TSS Travel Service Scandinavia

28 mars 2013 19:28
Visningar: 55828
Med tidningen kom ett erbjudanden om en mycket billig resa i Turkiet "I apostlarnas fotspår genom Kappadokien". De som arrangerar resan är TSS Travel Service Scandinavia. När jag ringer för att förhöra mig vet de inte tider för flygresa eller vilka hotell man ska bo på. Bara att det är 4-5-stjärniga hotell. Någon här som har rest med dem?
Av Annl
29 mars 2013 10:03
Svaret på din fråga är nej men mitt tips till dig är att kolla med Kammarkollegiet om de ställt resegaranti samt kolla med Allmänna Reklamationsnämnden om det finns öppna eller avslutade ärenden på dem. Är det mycket klagomål kan det vara en fingervisning...
Av Rauk
9 apr. 2013 15:39
Har sett samma erbjudande och kollade med kammarkollegiet, men upptäckte att det står att TSS är medlem i norska motsvarigheten till kammarkollegiet, RGF. Kollade detta och tror mig veta att de är medlemmar i RGF, såg också på någon annan sida att man man från turkiska staten vill hålla turistnäringen igång och därför subventionerar turistföretag och de riktigt låga priserna var ju under vintern. Någon som vet om det är så?
Av Anitao
16 apr. 2013 13:14
Såg också den billiga resan och blev nyfiken, så jag kollade upp det och ringde för säkerhets skull till RGF. Där menade man att det stämmer att TSS är försäkrade där. Tittar man på TSS hemsida står det också några rader: http://www.tss-travel.se/se/meta/sakerhet
Har också hört att turkiska staten jobbar för att hålla igång turismen på vintern.
Av Annas2
19 apr. 2013 19:59
Jag har också fått erbjudandet via en tidning. Är inte alls säker på att företaget är seriöst. Efter att ha kollat runt lite kan jag notera att: telefonnummer inte är registrerat, adressen är en postbox och att företaget startades 14 januari 2013. Lite skumt faktiskt. är det någon som vet mer?
31 juli 2013 11:27
Ringde och frågade ang. hotellstandard och fick efter mycket svammel följande svar.

"Turkisk hotellstandard är bättre än europeisk"
Det finns toa, dusch och luftkonditionering i rummen.

Min bedömning är att det var uppenbart att den som svarade antingen ljög eller inte visste men ändå svarade enligt ovan.

Det står att TSS Norge och Tyskland ingår i en europeisk resekoncern. När jag frågade vilken koncern det var kunde hon inte svara vettigt utan svamlade hit och dit till jag fick avsluta samtalet.

Priset är ju lågt och man skall inte göra sig några illusioner om bra standard vad gäller hotell och mat.
En annan fråga är ju kvaliteten på deras bussar. Hur är säkerheten och bekvämligheten. Man skall ju sitta i bussen massor med timmar.

Hela upplägget med utskicket och deras web plus kundservice känns "sol och vår".
22 aug. 2013 14:23
TSS Travel Scandinavia är uppenbarligen inte seriösa!

Personligen skulle jag kalla dem bedragare!

Med Motormännens tidning "Motor" kom ett helt anonymt kuvert innehållande ett reseerbjudande. (990:- istället för 6990:-) Hela materialet var utformat så att man ska tro att Motormännen är avsändare och står bakom resan.
Deras namn och logga finns överallt, som avsändare står en person som framstår som anställd på Motormännen. L. H. Ledare avd. för läsarresor.

På ett "visitkort" och en liten lapp där erbjudandet sammanfattas nämns inte resebyrån alls, endast "Motor" (de nämns i en liten ruta som genomförare av en kundundersökning, där ger "kunderna" 4 1/3 av fem i betyg! Det framgår dock ingenting om vad man undersökt eller frågat! Extremt oseriöst bondfångeri!

SSTs namn finns endast i en liten textrad där man kan läsa Researrangör: TSS Travel Service Scandinavia AS, Aker Brygge Buisiness Centre, P.O.Box 1433 Vika, 0115 Oslo, Norge

Jag mejlade Motormännen och frågade om mina farhågor stämde och fick detta svar:

"Det handlar om en annons i bilageformat, inget annat. Motormännen har som organisation ingenting med annonsören att göra. Så, precis som vid all annan annonsering, får man själv ta ställning till om man vill nappa på annonsörens erbjudande eller ej. Personligen tycker jag erbjudandet verkar alldeles för billigt för att vara trovärdigt."

Själva erbjudandet är antagligen olagligt i sig då det säkert bryter mot alla marknadsföringslagar som finns. Har de t.ex. någonsin sålt resan för 6990:-?

Ganska otroligt att en (som jag trodde) seriös aktör som M låter sådant här gå ut till medlemmar och andra utan någon som helst kontroll! Går de inte ut med en rättels och varning om detta kommer jag personligen att lämna Motormännen omgående!
22 aug. 2013 15:41
Jag beställde en resa idag, sedan fann jag kommentarerna på denna sajt - det blir kanske/nog en spännande resa...
23 aug. 2013 11:19
Nu har Motormännen faktiskt gått ut med information på sin hemsida om brevet jag nämnde. Ibland kan det faktiskt löna sig att påpeka saker :-) Bra jobbat M!
Hoppas bara att inte sådant får hända igen. Ett mejl till medlemmarna om detta hade inte skadat heller....

http://www.motormannen.se/

"Brevet i Motor
Som medlem har du i dagarna fått hem vår tidning Motor och i den var det bifogat ett kuvert. Detta är en annons, som tyvärr är utformad så att det verkar vara ett erbjudande som kommer från tidningen. Så är inte fallet. Motormännen och Motor har inget med erbjudandet att göra.

Vi ser över våra rutiner så att detta inte kommer att inträffa igen."
24 aug. 2013 16:16
Om ni läser det finstilta i erbjudandet står det hänvisning till bl.a. www.nbktouristic.com Där finns hela reseprogrammet med samt bilder från tidigare "bildningsresa".
Jag har varit med på andra sådana här resor, dock ej med TSS, och det har varit hur trevligt som helst.
24 aug. 2013 16:28
Citerat från Bubbelbabbel:
Om ni läser det finstilta i erbjudandet står det hänvisning till bl.a. www.nbktouristic.com Där finns hela reseprogrammet med samt bilder från tidigare "bildningsresa".
Jag har varit med på andra sådana här resor, dock ej med TSS, och det har varit hur trevligt som helst.
Vilket erbjudande? Tråden handlar om TSS.
24 aug. 2013 17:01
jag fick ett erbjudande med tidningen Digitalfoto om en resa till Turkiet för ett förmånligt pris. Researrangören är TSS Travel Service Scandinavia. På baksidan av erbjudandet stod det längst ner och med liten stil nedpunktat 4 olika saker. Pris. Var man kunde inhämta information såsom flyg (www.tuskishairlinees.com) transfer buss mellan flygplats och hotell (www.shuttledirect.com) bussrundtur (www.nbktouristic.com) samt Tripolis hotel (www.booking.com). sista punkten är en beskrivning av researrangören: TSS Travel Service Scandinavia AS och RED Reise Service Deutschland som ingår i en reseföretagskoncern.

Jag har bokat resa och kan återkomma efter den med info om hur det var.
24 aug. 2013 17:28
Citerat från Bubbelbabbel:
jag fick ett erbjudande med tidningen Digitalfoto om en resa till Turkiet för ett förmånligt pris. Researrangören är TSS Travel Service Scandinavia. På baksidan av erbjudandet stod det längst ner och med liten stil nedpunktat 4 olika saker. Pris. Var man kunde inhämta information såsom flyg (www.tuskishairlinees.com) transfer buss mellan flygplats och hotell (www.shuttledirect.com) bussrundtur (www.nbktouristic.com) samt Tripolis hotel (www.booking.com). sista punkten är en beskrivning av researrangören: TSS Travel Service Scandinavia AS och RED Reise Service Deutschland som ingår i en reseföretagskoncern.

Jag har bokat resa och kan återkomma efter den med info om hur det var.
Det ska bli intressant att höra om resan!

Får man fråga vad resan kostade, deras hemsida visar ju bara två resor som kostar 7990.- plus massor av diverse tillägg.

Ja, frugan hade visst fått ungefär samma sak med någon annan tidning så detta bedrägliga förfarande verkar vara satt i system. Jag har dock inte sett det, så vet inte om det är lika bedrägligt utformat som det jag fick med tidningen Motor. Alltihop från reklam till hemsida luktar riktigt illa (som hämtat från en brevkurs om hur man vilseleder folk så man kan sälja vad som helst till dem ;-) Jag skulle aldrig boka av ett sådant företag ens om de sa att resan var gratis....

Hoppas att resan blir lyckad i alla fall!
24 aug. 2013 17:46
Resan kostade 990 kr + 900 kr i säsongstillägg. Därutöver tillkommer 450 kr i reseförsäkring (om jag skulle gå och bli sjuk) samt 1.150 kr för paket med alla inträdesbiljetter, guidning samt middag varje dag. Summa summarum blir det en liten slant till slut..

Jag var iväg i höstas med en liknande researrangör (också norsk med anknytning ut i europa) fick inte veta hotell, flyg eller någonting förrän 10 dagar före resan. Kände mig skeptisk men det var hur bra som helst så därför vågar jag hoppa på det här med TSS Turkieterbjudande. Det jag oroar mig mest för är flyget..
24 aug. 2013 20:19
Jag har också bokat, tillsammans med tre vänner. Håller tummarna. Tack för alla svar. Jag återkommer med information om hur resan var.
27 aug. 2013 14:28
Tyckte att erbjudandet såg lite lustigt ut men satt just och skulle boka, när jag googlade lite och hittade den här tråden. Tror faktiskt att jag avstår. Två gånger har jag ringt till dem. Ingen gång har någon svensk/norsk-talande svarat. Båda gångerna lovade de ringa när någon av deras sex svensktalande agenter blev lediga. Första gången var för tre timmar sedan andra gången för en halvtimme sedan. Ingen har ringt. SKUMT.
5 sep. 2013 13:25
Om jag förstått det hela rätt så kommer man att bli nära på tvingad att köpa mattor / guld på något stopp. Kan vara bra veta så man förbereder sig på att stå emot det eventuella tjatet från försäljare.
Roligt se att det är fler än mig som vågar chansa och kommer att delta i äventyret.
9 sep. 2013 16:29
Har också vågat att boka en resa! :)

Jag har tillsammans med min syster bokat resan "I apostlarnas fotspår genom Kappadokien".
Kom fram snabbt på telefonen och fick tala med svensktalande personal. Har ringt ytterligare några gånger och kom snabbt fram då också och fick prata med svensktalande. Några dagar efter anmälan fick jag en mapp hem med information. I december ska jag få uppgifter om flyg, tider och hotell, åker i februari.
Ser framemot resan och tycker att det ska bli jätteroligt.
15 sep. 2013 14:57
Mine forældre har også booket en tur med tss travel, så jeg følger med her og ser hvad der sker. Der må da snart være nogen der har været på deres første tur!
19 sep. 2013 10:57
Reiste med dem i april til antalia, Efesos, pammukale, Izmir. Bare topp hoteller, nye busser, en fantastisk dyktig guide. Anbefales uten tvil. Eneste nedtur var at du ble tvunget inn i et teppeutsalg, smykkeutsalg og lærvarebutikk. Dyrt hvis du ikke kan prute på prisen!
19 sep. 2013 11:12
Flyselskapet de benytter er Freebird, et anerkjent tyrkisk selskap, brukes også av Sagatours som er et stort charterselskap i Norge.
NBK som det refereres til er et tyrkisk reisebyrå som er de som arrangerer reisen for TSS.
Busser, sjafør og guide kommer derfra.
Som sagt reiste jeg med de i april fra Oslo, stol på meg, det hele er seriøst.
19 sep. 2013 11:29
Fast seriöst är det knappast när man använder sig av bedräglig marknadsföring!
19 sep. 2013 12:13
Jeg og min fru ble ikke bedratt på noe vis, kanskje betenkelig med grunnpris og tillegg for middag, innganger på museer ol samt tillegg for sesong, men ingen har forsøkt å lure oss.
Du får akkurat det turbeskrivelsen lover, store gode busser med rutinert sjafør, god guiding som tar vare på deg hele reisa. Moderne hoteller med frokost, middag var utmerket, lunsjen noe mindre kvalitet ute i store brakker med dårlig servise, men akseptabelt.
Absolutt alle i vår buss var fornøyde.
19 sep. 2013 12:43
Om Du läser tidigare inlägg här så ser Du exakt hur bedräglig deras marknadsföring är....
Att ni var nöjda gör ju inte heller att alla andra är det, finns vittnesmål om både nöjda och missnöjda kunder det som diskvalificerar bolaget är deras marknadsföring som sagt var, rent bondfångeri och antagligen olagligt.
Av Maudel
24 sep. 2013 14:54
Vi var en grupp på 10 personer som i febr 2012 åkte på en liknande resa med ungefär samma pris och samma utflyktsmål men med ett annat bolag, ETU. Med på samma resa fanns även resenärer från andra organisationer.

Vi var mycket nöjda. Toppenbra 4 och 5 stjärninga hotell ( ofta golfställen). Jättestora frukostbufféer.
En norsktalande turkisk reseguide med mycket humor och stor hjälpsamhet. Några av resenärerna tyckte inte om studiebesök på skinn, guld och mattfabriker. Det framgick inte av inbjudan då att man fick köpa till ett paket för 1900 för att få helpension + entre till vissa av utflykterna, en turkisk afton och all inklusive sista helgen

Det var nästan nödvändigt att köpa till paketet för att några hotellen låg underbart till men få andra restauranger i närheten att äta på.

Vi kommer att boka denna resa till våren.

Maude
27 sep. 2013 12:19
Jag fick erbjudandet via tidningen Amelia, i informationen framkom det tydligt och klart att det inte var Amelia som anordnade något. Har bokat resan och ser mycket framemot det. Att gå på smyckes och pälsshower kan vara lite kul, man måste inte säga ja. Det är otroligt billigt och man får chans att se delar av Turkiet som man sedan kanske kan återkomma till och upptäcka på egen hand om man vill se mer.
1 okt. 2013 20:26
Jag har bokat resan och reser i december!! Har varit i kontakt med konsumentverket Sverige och även kollat upp resan på konsumentverket Europa. De har endast fått in klagomål på deras marknadsföring men inte deras paket resa. Och att det är en relativt nystartad resebolag januari 2013. Och om verkligen läser allt som finns i broshyren står allt där vilket flyg de använder sig av och organistaionsnummer etc får man i bokningsmaterialet. Hjärtekramar
19 okt. 2013 16:53
Hej!

Ni som hade bokat resor med TSS Travel, hur gick det och hur var det?!
Av Plu
20 okt. 2013 17:52
Intressant läsning. De flesta som inte rest med billiga resan är negativa. De som rest är mycket positiva! Själv åker jag i december. Ser fram emot resan inte minst med tanke på alla negativa kommentarer. min plan är att göra en dokumentär film om resan.
20 okt. 2013 18:41
Det som stör mig är hur kundtjänsten sköter sig. När ingen kan ringa tillbaka trots att de har lovat det två gånger, så funderar man på hur de hanterar reklamationer, om något skulle gå på tok med en resa.

Om inga missöden inträffar, så är allt säkert OK men om något strular ?

Det gamla rådet att prova hur lätt det är att få kontakt med kundtjänsten i det företag, som man funderar att göra affärer i är ganska klokt.
Av Tempoo
23 okt. 2013 16:02
Eftersom så många frågar om TSS resor till Turkiet vill jag dela med mig av vår erfarenhet.

Vi var som alla andra tveksamma till erbjudandet men är nu efter vår hemkomst väldigt nöjda.

Det som står i erbjudandet stämmer, men läs det noggrant, det tillkommer en del kostnader,
för vår del blev det totalt strax över 4000 / person då ingår frukost lunch och middag, dricka tillkommer, vår resa gick i oktober.

Vi har besökt alla de platser som beskrivs, det är mycket givande om man har intresse av detta, vår guide var svensktalande och mycket bra, mycket kunnig i allt och humoristisk och skapade en god stämning i bussen.

Hotellen är av god standard, maten är helt OK, en del av oss i bussen hade problem med magen, man ska kanske undvika sallader glass och dylikt precis som det står i anvisningarna man får inför resan.

Flygbolaget Free Bird är ett Turkiskt bolag som känns förtroendeingivande, engelsktalande flygvärdinnor, någon mat ingår inte på flyget men kan köpas.
Vi kom fram till Turkiet ca: 2 på natten, vi kom i säng kl 4 och sedan upp på morgonen bussen gick vid 9. det blev en jobbig dag.

Det är många mil att tillbringa i bussen, det är långt mellan de olika sevärdheterna, oftast kom vi fram till hotellen vid 19 tiden sedan upp på morgonen, bussen går vid 8 tiden.

Vi besökte ett kollektiv för mattillverkning i Pamukkeleområdet som var intressant att se, silkesproduktion och knytning av mattor, förevisning av mattor , men sedan kom försäljarna och det kan vara lite jobbigt att stå emot om man inte vill köpa dock inga sura miner.

Sista dagen i Antalya gick åt till en kortare besök i gamla staden ca 1 tim sedan var det guld och smycken samt en skinnfabrik, den dagen kändes bortkastad för oss eftersom vi inte var intresserade att köpa. Det är så upplagt att det inte går att undvika dessa besök, inte lätt i varje fall.

Tips: Tag med kontanter i jämnt antal svenska kronor för att betala lunch och middags tilläggen på plast i Turkiet detta är smidigast, det går att betala med kort vilket är lite omständligare och det tillkommer en avgift.
De utgifter som man har på resan kan med fördel betalas med Euro, alla priser där resan går fram anges i Euro ska man betala med Lire ska det räknas om, guiden hjälper till med att bussen stannar vid uttagsautomater vid behov, där kan man ta ut Euro, Lire eller dollar.

Vi kan rekommendera denna resa, det är väldigt mycket för pengarna, alla i vårt sällskap delade den uppfattningen.
Av Omanrv
5 nov. 2013 10:40
Tss Travel
Kom hem den 28 okt efter resa i Alexander den stores spår. Det sämsta var att vi kom till vårt hotell dag 1 kl 7 på morgonen så det blev till att käka frukost och sedan sätta sig i bussen. Det gick bättre än väntat att klara dagsprogrammet trots det. Tss borde tänka till beträffande sambandet mellan flygets avgång och ankomsten till Antalya. Vår guide höll tidplanen perfekt. I regel var vi vid våra hotell strax för 17 och åkte 8.30 nästa morgon. Incheckningar tog ca 15 min så det var aldrig krångligt. Vi var inte intresserade av att köpa vare sig mattor, smycken eller skinnjackor så dom besöken var plågsamt trista. Flygresan var som vanligt ingen kul grej. Trångt. Men ändå - en fantastisk resa. Så mycket vi har sett och så många trevliga människor vi träffade. Och priset 4 400 kr för 2 personer. Det är knappt man blir trodd
Av Tomas56
5 nov. 2013 14:05
Jag är just hemkommen från resan I apostlarnas fotspår till Kappadokien och är mycket nöjd med resan. Det är en av de mest givande resor jag gjort. Den bjöd på storslagna natur- och kulturupplevelser till rimligt pris. Bra hotell, bra mat, bra guide. Ingenting större att klaga på.
TSS Scandinavia är säljföretag i Norden och NKB Touristic är lokal researrangör på plats. Synnerligen välorganiserat upplägg i Turkiet. NKB tar emot grupper från hela Europa. Alla grupper har egen välutbildad guide, egen erfaren chaufför och bra buss. Det handlar om 100-tals grupper varje vecka och logistiken i genomförandet är verkligen imponerande. De attraktiva priserna just nu beror på att Turkiska staten bedriver ett projekt för att gynna vinterturism i landet och subventionerar därför vissa delar i resorna.
Jag har bara några smärre saker att klaga på. TSS säljannonser är som Ryan airs, utgifter tillkommer. Grundpris 990 kr anges och innefattar flygresa, alla busstransfers och alla hotell med frukost. Men sen finns andra utgifter som är nödvändiga. Vi reste i oktober, det blev en tusenlapp till i säsongstillägg. (Detta utgår dock om man reser mitt i vintern.) Sen två programpaket på ca 1000 kr styck. Det ena innehållande alla middagar och alla dagsprogram, det andra alla luncher och alla kvällsprogram. Det är en gruppresa och alla dessa utgifter blir nödvändiga. Det slutade på ca 4000 kr per person. Men sett till innehåll och kvalitet är det en av de mest prisvärda resor jag gjort.
Min andra kritik är besöken på tre säljställen; ett för mattor, ett för smycken och ett för skinnkläder. De var slöseri med värdefull tid om man inte var köpsugen och upplägget i reseprogrammet är sådant att det ska vara svårt att då avvika från gruppen och hitta på annat.
Men som helhet är jag jättenöjd och kan varmt rekommendera denna resa.
Några praktiska tips till den som funderar på resan:
Ta med kontanter för att kunna betala programpaketen på plats, SEK eller Euro.
Euro är mest gångbar kontantvaluta under hela resan.
Och viktigaste tipset: Ta med 150 Euro, varma kläder och en bra kamera för att delta i luftballongflygningen som erbjuds i Kappadokien. Varje morgon året runt lyfter ett 100-tal ballonger i gryningen i ett av jordens vackraste landskap. Min största reseupplevelse någonsin.
5 nov. 2013 14:20
Ett tag sedan fick vi en biljetter hemskickade från detta företag. Dagarna innan fick jag mejl på en bokning till en resa till Turkiet. Jag trodde att detta var spam. Men efter vi fick biljetter hemskickade, ringde jag till dem och förklarade att vi inte har bokat någon resa med dem. De ville att jag via mejl skulle avboka resan men jag sa att eftersom jag inte bokat någon resa ska jag inte heller avboka något. Jag fick samtal från en lettisk nummer, de frågade varför vill jag inte vara med på resan. Jag har nu undersökt lite om detta företag och upptäckt att de har en box nummer i Norge, de har kopplingar till Estland och deras brev från Tyskland. Nu har vi fått en annuleringsfaktura där de kräver att vi ska betala 360 kr för avbokning. Mycket skumt! Detta tänker jag polisanmäla.
Av Tomas56
5 nov. 2013 14:30
Sorry. Jag skrev fel namn på den lokala researrangören i mitt inlägg för några minuter sedan. De heter NBK Touristic och inget annat. De tar emot ca 150 000 resenärer varje år så det är inte någon liten aktör direkt.
6 nov. 2013 00:14
Vi är fyra st som reser från Stockholm 6 dec för att åka i apostlarnas fotspår till Kappadokien.

