take Care (...klappa inte några fler krokodiler, snälla)!

Kram (avundsjuk) Marika =)
Postat 2008-04-15 22:59  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

sista kvällen i BsAs
15 år sedan
Montevideo
15 år sedan
La paz, amazonas
15 år sedan
salta, boliva
15 år sedan
Mendoza
16 år sedan