Tips Filippinerna, allt är välkommet

Av Tima
9 jan. 2007 23:11 (redigerad)
Visningar: 8567
Vi ska till Filippinerna i slutet av februari och har tusen frågor i huvudet :-)
Vet att många medlemmar här på reseguiden sitter på bra-att-ha info, råd och en massa tips.
Kan ni hjälpa oss, vill gärna veta vad man inte bör missa på Filippinerna - ställen?
Vi, som vanligt, reser lågbudget och kan inte kosta på oss för lyxiga hotellnätter (helst under 500:- natten) , har ni bra tips på boende lite överallt.

Verkligen tacksam för alla tips! Mvh Tima
Av Sanook
10 jan. 2007 13:01
Kumusta Tima!

* Du ville dyka - Apo Reef, 3mil väst om Mindoro, skall vara något av det bästa.
* Mindanao bör undvikas pga Abu Sayaf-gerillan.
* Antar att ni kommer att ta er till Banaue risterasserna, norra Luzon.
Gör ett stopp i Baguio och gå på marknaden - mmm jordgubbar 1/2liter för 3SEK..mmmm
Kan rekommendera ett ställe som heter Sagada. Folkslaget Ifugao som var huvudjägare tills på -20talet, hade lite annorlunda begravningsmetoder, nämligen genom att hänga kistor (och stolar initialt i cermonin) längs svåråtkomliga bergsväggar - makabert, men faktiskt ganska intressant att se.
Vill ni ha ett häftigt äventyr, så finns där stora grottsystem - när jag var där för fyra år sedan stack jag iväg med ett par lokala grabbar på caving. Med rep och ett par fotogenlampor begav vi oss ner i underjorden - trånga passager, stora valv med glowworms, mycket fladdermöss, bitvis vatten upp till bröstet och 5-6 spännande timmar senare kom vi ut/upp någon helt annanstans.
Av Tima
11 jan. 2007 08:44
Wow tack! Skriver ut din lista på direkten :-)
13 feb. 2007 19:53
Hej Tima
Min sambo är just nu på Boracay Island och hälsar på sin syster som bott där i snart 3 månader. Både hon & min sambo är jättenöjda med stället, som verkar vara ett juste semester stopp om ni är på resande fot i Fillipinerna. White Beach ska tydligen vara med på nån typ av "världens vackraste stränder" lista.
Se länk för mer info: http://www.boracayisland.org/
På måndag kommer min sambo hem igen, och då jag säkert tipsa om bra & billigt boende på just denna ö!
mvh
Paula
Av Ems
15 feb. 2007 16:05
Bor fn har i filippinerna, och var faktiskt med om nagot fantastiskt just nu i helgen - simmade med valhajar! Far inte missas.. Stallet heter Donsol, i provinsen Bicol, sydostra Luzon. Man hyr in sig pa en bat (max 7 pers/bat) och det kostade drygt 100 kr/person om man ar 7 st. Man kan ga ihop med nagra andra om man ar fa. Det finns en guide med pa baten, som visar vart man ska simma for att se hajen. Det var otroligt att se hajen passera ca 1 m under dig! Man kan aven simma med den en bra bit. Hyr snorkelutrustning pa plats, om ni inte har egen (45 kr). De garanterar inte att ni far se nagon haj - men - denna tid pa aret ar de som vanligast. Vi sag 3 st och simmade med dem ganska lange. Kl 12-15 haller de sig framme som mest. Detta ar mitt basta tips!

Var forsiktiga i Manila - otroligt mycket ran och ranmord tyvarr... Taxi ar billigt men prova nagon dag att aka jeepney - det ar sa typiskt for filippinerna. Kostar ca 7 pesos och nar ni vill kliva av sager ni bara "para!"

Hoppas ni far det roligt! MVH emma
Av Marika
24 apr. 2007 00:26
Hur var det på Filippinerna, vart var ni? Snälla ge oss tips, funderar på att åka i februari nästa år i 3 veckor.

Tack på förhand! / Marika
Av Tima
1 maj 2007 09:32
>Citerat från marika:
>Hur var det på Filippinerna, vart var ni? Snälla ge oss tips, funderar på att åka i februari nästa år i 3 veckor.
>
>Tack på förhand! / Marika

Hej Marika,

Ja Filippinerna vill man tillbaka till, grymt ställe, så mycket att se, våra 17 dagar räckte inte länge. Det jag kan rekommendera dig är att köpa en guidebok och gå därefter. Ni väljer ut det ni vill se och sen börjar ni planera resfärd, för på Fili är det inte lika lätt att ta sig runt som i Thailand, här flyger man, det är inte buss eller tåg som gäller.