Det har varit lite givande att läsa vad som skrivit om resan.
Spännande och se hur det blir. Vi tar dagen som den kommer. Brukar vara enklast då.
9 nov. 2013 23:58
Nu har jag varit iväg på resan. Verkligen nöjd, med tanke på priset. Vår guide var tyvärr inget vidare, men jag fick ändå fantastiska upplevelser. Jag rekommenderar er att lägga till priset (1500 kr) för en tur med luftballong, för det var resans absoluta höjdpunkt. Vi bodde på fyra olika hotell med lite olika standard, några riktigt fina och några lite sämre. Hotellet i Kappadokien höll ganska låg standard. Hur som helst rekommenderar jag denna resa till ett så bra pris.
11 nov. 2013 21:25
Jag fick också detta mirakulöst billiga erbjudandet som medskick till en tidning - Fastighetsfakta. Tyckte att det lät lite för bra för att vara sant, men, men... jag bokade och åker på sportlovet. Man måste våga lite här i livet :).
Jag har läst en del om bolaget med mera... jag håller med om att deras marknadsföring ser illa ut, men jag hoppas dock att resan i sig blir bra. Åker i första hand som författare för att göra research då flera av mina spänningsromaner handlar om den tidiga kristendomen. Arbetar också som lärare i religion, så detta blir en resa där jag kombinerar nytta med nöje.
Och om... resan inte håller måttet, kan det ju alltid dyka upp i någon av mina kommande romaner :).

Trevlig resa och upplevelse önskar jag alla er som valt att våga!
13 nov. 2013 13:05
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Bubbelbabbel:
jag fick ett erbjudande med tidningen Digitalfoto om en resa till Turkiet för ett förmånligt pris. Researrangören är TSS Travel Service Scandinavia. På baksidan av erbjudandet stod det längst ner och med liten stil nedpunktat 4 olika saker. Pris. Var man kunde inhämta information såsom flyg (www.tuskishairlinees.com) transfer buss mellan flygplats och hotell (www.shuttledirect.com) bussrundtur (www.nbktouristic.com) samt Tripolis hotel (www.booking.com). sista punkten är en beskrivning av researrangören: TSS Travel Service Scandinavia AS och RED Reise Service Deutschland som ingår i en reseföretagskoncern.

Jag har bokat resa och kan återkomma efter den med info om hur det var.
Det ska bli intressant att höra om resan!

Får man fråga vad resan kostade, deras hemsida visar ju bara två resor som kostar 7990.- plus massor av diverse tillägg.

Ja, frugan hade visst fått ungefär samma sak med någon annan tidning så detta bedrägliga förfarande verkar vara satt i system. Jag har dock inte sett det, så vet inte om det är lika bedrägligt utformat som det jag fick med tidningen Motor. Alltihop från reklam till hemsida luktar riktigt illa (som hämtat från en brevkurs om hur man vilseleder folk så man kan sälja vad som helst till dem ;-) Jag skulle aldrig boka av ett sådant företag ens om de sa att resan var gratis....

Hoppas att resan blir lyckad i alla fall!
Hej Floridasidan!
Jag har betalat 3.400 kr för 2 pers. i december. Har talat med två personer som redan gjort denna resa och de var mycket nöjda! Fick just svar från Ove som gjort resan och även han var jättenöjd! Blev lite skrämd av alla negativa inlägg först, men nu känns det mycket bättre. Återkommer gärna med ett inlägg när vi kommit hem igen.
13 nov. 2013 13:47
Citerat från Reseloppan:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Bubbelbabbel:
jag fick ett erbjudande med tidningen Digitalfoto om en resa till Turkiet för ett förmånligt pris. Researrangören är TSS Travel Service Scandinavia. På baksidan av erbjudandet stod det längst ner och med liten stil nedpunktat 4 olika saker. Pris. Var man kunde inhämta information såsom flyg (www.tuskishairlinees.com) transfer buss mellan flygplats och hotell (www.shuttledirect.com) bussrundtur (www.nbktouristic.com) samt Tripolis hotel (www.booking.com). sista punkten är en beskrivning av researrangören: TSS Travel Service Scandinavia AS och RED Reise Service Deutschland som ingår i en reseföretagskoncern.

Jag har bokat resa och kan återkomma efter den med info om hur det var.
Det ska bli intressant att höra om resan!

Får man fråga vad resan kostade, deras hemsida visar ju bara två resor som kostar 7990.- plus massor av diverse tillägg.

Ja, frugan hade visst fått ungefär samma sak med någon annan tidning så detta bedrägliga förfarande verkar vara satt i system. Jag har dock inte sett det, så vet inte om det är lika bedrägligt utformat som det jag fick med tidningen Motor. Alltihop från reklam till hemsida luktar riktigt illa (som hämtat från en brevkurs om hur man vilseleder folk så man kan sälja vad som helst till dem ;-) Jag skulle aldrig boka av ett sådant företag ens om de sa att resan var gratis....

Hoppas att resan blir lyckad i alla fall!
Hej Floridasidan!
Jag har betalat 3.400 kr för 2 pers. i december. Har talat med två personer som redan gjort denna resa och de var mycket nöjda! Fick just svar från Ove som gjort resan och även han var jättenöjd! Blev lite skrämd av alla negativa inlägg först, men nu känns det mycket bättre. Återkommer gärna med ett inlägg när vi kommit hem igen.
Kan ju vara intressant att höra hur det går.

Bara som ett litet förtydligande :-) Jag har ju aldrig på något sett varit kritisk eller uttalat mig om själva resan utan enbart den vilseledande marknadsföringen som ju gör att jag aldrig skulle anlita företaget oavsett om det är billigt eller ej.
Det enda jag vet annars är det folk skrivet här och man ser ju att det är mycket klagomål på detta och andra företag med denna typ av resor.
Min egna reflektion är att man kan resa minst lika billigt själv, vi var t.ex. på Mallis två veckor mycket billigare än 3400:-/pers, nästan halva det priset och då flög vi med SAS ner och bodde på ett bra lägenhetshotell. Vi "slapp försäljningsställen med mattor mm. (som i.o.f.s. vissa kanske uppskattar) och att åka i ottan med bussar hit och dit o.s.v. (återigen kanske andra uppskattar det).
Man ser ju också ofta att även de som är nöjda, även Ove, har negativa saker att säga, dålig guide, mat folk blev sjuka av, dåligt läge på hotellen, blandad kvalité o.s.v.....

Som sagt, hoppas ni får en bra resa!
13 nov. 2013 14:13
Hej igen Floridasidan!
Tack för dina inlägg. Ger dig rätt i att du bara klagat över marknadsföringen, inte resan som sådan.
Vill dock rätta dig med att vår resa kostar 3.400 för 2 personer, inte per styck. Då är både resetillägg och försäkring inkl i detta.
Visst kan man åka till Mallis billigt, det har vi själva gjort tidigare. Men detta är ju en 'bildningsresa' /rundresa där man får uppleva mycket som är svårtillgängligt - om man bokar allt själv - tyvärr inklusive dessa besök i olika försäljningsställen (som man väl får stå ut med). Vi tycker det är intressant att uppleva något annorlunda och ser fram emot resan.
13 nov. 2013 14:42
Citerat från Reseloppan:
Hej igen Floridasidan!
Tack för dina inlägg. Ger dig rätt i att du bara klagat över marknadsföringen, inte resan som sådan.
Vill dock rätta dig med att vår resa kostar 3.400 för 2 personer, inte per styck. Då är både resetillägg och försäkring inkl i detta.
Visst kan man åka till Mallis billigt, det har vi själva gjort tidigare. Men detta är ju en 'bildningsresa' /rundresa där man får uppleva mycket som är svårtillgängligt - om man bokar allt själv - tyvärr inklusive dessa besök i olika försäljningsställen (som man väl får stå ut med). Vi tycker det är intressant att uppleva något annorlunda och ser fram emot resan.
Förlåt mitt slarviga läsande ;-)
Min poäng är bara att man kan resa billigt ändå och man kan t.ex. göra utfärder som har inslag av försäljning helt (eller nästan) gratis på många håll så en sådan resa bör vara (mycket) billigare än en normal resa. Lågsäsong, hotell på dåliga lägen o.s.v. gör också att jag inte alls ser det hela som otroligt billigt, verkar också som det är lite lockpriser, och att de flesta betalar betydligt mer än vad som står i annonserna.

Resetypen passar säkert många och återigen önskar jag en trevlig resa och ser fram emot att höra hur det blev även om jag inte själv är intresserad av just denna resa :-)
17 nov. 2013 19:14
Hej alla i diskussionsgrupper! Kom hem för ett par dagar sen från Turkiet Lykien. En bussresa som har varit underbar. Ni skall nog inte vara så rädda för detta reseföretag TSS för dom är bra. Klart hotellen inte var som vi tycker att ett 4-5 stjärnigt skall vara men ok. Tråkigt med samma typ av mat varje dag på alla nya ställen men man kan gå ut och äta om man vill..
Av Svean
18 nov. 2013 12:47
Kom hem frrån Lykien i onsdags
Vilken glad överraskning, Haken med det billiga priset är att det tillkommer ett matpaket och ett utflyktspaket när man kommer fram ca 2000:- sek som man är tvungen att köpa men ca 4000:-( Med ca 900 kr tillägg för resa i november) är billigt för en resa med Iklusiv standard (Dryck Tillkommer)
Kanonbra guide Särkan som verkligen bjöd på sig själv , Vilket landskap! Och mycket bra hotell fast byte varje natt, Fast man hann aldrig utnyttja alla spa och pooler de hade ankomst ca 18.00 middag 19.00-21,00 . upp och åka 08,00 igen men väldigt mycket att se och uppleva.
Bussbolaget som TSS samarbetar med i Turkiet har ca 500 bussar varav 10 st gick samma rutt som vi samtidigt varav 2 med svenska resenärer
Vi kan mycket väl rekomndera denna resa
Av Belemo
19 nov. 2013 13:30
Det var väldigt så många här som "vet" att resan till Turkiet med TSS Travel är bluff, sol och vår, oseriöst, mm, utan att ens ha gjort resan. Jag anser nog att man inte bör uttala sig om man inte har provat resan. Själv ska jag resa nu på fredag, 22 nov 2013, så först efter hemkomsten kan jag uttala mig om resan, men jag ser verkligen fram emot den. Naturligtvis är det i normala fall så att man får vad man betalar för, men eftersom denna resa sponsras av Turkiet, så tror jag att det blir en bra resa, trots det låga priset. Kostnaden gör ju att jag inte förväntar mig att få åka runt i en flott bil med privatchaufför eller att få en personlig betjänt. Allt har fungerat klockrent hittills, från bokning, telefonkontakter med TSS, erhållande av alla resedokument, så jag har en positiv inställning till resan.
28 nov. 2013 09:45
Jag har bokat resan till Kappadokien, åker i mars 2014. (Var med på Lykienresan i nov och var helnöjd) Nu blev jag nyfiken när Evasilla63 berättade om sin reseupplevelse. "Bara" 4 olika hotell?? Vore trevligt om du kunde berätta mer om detta. På Lykienresan bodde vi på samma hotell en enda gång i 2 nätter annars var det olika hotell hela tiden - summa summarum 6 olika hotell.
Av Osd
29 nov. 2013 19:13
Turkiet/Kappadokien månadsskiftet oktober/november 2013

Riktigt bra resa trots viss tveksamhet inledningsvis. Tveksamheten kom då aviserade och bekräftade avgångstider helt plötsligt ändrades/”hoppade” så att bokade anslutningsresor inte längre fungerade. Många mejlutväxlingar blev det och rättelse kom först några få dagar före avresa. Då satt två par i landsorten med dubbla kostnader för anslutningsbiljetter för att nå fram till Arlanda i tid. Ville inte riskera missa redan inbetalda reskostnader genom att inte hinna komma med. Den historien avsåg vi lösa efter hemkomsten.

Väl på plats i Turkiet fungerade allt efter ritningarna. Fascinerande resmål på flera platser, där dock guidens erfarenhet inte räckte till att ge den Anatoliska högplatåns (och Kappadokiens) säregna landskap och kultur en värdig presentation. Välviljan och humöret var det dock inget fel på. En reseledare, knappast guide. Men med viss resvana hittar man snart den information man behöver ändå.

Besöken på de säljställen som tidigare nämnts här föll ut som förväntat. Faktiskt mera hovsamma säljförsök ändå där man respekterade en tydlig viljeförklaring om avsaknat intresse att göra affär. Kändes bra.

Vid hemkomsten återupptogs diskussionen om kompensation för de dubbla anslutningar vi nödgades boka och betala pga desinformation från TSS-Travels sida före avresan. Vi ställde krav på ersättning för en av de dubbla anslutningsresorna. Levererade in relevanta dokument, kvitton etc och hade därmed en viss förhoppning att man skulle gå oss till mötes (åtminstone i viss utsträckning).

Det tog några dagar (bara) innan man återvände med informationen att vi skulle erhålla ett visst belopp trots att man rent juridiskt inte ansåg sig vara förpliktade till detta. Men vad erbjöd man? Vi trodde inte vad vi kunde läsa i mejlet. Man hade valt att ersätta oss för, inte bara en av dubbelbokningarna till Arlanda, utan för båda samt för hemresan från Arlanda (vilken ju var vår normala kostnad som boende i förskingringen då inte avgångstider stämmer med anslutande flyg eller tåg). Inte nog med det. Även den hotellnatt vi måste boka som tillresta från landsorten betalades av TSS-Travel !!! Det blev slutligen en överkompensation med ca 240 % som vi erbjöds helt opåkallat. Vår motprestation blev att leverera in lämpliga BIC- och IBAN-uppgifter. Tro det eller ej, nu har allt reglerats på ett sätt som vi aldrig varit med om tidigare i den här branschen, och vi har varit ut och rest rätt frekvent sedan sextiotalet. Tala om osannolik överraskning som final på en mycket tveksam inledning. Här finns inga tvivel om att vi rest med ett företag som står upp för sina misstag och är mer än måna om att rätta till vad som kan ha gått snett. Stort tack för det!
Av Belemo
2 dec. 2013 09:43
Nyss hemkommen från resan: I apostlarnas fotspår. En resa som varmt kan rekommenderas. Man kan ju vara tveksam på grund av det låga priset, men så här med facit i hand påverkar inte det låga priset resans kvalitet. För oss har allt fungerat perfekt, från beställning till hemkomst. En resa som alla med intresse för natur och kultur bör göra. Vi hade en enastående duktig, trevlig och hjälpsam guide. Fyra olika hotell blev det på resan och alla höll en mycket hög standard, både vad gäller rum och mat. Visst blev det många mil i buss, men vi gjorde många stopp och det fanns så mycket att titta på, så resan upplevdes inte som så lång. Vi sitter redan nu och funderar på att göra en liknande resa till samma låga pris i Turkiet.
Till sist vill jag bara säga till alla som fått erbjudande om en sådan här resa, tveka inte, RES.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Penttik
9 feb. 2014 13:26
Jag tvivlade också eftermarknadsföringen, men när jag märkte att de som var negativa till resorna endast var sådana som inte hade provat dem bestämde jag mig för att resa i "Alexanders fotspår" 25/1 - 1/2 2014. Jag har nu varit hemma några dagar.
Resan uppfyllde löftena mer än väl och var mycket välorganiserad. Guiden var påläst och talade utmärkt engelska (Jag hade inte bett om skandinaviska som språk). Bussen höll bra standard och bra chaufför. Hotellen höll utmärkt standard även om marmorgolven kunde vara hala.
Priset blev:
Resa, hotell, transfer .............. 990 kr
Kultur & middagspaket ......... 1150 kr
Upptäckar och lunchpaket .... 870 kr
Dricks ................................ca 500 kr
SUMMA................................ 3510 kr
Allt detta framgick av handlingarna inför beställningen. Alltså INGA överraskningar.
Jag är däremot mycket negativ till annonsens utformning. Jag tror fler skulle nappa om de inte utgav sig för att ha erbjudande på grund av tidningsprenumerationen!

Resan rekommenderas!
9 feb. 2014 17:00
Jag instämmer helt med Penttiks inlägg här ovan! Men vi reste "I apostlarnas fotspår" genom Kappadokien den 13-20/12 2013. Har tidigare lovat att ge lite feedback på vår resa.

