Student visum

27 feb. 2018 10:24
Visningar: 596
Hej!
Jag ska åka till USA och studera våren 2019, det är ett utbyte med min skola här i Sverige och jag ska läsa en termin på university of North Carolina i Wilmington. Jag kommer avsluta mina studier den 2/5 2019 och jag undrar nu hur länge jag får stanna kvar i USA efter det?

Jag har kompisar som kommer befinna sig på andra skolor i världen och vi planerar att resa i ca en månad i USA när alla läst klart sin termin, problemet är att jag slutar tidigast av alla och vi kommer därför inte kunna resa förrän runt mitten/slutet på maj och då en månad framåt. