Asoks blogg

Tisdag 19 Oktober 2010 - USA
Nu börjar vår nya långresa ta form!
Det blir 5 veckor med mycket djur och natur.
Vi börjar med 6 dagar i Seattle och sedan följer
14 dagar i Idaho/Montana/Wyoming/South Dakota med Yellowstone och indianreservat.
Sedan bär det av till New Mexico och Fiestan i Santa Fe m.m. i 7 dagar och vi avslutar
med 3 dagar i Connecticut och 4 dagar i New Jersey.

Vår resa är nu bokad och klar. Det blir även whale watching i Seattle, guidad dagstur i Yellowstone, Little Bighorn och Pine Ridge-reservatet. 20 augusti bär det av, skall bli underbart!
Tisdag 19 Oktober 2010 - Toscana
Insåg att jag aldrig följde upp min blogg om vår resa till Toscana.

Den blev hur lyckad som helst. Huset vi hyrt låg på en bergssluttning med 3 mils utsikt över Chiana-dalen. Man kunde se hela vägen till Arezzo. Vädret var underbart om än lite väl varmt men det gjorde att poolen blev maximalt utnyttjad samma som vår underbara terrass där vi avnjöt alla våra måltider om vi inte åt ute.
Toscana är definitivt något jag kommer att resa tillbaka till.
Måndag 4 Maj 2009 - Monte San Savino
11 dagar kvar tills det bär iväg till Toscana. Jag längtar. Har inte varit i Italien sedan 1991 så det
är verkligen på tiden. Vi flyger KLM till Bologna där vi plockar upp våra hyrbilar.
Vi börjar med ett besök med övernattning i Florens innan vi bilar ner till Monte San Savino
där vi har hyrt ett hus där vi kommer att ha vår bas resten av resan.
Det blir besök i Siena, San Gimginano (hur svårt är det att stava egentligen) och även en lång dag
i Rom då min gudson så gärna vill dit. Sedan får vi se vad mer vi gör under dessa dagar, då vi inte
vill ha för mycket uppbokat utan det skall finnas lite plats för spontana idéer också.
Då det inte finns något internet i huset kommer vi inte att ha någon dator med oss utan jag kommer
att rapportera från vår resa när vi väl är hemma igen.
Tisdag 26 September 1995 - New York
Dag 25: Vår resa närmar sig sitt slut och idag styr vi kosan till NYC. Lämnade av bilen på Newark Airport och tog flygbussen in till Port Authority och sedan taxi därifrån hem till min kompis Michael som bodde på West 57 Str där vi skulle bo i 4 dagar. Han hade lämnat nycklarna i receptionen så det var bara att slänga av oss vårt bagage i hans lägenhet o sedan dra ut på stan. Strövade runt på Broadway några timmar tills det började regna då gick vi hem igen. När Michael kom från jobbet tog han med oss till Greenwhich Village för god middag på en västindisk restaurang. Strawberry margueritas fick vi också. Tog några öl på Soul Kitchen i Soho och Lucky Strike inna vi tog taxi hem till Michael igen o drack Gevalia bryggkaffe!! Det har vi saknat!
Dag 26: Åt brunch idag för vi sov länge, shoppade sedan runt midtown ner till Times Square. Tog en god guiness på Annie Moore’s vid Grand Central St innan vi shoppade vidare. Köpte
En gigantiskt stor resväska för att få hem allt jag shoppat!
Dag 27: Varmt o soligt idag så det blev ett besök i Central Park där vi satte oss vid vattnet o njöt av utsikten innan vi drog oss ner till Rockefeller Center. På vägen hem gick vi förbi en filminspelning vid Carnegie Hall, Journey to Devistation var arbetsnamnet på filmen. Har inte kikat efter den. Käkade middag på Hard Rock Café och gick sedan till Firehouse vid Columbus Circle för att träffa en kompis Sean o ta en öl.
Dag 28: Hemresedagen! Packade o tvättade våra sängkläder för Michael väntade nya gäster på kvällen. Gick sedan upp till Sony Theaters vid Licoln Centre för att se premiären på Moonlight & Valentino med bl.a. Woopie Goldberg och Jon Bon Jovi. Gjorde misstaget att köpa nachos med ostdip till filmen och insåg i reklamen redan att vi får nog slänga i oss detta för det knastrar ju så mycket så man hör inte vad de säger! Haha. Mycket bra film var det.