Vår resa var jättebra! Lite synd bara att det var snö och några köldgrader, men vi visste att det kunde vara så i december - och ville ej betala extratillägg. Via SMHI kunde vi packa lite varmare kläder. Landskapet var otroligt vackert (även med snö!) och omväxlande. Guiden talade god engelska och var påläst. Människorna vänliga, maten riklig och mycket god, bufféer till lunch o middag. Vi valde att även betala för 'upptäckar/lunchpaketet' eftersom det var kallt ute, annars kan man nog ta med lite från frukosten. Priset stämmer väl med Penttiks, men vi betalade nog inte så mycket i dricks, 15 Euro x 2 (guide o chaufför, enl prospekt) och några euro till städpersonal. Hotellen var mycket bra (4 st), fick god service och hjälp med rumsvärme på ett par ställen där rummen var kalla.
Resan kan verkligen rekommenderas - MEN AKTA ER FÖR GLASS I LÖSVIKT PÅ CAFÉ I ANTALYA!!! Det var troligen den som gav mig riktig magsjuka när vi kommit hem (tack o lov!). Eller så var det "vanlig" vinterkräksjuka på någon flygplats, vem vet??
9 feb. 2014 17:29
Tack för att ni berättade om Kappadokienresan! Jag reser iväg 7 mars och ser med spänning fram emot det. 4 hotell låter ju förnämligt bra då blir man ju kvar på samma ställe några nätter -lättare packa tycker jag. Funderar på att avstå upptäckarpaketet då jag ändå aldrig äter lunch.
Undrar nyfiket OM ni for luftballong? DET vill jag så gärna göra trots min höjdrädsla :)
9 feb. 2014 21:15
Citerat från Miashjarta:
Jag har bokat resan och reser i december!! Har varit i kontakt med konsumentverket Sverige och även kollat upp resan på konsumentverket Europa. De har endast fått in klagomål på deras marknadsföring men inte deras paket resa. Och att det är en relativt nystartad resebolag januari 2013. Och om verkligen läser allt som finns i broshyren står allt där vilket flyg de använder sig av och organistaionsnummer etc får man i bokningsmaterialet. Hjärtekramar
Hej igen, förlåt, glömde svara!!! Vi har nu varit iväg jag och min man på en helt fantastisk resa till lykien
Turkiet med TSS travel. Och jag måste säga att vi har verkligen fått en upplevelse resa som var helt otrolig!! en resa som annars skulle kostat det dubbla!! Om man kollar upp dessa resor på ett välrenommerat resebolag med legitim marknadsföring. Vi hade 5 stjärniga hotell och deras faciliteter var även de utöver det vanliga. Maten var även den buffé turkisk mat och man tar det man vill ha!!! Mums jättegott. Mat paketet kostade 2125 kronor pp, så allt som allt betalade vi för hela resan 6000 kr för 2 pp. Vi tänkte åka igen med TSS travel till Kappadokien, för vi vill bara buga och tacka för att vi fick chansen att åka på en sådan förmånlig och som sagt enligt oss en helt fantastisk resa, hjärtekramar
12 feb. 2014 16:32
Citerat från Bubbelbabbel:
Tack för att ni berättade om Kappadokienresan! Jag reser iväg 7 mars och ser med spänning fram emot det. 4 hotell låter ju förnämligt bra då blir man ju kvar på samma ställe några nätter -lättare packa tycker jag. Funderar på att avstå upptäckarpaketet då jag ändå aldrig äter lunch.
Undrar nyfiket OM ni for luftballong? DET vill jag så gärna göra trots min höjdrädsla :)
Hej Bubbelbabbel!
Vad beträffar packning så behöver man inte så mycket. Man bytte ev. till en annan blus el dyl till middag - om man ville. Det fanns alla varianter, det var verkligen ingen modeshow,
Vet inte säkert om de alltid är 4 hotell, ev. hade just vår resa den förmånen.
OM DET ÄR VARMARE i mars när ni åker, kanske ni kan avstå lunchen. Anledningen till att vi tog den (trots att vi tänkt avstå) var, att det var så kallt ute (dec och snö) och man behövde komma in och värma sig lite. Svårt att råda i detta fall - och grejen är att man måste bestämma sig INNAN man åker iväg första dagen. Vi fick välja och betala våra "matpaket" första förmiddagen före avresan från hotellet i Atalya.
Vi for inte luftballong(jag kan tyvärr inte numera), men några andra gjorde det - och det var en riktig höjdare, sa dom! (Jag är liksom du höjdrädd, men har tidigare flugit över Stockholm och det var inte alls läskigt!!!) Kan alltså verkligen rekommenderas!
Önskar er en riktigt trevlig resa!
12 feb. 2014 16:38
Citerat från Miashjarta:
Citerat från Miashjarta:
Jag har bokat resan och reser i december!! Har varit i kontakt med konsumentverket Sverige och även kollat upp resan på konsumentverket Europa. De har endast fått in klagomål på deras marknadsföring men inte deras paket resa. Och att det är en relativt nystartad resebolag januari 2013. Och om verkligen läser allt som finns i broshyren står allt där vilket flyg de använder sig av och organistaionsnummer etc får man i bokningsmaterialet. Hjärtekramar
Hej igen, förlåt, glömde svara!!! Vi har nu varit iväg jag och min man på en helt fantastisk resa till lykien
Turkiet med TSS travel. Och jag måste säga att vi har verkligen fått en upplevelse resa som var helt otrolig!! en resa som annars skulle kostat det dubbla!! Om man kollar upp dessa resor på ett välrenommerat resebolag med legitim marknadsföring. Vi hade 5 stjärniga hotell och deras faciliteter var även de utöver det vanliga. Maten var även den buffé turkisk mat och man tar det man vill ha!!! Mums jättegott. Mat paketet kostade 2125 kronor pp, så allt som allt betalade vi för hela resan 6000 kr för 2 pp. Vi tänkte åka igen med TSS travel till Kappadokien, för vi vill bara buga och tacka för att vi fick chansen att åka på en sådan förmånlig och som sagt enligt oss en helt fantastisk resa, hjärtekramar
Tack för din berättelse om Lykien! Jag blir verkligen sugen på att åka även den resan i vår! Min man och jag var ju iväg till Kapadokien i december, som du kan läsa om i några inlägg ovan och VI KAN BARA ÖNSKA ER LYCKA TILL MED ER RESA! Vi tycker den var toppen!
15 feb. 2014 13:48
Just hemkommen från en fantastisk resa i Kappadokien. Den översteg alla mina förväntningar. Vi hade en helt makalöst duktig guide, både då det gällde hans kunskap om landet och dess historia och då det gällde att organisera och strukturera hela resan. Hans namn är Volkan och han ska ha ett stort tack för sin omtanke, kunnighet och hjälpsamhet. Vår busschaufför var också i en klass för sig: en resenär uttryckte det: "Han dansar fram med bussen." Jag rekommenderar denna resa skarpt, men man måste vara villig att foga sig i gruppen, hela resan hänger på att man är en grupp. Om man inte vill tillhöra en grupp ska man avstå från denna typ av resa. Det anser i alla fall jag. Det är första gången jag åker på en guidad resetur och jag trodde att jag skulle ha ont av att alltid vara i grupp, men med en hel hop av underbara människor blev även denna resetyp långt över mina förväntningar. Jag har skapat flera nya och goda relationer. Sist men inte minst hade vi en otrolig tur med vädret. 15 - 17 grader varmt i bergen, ingen snö utan strålande sol, vilket är ovanligt vid denna årstid. Kan varmt rekommendera denna resa, mycket, mycket prisvärd!
21 feb. 2014 20:07
Min sambo och jag vill gärna dela med oss av hur vi upplevde denna resa. Vecka 7 2014. Vi hade en helt fantastiskt duktig guide som lotsade oss genom hela veckan, lyhört och lättsamt. Volcan är en mycket kunnig guide, chauffören Mustafa, en lugn och sansad och helt igenom skicklig och trygg person.
Allt var välorganiserat, hotellen jättefina, maten helt Ok. Vi lärde oss mycket om Turkiet både i historisk forntid och i nutid. Mycket intressant!
Vi tycker att vi fick väldigt mycket för pengarna.
Av Pirhur
3 mars 2014 20:09
Har precis kommit hem från en rundresa i Lykien. En resa mycket över förväntan, mycket välorganiserad. Fantastisk guide Tamer; seriös,allmänbildad, kultur-, historie-, religionshistorie- och geografikunnig! En lugn och duktig chaufför Ahmed. God mat, fina hotell! För oss som är vana vid att designa våra egna resor från början till slut var det lite ovant att inte kunna göra någonting utanför programmet men vi såg och upplevde så väldigt mycket att det vägde upp detta.
En mycket prisvärd resa!
12 mars 2014 09:21
Så kom Danmarks radio på banen, med et program "Kontant"

Hvor der har undersøgt lidt om TSS travel.

http://www.dr.dk/tv/se/kontant/kontant-81

Mine forældre har været med på turen, og de var tilfredse med det hele.

I skal dog tage jer i akt for tæppe og smykke handlerne. De snyder med kaviliteten af de produkter de sælger.

De udlevere også konvolutter med tax-free, men ifølge dansk lov må man ikke købe for mere end ca 3500 kr, så skal man betale moms. så deres konvolutter om tax-free holder ingen steder.
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Magga
29 apr. 2014 12:24
Hej!
Precis fått erbjudande från TSs om rundresa i Turkiet och läst alla inlägg med stort intresse. Är glutenintolerant. Någon, som vet hur det funkar när det gäller matpaketen?

Margareta
Av Birgere
29 apr. 2014 18:38
Citerat från Devrim:
men akta er för de byter namn hela tiden, senste gången jag arbetade för dem hette de NBK eller DSL och nu heter de TSS plötsligt
jag förstår inte att alla är nöjda med detta bolag fast jag som reseledare har arbetat för dem och det har kommit upp på TV t.o.m.?
!!!
kanske du dina arbetskompisar uppmuntrade resenärerna att skriva massa positiva kommentarer på nätet efter hemkomsten.
??
29 apr. 2014 23:11
Jag har varit iväg på 2 resor nu med TSS och ska iväg på min tredje. Jag har inget att klaga på.
Man vet ju om att det blir besök hos matt-, juvel och skinnbutik. Sedan är det upp till var och en att handla OM man så vill.
I programmet som det hänvisas till köptes det juveler o mattor för stora belopp och i sådana fall bör man nog tänka sig för både en och två gånger.
Själv har jag varken köpt eller tänkt köpa något men de som gjort så mina resor har varit nöjda.

Känns som ett troll hittat hit (?)
Av Mogenss
3 maj 2014 15:41
Citerat från Magga:
Hej!
Precis fått erbjudande från TSs om rundresa i Turkiet och läst alla inlägg med stort intresse. Är glutenintolerant. Någon, som vet hur det funkar när det gäller matpaketen?

Margareta
Hej Magga;

Inget problem - 99% af alle måltider er "serve yourself!" med meget stort udvalg!
Av Yvson
29 juni 2014 14:48
Min man fick ett erbjudande från en tidning om en resa till Turkiet "Egeiska Kusten från Troja till Efesos" Efter att ha läst alla positiva kommentarer från tidigare resenärer blev vi sugna att åka. Är det någon som åkt denna resa. Min man är lite handikappad efter en stroke och orkar inte gå så långa sträckor. Är det mycket promenader och hur långa. Hur är vägar/gator att gå på, Är det gropigt och ojämnt. Vi åker i slutet av jan i så fall./ yvson
7 juli 2014 22:00
Hejsan.
Jag och min fru åkte med TSS nu i maj 2014. Resan i sig själv var bra men AKTA er. Besöken hos matt-,skinn- och smyckestillverkarna ska man akta sig för. Jag köpte en ring till min fru som enligt tillverkaren D JEWELS kostade ca 40.000. Vi betalade efter en del prutande 10.000 kronor. Väl hemkommen värderade vi ringen och fick då reda på att den var värd 5.000. Enligt DN så har detta hänt vid massor av tillfällen. Likaså enligt Konsument Europa. En kvinna hade köpt smycken för 160.000 som var värda 78.000.
TÄNK ER FÖR INNAN NI HANDLAR men res gärna.
9 nov. 2014 20:36
Jag har just kommit hem från en resa med TSS, "Höjdpunkter på Egeiska kusten från Troja till Efesos". Resan var helt fantastisk: lyxiga hotell vid havet, god mat, supertrevlig och jätteduktig guide, intressanta historiska platser, fin buss, skicklig chafför!Om man läser noga deras information, finns alla utgifter där. Denna lyxresa med två tilläggspaket kostade ca 4000 kr med säsongstillägg plus ca 500 kr till dricks. Drickat ingår inte i matpaketet, så den utgiften tillkommer. varierar beroende på vad du vill dricka till maten. Jag kommer definitivt resa med denna resebyrå igen. :)
9 nov. 2014 21:34
Man kan inte sluta förundras över frågan som dykt upp tidigare, att det ständigt dyker upp nyregistrarade användare som gör sig besvär att bli medlemmar enbart för att göra ett enda inklägg i forumet där an hyllar just detta företag. Dessutom väldigt likartade skrivelser.

Frågan som dyker upp varje gång man ser detta är så klart, uppmanar företaget resenärer att skriva, är det man själv som skriver, lovas resenärerna rabatter eller annat för att skriva positivt om bolaget? Bolaget är väldigt litet och dessutom kritiserat för sina metoder Att detta företag är så överrepresenterat mot många större föratag (kanppast något annat företag får ett enda sådant inlägg.

Det känns väldigt märkligt och ologiskt.

Någon som kan förklara fenomenet?
Av Bergabo
10 nov. 2014 11:24
Troya, Efesos, TSS?

Kommer att åka på detta våren 2015, därför var det många intressanta inlägg för oss här !

HOMEROS skrev om Oddyseus och Troya , Han hade - lite överdrivet - monopol i flera hundra år som författare för hela läsande världen. Han var den förste store författaren som använde grekiska alfabetet så snart detta nått en mognad att det gick att skriva längre texter och denne gigant skrev flertusensidiga verk...
Hans storhet ,ryktbarhet, fortsatte och spreds och lästes i det stora romarriket...

En av vår kulturs vaggor finns ju i resan .... Offenbachs "Sköna Helena" och Karl Gerhard-kuplett vittnar om arvet i vår tid...

Ett sätt att se på resande är ju att mäta "value for money" och efter att ha åkt med TSS tidigare så verkar det upplaggt för detta igen !

Vad gäller smycken, läder mm blir det inga köp, men jag brukar låta mig imponeras av uppläggen, lockelsen, men det stannar vid detta........bluffar utformade av proffs är intressant att studera !

Min slutsats blir att instämma i ett tidigare inlägg: res nu ! Risk finns t ex när få köper på "stoppställena", så försvinner sponsringen och priserna går upp !
10 nov. 2014 11:34
Ganska typiskt att de som inte rest med TSS är så negativa! Själv skulle jag inte ha råd att bo på den här typ av hotell som har rumspriser från 120 euro och uppåt, men med TSS och under lågsäsongen kan jag uppleva detta. Man ska vara medveten om att det är en kulturresa - inte en solresa - även om jag hade tur med vädret och sol hela veckan. De som rest med TSS är oftast positiva, kritiken handlar om presentation av mattor, guld och skinnkläder, men man behöver inte köpa om man inte vill. Jag tycker att det är intressant att se och i vår grupp var det flera som hade rest tidigare och planerat att handla denna gång. Om man inte har rest och tror att TSS ger någon kompensation för att få bra omdömen, måste man nog resa själv för att bli övertygad om, att så inte är fallet! Synd om dem!
10 nov. 2014 11:56
Ja, frågan kvarstår alltså, hur kan det komma sig att så pass många hittar till RG, blir medlemmar, och skriver ett inlägg om detta företag, dessutom likartade? Att folk gör det när de är missnöjda med något är inte helt ovanligt men motsatsen är mycket ovanligt skulle jag våga påstå.

Det är ingen här som tror någonting utan vi undrar, förstår inte varför man ska gå i försvarsställning och komma med påhopp på dem som vill veta, mycket konstigt.....
10 nov. 2014 12:24
Att man skriver positivt beror på att man är nöjd. Jag hittade denna diskussion, när jag sökte TSS hemsida för att titta på kommande resor och tyckte då att flera än jag skulle få uppleva dessa fantastiska resor till överkomligt pris. Att det inte finns så många negativa omdömen, tyder ju på att det inte finns så mycket att klaga på. Javisst, på ett av hotellen var kaffet lite svagt .....
10 nov. 2014 12:51
Citerat från Ritaelena:
Att man skriver positivt beror på att man är nöjd. Jag hittade denna diskussion, när jag sökte TSS hemsida för att titta på kommande resor och tyckte då att flera än jag skulle få uppleva dessa fantastiska resor till överkomligt pris. Att det inte finns så många negativa omdömen, tyder ju på att det inte finns så mycket att klaga på. Javisst, på ett av hotellen var kaffet lite svagt .....
Tack för din förklaring.
Att det inte finns mycket kritik vet jag inte om jag håller med om, få företag har väl väckt så mycket uppmärksamhet och fått så mycket både negativa och positiva reaktioner, dessutom kritik från konsumentorganisationer.
Nåja är kaffet svagt vill jag ju definitivt inte resa med dem, tack för varningen!
Av Penttik
12 nov. 2014 18:10
Citerat från Yvson:
Min man fick ett erbjudande från en tidning om en resa till Turkiet "Egeiska Kusten från Troja till Efesos" Efter att ha läst alla positiva kommentarer från tidigare resenärer blev vi sugna att åka. Är det någon som åkt denna resa. Min man är lite handikappad efter en stroke och orkar inte gå så långa sträckor. Är det mycket promenader och hur långa. Hur är vägar/gator att gå på, Är det gropigt och ojämnt. Vi åker i slutet av jan i så fall./ yvson
Jag reste i slutet av januari i år i "Alexanders fotspår". Jag har själv litet svårt att gå, så jag fick avstå vissa promenader. För övrigt fungerade det. bra. Bussarna är vanliga turistbussar, med 3-4 trappsteg i ingångarna.
Lycka till!
Av Penttik
12 nov. 2014 18:21
Citerat från Floridasidan:
Man kan inte sluta förundras över frågan som dykt upp tidigare, att det ständigt dyker upp nyregistrarade användare som gör sig besvär att bli medlemmar enbart för att göra ett enda inklägg i forumet där an hyllar just detta företag. Dessutom väldigt likartade skrivelser.

Frågan som dyker upp varje gång man ser detta är så klart, uppmanar företaget resenärer att skriva, är det man själv som skriver, lovas resenärerna rabatter eller annat för att skriva positivt om bolaget? Bolaget är väldigt litet och dessutom kritiserat för sina metoder Att detta företag är så överrepresenterat mot många större föratag (kanppast något annat företag får ett enda sådant inlägg.

Det känns väldigt märkligt och ologiskt.

Någon som kan förklara fenomenet?
Det är väl inte så konstigt! Om man har haft en bra upplevelse vill man tala om det, men inte behöver man väl tjata för det.
12 nov. 2014 20:19
Svar till yvson:

Jag kom hem från resan "från Troja till Efesos" i torsdags. I vår grupp hade vi två personer som hade lite svårt att gå, eftersom det finns en hel del trappor och terrängen kan vara ojämn. De fick emellertid hjälp av medresenärer, när det behövdes. Man ska dock tänka på att det blir långa dagar, start oftast kl 8 och man är tillbaka på hotellet på eftermiddagen, kl 16 - 17.30. Vi bodde på 4 olika hotell, så det är svårt att stanna på hotellet och ta en vilodag, eftersom man oftast ska bo på ett nytt ställe nästa natt.
Av Agneman
15 nov. 2014 15:28
Kom hem 2014-11-27 från Kappadokienresan med TSS. Bra med TSS: alla resehandlingar och betalningar innan avresan fungerade perfekt. Fantastisk natur mm, men det är det ju oavsett vilket bolag man reser med, men vi ville testa det här rätt billiga alternativet med rundresa för två, guidning och halvpension i en vecka för lite drygt 6.000:- (man ska ju inte dö nyfiken).

Hur var det då? De flesta av övernattningarna var på riktiga sk*thotell. Det gick inte att få information om vilka hotell förrän ankomstdagens eftermiddag. Gissar att det är ung. som forna tiders utauktionering av fattighjon - lägsta anbudsgivaren fick ta busslasten..... Ett par av hotellen var helt OK men det var minoriteten det.
Sista hotellet innan hemresan låg Antalya utkanter, rakt under inflygningen till flygplatsen så det gick inte att ha fönstret öppet på natten vilket hade behövts eftersom rummet luktade avlopp och badrummet som en ostädad herrpissoar......

Guld- och skinnhandlarnas försäljning prioriteras före gästernas välbefinnande. För att hinna med tidsschemat näst sista dagen i Antalya så pressades dessa två besök in på förmiddagen så att försäljarna skulle få sin tid. Att vi gäster inte fick lunchuppehåll förrän vid 15-tiden struntade man högaktningsfullt i *suck*.

Maten på de olika hotellen varierade mellan medioker och riktigt dålig (positivt med den kassa maten var att både jag och favorithustrun gick ned 1-1,5 kg under veckan!). Vi som inte köpte tilläggspaketet med lunch och extrautflykter blev till "icke-personer" i guidens ögon. Noll hjälp vid lunchuppehållen (vi var 5 av 42 som valde bort tillägget), är man van att lösa problem själv så löste det sig men annars..... Lunchställena låg ofta ute i "the middle of nowhere".

Mycket mer att klaga på finns det. Svar från TSS på skriftligt klagomål bemöttes med att det hela var väl i stort sett vårt eget fel så där ids vi inte gå vidare.

Kan vi rekommendera TSS till vänner? NEJ (möjligen till nå´n ovän då). Kommer vi att resa med TSS igen? Finns inte på kartan! Nå´n liknande resa får bli med ett bolag som kan redovisa var och hur man kommer att bo. Resan är inte värd en de fattiga 6.000 som vi betalade.
15 nov. 2014 19:39
Jag och min sambo reste i onsdags 12/11 - 14 till Izmir för att vara med på TSS resa "från Troja till Efesos". Vi fick erbjudande om denna resa av sambons fack Byggarbetaren. VI fick flygtiderna runt den sista oktober. Vi lyfte från Landvetter 9:45 och landade på Izmirs flygplats 14:15 turkisk tid. Möttes av en norsktalande turkisk guide vid namn Alp. Det tog ca 2 timmar att komma till hotell "Vista hill". Under bussresan till hotellet så berättade guiden om den kommande veckan, de olika tilläggspaketen och allmän information. Då jag och min sambo inte ville köpa något tilläggspaket utan ville fixa mat på egen hand och påpekade detta till guiden så fick vi till svar "Vad har ni tänkt leva av? kärlek eller?" När vi sedan kommer till hotellet så säger guiden att man MÅSTE betala 1100 kr/person för att ens få bo på hotellet. Då vi påpekar att vi redan betalat för hotell och allt så blir guiden arg och säger "Ni kan inte läst informationen! Ni är på fel resa". Jag och min sambo bestämmer oss då för att vi vill avbryta resan och flyga hem istället och frågar då om guiden kan hjälpa oss att på smidigaste sätt komma hem till Sverige igen. Detta har han väldigt svårt att ta och försöker då förklara för oss att "tror ni verkligen att det finns så billiga resor? Har ni inte läst informationen? Vad vill ni att jag ska göra?" osv osv.
VI bokade flygbiljetter 30 min efter att vi kom till hotellet. Lämnade hotellet 18:30 och landade i Sverige 11:30 den 13/11.