Vi var på Malapascua, Boracay, Panglao, Bohol och Manilla (för shopping). Filippinerna är stort, ser kanske inte så ut.
Återkom gärna när du vet exakt vad ni vill se och vill göra. Det är så mycket jag fortfarande vill se, nästa resa dit blir en ny reväg.

Hör gärna av er.

Mvh
Tima
1 okt. 2007 22:01
Hej Tima!

Vi ska åka till Filippinerna i Januari och stanna 5 veckor, vi ska resa runt lite.
Vi ska stanna på Malapasqua men behöver tips om öar nära som är härliga och gärna tips om boende.

Tack på förhand

Jenny
Av Ronnyk
2 okt. 2007 14:39
Citerat från filippinerna:
Hej Tima!

Vi ska åka till Filippinerna i Januari och stanna 5 veckor, vi ska resa runt lite.
Vi ska stanna på Malapasqua men behöver tips om öar nära som är härliga och gärna tips om boende.

Tack på förhand

Jenny
Hej fillippinerna,, Bantayan Island ska va bra ,med fina stränder och gemytligt,ligger nära Malapasqua,och om ni dyker så kan jag rek Moalboal på väst kusten på Cebu,Hälsningar Ron
Av Tima
4 okt. 2007 20:17
Citerat från filippinerna:
Hej Tima!

Vi ska åka till Filippinerna i Januari och stanna 5 veckor, vi ska resa runt lite.
Vi ska stanna på Malapasqua men behöver tips om öar nära som är härliga och gärna tips om boende.

Tack på förhand

Jenny
Hej Jenny,

Ja filippinerna är ett vackert resemål, lite som Thailand. Om man har rest en del i Thailand kan Filippinerna vara skönt, se något nytt.

Perfekt att ha Cebu som utgångspunkt, vi gjorde felet att boka Manilla t/r.

Vi bodde på ett

Ja Bantayan ska vara fint, själv var vi aldrig där då vi nöjde oss med Malapascua.
Stället vi bodde på heter Malapascua Exotic Island Dive & Beah Resort, finaste stället på hela ön och du kan genom boka dina dyktimmar med dem, egen båt och dessutom är det en svensk instruktör som driver dykskolan (om han jobbar kvar)
http://www.malapascua.net/index1.html
Ön är så liten att man kan ta sig runt på egen hand, dessutom finns det inga bilar på någonstans, iaf inte vad jag kunde se.
Totalt har ön 120 sängar, alltså begränsat antal turister som vistas där samtidigt. Maten är grym, en ny smakupplevelse!!
Se mina bilder på Malapascua, paradiset!http://www.malapascua.net/

Boendet lätt att fixa, vi hade inga problem, fanns alltid något ledigt. Dessutom åkte vi under kinesiska nyåret, då många asiater tar semester och flockas till Filippinerna.
Boendet är lite dyrare än Thailand, men faktiskt var maten billigare (konstigt nog). Och dessutom är maten, om du hittar bra lokala restauranger, får du dig en ny matupplevelse, gott som bara den.

Ja något man bör tänka på, säkerheten. Det är inte lika fritt fram som i Thailand, har ska man höra sig för innan man tar sig till vissa områden i storstäderna. Poliser finns överallt så man känner sig rätt tryggt.

Vi tog oss från Cebu till Maya-Malapascua ön, sen till Boracay, därefter till Panglao ön utanför Bohol, sista 2 dagar i Manilla för shopping.
Om du vill ha namn på ställen vi bodde på kan jag skriva ner.

Det vi fick lära oss på plats var att planera resans gång då flygavgångar varierar och det är lite krångligare att ta sig runt än vad man är van vid, Filippinnerna består av dryga 7200 öar. (se beskrivning ovan)
Om ni har en reseguidebok kan det vara bra att ta reda på hur kommunikationen fungerar... Lågbudgetflygning kostar några hundralappar, det mest effektiva sättet att ta sig runt.

Filippinerna har lika mycket shopping, vi shoppade loss i Manilla, helst sjuka priser, men man ska också veta vart man ska åka till.... jag köpte massor med skor som, väskor, riktiga märken, både jeans och converse... Ungefär som Bangkok men lite billigare, jag har inte själv shoppat i Cebu City men jag har hört att det finns like mycket där som i Manilla.