Efteråt till vid över till ”The Met” o tittade innan vi tog en runda på stan. En öl på Harley Davidson Café där Joan Baez dök upp helt plötsligt Gick in i delin på hemvägen för att köpa lunchmacka och vem kommer in om inte Little Steven! Vi blev ju helt hispiga men innan vi hann säga något till honom började han beställa mat av kassörskan så hans kompis tittade på oss och sa ”he’s good isn’t he?”. Tog en stretched vit limo till Newark Airport bara för att det kändes lite lyxigt. Lite skönt att flyga hem men på samma gång hade vi kunnat stanna kvar ett tag till.
Torsdag 21 September 1995 - New Jersey
Dag 20: Tog taxi till flygplatsen tidigt på morgonen. Åt knepig taco-frukost där, scrambled eggs, bacon o salsa i ett tortilla-bröd, när jag hör mitt namn ropas upp i högtalarna att jag skall gå till incheckningen. Vad nu då? Jo då hade jag lyckats glömma hela min kameraväska i baksätet på taxin! Och tack vare att vi hade förbokat taxin så hade de mitt namn och vår taxichaufför var så snäll och åkte tillbaka till flygplatsen för att lämna av den. Otroligt. Hade inte ens hunnit sakna min kamera. Flög hela dagen via Chicago till Newark NJ. Hämtade vår snygga Pontiac Grand Am (mörkgrön) och drog ner NJ turnpike mot Red Bank o Rumson. Tog lite tid att hitta rätt (få och små skyltar) men till slut hittade vi väg 520 mot Rumson och Sea Bright där vi checkade in på Fairbanks Motel för en natt. Käkade god middag på Hook Inn i Rumson. Spenderade sedan kvällen i hotellbaren tillsammans med en blandning av lustiga amerikanare som bodde där.
Dag 21: Åkte iväg hyffsat tidigt från Sea Bright och styrde kosan mot Cape May som ligger längst ner på kusten i NJ. Bodde på White Dove Cottage som Frank ägde. En typisk liten NJ sommar-stad men de har t.o.m. en Swedish shop! En regnig o blåsig kväll som vi spenderade på vår ”porch” med en drink eller två.
Dag 22: Idag blev det promenad längs stranden till den berömda fyren i Cape May. Käkade också lite god blåbärspaj med glass. Besökte ”The Shine” en lokal bar med ett live band som inte var så bra dock.
Dag 23: Dags att lämna Cape May och vi körde upp mot Asbury Park. Bodde där på det skumma Flamingo Hotel, rosa och billigt men ytterst skumt! Eftersom det var söndag var stan mer eller mindre död. Körde förbi Stone Pony och Madame Marie innan vi hittade ett chinese
Take away där vi köpte vår goda middag som vi tog med hem till vårt skumma motell.
Dag 24: Körde ner till Belmar och handlade Springsteen-skivor i en lokal affär som hade hur mycket som helst! Köpte även en vintage Stone Pony t-shirt. Checkade in på Fountain’s Motel i Long Bransch för sista natten i NJ.
Tisdag 19 September 1995 - San Antonio
Dag 18: Flög via Denver igen till San Antonio där vi landade strax efter lunch. Åkte shuttlebus till Bullis House Inn där vi skulle bo. När vi checkat in tog vi stadsbussen in till stan. Vaaarm! Är det i Texas och fuktigt. Deras Riverwalk är väldigt mysig, kantad av barer, restauranger o affärer. Åt här på Hard Rock Café för vi ville ha en restaurang med air condition!
Dag 19: Vaknade tidigt på morgonen av världens åskväder, hela huset skakade. Men det blev inte mycket svalare ute för det, tyvärr. Vandrade runt i San Antonio o shoppade och besökte naturligtvis The Alamo. Värmen gör att man inte vill vara ute i den för länge åt gången så mer gjorde vi inte i denna stad. Här upptäckte vi vår nya favoritöl. Negra Modelo!. Mexikansk mörk öl. Mums!