Vi rekommenderar INGEN att åka med TSS! Dom suger ur pengarna ur en och får det att låta som om allt är så billigt... Vi är just nu i en tvist med TSS och vi kräver alla pengar tillbaka av dom... händer inget innan tisdag så ringer vi till ARN!
Vad ni än gör gå inte på deras skitsnack!
Av Agneman
15 nov. 2014 23:17
Så det går när man inte förstår........
Vi är oxå missnöjda men villkoren är ju helt glasklara......
15 nov. 2014 23:27
Fast vadå när man inte förstår? Vi var inte dom enda som reagerade... och både vi, vänner och familj läste igenom allt och även frågade TSS när vi bokade resan och ja det var det enda man betalade... sen så är tilläggen FRIVILLIGA och inget TVÅNG som guiden fick det till... har aldrig blivit så dåligt bemötta förut!
20 nov. 2014 16:05
Just hemkommen från en verklig kulturresa med TSS till Kappadokien med start och mål i Antalya, Allt var perfekt arrangerat; hotellen, bussarna, maten, ja allt var i toppklass. Mycket kompetent och trevlig guide som talade bra engelska. resan är mycket prisvärd.
Grundpris 990 kr. Tillägg för säsong 1.000 kr, enkelrum 1.300 kr. Två paket innehållande all mat (mycket god mat, stort urval och rikligt av allt) samt underhållning+entrébesök 2.200 kr.
Min bästa resa någonsin!
22 nov. 2014 13:39
Kom hem från resan Egeiska kusten, från Troja till Efesos i torsdags (20 nov 2014)

Vi fick veta vilka hotell vi skulle bo på redan när vi landat och satt oss på bussen, Vi bodde på 4 olika hotell. Vi fick också en klar och tydlig information om de två paketen man kunde köpa till och valde att endast köpa Baspaketet 1.150 kr. Inget tjafs alls om att köpa till extrapaketet!

Guiden Kemal och chauffören var hur bra och trevliga som helst.

Vi hade därmed 2 fridagar (avstod Troja som visst var en resa på 50 mil där de flesta var missnöjda med denna tur då den var så lång).
Första fridagen tog vi en taxi in till centrum i Kusudasi där vi strövade omkring, åt inhemsk lunch och bara njöt. Andra fridagen tog vi en lokal minibuss in till centrum av Ayvalik och hade även en helt underbar dag där.

Vi blev behandlade som alla andra i vår grupp trots att vi inte valde hela paketet.

Hotellen var hur bra som helst, god mat, trevligt bemötande.

De 3 besöken till läder-, smyckes- och matt företagen visste vi ju skulle ingå så det var bara att gilla läget. Vi köpte inget men några andra gjorde det. Ska man köpa guld etc. anser jag personligen att man faktiskt får ha lite koll på guldvärdet här hemma innan man köper på sig något dyrt. Pruta, pruta är vad som gäller, vilket kanske vi svenskar har lite svårt för (?)

Detta var min 3:e resa med TSS och jag har absolut inget att klaga på! Det lär bli fler resor då jag inte gillar sol och badresor + att det är intressant att ta del av Turkiets mångfaldiga historia och kultur.

Jag är klart medveten om att det finns guider som försöker pracka på de två tilläggspaketen men man får helt enkelt stå på sig och inse att Baspaketet är väl värt de 1.150 kronorna, att det liksom hör till på dessa resor om man vill få både frukost, middag och inträden till de olika sevärdheterna!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Att noja till sig och kräva att få resa hem på direkten för att man inte tagit till sig informationen och förstått att detta INTE är någon bad- och solresa anser jag personligen är rent av löjligt. Så som man bemöter andra blir man själv bemött.
Av Nyres
22 dec. 2014 22:18
Vi har också rest med TSS längs Egeiska kusten. Upplägget av resan var bra, hotellen höll genomgående hög klass. Redan när vi bokade resan blev vi upplysta om de olika tilläggen (mat, inträden samt de två extra utflykterna. Mattillägget gjorde att vi började dagen med frukostbuffe, Hade en lunchbuffe mitt på dagen och en middagsbuffe på kvällen. Med undantag av en lunch var maten vällagad och god. Det enda vi inte var nöjda med var guiden Özgür. Han var arrogant och pratade och pratade så där en två timmar i sträck. Han hade en del rasistiska påståenden under sin "information" Och en del av hans "fakta" var helt felaktigt. Bl a påstod han att den saffran vi använder i bl a saffransbullar inte alls var äkta saffran. För äkta saffran kunde bara användas vid vissa mediciner sa han. Siden började tillverkas utanför Kina först i Turkiet och då på 1500-talet (Morerna i Spanien hade då tillverkat siden i flera hundra år) mm mm. Hans långa utläggningar gjorde att vi fick mycket mindre tid på de olika resmålen än övriga grupper.
Av Bergabo
28 dec. 2014 19:59
Mycket av inläggen handlar om långa dagar på buss, hotell- matstandard, guide-standard osv
allt givetvis avgörande för hur man upplever sin resa, men..........

Vad kan man göra själv för att få ut mer av resan ?

Gunnar Ekelöf skaffade sig kunskaper om b l a Egeiska kusten så att där andra upplevde ruinhögar i kaos så
menade han : "Det finns ingen bättre terapi för själen än ruintystnadens tankar !"
med hans kunskaper fick ruinerna liv !

Efesus var på sin tid en av världens största städer med - av en del ansett som det främsta av jordens sju underverk - Artemis tempel.
Av Mrcool
15 jan. 2015 20:58
Angående TSS turkietresor, åker på vår femte resa i slutet av februari Istanbul - Ankara mm.
Har varit på alla andra rundturer, den första i dec 2011. ett tips är att läsa på innan vad som ingår och köp till de två paket som säljs på plats så blir allting mycket enklare och trevligare. De tre stoppen för mattor, juveler och skinkläder får man ta för vad det är - räkna inte med att göra fynd. Att dessa resor genomförs är för att hålla turistnäringen i gång under lågsäsong sponsras till viss del av staten därav det mycket förmånliga priset. En lyckad resa hänger mycket på den guide man har under hela veckan, de flesta är säkert mycket bra men det finns som i alla yrken undnatag. Vi har bara råkat utför en mindre lämplig en gång Oguz Serdaroglu - reklamerade till TSS och fick tillbaka en slant utan diskussion - heter åt dem.

Ser fram mot nästa tur 28 februari bär det av mot Istanbyl - Ankara - Kappadokien (igen).
Av Mrcool
15 jan. 2015 21:08
Citerat från Sandravanilj:
Jag och min sambo reste i onsdags 12/11 - 14 till Izmir för att vara med på TSS resa "från Troja till Efesos". Vi fick erbjudande om denna resa av sambons fack Byggarbetaren. VI fick flygtiderna runt den sista oktober. Vi lyfte från Landvetter 9:45 och landade på Izmirs flygplats 14:15 turkisk tid. Möttes av en norsktalande turkisk guide vid namn Alp. Det tog ca 2 timmar att komma till hotell "Vista hill". Under bussresan till hotellet så berättade guiden om den kommande veckan, de olika tilläggspaketen och allmän information. Då jag och min sambo inte ville köpa något tilläggspaket utan ville fixa mat på egen hand och påpekade detta till guiden så fick vi till svar "Vad har ni tänkt leva av? kärlek eller?" När vi sedan kommer till hotellet så säger guiden att man MÅSTE betala 1100 kr/person för att ens få bo på hotellet. Då vi påpekar att vi redan betalat för hotell och allt så blir guiden arg och säger "Ni kan inte läst informationen! Ni är på fel resa". Jag och min sambo bestämmer oss då för att vi vill avbryta resan och flyga hem istället och frågar då om guiden kan hjälpa oss att på smidigaste sätt komma hem till Sverige igen. Detta har han väldigt svårt att ta och försöker då förklara för oss att "tror ni verkligen att det finns så billiga resor? Har ni inte läst informationen? Vad vill ni att jag ska göra?" osv osv.
VI bokade flygbiljetter 30 min efter att vi kom till hotellet. Lämnade hotellet 18:30 och landade i Sverige 11:30 den 13/11.

Vi rekommenderar INGEN att åka med TSS! Dom suger ur pengarna ur en och får det att låta som om allt är så billigt... Vi är just nu i en tvist med TSS och vi kräver alla pengar tillbaka av dom... händer inget innan tisdag så ringer vi till ARN!
Vad ni än gör gå inte på deras skitsnack!
Kanske vore ide´att läsa erbjudandet lite noggrannare där de två paketen beskrivs, hoppar man över båda blir det inga sevärdheter då man inte betalat för entre och guidning, lunch och extra utflykter kan man naturligtvis hoppa över - men varför? Utan att köpa något paket blir det bussresa men olika hotell i Turkiet - Kanske bättre att ta en sista minuten i så fall.
Av Mrcool
15 jan. 2015 21:19
Citerat från Floridasidan:
Man kan inte sluta förundras över frågan som dykt upp tidigare, att det ständigt dyker upp nyregistrarade användare som gör sig besvär att bli medlemmar enbart för att göra ett enda inklägg i forumet där an hyllar just detta företag. Dessutom väldigt likartade skrivelser.

Frågan som dyker upp varje gång man ser detta är så klart, uppmanar företaget resenärer att skriva, är det man själv som skriver, lovas resenärerna rabatter eller annat för att skriva positivt om bolaget? Bolaget är väldigt litet och dessutom kritiserat för sina metoder Att detta företag är så överrepresenterat mot många större föratag (kanppast något annat företag får ett enda sådant inlägg.

Det känns väldigt märkligt och ologiskt.

Någon som kan förklara fenomenet?
Bra pris aktiv marknadsföring, men det gäller att läsa på vad erbjudandet innehåller. Väldigt många tycker utan att varit på någon resa, men dom som rest och varit uppmärksamma på att det är lämpligt att köpa till två paket på plats är positiva. Resebyrån NBK som sköter allt i Turkiet har ca 250 bussar på gång varje vecka. Då det ingår en guide under hela veckan kan det hända att det inte är den bästa trots 5 års studier, då kan det bli mindre bra tur men det brukar gå att lösa någotsånär på plats.
16 jan. 2015 00:28
Gjorde resan till Troja och flög från Landvetter till Izmir tillsammans med min syster.
Vi hade en mycket bra resa och ett toppen trevligt resesällskap. En bra engelsktalande guide som var kunnig och mycket empatisk och tog hand om alla på bussen. Lugn och tydlig med sin engelska.
Ang. pris så är det bara att läsa innantill så får du den information du behöver.
Jag var en av dom som inte köpte lunchpaketet och det fungerade jättebra. Fanns alltid något annat att köpa eller frukt räckte för det mesta, för god och mycket mat var det gott om vid frukost och middag.
Detta var min andra resa med TSS och till Turkiet och jag hoppas det ska bli nån mer när det passar.
Ang läder, juveler och mattor, jo då de är verkligen pådrivande men det är bara att markera att man inte är intresserad, man kan stanna utanför fabriken om man vill också. I denna resa fanns egentid där jag kunde gå själv i affärer och fynda fast självklart måste du ta för dej ibland och fråga dej fram.
Guiderna gör troligen sitt jobb med att de vill ha turister till Turkiet och dessa fabriker vi kommer till är tanken att de som jobar där ska ha skälig lön och därför ser priserna ut som dom gör. Vem vill inte ha skälig lön?
Hoppas du som reser får en lika trevlig resa som vi hade.
marie louice
Av Lenahl
16 jan. 2015 12:30
Vi åkte i höstas till Kappadokien och det var en jättetrevlig resa, bra hotell, god mat, jättebra och kunnig guide och trevligt resesällskap. Vi stannade ofta så det var inget jobbigt att åka buss. Chauffören körde också väldigt lugnt och säkert. Jag vill absolut åka på en sån här resa igen och rekommenderar verkligen er andra som ännu inte åkt. Det verkar som bluff eftersom det är så billigt menvi hörde att turkista staten subventionerar eftersom de önskar turister även under lågsäsong
Av Dykare
14 feb. 2015 09:35
Citerat från Sandravanilj:
Jag och min sambo reste i onsdags 12/11 - 14 till Izmir för att vara med på TSS resa "från Troja till Efesos". Vi fick erbjudande om denna resa av sambons fack Byggarbetaren. VI fick flygtiderna runt den sista oktober. Vi lyfte från Landvetter 9:45 och landade på Izmirs flygplats 14:15 turkisk tid. Möttes av en norsktalande turkisk guide vid namn Alp. Det tog ca 2 timmar att komma till hotell "Vista hill". Under bussresan till hotellet så berättade guiden om den kommande veckan, de olika tilläggspaketen och allmän information. Då jag och min sambo inte ville köpa något tilläggspaket utan ville fixa mat på egen hand och påpekade detta till guiden så fick vi till svar "Vad har ni tänkt leva av? kärlek eller?" När vi sedan kommer till hotellet så säger guiden att man MÅSTE betala 1100 kr/person för att ens få bo på hotellet. Då vi påpekar att vi redan betalat för hotell och allt så blir guiden arg och säger "Ni kan inte läst informationen! Ni är på fel resa". Jag och min sambo bestämmer oss då för att vi vill avbryta resan och flyga hem istället och frågar då om guiden kan hjälpa oss att på smidigaste sätt komma hem till Sverige igen. Detta har han väldigt svårt att ta och försöker då förklara för oss att "tror ni verkligen att det finns så billiga resor? Har ni inte läst informationen? Vad vill ni att jag ska göra?" osv osv.
VI bokade flygbiljetter 30 min efter att vi kom till hotellet. Lämnade hotellet 18:30 och landade i Sverige 11:30 den 13/11.

Vi rekommenderar INGEN att åka med TSS! Dom suger ur pengarna ur en och får det att låta som om allt är så billigt... Vi är just nu i en tvist med TSS och vi kräver alla pengar tillbaka av dom... händer inget innan tisdag så ringer vi till ARN!
Vad ni än gör gå inte på deras skitsnack!
Hej Sandra, vi råkade för liknande sak som ni. Vi ansökte om skadestånd till Tss-travel på grund av att researrangören inte avhjälpt nedanstående fel och brister.
Huvudorsaken till ansökan är den hemska bemötande från våran reseledare som heter H. A. och att resebyrån inte flyttade oss till en annan grupp trots våran påkallan.
Min man har ringt inresedagen onsdag den 28 februari och pratat med Tss- travel angående utpressning från guiden. Han pressade mig och min väninna att köpa kultur- och matpaket annars skulle vi inte få tillgång till hotellrummet. Han sa att vi måste köpa paketet på ett grymt uppkäftigt och kvinnodiskriminerande sätt.
Guiden fortsatte att förfölja mig och min vännina två dagar efter inresan. Han trakasserade oss genom att bl a anklaga oss att vi har tagit vatten från bussen trots att vi köpte vattnet i butiken.
Den 2 februari förolämpade reseledaren offentligt ett par resenärer i våran grupp eftersom de ville lämna tillbaka smycken som dem köpte förra året till en smyckeaffär. Guiden skrek och var helt upprörd när han i mikrofonen sa efternamnet på paret inför hela gruppen. En medresenärer ställde sig i försvar för paret men guiden blev bara ännu mer uppkäftig.
Hela tiden ville jag byta grupp och reseledaren. Min man har kontaktat er på TTS- travel utan resultat.
Även på plats har jag frågat H. A. om jag kan byta gruppen så att inte hela min semester blir förstörd. Har svarade att jag kommer inte att flyttas till en annan grupp eftersom han hade berättat för andra guider att jag är otrevlig och ingen vill ha mig i sin grupp.
Sista dagen förhör H. A. arrogant min vännina om hennes privata angelägenheter och säger att hon inte är välkommen på dagens busstur som ingick i resan. Samtalet kan ni höra i bilaga om ni önskar.

Eftersom vi inte var välkomna på den sista bussutflykten struntade reseledaren att kontakta oss angående tider för veckning och transfer till Izmir flygplats inför hemresan. Vi kände oss övergivna eftersom vi saknade information om hemresan.
Vi har inte köpt resan för att bli förolämpade, utpressade och förnedrade. Vi tog semester från arbetet för att vila våra kroppar och lugna ner oss. Denna resa blev som en mardröm istället som vi inte vill rekommendera till våra vänner och bekanta bara på grund av reseledarens behandling av unga kvinnor som reser utan sina män.
Jag hoppas att resebyrån tar ansvaret för det som har hänt mig och min vännina och kommer att ställa reseledaren till svars.
Vi är medvetna att Tss-travel i Sverige styr inte direkt över reseledarna på plats i Turkiet men vi vill att ni ska ställa krav på deras sociala kompetenser i framtiden.
Jag och min väninna begär ett skadestånd om sextio procent av resans pris per resenär d v s totalt 800 kr.

Efter denna anmälan fick vi nedanstående svar att det var vi som störde guiden och resenärer. Det verkar som Tss- travel vill vända skulden från sig själva till oss.

"....Vi beklagar verkligen meningsskiljaktigheterna mellan er och reseledningen, som ni beskriver. Vår agentur har dock meddelat oss att ni även yttrade ert missnöje framför andra resegruppsmedlemmar och era reseledare. Tyvärr har vi också fått ställningstagande av andra resenärer i er egen grupp, som förargades av ert beteende. Er reseledare vände sig även direkt till er på grund av era anmärkningar, och man ville erbjuda er hjälp med hänsyn till H. A.

Generellt ber vi bara i undantag om personliga ställningstagande av våra reseledare.
I ert fall ansågs detta tyvärr som nödvändigt.

Särskilt under rundresor har varje resenärs beteende och medverkan stor betydelse för att kunna garantera ett problemlöst turförlopp för alla gäster.

Redan i våra allmänna villkor för resor hänvisar vi till resenärernas ansvar under rundresan:

"8.1 Researrangörens anvisningar
Resenären har skyldighet att lyda anvisningar som ges av guiden eller en person som researrangören utsett att genomföra resan. Resenären måsta lyda resans gällande ordningsregler med hänsyn till transfer, hotellen o.s.v. och bete sig på ett sätt som inte stör andra. Om resenären bryter väsentligt mot dessa regler, får researrangören säga upp avtalet."

På grund av sakläget kan vi tyvärr inte ge er något positivt besked med hänsyn till en ersättning.

Vi önskar er all lycka i framtiden."

Hur gick det med eran anmälan till Arn?

Med vänlig hälsning

dykare
Av Dykare
14 feb. 2015 09:42
Citerat från Mrcool:
Citerat från Sandravanilj:
Jag och min sambo reste i onsdags 12/11 - 14 till Izmir för att vara med på TSS resa "från Troja till Efesos". Vi fick erbjudande om denna resa av sambons fack Byggarbetaren. VI fick flygtiderna runt den sista oktober. Vi lyfte från Landvetter 9:45 och landade på Izmirs flygplats 14:15 turkisk tid. Möttes av en norsktalande turkisk guide vid namn Alp. Det tog ca 2 timmar att komma till hotell "Vista hill". Under bussresan till hotellet så berättade guiden om den kommande veckan, de olika tilläggspaketen och allmän information. Då jag och min sambo inte ville köpa något tilläggspaket utan ville fixa mat på egen hand och påpekade detta till guiden så fick vi till svar "Vad har ni tänkt leva av? kärlek eller?" När vi sedan kommer till hotellet så säger guiden att man MÅSTE betala 1100 kr/person för att ens få bo på hotellet. Då vi påpekar att vi redan betalat för hotell och allt så blir guiden arg och säger "Ni kan inte läst informationen! Ni är på fel resa". Jag och min sambo bestämmer oss då för att vi vill avbryta resan och flyga hem istället och frågar då om guiden kan hjälpa oss att på smidigaste sätt komma hem till Sverige igen. Detta har han väldigt svårt att ta och försöker då förklara för oss att "tror ni verkligen att det finns så billiga resor? Har ni inte läst informationen? Vad vill ni att jag ska göra?" osv osv.
VI bokade flygbiljetter 30 min efter att vi kom till hotellet. Lämnade hotellet 18:30 och landade i Sverige 11:30 den 13/11.

Vi rekommenderar INGEN att åka med TSS! Dom suger ur pengarna ur en och får det att låta som om allt är så billigt... Vi är just nu i en tvist med TSS och vi kräver alla pengar tillbaka av dom... händer inget innan tisdag så ringer vi till ARN!
Vad ni än gör gå inte på deras skitsnack!
Kanske vore ide´att läsa erbjudandet lite noggrannare där de två paketen beskrivs, hoppar man över båda blir det inga sevärdheter då man inte betalat för entre och guidning, lunch och extra utflykter kan man naturligtvis hoppa över - men varför? Utan att köpa något paket blir det bussresa men olika hotell i Turkiet - Kanske bättre att ta en sista minuten i så fall.
Hej Mrcool
Jag har läst erbjudande mycket noggrant. Jag har bestämt mig att jag ska inte köpa paket redan i Svergie. Är det Ok att guiden bryter mot kontraktet och inte gör mig hotellnycklar om jag inte betalar för paketet?
Av Mrcool
14 feb. 2015 14:07
Helt obegripligt hur man kan åka på dessa resor utan att köpa något av paketen - inga middagar, inga luncher, inga guidningar eller entre till alla sevärdheter.......

Det som blir kvar är bussresa mellan några hotell i turkiet.

Jag kan verkligen hålla med guiden att man i så fall absolut är på fel resa.

