Syd- och centralamerika Vintern 2020

16 mars 2019 15:16
Visningar: 304
Hej,

Jag och en vän plannerar att resa till Sydamerika, eventuellt även centralamerika i December i år och vara där i drygt 2 månader. De vi absolut vill besöka är Påskön, Machu picchu och Salar de Uyuni. Då karnevalen i Rio är i slutet på Februari tänker vi att det vore lämpligt att avsluta resan där. Det är i princip de vi har på vår lista för tillfället och söker därför tips på vad man ska och inte ska besöka. Vi är framförallt intresserade av naturupplevelser och föredrar varmt klimat framför kyla. Andra ställen som verkar intressanta är Atacamaöknen, Iguazúfallen, Amazonas och Mirador Base Las Torres. Tack på förhand
Av Bibby
16 mars 2019 17:28
Lima kändes äkta sydamerikanskt, Santiago mer internationellt men helt ok, La Paz också ett måste tycker jag.

Påskön är verkligen nåt man bör se, en av mina topp-tre destinationer, helt fantastiskt.

Panama är grymt, dit skulle jag kunna flytta till.

Rio var en besvikelse.
16 mars 2019 18:20
Hej
Bara att gratulera eftersom Syd Amerika tillhör mina favoriter ( skönt med lite omväxling på forumet bland alla Thailand
frågor) Som tur är så tänker ni inte pruta bort Påskön som de flesta brukar göra för det är en mycket speciell upplevelse.
Missa inte Valparaiso bara, i övrigt så pruta inte bort något av dom andra när ni väl är borta så länge, vem vet chansen
kommer kanske inte igen.
Av Hawaii
16 mars 2019 19:46
Håller definitivt med om Valparaiso. Tillbringade en vecka där i januari i år. Quito en annan favorit, men räkna inte med varmt väder. Det kan du däremot räkna med i Cartagena, och om du tar dit, definitivt hitta boende inne i den historiska delen av stan. Lite turistiskt, men på ett trevligt sätt.
Av Bibby
16 mars 2019 22:09
Valparaiso,

Min största besvikelse, dyrt, farligt och eländigt på alla alla vis. Aldrig mer, fruktansvärt.
Av Hawaii
17 mars 2019 05:03 (redigerad)
Valparaiso - mycket märkligt och det var absolut inte min upplevelse.
"Dyrt" - Jag upplevde det som rentav billigt. Toppen middag i en trevlig restaurang inkl. ett par öl för runt USD 15.
"Farligt" - jag promenerade runt i stora delar av stan, och hade definitivt inte den känslan. Och efter att ha rest mycket i länder som Indonesien, Papua New Guinea, Indien och i en del länder i Afrika skulle jag tro att jag har en ganska bra känsla för vad som är "farligt".
"Eländigt" - även om det ju (nästan överallt) finns fattigare områden hade jag en känsla av att befolkningen i Chile, och inkl. Valparaiso givetvis, för det mesta har ett relativt bra liv.
Kan tillägga att detta var i slutet av januari i år och jag tillbringade 2 veckor med att resa runt i Chile och träffade även Chilenska vänner som bäst kan beskrivas som medelklass och de tog mig runt till en del platser också. Av alla länderna i Syd-Amerika (och jag har varit i de flesta) är Chile ett av de bättre när det gäller brist på "elände".
Av Jonas73
17 mars 2019 17:15
Hej,
Kan instämma i att Påskön är en mycket speciell upplevelse liksom Salar de Uyuni. Kan även rekommendera Atacamaöknen och den klassiska 3 dagarsturen med Jeep mellan San Pedro de Atacama och Uyuni. La Paz och Titicacasjön bör inte heller missas.

I Peru kan jag rekommendera att se kondorer sväva över Colca Canyon, Se det marina djurlivet vid Islas Ballestas och besöka naturreservatet Pacaya Samiria i Amazonas. Klassisk flodbåt nedför Amazonasfloden till Manaus är också en speciell upplevelse. Från Manaus går dagliga direktflyg till Rio.

Iguazufallen är imponerande och bör besökas från både den Argentiska och Brasilianska sidan.

Även om två månader är ganska lång tid rekommenderar jag att begränsa resan till några länder för att slippa stressa. Chile, Bolivia och Peru kan med fördel kombineras med Brasilien för att få till ”bra flyt” och en bra resrutt.