Ja just det, solen är otroligt stark på Filippinerna, solfaktor 30-35 som gäller där och det går att köpa på plats, finns överallt flaskor.

Hör av dig om du vill ha mer info.

Mvh
Tima
Filippinerna - bra val!
Av Karten
5 okt. 2007 07:11
Jag var på Fillipinerna för 10 år sedan. Det var då ganska knöligt att resa jämfört med t.ex Thailand. Det tog längre tid att ta sig från A==>B. Men med lite tid så fixade det sig alltid.

Vi flög först ner till Puerto Princesa på Palawan. Den långa smala ön som ligger mot Borneo. Därifrån tog vi oss ca 100km norrut med en lokal Jepney bus och sedan 45min båt ut till ön Coco-Loco. En fantastisk paradisö med endast en resort på. jag kommer inte ihåg vad det kostade med det var billigt (Backpackerpris).
Sedan tog vi oss till Cebu och som är en OK stad att stanna till några dagar i. Vi hämtatde mycket info och tips från Lonely Planet boken.

Vi flög sedan sedan till cebo och till Moalboal som ligger ca 20 mil från Cebu stad ner på öst sidan av Cebu ön. Där finns det inte så mycket sandstränder men det är myckert bra dykning där och river climbing.

Sedan åkte med flyg upp till Boracay som blev en mycket bra avslutning. 3km vit sandstrand med ett då aldeles lagom hålligång. Mycket bra restuarangutbud.

Vi spenderade 4 veckor och var helnöjda med alla ställen som vi besökte.
Men kräver ni närhet till fin sandstrand och inte dyker så åk inte till Moalboal.

lycka till
joakim
17 nov. 2007 20:37
Hej Tima & Co

Vi åker till Filippinerna i januari och jag har läst igenom era tips. Funderar på hur man smartast tar sig från malapasqua till Donsol och om det över huvudtaget är lönt i just januari. Får man se några whale sharks då?
Och...så undrar jag om någon har tips på bra saker att tänka på när man reser med barn. Vi är vana vid att resa som backpackers men den här gången tar vi med oss vår dotter på 6 månader.

Tack för hjälpen!
Joanna
Av Tima
17 nov. 2007 21:13
Hej Joanna

Filippinerna är otroligt vackert, bra val av resemål :-)

Tror ni får ta er till Cebu City för att kunna flyga vidare till Donsol, vet inte riktigt men kolla med Sanook, han har varit ett flertal gånger på Filippinerna och i Donsol, han kan nog ge dig mer givande tips angående dykning i Donsol. Beroende på hur länge ni stannar, men det bästa är att flyga mellan dem olika öarna, det finns flera "lågprisbolag" som tar några hundralappar. Men se till att planera dem olika rutterna då dem flesta bolag har olika destinationer och endast några avgångar i veckan.

Myggmedel ett måste!! Myggnär fanns inte riktigt på alla ställen vi bodde på så om ni har plats kan ni ju ta med det till den lilla. Just det, solskydd, solen är stark här!! Vi använde solfaktor 30 under hela resan.

Ha en fin resa!
Mvh
Tima
Av Lena23
18 nov. 2007 19:10
Att tänka på när man reser med barn:
Heltäckande "sun-mate" baddräkt med keps och skor -skyddar ca solfaktor 50.
Kolla om man kan få in vissa vaccinationer tidigare än schemat på BVC- ex. Mässlingsvaccin ( fast 6 månader låter alldelses för tidigt för detta vaccin?? kolla!)
Moscitonät -jag tror vi blev stoppade av var och varannan barnfamilj i Indonesien som tyckte att de såg ett underverk -kunde ha öppnat en affär bara för att sälja myggnät till barnvagnar!
Kortisonsalva när myggbetten blir för besvärande, men det skall inte användas på allt för små barn!
Vätskeersättning och alvedon suppar.
Favoriten av Gröt / vällingpulver -svårt att få tag i - visst grötpulver finns i Asien, men inte välling
Om man vill och kan - Se till att ha lite extra flaskor AD droppar med sig, (man kan ju alltid säga att man glömt sin sista flaska hos mormor)
Dyrt och exklusivt och man möter många barn som av läkare är rekommenderad extra vitaminer, enligt deras föräldrar, men de har inte råd att köpa dessa. Bra och behjärtansvärt att ge bort.