Själva åker vi snart på vår femte resa och har varit väldigt nöjda med ett undantag då vi fick en guide som definitivt valt fel yrke, vi påtalade det till TSS vid hemkomst och fick en slant tillbaka vilket vi inte krävt eller bett om. Så vi kan återigen varmt rekommendera dess resor - men köp till stora paketet med guidningar och middagar. Det lilla kan man hoppa över men det är dumt då det ingår lite extra arrangemang och alla luncher.
Av Dykare
14 feb. 2015 21:28
Hej Mrcool,
Jag är mer nöjd med resan än mina medresenärer som köpte mat och kulturpaket eftersom jag har solat, ätit och besökt de sevärdheter som jag ville. Dessutom behövde jag inte sitta på bussen från tidig morgon till sen kväll varje dag. Jag åt goda luncher för 40kr på stan och använt hotellens spa. I motsats till mina medresenärer hade jag både sol och kulturpaket eftersom de har klagat på för lite egen tid.

Du har helt fel om du tycket att man måste köpa mat och kulturpaket för att resan ska vara lyckat.
Även Tss-travel säger att man kan välja dessa paket på plats om man vill. Men det är inte ett måste.

Det jag klagar på är bara Tss-travel och reseguidens attityd. Guiden var mer en simpel säljare än en professionell guide i mina ögon.
Guiden har inte rätt att vara otrevligt bara för att man tackar nej till mat och kulturpaketet!

Reseguidens.se forum är till för att göra resor bättre och varna resenärer så att de inte blir lurade eller trakasserade. Håller du fortfarande med guiden?
Av Mrcool
14 feb. 2015 23:32
Där ser man..ni är nöjda med resan bortsett från guiden. Sola fick du och slapp åka buss. Goda luncher och spa på hotellen. Guidens insats borde väl bara varit vid ankomsten så det är väl inte mycket att bråka om ;-).
Ses på nästa resa:-)
Av Dykare
15 feb. 2015 00:12
Hej Mrcool,
Det var redan vid ankomsten som guiden förlorade all min respekt. Jag skulle inte klaga på någonting om han hade lämnat mig i fred. Hans enda insats var att trakasera resernärer som hade all rätt neka mat och kulturpaket.
Av Mrcool
16 feb. 2015 13:27
Intressant, vad kostar den? Vi har bara varit på Turkietresorna men den där låter spännande.
Av Nillabl
16 feb. 2015 14:53
Det är olika priser beroende på när man åker, men i juni 4500 kr/person.
Innehåller ju 6 nätter på 5-stjärniga hotell å inget tvång med rundresa med sevärdheter eller matpaket (ett erbjudande om det finns dock) så jag tycker det verkar prisvärt. Frågan är varför det är billigast i juni, för varmt för att vara utomhus då kanske?
Medeltemp på ca 40 grader i juni läste jag nu......
Av Mrcool
16 feb. 2015 15:27
Intressant - på deras hemsida kostar den från 12490:- läs och jämför - kolla erbjudandet noga, kanske är lågsäsong där som det är i Turkliet på vintern. Det finns ju en anledning till det låga priset men det kanske inte är en nackdel utifrån vad man vill uppleva. Åker ni så återrapportera gärna här - man blir lite sugen ;-)
Av Deckoff
17 feb. 2015 16:13
Vill bara säga att vi precis kommit hem från andra resan med denna researrangör och är fult nöjda.
Första resan gick till Kappadokien sista veckan i januari 2014 och nu denna till Troya första veckan i februari 2015 och vi kommer att resa med dem igen för med sådana hotel, bussar samt guider och dessa upplevelser är vi helt klart supernöjda.
Av Mrcool
17 feb. 2015 16:31
Roligt att ni är nöjda, så är även vi, åker på vår femte resa om en dryg vecka, Istanbul, Ankara och Kappadokien.

Har följt det här forumet ett tag och kan notera att kritiska röster är från dem som inte åkt och från dem som inte vill köpa till något av de paket som erbjuds. Frivilliga viss, men varför snåla? Sen kan det naturligvis inträffa att tilldelad guide inte lever upp till förväntningarna, ta det vi hemkomsten så att personen inte "drabbar" nästa grupp. På plats är det bara att "gilla läget" och njuta av dessa underbara resor.
Av Deckoff
17 feb. 2015 17:19
Citerat från Mrcool:
Roligt att ni är nöjda, så är även vi, åker på vår femte resa om en dryg vecka, Istanbul, Ankara och Kappadokien.

Har följt det här forumet ett tag och kan notera att kritiska röster är från dem som inte åkt och från dem som inte vill köpa till något av de paket som erbjuds. Frivilliga viss, men varför snåla? Sen kan det naturligvis inträffa att tilldelad guide inte lever upp till förväntningarna, ta det vi hemkomsten så att personen inte "drabbar" nästa grupp. På plats är det bara att "gilla läget" och njuta av dessa underbara resor.
Den resan tänkte vi också ta nästa gång. Synd att vissa som inte har erfarenhet av arrangören skriver illa och avskräcker några från att åka på dessa underbara resor. Vi är fult nöjda och har självklart tagit fulla packet varje gång, billigt och enkelt helt klart.
Av Georgie
18 feb. 2015 19:26
Till Nillabl: Reste till Sharja, Dubai och Abu Dhabi i februari 2013. Det var inte med TSS utan ett bolag som hette Azuro resor. Upplägget var i princip identiskt med ett mycket lågt grundpris och tilläggspaket för mat och vissa utflykter. Just den resan var en kombination med två nätter i Antalya-området, därefter flygresa till Dubai, tre nätter i Sharja med utflykter varje dag, flyg åter till Antalya, två nätter där och hemresa. Vi var misstänksamma med tanke på att resan var billig och hade låga förväntningar men den visade sig vara mycket bra. Minns inte priset exakt men har för mig att det landade på lite drygt 6000 kronor per person med alla paket, fikor och souvenirer. Efter det har vi rest två gånger med TSS - Lykien och Kappadokien, kom hem från Kappadokien för en vecka sedan - och tycker att de resorna varit mycket givande.
Jag vet inte hur mycket det här sade om Dubairesan, men en notering är att temperaturen i Dubai var idealisk i februari. I juni-juli är där omänskligt varmt, säger de som varit där då.
Av Nillabl
19 feb. 2015 09:40
Tack för tips! Verkar vara en upplevelse och när jag kollar temperatur så verkar det vara mer mänskligt att åka i mars, dyrare resa då bara.... Det som förvånar mig är att jag TVÅ gånger denna veckan mejlat TSS med frågor och de har INTE återkommit!!! Oseriöst och opålitligt är ju de signaler det ger!
Av Mrcool
19 feb. 2015 10:37
Hej Nillabl, tråkigt att du inte får svar, jag har tidigare använt mig av deras hemsida och kontaktformuläret och då fått svar inom utlovade 24 timmar. Vid något tillfälle har jag använt mig av 0200-883718 till kundservice och det har fungerat bra. Hoppas att dom hör av sig, man är ju van vid snabba svar på e-posten.
Av Lena_bh
20 feb. 2015 15:27
Hejsan,
Har precis kommit hem från en resa med TSS till Kappadokien, tänkte precis som många av de tidigare skribenterna att det var något fuffens med erbjudandet... Men vadå 995:- kan ju vara värt ett försök sa vi till oss själva och fick med oss ett par kompisar.
Våra förväntningar var väldigt lågt ställda, tror att det är bra vid alla resor man företar sig. Men denna resa var helt över förväntan! Vi hade turen att få en svensktalande guide som var mycket kunnig, hörde från andra deltagare att de hade haft engelsktalande guide som också varit kanonbra och lätt att förstå.
Vi har bott mycket bra, ätit gott och upplevt massor i ett helt fantastiskt och märkligt landskap. Vi var 41 personer i vår buss från Sverige, tror att det var 5 bussar som avgick samtidigt från flygplatsen men vi upplevde aldrig att vi "krockade" med de andra sällskapen utan vi blev ett eget gäng. Det var flera singelresenärer med på resan och jag tror att de hade det bra kom snabbt in i gemenskap.
Vi kommer att göra resan igen om vi får möjlighet!
Av Nillabl
21 feb. 2015 14:46
Jag har nu skickat TSS två mejl den gångna veckan utan svar....undrar just vad de har för svarspolicy gentemot sina kunder....
Av Mrcool
21 feb. 2015 15:36
Via kontaktformuläret på deras hemsida - svar inom 24 timmar.
Av Mrcool
21 feb. 2015 18:23
Hej /R

Att jag fastnade för att följa den här tråden var att det var mycket om marknadsföringen i början, närmast brottsligt mm.

Jag tittade även på fem andra trådar, mycket om besöken i de tre affärerna, smycken mm men resorna fick precis som i den här - även i dessa trådar övervägande positiva omdömen.

Sen gillar jag TSS efter fyra resor allt fungerat perfekt, enda undantaget en dålig guide.vilket jag kompenserades för vid hemkomsten - återbetalning av en del av resekostnaden.

Jag har rekommenderat resan till mina vänner - tre par har rest varav ett två gånger, alla mycket nöjda. (undantaget en lite jobbig medresenär på en av bussarna)

Nu åker jag snart igen men sen blir det andra resmål då jag varit på alla TSS:s turkietresor och känner mig nöjd,

( läs osd:s inlägg 13-11-29 i den här tråden, där kan man tala om kompensation)
Av Tubbe
22 feb. 2015 10:54
Hej,

I detta forum ska vi resenärer kunna tipsa varandra om seriösa och mindre seriös företag.
Och det finns och vanligt många negativa kommentarer om TSS. Men också många positiva.

Men du har säkert helt ärliga avsikter i ditt försvarande av TSS
Jag kan se följande i just denna tråden.

Finns 3 Lena och alla är positiva.
Väldigt många är som svarat har en ålder på 1 år.
Väldigt många har bara varit aktiva i just denna tråden och det innebär även dig.

Verkar lite märkligt eller så är det kanske slumpen...vad vet jag.

/ R
Av Birgere
22 feb. 2015 11:10
Även RG har ju TSS på sin radar och tycker att vissa positiva inlägg är lite suspekta.
Dock tror jag att vissa av dom positiva inläggen är genuina men man får nog tolka dom relativt sett. Man kan hitta billiga resor och står man ut med upplägget så är det helt OK. Själv skulle jag inte drömma om att åka på en sådan resa både med tanke på företaget och själva reseformen.

Men alla har vi olika krav o förväntningar, det finns folk som är jättenöjda med att bo på hostels eller-stjärniga hotell eller att flyga med Norwegian så nog finns det folk som tycker det är kul att skumpa buss o lyssna på tjatiga försäljare.
22 feb. 2015 11:27
Citerat från Tubbe:
Hej,

I detta forum ska vi resenärer kunna tipsa varandra om seriösa och mindre seriös företag.
Och det finns och vanligt många negativa kommentarer om TSS. Men också många positiva.

Men du har säkert helt ärliga avsikter i ditt försvarande av TSS
Jag kan se följande i just denna tråden.

Finns 3 Lena och alla är positiva.
Väldigt många är som svarat har en ålder på 1 år.
Väldigt många har bara varit aktiva i just denna tråden och det innebär även dig.

Verkar lite märkligt eller så är det kanske slumpen...vad vet jag.

/ R
Ja men helt klart kan det inte stå rätt till när det så fort det skapas en ny tråd om TSS så registreras det massor av nya användare som kommenterar och sedan aldrig dyker igen.

Om man däremot ställer frågor om själva resmålet, Kappadokien, som dessa resor går till, blir svaren ungefär 0 st.
Om jag är supernöjd med min resa varför vill jag då bara prata om företaget jag rest med och inte alls om resmålet i sig?
22 feb. 2015 11:33
Hej där.....
NU tycker jag den här tråden börjar spåra ur!
Jag är en av dessa som åkt flera resor med just TSS. 3 resor hitills och har bokat en ny som avgår till hösten -15.
Och jag är NÖJD och belåten annars skulle jag väl knappast åka igen, eller?

Vi är alla olika, har olika tycke och smak. För min del känns det bra att åka på gruppresa, en trygghet + att jag får möjlighet att SE olika platser, ta del av kultur och historik.

Jag har bara mött bra och trevlig guider (som tur är förstår jag). Hela upplevelsen hänger givetvis på att just Guiden är BRA i sitt bemötande, sin kunskap etc.

Jag har aldrig haft problem med kontakten med TSS, De har varit tillmötesgående och hjälpt mig då jag var tvungen boka om en av mina resor till annat datum.

Det där med försäljare på de 3 "fabrikerna" ingår och det är bara att "gilla läget". Själv brukar jag traska rakt iväg till utgången och ta en fika i väntan på de som valt att handla. No problemas!

Jag är en tant på 61 år och de flesta på de resor jag deltagit i har varit runt min ålder. Kanske därför vi föredrar att "kuska" runt i en buss?

Jag trodde syftet med denna tråd var att ge varandra info inför resor arrangerade av TSS, på både gott och ont inte tjafsa om ovesentligheter.. Själv har jag fått goda råd som varit mig till gagn här och det tackar jag för. Resten kan kvitta....
Av Mrcool
22 feb. 2015 11:40
TSS väcker känslor hos resenärerna - en lite udda fågel i branschen - speciell marknadsföring i olika tidningar - ett riktigt lockpris. Det kräver lite av den som vill åka - tilläggspaketen är väl dolda i det finstilta.
Läser man programmet så ser man mycket buss, många hotellbyten, men även många fina sevärdheter.

Sen har vi besöken på mattkooperativet, juveleraren och skinnkläderna - säg totalt en dag för alla tre.

Där har många trillat dit - vissa nöjda andra anser sig lurade. Köpte själv en matta på första resan och vet nu efter många mattinköp i Istanbul att jag betalade drygt dubbla priset efter prutning - men jag är väldigt nöjd med mattan.

Sen innebär ju en vecka i buss med guide att gruppen och guiden trivs ihop. Som jag uppfattat det är dom som är pålästa om resan och vad det innebär är nöjda (undantaget om dom drabbas som vi av en dålig guide vid en resa, men det får inte förstöra helheten, det löser man vid hemkomsten)

Ska man åka på dessa resor ska man ha intresse av Turkiets historia och att besöka dessa sevärdheter från romare, greker m fl - det blir mycket gamla ruiner ;-)

Slutligen - res med ett öppet sinne, var beredd på mycket bussåkande, många hotellbyten, försäljningsbesöken (gå rakt igenom finns servering vid utgången) köp paketen, minst middags och guidningspaketet. men helst båda, det underlättar otroligt mycket.

Tror inte det finns något alternativ om man vill uppleva Turkiets historia i Anatolien med alla minnesmärken. Kappadokien inte att förglömma.

Med förhoppning att fler tar chansen att uppleva Turkiet

/ha en bra dag!
Av Birgere
22 feb. 2015 12:20
Citerat från Gunillad:

Om man däremot ställer frågor om själva resmålet, Kappadokien, som dessa resor går till, blir svaren ungefär 0 st.
Om jag är supernöjd med min resa varför vill jag då bara prata om företaget jag rest med och inte alls om resmålet i sig?
Intressant reflektion Gunillad!

Kollade runt lite och du har helt rätt, det handlar bara om att beskriva företaget och resandet och väldigt lite om upplevelserna.
Lite samma stuk som Thailand resandet som nästan bara handlar om själva resandet mellan olika öar och tyvärr nästan ingenting om själva upplevelsen och vad man gör.
Av Nillabl
22 feb. 2015 19:42
Ja, det hade ju jag också hoppats på, men de 24 timmarna har gått för länge sen, på båda mejlen!!
Citerat från Mrcool:
Via kontaktformuläret på deras hemsida - svar inom 24 timmar.
Av Mrcool
22 feb. 2015 20:04
24 timmar var via kontaktformuläret, vardagar - inte mejl. Var djärv och ring om du är intresserad av en resa!

Jag har vid två tillfällen tipsat dig hur man kan kontakta TSS - via kontaktformulär på hemsidan och via deras servicetelefon.

Nu kan inte jag göra mer för dig så du får söka hjälp på annat håll.
Av Nillabl
23 feb. 2015 11:30
Jag har ju gjort precis så, skickat via kontaktformulär på hemsidan, om du nu är anställd på TSS (vilket jag precis som många andra misstänker, särskilt efter detta senaste svaret) så kan du ju upplysa om att det fortfarande inte kommit något svar! TSS behöver verkligen se över sina rutiner för att kunna ge ett seriösare intryck. Ingen mening att ha ett kontaktformulär på hemsidan om man skiter i att hantera sina kunder den vägen!
Citerat från Mrcool:
24 timmar var via kontaktformuläret, vardagar - inte mejl. Var djärv och ring om du är intresserad av en resa!

Jag har vid två tillfällen tipsat dig hur man kan kontakta TSS - via kontaktformulär på hemsidan och via deras servicetelefon.

Nu kan inte jag göra mer för dig så du får söka hjälp på annat håll.
Av Reseguiden - Medlemssupport
23 feb. 2015 11:52
Tänk gärna på att i det inte är ok att diskutera andra medlemmar i forumet. I våra användarvillkor står:
"Diskussioner om andra medlemmar eller personliga konflikter hör inte hemma i forumet."
Att ifrågasätta det faktum att många nya medlemmar enbart skriver i forumet för att vara positiva till ett visst företag är dock ok, så länge man inte går till personangrepp mot enskilda medlemmar och börjar diskutera dem istället för sakfrågan.

Med tanke på att det är så många som verkar ha blivit medlemmar bara för att skriva positivt om just TSS, i den här och andra trådar, vore det intressant att höra från er om någon av er blivit uppmanade av företaget att dela med er av er positiva upplevelse på nätet? Oavsett vad så är det intressant att ta del av era erfarenheter. För att ge en rättvis bild av resorna är det ju viktigt att både de som är negativa och de som är positiva får komma till tals. För övrigt så får man såklart kritisera företag, deras marknadsföring, ifrågasätta reseupplägg etc. vare sig man åkt med på resan eller inte. Det viktiga är att respektera att alla inte tycker samma. Vi på Reseguiden har inte själva granskat TSS så tyvärr kan vi inte bidra med någon mer information i frågan.

Vidare står det även:
"Som medlem har du rätt att agera anonymt på forumet men det är inte tillåtet att uppge falskt födelsedatum och namn vid registrering."
Med andra ord är det inte ok att uppge att man är ett år gammal. Ni som råkat ange felaktigt födelsedatum, ändra till korrekt datum.

Det är inte heller ok att göra reklam.
"Som medlem agerar du som privatperson. Du har ingen rätt att använda Reseguidens forum i eget kommersiellt syfte, som t.ex. försäljning, genomförande av undersökningar eller reklam för någon produkt/företag eller tjänst. Vid sådan förseelse kan vi yrka på skadestånd. Det är inte heller tillåtet att posta i diskussioner, eller kommentera andra medlemmars innehåll, upprepade gånger enbart i syfte att marknadsföra en sajt. "
Om man faktiskt står bakom ett visst företag är det bättre att vara ärlig med detta. Vi ser det som positivt när företag svarar upp på frågor, kritik etc. så länge man inte gör reklam.

Läs mer här:
http://www.reseguiden.se/xpress/Anvaendarvillkor
http://www.reseguiden.se/forum/blogg/riktlinjer-for-diskussionsforumet-15440
23 feb. 2015 15:09
Tack för ett behövligt påpekande, Reseguiden! Jag tyckte själv att det var mindre trevligt att bli misstänkt för att få betalt av TSS, när jag skrev mitt inlägg i höstas efter en jättelyckad resa. Vi var två äldre tanter som reste tillsammans och var supernöjda båda två. En del av kritiken tycks bero på att man endast har varit intresserad av en billig resa - inte av kultur och historia, som syftet är med dessa resor. Hotellen på vår resa, från Troja till Efesos, var verkligen fina. Nu funderar vi att åka till Kappadokien och förmodligen är hotellstandarden något sämre där än längs kusten, där de flesta turisterna bor. Men programmet är ju intensivt, tidiga avfärder och tillbaka lagom till middagen. Inte så många vakna timmar på hotellet! För min del skulle det inte spela någon större roll om hotellstandarden var något lägre, men eftersom priserna under lågsäsongen nu är så låga, var det kul att få besöka dessa kanonfina hotell. Vår kvinnliga skandinavisktalande guide var superbra, förmodar att om guiden hade varit engelsktalande, hade vi kanske inte varit lika nöjda. Det finns så otroligt mycket historia och utgrävningar längs Turkiets västkust, att utan guidning skulle man inte få speciellt mycket utav det.
Om man verkligen är intresserad av historia, är resan absolut värt sitt pris - inklusive de två tilläggspaketen!
23 feb. 2015 15:28
Ett anonymt forum har sina brister för vem kan säga vilka som är äkta eller vilka som är troll? På grund av detta så sjunker värdet av den information som lämnas angående olika arrangörer och deras tjänster. Personligen har jag svårt att ta 1-åriga medlemmar utan personlig avatar på allvar och det är oftast de som har minst information om sig själva, och dessutom en intetsägande avatar, som gapar mest.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Mrcool
10 mars 2015 17:23
Håller med börjeresande - handla inte guld och mattor, vad det gäller skinnkläder är jag inte tillräckligt kunnig - men värsta sortens påstridiga säljare är det...