Lördag 16 September 1995 - Arizona
Dag 15: Bilade nu västerut mot Arizona. Körde förbi Shiprock men stannade bara för ett foto. Åkte vidare till Four Corners där 4 stater möts, Utah, Colorado, New Mexiko och Arizona. Man kan där ställa sig så att man står i alla fyra staterna samtidigt. Åkte in i Arizona och ner till Cameron Trading Post som ligger precis utanför Grand Canyon Natl Park. Checkade in här och shoppade sedan loss i affären innan vi åt middag. Sen em. åkte vi så till Grand Canyon. Stannade vid Desert View och njöt av den vackra solnedgången. Åkte sedan tillbaka till vårt hotell för en god natts sömn.
Dag 16: Åkte in till Grand Canyon igen till Canyon Village. Traskade runt lite vid Bright Angel Lodge och ångrade att vi inte hade bott över natten där istället och planerat mer tid här men det får bli nästa gång. Bedövande vyer är det över Grand Canyon. Det är svårt att föreställa sig det om man inte har varit där själv.
Fortsatte sedan ner mot Flagstaff o körde sedan genom Oak Creek Canyon ner till Sedona som ligger i denna röda dal. En mycket vacker väg som slingrar sig brant ner från 8000 feet till 5000 feet. Ser ut som en gammal westernstad i mångt och mycket. Åt middag här och styrde sedan kosan uppför igen och stannade i Holbrook för övernattning. Här finns det mååånga motell.
Dag 17: Började dagen med att låsa in bilnycklarna i bilen så vi fick ringa låssmeden som kom o öppnade bildörren på 2 sekunder! Körde sedan till Painted Desert, den heter så för det är bara röd jord överallt. Sedan besökte vi även Petrified Forest. Allt ser ut som sten men det är gamla träd som har torkat i öknen under 1000-tals år. Stannade till vid Newspaper Rock som har gamla inristningar och även Crystal Forest där träden inte bara förstenats utan också kristalliserats. Promenerade runt där i hettan en liten liten stund. Puh! Varmt var det. Besökte även Zuni Pueblo som har en otroligt bra trading post där man kan förköpa sig hur lätt som helst för de har mängder med vackra indian-smycken. Drog sedan upp på motorvägen o körde till Albequerque där vi spenderade vår sista natt i New Mexiko.
Söndag 10 September 1995 - New Mexico
Dag 9: Flyg till Albequerque där vi plockade upp vår nya hyrbil och styrde kosan mot den gamla gruvstaden Madrid Ghosttown där vi stannade för lunch på The Mineshaft Tavern.
Fortsatte sedan upp till Santa Fe och checkade in på Preston House. Det var sista dagen för fiestan så vi strövade runt Plazan först innan vi letade upp en pub där vi stannade resten av kvällen.
Dag 10: Spanade in vackra indian-smycken på Plazan och strövade runt i staden för att lära oss hitta. En mycket mysig stad med enbart låga terrakotta-färgade hus i klassisk NM-stil.
På kvällen var vi ute och upptäckte den underbara mex-tex-maten som de har där och härliga margueritas!
Dag 11: Körde först till Santa Rosa som ligger på Route 66 o fikade och körde lite på Route 66 innan vi fortsatte söderut till Fort Sumner och Billy The Kid:s museum och grav. Lååånga och väldigt raka vägar var det när vi körde hem. Oootroligt trist att köra på dessa.
Dag 12: Idag hade vi bestämt att åka till Bandelier Natl. Monument som ligger upp i bergen norr om Santa Fe men vi kom bara till Los Alamos där vi blev påkörda i sidan av en ”galen” dam i stor hatt o solglasögon. Tack o lov så kunde vi köra bilen tillbaka till Santa Fe och fick den utbytt mot en stor Buick Skylark istället och vi var oskadda men lite omskakade så det blev lite shopping istället. På kvällen var vi ute o käkade middag med en kille vi träffade första kvällen i Santa Fe. Mex/tex naturligtvis och margueritas.
Dag 13: Åkte till en Factory Outlett på Cerrillos Road och sedan parkerade vi bilen vid vårt hotell och promenerade ner i staden. Kollade in St. Francis Cathedral bl.a. Sista kvällen i Santa Fe.
