Stöd Ukraina

Asoks blogg

Onsdag 6 September 1995 - South Dakota

Dag 5-8 Indian country

Flög från Seattle via Denver till Rapid City.
Bodde på ett motell i utkanten av stan. Hyrde bil. Handlade vackra indian-hantverk
På Prairie Edge som ligger mitt inne i stan.
Dag 6: Bilade igenom Black Hills. Besökte Reptile Gardens först och såg en fågel!uppvisning
Med falk, uppglor och en gam. Sedan fick vi träffa en pytonord som vi fick klappa m.m.
Sedan bar det av till Bear Country där man får köra igenom en björnpark med brunbjörn, svarbjörn, samt grizzly (bakom elstängsel). Björnarna kan sätta sig precis framför bilen så man får ha tålamod! De har även bufflar där. Vid Info-centrat fanns björnungar samt små
Söta bambis.
Åkte sedan till Mount Rushmore, mer för att det hör till än för att vi var så intresserade.
Indianerna gillar inte att detta monument finns mitt i deras heliga berg. Men de har ett eget
Projekt som startades av en invandrad polack, Crazy Horse Monument. Han påbörjade detta
På 40-talet och vem vet när och om det någonsin blir klart. De vägrar ta emot statliga bidrag
Till detta bygge utan det drivs helt på gåvor. Monumentet blir 20 ggr så stort som Mount
Rushmore. Övernattade i Hot Springs.
Dag 7: Åkte först till Pine Ridge och käkade frukost innan vi styrde kosan till Wounded Knee
Och kyrkogården som finns där från massakern 1891. Träffade William som jobbade där.
Gick sedan ner till smyckestånden nedanför och pratade med Charlene Elk som vi handlade
Dream catchers av och vi pratade länge med henne om indianernas situation på indianreservatet. Sedan fortsatte vi till Rosebud-reservatet. Skulle till ett museum där men hittade det inte så vi fortsatte till Winner där vi övernattade på Warrior Inn.
Dag 8: Åkte tillbaka till Rosebud och hittade till slut museumet men de hade redan gått på lunch! Kl. 11 på förmiddagen. Så det blev inget besök där. Åkte istället direkt till Badlands och besökte bl.a. Big Foot Pass. Fortsatte till Wall och sedan åkte vi tillbaka till Rapid City för ännu en natt innan vi flög vidare.
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Hur var det att besöka indianreservaten? Jag hoppas också besöka denna del av USA ngn gång i framtiden.. uppleva prärien och indiansk kultur (det som är kvar..), se alla platser jag läst om.. (Wounded Knee etc).
Postat 2009-02-25 14:17  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Roadtrip 2011
13 år sedan
Uppföljning
13 år sedan
Snart är det dags!
14 år sedan
Dag 25 - 28 The big apple
15 år sedan
Dag 20 - 24 New Jersey shore
15 år sedan