Nyss hemkomna från vår 5:e resa, Istanbul - Ankara - Kappadokien - Antalya. Vår chaufför Ali - superb,
Vår kvinnliga guide Elif - ett rejält bottennapp. Då vi hoppade över guidningen i Istanbul och Antalya då vi varit där flera gånger lär vi inte få tillbaka pengar denna gång, hon guidade dock på dom andra ställena vi besökte - i alla fall för dom som hann i kapp henne ;-)

Så sammanfattningsvis av 5 resor - resmål helt ok - guider 3 mycket bra - en totalt värdelös - och senaste borde bytta yrke men presterade ju lite grand i bland. Chaufförer 4 proffs, den första 2011 körde lite fel varje dag.
Av Tinaj
10 mars 2015 18:07
Nyss hemkommen från första resan med TSS, Antalya - Kappadokien.
Hade inga större förväntningar efter en massa googlande och pga det låga priset.
Men vi är helnöjda, Guiden, Can, (uttalat Jann) pratade ok engelska och var jättebra,
chauffören Hassan var underbar, jag var inte rädd en enda gång :)

Mattaffären, Smyckesaffären och Skinnaffären får man ta för vad det är men man behöver ju inte handla om man inte vill. Mattaffären var intressant eftersom jag är textilintresserad.

Hotellen och maten var helt fantastisk, iaf när man som jag inte äter kött ;)
Alla i gruppen var trevliga.

Ja vi kommer att åka igen.
Av Bergabo
15 mars 2015 22:43
Här har TSS fått ris och ros........ kommer nu med en annan erfarenhet av TSS....
5 veckor innan vår resa till Troja/Efesus meddelades vi att resan inte blev av p g a för få deltagare. Vi hade sett fram mot resan, läst om resmål osv...
Vi har nu fått tillbaka pengarna för den anmälningsavgift vi betalt samt en värdecheck på 500:- per person att användas vid framtida bokning av resa med TSS. Hyfsat nöjda tänker vi nog pröva TSS i framtiden..
Av Soch30
19 mars 2015 12:17
Håller med Mrcool som var med på samma resa som vi,vår guide Elif hade tokbråttom fast vi sa till henne
ett flertal gånger så hon lugnande ner sig lite på slutet men hon förklarade sista dan att hennes man hade blivit dålig och kanske inte hade varit sig själv den här veckan.I övrigt är vi helnöjd med resan,allt fungerade som man förväntade sig och matt,silver och lädersäljarna går man bara förbi och stannar i cafét som är vid utgången och tar en öl medan man väntar på de andra.
Av Miller
26 mars 2015 14:20
Har varit med på TSS-resa Istanbul-Ankara-Kappadokien-Antalya 7-14 mars 2015. Det var 4:e gången vi gjorde en "billig" Turkietresa, men första gången med TSS. Vi har inget att klaga över. Flyget fungerade
utmärkt, helt enligt tidtabell. Alla hotellen var bra. Möjligheten att välja meny vid frukost och middag var stor - alltför mycket att försöka välja bland. Vi hade köpt till båda tilläggspaketen. Nödvändigt om allt skulle fungera på ett hyfsat sätt.
Sammanlagt åkte vi buss ca 180 mil - i bra buss med utmärkt chaufför. Vår guide, som lärt sig "skandinaviska" i Norge, var mycket kunnig om "allt" och var nästan FÖR angelägen att ge oss "allt". Blev lite jobbigt i längden och vi orkade inte ta in allt. Han genomförde de långa reseavsnitten med väl planerade och ibland intressanta stopp. Kanske var resan alltför ambitiöst planerad. Vi skulle behövt mera tid både i Istanbul och Ankara - men den tid vi hade utnyttjades maximalt. I Kappadokien och Antalya hade vi varit tidigare, så där räckte tiden till för oss. Tyvärr tillät inte vädret en tur med ballong. Det hade annars varit en höjdpunkt!
De tre "affärsbesöken" som ingår, kan man tycka vad man vill om. De kan vara intressanta (särskilt i mattfabriken). Demonstratörerna/försäljarna är skickliga och vältaliga. Det kan vara svårt att få dem att acceptera ett NEJ. Vi har under åren handlat relativt mycket: mattor, skinnkläder och även smycken. Vi har inte haft anledning att ångra oss. En önskan av många i vår grupp var en ledig dag, innan det var dags att sätta sig på flyget hem. Kanske en sådan här resa borde längdas med 1 - 2 dagar.
Miller
27 mars 2015 21:39
Jag reste med TSS till Kappadokien i början på mars -15 och jag är mycket nöjd med arrangemanget. Jag fick god information av TSS innan resan i god tid, bekräftelse på betalning och information om kostnader för både utflykter och måltider. Hotellen (sammanlagt 4 olika) var av god standard, bussen var modern med luftkonditionering och guiden fanns till hands under hela resan, vänligt besvarande både frågor och önskemål. På det hela taget en mycket lyckad resa - och att få uppleva Kappadokien både från ovan jord genom en luftballongfärd och under jord genom besök i grottstäderna blev en oförglömlig upplevelse. OM man läser reseinformationen noggrant innan resan, har man god information om resans innehåll: det är dessutom en "sällskapsresa", eftersom resenärer i varje buss följs åt en vecka, hinner man hitta både likasinnade och meningsmotståndare. Försäljarna på smyckes-, matt- och skinnfabriker gjorde sitt yttersta men accepterade ett tydligt nej. Jag är nyfiken på de andra resorna som erbjuds till samma låga kostnad.
12 apr. 2015 17:38
Citerat från Miller:
Har varit med på TSS-resa Istanbul-Ankara-Kappadokien-Antalya 7-14 mars 2015. Det var 4:e gången vi gjorde en "billig" Turkietresa, men första gången med TSS. Vi har inget att klaga över. Flyget fungerade
utmärkt, helt enligt tidtabell. Alla hotellen var bra. Möjligheten att välja meny vid frukost och middag var stor - alltför mycket att försöka välja bland. Vi hade köpt till båda tilläggspaketen. Nödvändigt om allt skulle fungera på ett hyfsat sätt.
Sammanlagt åkte vi buss ca 180 mil - i bra buss med utmärkt chaufför. Vår guide, som lärt sig "skandinaviska" i Norge, var mycket kunnig om "allt" och var nästan FÖR angelägen att ge oss "allt". Blev lite jobbigt i längden och vi orkade inte ta in allt. Han genomförde de långa reseavsnitten med väl planerade och ibland intressanta stopp. Kanske var resan alltför ambitiöst planerad. Vi skulle behövt mera tid både i Istanbul och Ankara - men den tid vi hade utnyttjades maximalt. I Kappadokien och Antalya hade vi varit tidigare, så där räckte tiden till för oss. Tyvärr tillät inte vädret en tur med ballong. Det hade annars varit en höjdpunkt!
De tre "affärsbesöken" som ingår, kan man tycka vad man vill om. De kan vara intressanta (särskilt i mattfabriken). Demonstratörerna/försäljarna är skickliga och vältaliga. Det kan vara svårt att få dem att acceptera ett NEJ. Vi har under åren handlat relativt mycket: mattor, skinnkläder och även smycken. Vi har inte haft anledning att ångra oss. En önskan av många i vår grupp var en ledig dag, innan det var dags att sätta sig på flyget hem. Kanske en sådan här resa borde längdas med 1 - 2 dagar.
Miller
Vi reste som Miller, fast 14-21 mars 2015. Vi håller med Miller i stort. Resan var ett "nosande" på många saker och platser. Kappadokien var ett mycket speciellt, unikt och intressant område i Turkiet. Valet av sevärdheter var generellt sett mycket bra.
Inte bara prisvärt vad gäller flyg, mat och hotell utan dessutom mycket bra program. Klart att Turkiet räknar med att vi ska spendera pengar under resan med tanke på det låga priset (vi belägger ju hotell under deras lågsäsong). Det har vi också gjort (köpt mattor och smycken på ett sätt som vi uppfattat som seriöst och säkert på de kooperativ TSS valt ut) OBS pruta ordentligt!! Är man inte beredd på detta går det utmärkt att passera allt och gå till utgången och ta en öl i väntan på de andra. Man behöver alltså inte handla! Vi var på andra resan med TSS, varför vi tog "säljrundan" litet mer avslappnat och utnyttjade tillfällena till att lära sig något om textil och smycken.
Vi har fått rekommendationer av våra vänner och bekanta och vi har i vår tur givit rekommendationer till andra vänner och bekanta. Nu senast kom ett par vänner som varit i Kappadokien tillbaka och de var också nöjda.
Sammantaget: ett bra koncept, köp till mat- och utflyktspaketen (det är ju ändå så billigt totalt sett!) och var intresserad av gammal kultur och historia. Att vara påläst är inte en nackdel.
Varför inte låta matpaketen och utflykterna ingå i totala priset för att undvika det gnäll som andra tidigare i det här forumet framfört? Målet är ju en kulturresa och inte att köpa en flygstol och bussbiljett för 180 mil. Totalt sett är flygresa, transfer, bussresor, mycket bra hotell, alla måltider samt utflykter under en vecka för några tusenlappar per person rena fyndet när det genomförts på det sätt som vi har upplevt.
Av Mrcool
12 apr. 2015 18:20
Roligt att fler uppskattar dessa resor, med rätt inställning, köpa paketen så är det fantastiska resor (vi har gjort fem).

Sen finns det alltid personer här på forumet som förmodligen aldrig skulle åka på en bussresa eller charter.
Samt en del som tror att 990:- är allt som behöver betalas, andra som känner sig lurade på de inköp dom gjort.

Lite tråkigt att efter fem resor har vi nog ingen ny att se fram mot, men lite repetition skadar aldrig ;-)

Sen vet ju jag att vissa av er är uppmuntrade av TSS att skriva här - en del av er hoppas ju på lite bonus när ni gör det. Glöm det, det blir inget ;-) Återkom gärna med fler reseupplevelser i detta forum, låt det inte bli ett engångsbesök.
Av Tubbe
12 apr. 2015 20:04
Citerat från Mrcool:
Roligt att fler uppskattar dessa resor, med rätt inställning, köpa paketen så är det fantastiska resor (vi har gjort fem).

Sen finns det alltid personer här på forumet som förmodligen aldrig skulle åka på en bussresa eller charter.
Samt en del som tror att 990:- är allt som behöver betalas, andra som känner sig lurade på de inköp dom gjort.

Lite tråkigt att efter fem resor har vi nog ingen ny att se fram mot, men lite repetition skadar aldrig ;-)

Sen vet ju jag att vissa av er är uppmuntrade av TSS att skriva här - en del av er hoppas ju på lite bonus när ni gör det. Glöm det, det blir inget ;-) Återkom gärna med fler reseupplevelser i detta forum, låt det inte bli ett engångsbesök.
Hej Mr cool

Att en hel del i TSS och Turkiet trådarna är "köpta" för att ge TSS bra betyg är ingen hemlighet.

Men hur ser Du på att TSS faktiskt är delaktiga att lura sina resenärer genom att skicka sina kunder till "skojarna". De får till o med ersättning. Det som brukligt är att de får betalt per buss.
Till o med reseledarna vekar var lite säljare ibland

Och även att TSS övertallar sina resenärer att skriva positivt i olika forum.

Känns det inte konstig för dig att gynna detta oseriösa företag.

/ R
12 apr. 2015 21:06
Oj, nu kommer det konspirationsteorier in också! För min del är jag ny medlem i Reseguiden och tänker använda den för tester av kommande resor rent allmänt. Jag halkade då in på denna diskussion (från 2013!) och ville ge min syn när jag såg att det var så många disparata synpunkter fortfarande 2015.
Det är så lätt att insinuera och antyda! Jag tänker inte förlänga den här diskussionen mera nu utan konstaterar bara att åtminstone jag inte är köpt eller går i några ledband och att alla har ett eget ansvar som eventuell konsument var man än reser i världen.
Av Mrcool
12 apr. 2015 21:35
Citerat från Tubbe:

Hej Mr cool

Att en hel del i TSS och Turkiet trådarna är "köpta" för att ge TSS bra betyg är ingen hemlighet.

Men hur ser Du på att TSS faktiskt är delaktiga att lura sina resenärer genom att skicka sina kunder till "skojarna". De får till o med ersättning. Det som brukligt är att de får betalt per buss.
Till o med reseledarna vekar var lite säljare ibland

Och även att TSS övertallar sina resenärer att skriva positivt i olika forum.

Känns det inte konstig för dig att gynna detta oseriösa företag.

/ R
Hej!
"Köpta" skulle jag inte använda för att man blir tipsad om att skriva sina synpunkter. Belöning utgår ej ;-)
TSS svara inte för dom lokala arrangemangen utan det är NBK och där ingår dom tre besöken - Mattor - Skinnkläder - smycken. Det står var och en fritt att handla eller låta bli. Naturligtvis vill man att vi ska handla. Att ersättning utgår - provision - är väl inte konstigt, det förekommer överallt vart du än reser.

De tre besöken finns angivna i beskrivningen av resan så det kan nog inte säga är att "lura" och skicka till "skojarna"

Att lura och skojare får nog stå för hur du upplevt det. Vet inte när och vilken resa du varit på, intressant att veta är vilken och när.

Jag upplever TSS som ett mycket seriöst företag vilket framförallt visat sig genom de ersättningar dom betalat ut vid de tillfällen resan inte har fungerat som utlovat. Några händelser finns dokumenterat i den här tråden.
Av Tubbe
12 apr. 2015 22:03
Citerat från Mrcool:
Citerat från Tubbe:

Hej Mr cool

Att en hel del i TSS och Turkiet trådarna är "köpta" för att ge TSS bra betyg är ingen hemlighet.

Men hur ser Du på att TSS faktiskt är delaktiga att lura sina resenärer genom att skicka sina kunder till "skojarna". De får till o med ersättning. Det som brukligt är att de får betalt per buss.
Till o med reseledarna vekar var lite säljare ibland

Och även att TSS övertallar sina resenärer att skriva positivt i olika forum.

Känns det inte konstig för dig att gynna detta oseriösa företag.

/ R
Hej!
"Köpta" skulle jag inte använda för att man blir tipsad om att skriva sina synpunkter. Belöning utgår ej ;-)
TSS svara inte för dom lokala arrangemangen utan det är NBK och där ingår dom tre besöken - Mattor - Skinnkläder - smycken. Det står var och en fritt att handla eller låta bli. Naturligtvis vill man att vi ska handla. Att ersättning utgår - provision - är väl inte konstigt, det förekommer överallt vart du än reser.

De tre besöken finns angivna i beskrivningen av resan så det kan nog inte säga är att "lura" och skicka till "skojarna"

Att lura och skojare får nog stå för hur du upplevt det. Vet inte när och vilken resa du varit på, intressant att veta är vilken och när.

Jag upplever TSS som ett mycket seriöst företag vilket framförallt visat sig genom de ersättningar dom betalat ut vid de tillfällen resan inte har fungerat som utlovat. Några händelser finns dokumenterat i den här tråden.
Hej,

Då har vi olika uppfattningar om vad ett seriöst företag står för.
Och avslutar med de orden denna konversionen.

Men såklart tycker ja det är bra att din dina resor varit lyckade men som du vet så delar många
resenärer inte din uppfattning.

Må gott /R
Av Tubbe
12 apr. 2015 22:11
Citerat från Svalanpu:
Oj, nu kommer det konspirationsteorier in också! För min del är jag ny medlem i Reseguiden och tänker använda den för tester av kommande resor rent allmänt. Jag halkade då in på denna diskussion (från 2013!) och ville ge min syn när jag såg att det var så många disparata synpunkter fortfarande 2015.
Det är så lätt att insinuera och antyda! Jag tänker inte förlänga den här diskussionen mera nu utan konstaterar bara att åtminstone jag inte är köpt eller går i några ledband och att alla har ett eget ansvar som eventuell konsument var man än reser i världen.
Hej Svalanpu,

Det är ingen teori utan ett konstaterande enligt min mening

Eftersom det är ditt första inlägg på R.G så kan såklart Du inte vara köpt eller gå i några andras ledband.
Men du är också en av väldigt många som blir medlem, gör ett inlägg om TSS och sen troligen inte svara i några andra trådar.

10-4 fore, over and out

/ r
Av Mrcool
13 apr. 2015 13:01
Citerat från Tubbe:
Citerat från Mrcool:
Citerat från Tubbe:

Hej Mr cool

Att en hel del i TSS och Turkiet trådarna är "köpta" för att ge TSS bra betyg är ingen hemlighet.

Men hur ser Du på att TSS faktiskt är delaktiga att lura sina resenärer genom att skicka sina kunder till "skojarna". De får till o med ersättning. Det som brukligt är att de får betalt per buss.
Till o med reseledarna vekar var lite säljare ibland

Och även att TSS övertallar sina resenärer att skriva positivt i olika forum.

Känns det inte konstig för dig att gynna detta oseriösa företag.

/ R
Hej!
"Köpta" skulle jag inte använda för att man blir tipsad om att skriva sina synpunkter. Belöning utgår ej ;-)
TSS svara inte för dom lokala arrangemangen utan det är NBK och där ingår dom tre besöken - Mattor - Skinnkläder - smycken. Det står var och en fritt att handla eller låta bli. Naturligtvis vill man att vi ska handla. Att ersättning utgår - provision - är väl inte konstigt, det förekommer överallt vart du än reser.

De tre besöken finns angivna i beskrivningen av resan så det kan nog inte säga är att "lura" och skicka till "skojarna"

Att lura och skojare får nog stå för hur du upplevt det. Vet inte när och vilken resa du varit på, intressant att veta är vilken och när.

Jag upplever TSS som ett mycket seriöst företag vilket framförallt visat sig genom de ersättningar dom betalat ut vid de tillfällen resan inte har fungerat som utlovat. Några händelser finns dokumenterat i den här tråden.
Hej,

Då har vi olika uppfattningar om vad ett seriöst företag står för.
Och avslutar med de orden denna konversionen.

Men såklart tycker ja det är bra att din dina resor varit lyckade men som du vet så delar många
resenärer inte din uppfattning.

Må gott /R
Oj vad tomt det blev i tråden ;-)

Min fråga till Tubbe som tycks vara väldigt väl insatt i TSS turkiet resor är Tubbe vilka TSS resor har du varit på?
Av Tubbe
13 apr. 2015 14:30
Tomt beror dina fulla ord. Gillar varken RG eller jag.
Därför kommer jag inte att vara delaktig i "din " tråd.

Jag skrev bara att jag inte delar din uppfattning utan för mig är TSS inte ett seriöst bolag.
Som ett exempel till försvar menar du att NBK har hand om de tre försäljningsställena,inte TSS.
Men vem tror du ger NBK uppdraget.....således faller det ändå på TSS.

Det finns gott om kommentarer i många trådar då resenärer har blivit grundlurade.
( Och med tanke på åldern på TSS resenärer så tror jag det finns ett stort mörkertal ).
När det kontrollerat värdet på produkten har det visat sig att värda var långt under vad det betalat.
Men tydligen tycker du det är okey, men inte jag.

Och längre än så kommer vi inte, vi tycker olika. Så du får skriva fulla ord till någon annan nästa gång.
13 apr. 2015 16:13
Så tråkigt att tråden blir nerlusad av trista kommentarer som inte har med själva resorna att göra.

En skribent ifrågasätter TSS är seriöst eller inte trots att personen inte deltagit i någon resa själv. Han ifrågasätter även om vi som rest är betalda av TSS för att rosa dem och deras resemål.
Det är vi absolut inte!!!!!!

Majoriteten som reser med detta bolag är nöjda och belåtna med sina upplevelser. Så även jag och min väninna som nu varit med på 3 olika resor, -Lykien, Kappadokien, Egeiska kusten.
Vi åker med på resan Istanbul - Ankara - Kappadokien nu till hösten och vi ser verkligen fram emot resan!

Det har varit mig till stor hjälp att kunna läsa om resorna andra redan gjort. Det har bidragit till att jag kunnat göra mig en bild av resans upplägg samt om det finns något speciellt att tänka på. Ibland har jag bara läst här och vid något tillfälle frågat via meddelandefunktionen. Tack till er som hjälpt mig!!

De tre besöken hos matthandlare, skinnfabrik och juvelerare ingår i resan och det framkommer tydligt i resedokumentet. Sedan är det upp till var och en att köpa eller inte köpa något.

Jag har inte tagit båda paketen mer än vid Kappadokienresan och det beroende på att jag inte äter lunch.

Ska man resa med på dessa resor måste man ha i beaktning att det är en rundresa i buss, i en grupp som guiden måste ha koll på så ingen kommer bort sig. (på Kappadokienresan försvann en herre så det blev ett letande tills han dök upp efter en bra lång stund).

Det underlättar om man har intresse för turkiets historik, ruiner och annat sevärt. Det är ju liksom det resorna går ut på.

Mitt råd till de som funderar på att resa med TSS är att fråga oss som varit iväg om det är något ni funderar över.