Dag 14: Bilade norrut genom Taos över Rio Grande Gorge (vääldigt högt) mot Dulce. Checkade in där o käkade lunch innan vi gav oss av till Stone Lake för att gå på Jicarilla Apache Gojiiya Feast. Tittade på dansuppvisningar, åt Fried Bread (gott gott) och handlade handgjorda smycken. Vi blev erbjudna att dansa vi också men vi avböjde detta.
Onsdag 6 September 1995 - South Dakota
Flög från Seattle via Denver till Rapid City.
Bodde på ett motell i utkanten av stan. Hyrde bil. Handlade vackra indian-hantverk
På Prairie Edge som ligger mitt inne i stan.
Dag 6: Bilade igenom Black Hills. Besökte Reptile Gardens först och såg en fågel!uppvisning
Med falk, uppglor och en gam. Sedan fick vi träffa en pytonord som vi fick klappa m.m.
Sedan bar det av till Bear Country där man får köra igenom en björnpark med brunbjörn, svarbjörn, samt grizzly (bakom elstängsel). Björnarna kan sätta sig precis framför bilen så man får ha tålamod! De har även bufflar där. Vid Info-centrat fanns björnungar samt små
Söta bambis.
Åkte sedan till Mount Rushmore, mer för att det hör till än för att vi var så intresserade.
Indianerna gillar inte att detta monument finns mitt i deras heliga berg. Men de har ett eget
Projekt som startades av en invandrad polack, Crazy Horse Monument. Han påbörjade detta
På 40-talet och vem vet när och om det någonsin blir klart. De vägrar ta emot statliga bidrag
Till detta bygge utan det drivs helt på gåvor. Monumentet blir 20 ggr så stort som Mount
Rushmore. Övernattade i Hot Springs.
Dag 7: Åkte först till Pine Ridge och käkade frukost innan vi styrde kosan till Wounded Knee
Och kyrkogården som finns där från massakern 1891. Träffade William som jobbade där.
Gick sedan ner till smyckestånden nedanför och pratade med Charlene Elk som vi handlade
Dream catchers av och vi pratade länge med henne om indianernas situation på indianreservatet. Sedan fortsatte vi till Rosebud-reservatet. Skulle till ett museum där men hittade det inte så vi fortsatte till Winner där vi övernattade på Warrior Inn.
Dag 8: Åkte tillbaka till Rosebud och hittade till slut museumet men de hade redan gått på lunch! Kl. 11 på förmiddagen. Så det blev inget besök där. Åkte istället direkt till Badlands och besökte bl.a. Big Foot Pass. Fortsatte till Wall och sedan åkte vi tillbaka till Rapid City för ännu en natt innan vi flög vidare.
Lördag 2 September 1995 - Seattle
Åkte med SAS via Cph och landade i Seattle kl. 11.40 lokal tid.
Checkade in på legendariska Moore Hotel på 2:a Avenyn. Enkelt
Men helt ok hotell med mycket god frukost i restaurangen.
Besökte Pike Place Market och The Boardwalk första dagen.
Pike Place Market är känd för sina fiskhandlare som slänger fisken
Till varandra. The Boardwalk går längs vattenfronten och där finns
En del små mysiga affärer samt en hel del restauranger, bla.a Steamers
Där man kan köpa sig en riktigt god Clam Showder soppa och dricka
En lokalt bryggd ale till. Soligt och 25 grader varmt så vädret var perfekt.
Dag 2 besökte vi Seattle Acquarium o tittade på de roliga uttrarna bl.a.
Det blev även ett besök på Pioneer Square som ligger i den gamla delen
Av Seattle. Där kan man även gå på guidad tur under staden o se resterna
Av det som en gång var Seattle innan nästa hela staden brann ner till grunden
I slutet av 1800-talet. Det finns några mikrobryggerier i Seattle som har sina
Pubar här. På kvällen åkte vi ut till Tillicum Village som ligger i
Ett indianreservat. Där blev det en jättegod lax-buffé i långhuset samt en dans-
Och berättelseuppvisning av indianerna. När vi kom tillbaka till stan blev det
Ett besök på pub där ett lokalt grunge-band spelade.
Dag 3: labour day: Vi tog bussen upp till Woodland Park Zoo och strövade runt
Där och sedan åkte vi till Seattle Center och besökte Bumbershoot-festivalen som
Går av stapeln där varje höst. Åkte sedan Monorailen tillbaka till centrum.