Angående TSS Travel Service Scandinavia, det är en del av ett internationellt verksamt företag med säten i Norge, Tyskland, Frankrike, Belgien, England och Österrike. De arrangerar dessa resor från alla dessa länder till Turkiet. Se gärna deras samarbetspartner: http://www.tss-travel.se/se/meta/vara-partner

Önskar er som ska resa iväg en riktigt trevlig upplevelserik resa!
Av Tubbe
13 apr. 2015 16:48
Citerat från Bubbelbabbel:
Så tråkigt att tråden blir nerlusad av trista kommentarer som inte har med själva resorna att göra.

En skribent ifrågasätter TSS är seriöst eller inte trots att personen inte deltagit i någon resa själv. Han ifrågasätter även om vi som rest är betalda av TSS för att rosa dem och deras resemål.
Det är vi absolut inte!!!!!!

Majoriteten som reser med detta bolag är nöjda och belåtna med sina upplevelser. Så även jag och min väninna som nu varit med på 3 olika resor, -Lykien, Kappadokien, Egeiska kusten.
Vi åker med på resan Istanbul - Ankara - Kappadokien nu till hösten och vi ser verkligen fram emot resan!

Det har varit mig till stor hjälp att kunna läsa om resorna andra redan gjort. Det har bidragit till att jag kunnat göra mig en bild av resans upplägg samt om det finns något speciellt att tänka på. Ibland har jag bara läst här och vid något tillfälle frågat via meddelandefunktionen. Tack till er som hjälpt mig!!

De tre besöken hos matthandlare, skinnfabrik och juvelerare ingår i resan och det framkommer tydligt i resedokumentet. Sedan är det upp till var och en att köpa eller inte köpa något.

Jag har inte tagit båda paketen mer än vid Kappadokienresan och det beroende på att jag inte äter lunch.

Ska man resa med på dessa resor måste man ha i beaktning att det är en rundresa i buss, i en grupp som guiden måste ha koll på så ingen kommer bort sig. (på Kappadokienresan försvann en herre så det blev ett letande tills han dök upp efter en bra lång stund).

Det underlättar om man har intresse för turkiets historik, ruiner och annat sevärt. Det är ju liksom det resorna går ut på.

Mitt råd till de som funderar på att resa med TSS är att fråga oss som varit iväg om det är något ni funderar över.

Angående TSS Travel Service Scandinavia, det är en del av ett internationellt verksamt företag med säten i Norge, Tyskland, Frankrike, Belgien, England och Österrike. De arrangerar dessa resor från alla dessa länder till Turkiet. Se gärna deras samarbetspartner: http://www.tss-travel.se/se/meta/vara-partner

Önskar er som ska resa iväg en riktigt trevlig upplevelserik resa!
Hej,

Mycket gissande och antagande från din sida Gör inte så om du inte vet.
Har du belägg för dina påstående om mig ?

Men Du är en riktig ambasadör för TSS, så dina resor har säkert varit lyckade.Men de hjälper faktiskt inte dem som blivit lurade,och inte dem som kommer att bli lurade.

Enligt kommentarerna här på RG så finns det många missnöjda resenärer som där "guldet blev till sand " när de gjorde en värdering hemma och förlorat upp till 2/3 av värdet. Men detta tycker du inte har med resan att göra?

Därför är det märkligt du arbetar så hårt för att få nya resenärer till TSS. Finns även positivt men den negativa volymen är ovanligt hög. Lång högre en t.ex Norwaigen som har varit i riktigt blåsväder den senaste tiden.

Kortfattat:
Jag tycker TSS gör fel som skickar sina resenärer till oseriösa handlare Det är faktiskt TSS som kör kunderna till butikerna och dessutom rekommenderar dem. Därför är de absolut delaktiga.
Själva resan i sig är inte så dålig beroende på vilken guide man får.Vilket såklart har stor betydelse för denna typ av resor.

/ R
15 apr. 2015 17:16
Tubbe Jag åkte i höstas med TSS travel och jag upplever inte att jag blev varken lurad eller köpt ut av resebolaget. Jag kommer åter att åka med TSS den här gången blir det via Istanbul,Ankara,Kappadokien,Antalya jag är fullt medveten om mattförsäljarna och Juvelerarna samt skinnbutiken. Vi kommer inte att köpa något ut av dessa butiker utan vi kommer endast närvara vid visningarna och sedan gå ut igen.

Sedan så kan man ju nyttja den gratis Raki som man får vid besöken med ett leende och gå ut med ett glatt humör.
Det är upp till var och en att köpa deras produkter men jag kommer inte göra det.
Av Tinaj
15 apr. 2015 18:04
Busdriver, tummen upp :)
Vi kommer att åka igen på Lykienresan :)
Av Mrcool
15 apr. 2015 18:10
Tubbe, för tredje gången - vilken eller vilka TSS resor har du varit på?
Av Tubbe
16 apr. 2015 00:02
Citerat från Busdriver:
Tubbe Jag åkte i höstas med TSS travel och jag upplever inte att jag blev varken lurad eller köpt ut av resebolaget. Jag kommer åter att åka med TSS den här gången blir det via Istanbul,Ankara,Kappadokien,Antalya jag är fullt medveten om mattförsäljarna och Juvelerarna samt skinnbutiken. Vi kommer inte att köpa något ut av dessa butiker utan vi kommer endast närvara vid visningarna och sedan gå ut igen.

Sedan så kan man ju nyttja den gratis Raki som man får vid besöken med ett leende och gå ut med ett glatt humör.
Det är upp till var och en att köpa deras produkter men jag kommer inte göra det.
Hej Busdriver,

Men då gör du helt rätt. Du hoppar över den dåliga biten. Och jag skrev också tidigare..

Citat
Själva resan i sig är inte så dålig beroende på vilken guide man får.Vilket såklart har stor betydelse för denna typ av resor.

Men personligen har jag svårt att ge support till företag skickar sina kunder till dåliga säljare där "guldet blev till sand" Men det har jag redan påtalat tidigare .Men det verkar som om det är okey. Tycker du det också ?

/ R
Av Tubbe
16 apr. 2015 00:22
Citerat från Mrcool:
Tubbe, för tredje gången - vilken eller vilka TSS resor har du varit på?
Mrcool

Har svarat dig tidigare i tråden.Var snäll och respektera detta.

/ T
Av Mrcool
16 apr. 2015 11:30
Tubbe, tre gånger tidigare har jag ställt frågan vilken eller vilka resor med TSS du varit på utan att få svar.

Slutsatsen blir då att du inte varit på någon resa arrangerad av TSS.
26 apr. 2015 05:28
Tubbe Vi är just nu i Ankara på väg ner till Kapadokien vi var i Istanbul igår och har haft ännu så länge tur med hotellen.

Vår Guide har påpekat flera gånger att det är upp till var och en att köpa i matt,skinn,juvelerarbutikerna och att det är ens egna ansvar.

Till skillnad mot förra gången där inte Guiden ens nämnde vilket är positivt att guiden påpekar detta redan nu.

Vi är flera i den här gruppen som har åkt tss tidigare som är fullt medvetna om upplägget. Vi har alla sagt att vi kommer inte handla skinn,smycken,mattor.

Vi återvänder med tss för att vi tycker om att uppleva nya platser. Vi åkte några igår ner till Mediamarkt i Ankara från hotellet och vi betalade fyra mils taxiresa ca 33:- t&r för att handla där.

Jag kommer att åka i höst till Lykke. //Busdriver Ännu så länge nöjd resenär.
Av Tubbe
26 apr. 2015 20:46
Hej Busdriver,

Men då hade jag rätt, trevligt.

/ R
Av Tinaj
26 apr. 2015 21:12
Jag kommer också att åka till Lykien i höst, själv.
Frågade om man kan boka och dela rum med någon okänd, men det går inte.
Gjorde så på 70-talet när jag var ändå fattigare än vad jag är nu, på annat resebolag.
Trots 1300:- för enkelrumstillägg så kommer jag att göra det.
19 juli 2015 19:22
Har själv bokat en resa med TSS till Turkiet / Rhodos i februari 2016. Första veckan är en rundresa, andra veckan helt utan program på "lyxhotell" någonstans vid Egeiska havet. Är beredda på jobbiga försäljare och på att allt kommer att kosta mer än vad man tror.... Någon som varit på motsvarande resa? Tänker på klimat - dvs vilka kläder man bör ta med? Toapapper, magmedicin, kontanter och stor resväska (för att slippa "packa om" varje gång man ska checka ut, att bara kunna slänga ner allt) har jag förstått är ett måste, annat som är bra att ha med? Andra tips och trix?
Av Penttik
20 juli 2015 06:40
Citerat från Mrsdeeess:
Har själv bokat en resa med TSS till Turkiet / Rhodos i februari 2016. Första veckan är en rundresa, andra veckan helt utan program på "lyxhotell" någonstans vid Egeiska havet. Är beredda på jobbiga försäljare och på att allt kommer att kosta mer än vad man tror.... Någon som varit på motsvarande resa? Tänker på klimat - dvs vilka kläder man bör ta med? Toapapper, magmedicin, kontanter och stor resväska (för att slippa "packa om" varje gång man ska checka ut, att bara kunna slänga ner allt) har jag förstått är ett måste, annat som är bra att ha med? Andra tips och trix?
Jag har rest 2 gånger i månadsskiftet jan/feb. Toapapper har funnits. Vädret är nyckfullt. Det kan var 20 grader och riktigt skönt, men båda gångerna har vi också haft skyfall, halv storm och 10 grader några av dagarna. Första veckan får du räkna med högt tempo, så lättpackad resväska rekommenderas. Extrakostnaderna brukar röra sig om 2 paket, som innehåller måltider och entreavgifter. De beställs av guiden första dagen och kan kosta drygt 1000 kr per paket och vecka. Paketen är frivilliga, men det är inte populärt om man avstår. Dessutom får du räkna med att lämna dricks, totalt 3 Euro och uppåt per dag. Försäljare finns överallt och är påträngande. Prutmån finns ner till halva priset och ännu lägre. Avkopplingsveckan kan bli riktigt skön. Lycka till!
18 aug. 2015 22:11
Nu har det åter kommit ett sånt där märkligt utskick från TSS, i form av ett vitt kuvert instucket i tidningen Villaliv.
Villaliv delas ut som samhällsinformation till samtliga villaägare i Sverige, även de som undanber sig reklam. Brukar ej läsa tidningen. Därför känns det en smula bisarrt när texten inleds "Kära läsare av Villaliv, särskilt dig som trogen läsare...bla bla bla"
Googlade på företaget och hamnade i denna tråd.
Noterar att kampanjpriset 1290:- för 15 dagar i Turkiet/Rhodos verkar för billigt för att vara sant. Har läst diverse artiklar i DN och Aftonbladet om hur resenärer blir utsatta för aggresiv försäljning osv. Personligen skulle jag kunna stå emot säljet, men skulle välja bort arrangören av andra skäl:
1) Jag skulle aldrig nappa på ett erbjudande som går ut på att man skall ringa / bli uppringd till/av leverantören. Bäddat för blåsningar. När det gäller resor köper jag bara via butik/webformulär.
2) Bolaget verkar i princip sakna svensk personal. Antar att det sitter någon administratör vid kontoret på Östermalmstorg men i övrigt verkar bolaget ej existera i Sverige. Väldigt lite information existerar om det svenskregistrerade TSS-bolaget.
Betänk konsekvenserna för anhöriga i Sverige om det sker TSS-olyckor typ den som skedde i vintras http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19906734.ab när bolaget inte har representation i Sverige.
3) Jag betalar gärna för rätten att bli lämnad i fred på min hotellsemester, alternativt köper enbart en flygstol och tar dagen som den kommer, TSS är varken eller.
Av Penttik
26 aug. 2015 12:53
Citerat från Hesafredrik:
Nu har det åter kommit ett sånt där märkligt utskick från TSS, i form av ett vitt kuvert instucket i tidningen Villaliv.
Villaliv delas ut som samhällsinformation till samtliga villaägare i Sverige, även de som undanber sig reklam. Brukar ej läsa tidningen. Därför känns det en smula bisarrt när texten inleds "Kära läsare av Villaliv, särskilt dig som trogen läsare...bla bla bla"
Googlade på företaget och hamnade i denna tråd.
Noterar att kampanjpriset 1290:- för 15 dagar i Turkiet/Rhodos verkar för billigt för att vara sant. Har läst diverse artiklar i DN och Aftonbladet om hur resenärer blir utsatta för aggresiv försäljning osv. Personligen skulle jag kunna stå emot säljet, men skulle välja bort arrangören av andra skäl:
1) Jag skulle aldrig nappa på ett erbjudande som går ut på att man skall ringa / bli uppringd till/av leverantören. Bäddat för blåsningar. När det gäller resor köper jag bara via butik/webformulär.
2) Bolaget verkar i princip sakna svensk personal. Antar att det sitter någon administratör vid kontoret på Östermalmstorg men i övrigt verkar bolaget ej existera i Sverige. Väldigt lite information existerar om det svenskregistrerade TSS-bolaget.
Betänk konsekvenserna för anhöriga i Sverige om det sker TSS-olyckor typ den som skedde i vintras http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19906734.ab när bolaget inte har representation i Sverige.
3) Jag betalar gärna för rätten att bli lämnad i fred på min hotellsemester, alternativt köper enbart en flygstol och tar dagen som den kommer, TSS är varken eller.
Jag har rest 2 gånger med TSS och varit mycket nöjd. Det har varit trevliga guider, utmärkta hotell och säkra busschaufförer. Under "avkopplingsveckan" kan du räkna med att bli lämnad ifred. På turistattraktionerna är försäljnarna mycket påträngande, men inte aggresiva. Deras försäljningsmetoder är en del av kulturen. På hotellen har det inte funnits några försäljare alls utom de i butikerna. Jag tror du skulle få en underbar upplevelse. Jag rekommenderar att du ser över ditt reseskydd, antingen genom hemförsäkringen eller separat reseförsäkring, och att du betalar resan genom bankkort. Då gäller minst samma sak vid ev. sjukdom som när du reser på egen hand. TSS har ställt resegaranti i Sverige. Om du läser inläggen ovan ser du att de som är negativa inte har provat, medan de som har rest med TSS oftast är nöjda.
27 aug. 2015 22:44
Vi är ett gäng alltifrån 19 år till 52 år som ska åka till Lykien, det ska bli så spännande. Vi åker den 21/11 2015
Av Tinaj
27 aug. 2015 22:53
Vi är ett äldre par som åker till Lykien 31 oktober.
Vi var i Kappadokia i våras.
Toppenresa :)
28 aug. 2015 16:48
Roligt, funderar på kappadokien till våren, önskar dig en trevlig resa
9 sep. 2015 15:54
Jag har gjort en resa med TSS och har beställt ytterliagre en resa. Nu till Lykien 28 nov.
Flera hänvisar till denna blogg, http://grymt.norvell.eu/2013/10/turkland-here-we-come.html. Den är bra, fångar resan i ett nötskal.

Vill du resa snålt, det vill jag. Hoppa lunch paketet. Har man rymligt samvete kan man sno ett ägg från frukosten, det finns alltid äffärer där man kan bunkra bröd och vatten. Man erbjuds köpa vatten på bussen 5Eur för så mycket man vill ta. Praktiskt och man kan se det som dricks till chauffören, men det är billigare med eget vatten.

Ta med svenska pengar för att betala det nödvändiga middagspaketet. Den växelkurs som erbjuds är hårresande. Vi talar om tiotals procent i kursförlust om man har något annat än SEK.

Jag gillar att veta var jag är. Googles gps i telefonen kräver internetanslutning när man sitter i bussen, kostar 79 kr/dygn. Onödigt! Man kan ladda ner fria kartor från mapfactor.com. Inte riktigt lika smidiga som googles, men som sagt gratis,

Ta med ficklampa och reflex. Det är mörkt utanför hotellen.
10 sep. 2015 09:29
Nu är det ju lite oroligt i Turkiet, hoppas bara vi kommer iväg, vi åker den 21 november, när har ditt flyg kommit iväg?
Tack för tips
10 sep. 2015 20:25
Där ser man. Jag stavade fel i mitt användarnamn, och får nu leva med skammen. Aristofanes hette min förebild.
Jag ser fram mot att få veta av dig när våra respektive plan ska gå.
När jag flög ner fungerade flygningarna mycket bra. Vi avgick i korrekt tid i båda riktningarna. planen var snygga, och man bjöd på kaffe/te. Jag har numer alltid egen matsäck på lågprisflyg, mina smörgåsar är mycket bättre än deras dyra sallader. Dessutom är det bra att ha en extra macka om det tjorvar sig på flygplatsen. Jag köper någon dryck i kiosken på Landvette, efter säkerhetskontrollen där dom snor alla vätskor.

Hemresan var jobbig. Vi skulle lyfta kl 6 på morgonen tror jag, det innebar att vi skulle vara på flygplatsen kl 4 och lämna hotellet kl 3 och äta frukost kl 2.30. Men det kan ju vara helt andra tider denna resa.

Jag kom på ett tips till. Jag talar bra engelska och sade att det gick bra med engelsktalande guide. På hotellen kunde man dock stöta ihop med någon annan grupp, och jag blev inte impad av den norskskandinaviska andra guider talade. Det verkade lättare att förstå engelskan. Och dessutom, vilka är det som kräver svensk guidning?? Jo, dom tenderade att vara 80 år, vilket innebär att svenskgrupperna förflyttar sig långsamt. Så om man tror man klarar engelskan ska man stenhårt köra på engelsk guide.Vår medelålder var nog i alla fall 60+, men pigga sådana.
11 sep. 2015 17:23
Ja, nu gäller det att hålla tummar å tår så vi kommer iväg, ja vi hoppas vi får bra flygtider dit ner iaf
11 sep. 2015 21:22
Idag fick jag mina papper inför resan den 28 nov. trevligt att få en pappersbunt.
Uppgifterna om pass är tvetydiga. I den lilla boken, något år gammal, som man sände med står att passet måste gälla 3 mån efter hemresedagen. I ett annat papper står det sex mån. Men, på ambassadens hemsida står det 150 dagar från inresedagen!

Alltså tre bud!! I mit fall betyder det inget med skillnaden mellan 150 dagar(från inresa) och 6 mån(från utresa), men det är inte riktigt bra att TSS inte hänger med i de turkiska ändringssvängarna.
Av Devrim
12 sep. 2015 20:06
Jag har tidigare arbetat för detta företag som i Turkiet heter NBK och jag kan med stor ärlighet berätta vad som stämmer eller ej:
- ja, Turkiska staten sponsrar vinterturismen men inte bara de utan hotellen och de fabriker man besöker för guld, skinn och mattor hjälper till också.
- flygtider är alltid natt då det är billigare att flyga nattetid ( i alla fall när jag jobbade )
- ja det går runt att sälja så billiga resor med all sponsring, shopping och matpaketen.
- det är en självklarhet att köpa till matpaketet då det handlar om en rundresa med utan möjlighet att äta på egen hand och man tjänar på det när det gäller pris, möjligheter och gemenskapen i gruppen. ( tänk på att dricka aldrig ingår och att det finns möjligheter att köpa dricka på bussen och då hjälper man till med att sponsra bl.a. rullstolsinköp till handikappade genom att samla flasklock ).
- bussarna håller alltid god standard med bl.a. luftkonditionering ( ej toalett ) och man stannar ca varannan timme för benstreckning, toabesök, matstopp osv.
- tänk på att man blir automatiskt försäkrad av NBK inom Turkiet när man köper resan men det underlättar att skaffa Reseförsäkring här då t.ex. Sjukförsäkring inte ingår.
- hotellen håller verkligen standarden de har lovat, tanken är att det ska vara varierande hotell man får prova på och ibland kan t.o.m. mysiga familjehotell med hög standard dyka upp men de flesta är alltså 4-5 stjärniga stora hotell.
- det finns inte alls så många skandinavisktalande reseledare men alla är superduktiga i engelska och kunnigheten är i toppnivå. De som pratar skandinaviska bryter alltså rejält men för en icke engelsktalande är det inga svårigheter att förstå.
- tänk på att företaget får en liten procent av försäljningarna vid shoppingen ( ännu en anledning till att det är så billiga resor ), att det är ett land där försäljarna har en annorlunda säljteknik med bl.a. prutning, shower och annat skoj, att det går åt minst en halv dag åt shopping, att man kan förstås alltid säga nej men att man ska passa på att köpa om man har lust då det är mycket god kvalité och priser speciellt på skinnmärkesvaror. ( ni kommer att kunna inhandla souvenirer och presenter bl.a. vid stoppen ).
- Tänk på att ta med kontanter för att betala matpaketet direkt vid ankomst. De här rundresorna är anpassade efter turisterna därför går det alltid att betala i euro och man tjänar på det. Det finns vissa bankomater där man kan ta ut kontanter i euro, dollar och turkiska lira men beroende på vilken bank man har så tar de alltid en avgift per bankomatuttag.Det finns alltid deponeringsnöjligheter på hotellen och de rekommenderas att utnyttja.
- Dricksa ska man göra till schauffören, reseledaren, servitörer och receptioner. ( det är en del av lönen för dem )
- Reseledaren kommer att ordna så att de som vill kan besöka ett Turkiskt bad ( hamam ) på ett passande hotell eller utanför. Säg till om ni är intresserade i förväg. Samma sak gäller ballongflygning på kappadokienturen.
- Turkiet är ett land som har allt. Historia, skön natur, vänliga människor, god mat, intressant kultur, sol och mycket annat, därför bör det absolut besökas. Jag har alltså arbetat för detta företag och var jätte nöjd utom för vissa program och information ut till gästerna om t.ex matpaketen. Jag berättade för dem hur Svenska turister är och hur de vill ha det och de ändringarna har de nu gjort. Jag har själv tagit en paus i Sverige för studier men längtar redan tillbaka!
Ha en god tur!
Av Devrim
12 sep. 2015 22:03
När det gäller pass så är det 6 månaders giltighet fr.o.m. utresedatum.
Av Devrim
12 sep. 2015 22:17
VIKTIGT! till alla som vill resa snålt...
...så är det som i vilket land som helst olagligt att stjäla ägg eller annat från t.ex. frukosten och i Turkiet är det dessutom fängelse straff för tjuveri och man får sedan aldrig resa in i landet igen!!!
13 sep. 2015 08:59
Den själ man väl inte, det har man ju betalat, det ingår ju frukostbuffé
Av Devrim
13 sep. 2015 10:23
Crazycat, tar man med sig ett ägg eller liknande från restaurangen för senare bruk är det ju att stjäla då man har betalat endast för frukosten och inte för t.ex. lunch. Tänk om alla skulle göra så, alltså betala för frukost och " sno med sig " till andra mål såsom det rekommenderas av vissa medlemmar här?!!! Utöver straffbarheten handlar det också om vett och etiketten i Turkiet ( och andra länder ) att man inte gör så...
13 sep. 2015 11:07
Om jag är på en restaurang å äter, jag orkar inte äta upp och jag beror att få en låda att lägga maten i, för att äta senare, själ jag då oxå? Knappast, jag har betalat för maten, om jag äter på en frukostbuffé och jag har tagit till mig något, tex frukt som jag inte orkar äta upp, är det bättre då att slänga den? Än streta med frukten för att ta den senare
13 sep. 2015 11:09
Äta senare skulle det stå, på dig låter det som om man är tvungen att ta lunchpaket, varför gör tss så här? Varför inte baka in allt i allt det andra
Av Devrim
13 sep. 2015 12:42
Du pratar om doggy bag när du äter på a la carte och inte buffé, det är ju en helt annan sak. Har man tagit en frukt och inte orkar börja äta upp den får man lägga kvar den i tallriken som personalen sedan tvättar av och lägger tillbaka. Här verkar det handla helt och hållet om att försöka fuska till sig flera måltider via en, hålla på med matutsmuggling under hela veckan istället för att lägga ut lite pengar på ett förmånligt paket och luta sig tillbaka och njuta av härliga upplevelser på rundresan. Eftersom det är en annan mentalitet i Sverige är det faktiskt många fler än du som tycker likadant, därför har jag som försvenskad fört fram detta till TSS ( alltså att baka in matpaketen i resans pris så att man slipper all strul då det blir mycket billigt ändå ) som tycker att det inte skulle bli lika mycket försäljning i så fall. Jag måste hålla med om att ett grundpris på 999 sek självklart lockar fler än t.ex. 3199 sek. Sen tror jag personligen att det också har att göra med att kanske staten inte sponsrar med lika mycket om man håller högre priser. Meningen är ju att turister skall lockas ner till Turkiet med bl.a. superbilliga priser...
13 sep. 2015 12:55
Citerat från Crazycat:
Om jag är på en restaurang å äter, jag orkar inte äta upp och jag beror att få en låda att lägga maten i, för att äta senare, själ jag då oxå? Knappast, jag har betalat för maten, om jag äter på en frukostbuffé och jag har tagit till mig något, tex frukt som jag inte orkar äta upp, är det bättre då att slänga den? Än streta med frukten för att ta den senare
Betalar du för en maträtt på en restaurang så är det din och du gör vad du vill med den.
På en buffé får du äta hur mycket du vill där men självklart inte ta med dig buffén hem.
Var menar du att gränsen ska dras, en vindruva, fem kilo rostbiff, hela buffébordet? Vad skulle en buffé behöva kosta om alla tog med sig några kilo lax och lite annat smått och gott när de ätit klart?
Rent folkvett och hyfs säger att man inte tar upp mer än man äter upp, har t.o.m. sett anslag på bufféer där man påtalar detta samt att man inte får ta med mat, sorgligt att det ens kan behövas!
Om man går iväg med ett äpple i handen så säger de nog för det mesta ingenting även om de skulle kunna.
Detta är väl så självklart att man häpnar över att det ens diskuteras.....
13 sep. 2015 13:22
Herregud, har läst mig till att folk gör så här, inte skulle jag stå å plocka från buffén direkt ner i en påse, nä där går min gräns,
Jag har aldrig påstått att jag skulle göra så..,
13 sep. 2015 13:40
Citerat från Crazycat:
Herregud, har läst mig till att folk gör så här, inte skulle jag stå å plocka från buffén direkt ner i en påse, nä där går min gräns,
Jag har aldrig påstått att jag skulle göra så..,
Vem har påstått det?
Du säger ju att det är okej att ta med något från buffén, även om du nu inte gör det själv... Eller du tycker inte det är okej med mat ner i en påse men mycket väl en vindruva, äpple en smörgås.... och i.s.f. återigen var dras gränsen, fem kilo rostbiff, tio kilo lax? Skulle man nu vilja ta med ett äpple så kan man alltid fråga personalen om det är okej.

Varför skulle det vara okej att göra det när du själv reagerar så starkt mot att du skulle göra det?

Citat:
Om jag är på en restaurang å äter, jag orkar inte äta upp och jag beror att få en låda att lägga maten i, för att äta senare, själ jag då oxå? Knappast, jag har betalat för maten, om jag äter på en frukostbuffé och jag har tagit till mig något, tex frukt som jag inte orkar äta upp, är det bättre då att slänga den? Än streta med frukten för att ta den senare
13 sep. 2015 13:45
Om det blir en brödbit kvar eller ett äpple, inget mer, har aldrig sagt nåt annat, blir sur när man blir påhoppad,
13 sep. 2015 14:00
Citerat från Crazycat:
Om det blir en brödbit kvar eller ett äpple, inget mer, har aldrig sagt nåt annat, blir sur när man blir påhoppad,
Tur då att du inte blivit påhoppad då! Detta är ett diskussionsforum där man diskuterar saker, kan du inte svara eller argumentera för dina åsikter slipper du men påstå inte att någon hoppat på dig.

Du svarar fortfarande inte på var du drar gränsen, brödbit, hur stor får den vara, en limpa, ett äpple, kanske två, 5 kilo rostbiff?

Hur kan du tycka att det är okej att stjäla från en restaurang, mängden har absolut ingen betydelse.

Att folk säger att de tar mat till lunchen från frukostbuffén är ju fullständigt horribelt men inställningen att det är okej att ta något alls är inte mycket bättre i mina ögon.
Av Mrcool
13 sep. 2015 14:26
Det är nolltolerans som gäller, man tar ingenting med sig från matsalen när det är buffé. Inte annars heller - så kallade doggy-bag är ju som namnet säger till hunden hemma.
Av Devrim
13 sep. 2015 14:48
Åhhh tack Floridasidan! Det var precis det jag menade men man vågar ju inte uttrycka sig hur som helst för då kan folk tycka att man gör reklam för TSS bara för att jag har jobbat åt dem. Nu vågar jag iallafall säga att Turkar blir helt häpna när vissa Svenskar beter sig så som de gör och brukar fråga mig från vilken planet dessa kommer ifrån. Väldigt tråkigt och jobbigt blir det för mig att behöva förklara sådana situationer. Ni anar inte hur många Svenskar jag räddat från vissa pinsamma situationer och från att hamna i fängelset under mina år som reseledare. Ska passa på att påminna er om att ni inte plockar med er stenar från Turkiet för då hamnar man utan några undantag i fängelset. Jag vet inte om jag behöver uttala mig om att det kan vara mycket ovärderliga historiska stenar det handlar om. Jag hoppas att jag lyckas framföra både det negativa och positiva i + vad man bör tänka på innan och under resan. Kom gärna med synpunkter och frågor...
Av Devrim
13 sep. 2015 15:01
En annan sak som kan vara kul att veta är att det är Svenskar som började resa ner till Turkiet under 90 talet som lärde Turkarna vad doggy bag var. De säger inget om man vill ta med sig det på restauranger ( ej buffé! ) för att ge god service men det är alltså inte brukligt och de brukar småskratta när turister ber om det. Säkert tycker många att det är slöseri med mat men Turkar är uppvuxna med att inte lämna kvar mat på tallriken...
15 sep. 2015 12:16
Man blir lite tagen när ett oförsiktigt inlägg drar igång en sådan diskussion om att ta frukostmat. Okej då, jag ska inte mer ta något ägg från frukosten, jag tror jag gjort det tre gånger.

Får jag då komma till min huvudpunkt. Man behöver INTE köpa paketet med luncher. Man behöver inte så mycket mat. Och Turkiet är befolkat och fungerande land, det finns massvis med småaffärer och bensinstationer där man kan köpa frukt och bröd och korv och ost och vatten och annan mat. Håll ögonen öppna när bussen närmar sig hotellet!

På min resa slutade vi med en ledig dag i Kusadasiområdet, denna gång söder om Kusadasi. Vid huvudleden där finns ett STORT komplex, dubbla ICAMaxi ungefär. Dom bjuder på gratis minibuss till hemhotellet. Ta med ficklampa.

Devrim, det är inte ett enda dugg osocialt att ha egen lunch. Vid ett lunchbord i restaurangen har man ungefär fyra bordsgrannar, vid en egen lunch har man ungefär 10 att prata med.

I det lunchpaket man köper ingår också ungefär två utflykter. det tycks mig som om man ibland blir lämnad på hotellet för en ledig dag, ibland blir kvar i bussen utanför sevärdheten. I det senare fallet kan man lösa inträdet själv, när jag fick en ledig dag gjorde jag en helt egen utflykt till några ruiner jag ville uppleva. Det finns massvis med minibussar i Turkiet som billigt tar en dit man vill. Tips: ta med hotellets visitkort och markera hotelelts läge på telefonens gps.
1 nov. 2015 13:49
Kom hem från min 4:e resa med TSS för en vecka sedan. Denna gång gick turen Istanbul - Ankara - Kappadokien - Antalya.
Vill påpeka att man BÖR betala paketen med svenska pengar!! Alla som betalade med turkiska lira blev lurade på ca 250 skr!
Vill man enbart ta paketet med middag får man stålsätta sig och stå emot och vara villig ta en konflikt med guiden - så har det INTE varit på mina tidigare resor.
Resan gick i en rasande fart man orkade inte ta in allt. Nu var vår guide kroniskt trött, stressad, talade urkass engelska, gav hela tiden dubbla budskap så alla i gruppen blev totalt förvirrade.

Vi anlände till Istanbul och hotellet vid 03.30 och skulle upp vid 06.00 så det blev ingen sömn. Kanske därför man inte orkade varken ta in information eller minnas vart man egentligen var den dagen.

Ankara gick också väldigt fort. Minns inte vad vi gjorde där.

I Kappadokien kunde vi andas ut och vila oss lite. Vi hade tur med vädret och flög luftballong (resans räddning).

I Antalya störtregnade det, åskan dundrade hela dagen. Tyvärr flyttade guiden rundturen i gamla stan en dag framåt vilket medförde att vi fick inte en stund över till shopping.Vi förbjöds att avstå rundturen. Han sprang i stort sett igenom gamla stan med oss och förbjöd oss stanna för att kunna köpa något.
Sista dagen skulle vi egentligen vara lediga tills vi skulle få transfer till flygplatsen. planet skulle gå 19.50. Vi for till flygplatsen vid 16-tiden, planet var försenat 3 timmar så det blev en lång väntan och tog sin tid innan vi äntligen var hemma och i säng vid 06-tiden dagen efter.

Jag blev så besviken på vår guide så han förstörde hela resan o i skrivande stund har jag inte ett uns av lust att åka igen.

Summa summarum: vi anlände på tok för sent, guiden var sjukligt trött och oengagerad, vi var uttröttade, allt gick för fort, hemresan tog evig tid, man var helt slut när man väl var hemma igen.

Tråkigt när de 3 tidigare resorna varit så bra och givande att denna resa blev en total flopp.
Av Tinaj
9 nov. 2015 07:29
Kom efter vår andra resa igår med TSS.
Denna gång rundresa i Lykien.
Vi hade tur med både väder, busschaufför, Josef, och guide, Sertan.
Det var en helt fantastisk resa och jag tänker åka i februari igen.
10 nov. 2015 13:52
Hej! Lägger till ytterligare ett inlägg (bland många) om TSS. Som så många andra var man ju skeptisk till utskicken, men bokade ändå en resa och åkte till Egeiska kusten för ett år sedan. Allt var fantastiskt, och även ifall man betalar extra för matpaket var detta extremt prisvärt (jämfört med att gå ut och äta på annan restaurang varje dag).

Kom hem i lördags från 2:a resan. Denna gång till Kappadokien med Alp som reseledare. Precis som förra gången mycket hög standard på hotell och mat, samt ett bra program. Och som andra skrivit; mattor, guld och läder... Men vill man inte köpa, gå ut och ta en öl, kaffe, glass så länge :-)

Mattor, guld och läder är dessutom inte unikt för dessa resor. Har varit med om samma sak på "vanliga" resor, såväl till Indien med Albatros Travel som charter inom Europa.

Skall absolut hålla koll på kommande resor och boka igen!
10 nov. 2015 14:30
Jag satt just och tittade på rundresor i Turkiet med resebolaget Detur... och de åker på samma rundturer som TSS inklusive matt-, juvel- och läder besöken.
9 dec. 2015 12:14
Jag är just återkommen från en resa i Lykien.

Man behöver INTE köpa lunchpaketet med några vidhängande aktiviteter. Med lite planering fixar man godare och billigare lunch själv, t.ex. genom att köpa fyllda pankakor på de ställen bussen pausar vid. Ta med knäckebröd och mjukost i tub för de dagar lunchen krisar.

Vi var tre bussar som körde någorlunda parallella sträckor. I alla bussarna blev kanske en tredjedel mer eller mindre magsjuka. Det var en del klagomål på hur guiderna klarade den situationen, bl.a. påstod en guide att i de andra bussarna var alla friska, underförstått att det var resenärernas egna fel.

Upplevelsepaketen betalas med kronor. Hotellräkningarna (en dryck = ca 2 Eur) i euro. Småprylar på stan med Lira. Alla varianter som innebär växling medför att man får en skojig omräkningskurs där man förlorar minst 10%.

Riktigt lågt blev det när guiden vid flera tillfällen tog upp frågan om dricks. I TSS papper står det att 2 eur per person och dag till guiden kan vara lämpligt. Bara det ger att en full buss på en vecka ger nästan en hel månadslön. Men guiden föreslog 3 euro per dag.till sig själv. Det var otajmat eftersom han just då var oförstående mot dem som var magsjuka.
Av Mrcool
9 dec. 2015 17:23
Bara en liten synpunkt på dricksen, är helt frivillig och ges efter prestation av mottagaren. Det man kan läsa om är ett förslag på vad någon tycker är lämpligt men man avgör alltid själv. Vi har under våra resor med TSS gett allt från 0:- till 10 euro för guide och chaufför. Där 10 är mycket bra insats över förväntan. Det har ännu inte blivit 10 + 10 någon gång :-)
21 dec. 2015 12:31
Jag håller helt med Mrcool.
det är OK med en rimlig dricks om man är i ett land med drickskultur. Men sammantaget 50 kr/dag och person, om man skulle följa guidens rekommendationer, är orimligt.

Återigen, man behövr INTE köpa lunchpaketet. Ha lie reservmat i väskan och köp de pajer etc som erbjuds på de rastställen där man gör toalettstopp på förmiddagen. En resevattenkokare till rummet och termos hade varit toppen så man hade fått sitt lunchkaffe.

Man behöver inte heller känna sig tvingad att köpa i affärerna. Det räcker att förklara att man inte behöver ytterligare mattor till hemmet, att man inte behöver ytterligare en vigselring etc. När vi väl klarat ut att vi inte var köpare var försäljarna mänskliga och småpratade gärna om annat för att fördriva tiden.

I läderaffären var jackorna dyra enligt min måttstock. 1800 euro tycktes vara ett vanligt pris, på vilket man genast gav 50%. Medresenärerna tycktes pruta nästaN 50% på det rabatterade priset, man landade alltså på 25-30% av utgångspriset.

En skinnjacka för 5000 kr är mycket med min enkla måttstock, men de som köpte verkade nöjda.

I affärernas utgångar säljer man sjalar, livremmar, kuddvar etc. Inga fyndvaror direkt, men de kan bli en trevlig souvenir.
Av Bergabo
18 mars 2016 23:35
Kan TSS rekommenderas?
Kom hem igår efter en resa: Istanbul-Troja-Antalya med upplägget:
1:a veckan i buss 178 mil, långa dagar, vi blev som en storfamilj där vi lärde känna varandra !
2:a veckan vila på hotell i Antalya-trakten, vilan behövdes nu o storfamiljen var en tillgång , social trivsel !
Helhetsomdömen: bra hotell o mat, mycket prisvärt, min hustru o jag(70+) mycket nöjda !

Men så till det som "våran buss" diskuterade mycket:

Är tilläggspakten(mat, utflykter mm) frivilliga?
Ja formellt o reellt, men man måste då vara "stark", guiden vill att man köper paketen, kan överdriva problemen att få lunch på annat sätt, t ex sades att sista veckans hotell låg långt bort från "allting"(i verkligheten fanns marknader, matställen nära). Man bör nog vara några stycken som nobbar paketen, ty annars blir känslan av utanförskap stark. Att bli stoppad av guiden i inträdesporten till en attraktion känns o kryddas med orden "Du har inte betalt för detta !" Eller om guiden upplever att någon slunkit med obehörigt på lunch så blir det "straffpris" för lunchen 25 euro/person !

Är guiderna bra?
TSS har två- tre hundra guider, varav ca 20 kan sv/no/dk. Allra vanligast blir därför guidning på engelska.
Vi kunde jämföra en buss med norsktalande guide med våran engelska guidning. I våran buss fanns många som tyckte att guiden talade för ofta o framför allt för långt, i "norska" bussen tyckte man inte så. En del i vår buss hade svårt för engelska o då blir det tungt att lyssna. Guiderna är ofta högskoleutbildade(våran i 5 år) och då finns det mycket kunskap som vill ut till oss - från början i antikens historia - rätt okunniga skandinaver..

Var mars en bra månad att besöka Turkiet?
Ja, om man vill solbada( 20 grader dagtid), men för flertalet var havsbad för tidigt.
Den kraftiga nedgången i turism har skapat oro bland turkarna för framtiden. Många hotell ännu stängda, men marknader för turister öppna men folktomma.

Vad ger företagsbesöken med mattor/läder/smycken ?
Inte något om man vill göra fyndaffärer !
Men min hustru o jag stålsatte oss att inte falla för något trix utan se allt som cirkus att lära sig av. Metoderna att övertyga är så oerhört proffsiga, svenska el norska talas perfekt... att få kunskaper om silkesmaskarna, silkestrådarnas styrka var intressant osv
Vi njöt av föreställningarna och kände oss som vinnare som lyckades motstå alla frestelser !
Av Penttik
19 mars 2016 15:45
Bergabo, du beskriver villkoren perfekt. Själv väljer jag att köpa tilläggspaketen för bekvämlighetens skull, fullt medveten om att matpaketet ligger i överkant i pris, men resan är ju desto billigare. Om man skall vstå från peketet med inträden får man nog räkna med att avstå från de flesta av de lunher som ingår i det paketet, men det går utmärkt att äta sig mätt på frukostarna.
Vad gäller studiebesöken så kan du oftast lätt pruta ned till under halva priset. Vi svenskar har svårt att inse att det är normalt på marknader pruta ner långt under halva priset. Vi tror gärna vi gjort en bra affär när vi pruta 24 %.
De guider jag träffat har talat ganska lättförståelig engelska och jag har hört någon vid en rast där han talade en skandinavisk blandning som var något ansträngande att förstå. Men guidrna kan sina saker så som de är lärda och mycket kunniga och trevliga. Det är klart att undantag kan finnas bland alla dessa guider.
Den resan du åkte verkar vara en fullträff med en veckas vila efter den hektiska "studie"veckan. Om man väljer en av veckoresorna får man räkna med långa dagar.

Jag rekommenderar TSS om man läser på litet och man bör nog följa hur den politiska situationen utvecklar sig.
8 jan. 2023 14:47
Citerat från Bockaway:
Jag beställde en resa idag, sedan fann jag kommentarerna på denna sajt - det blir kanske/nog en spännande resa...
Hur gick det?
8 jan. 2023 15:22
Det kom en fråga från Kaijja om hur det gick? Något du vill veta?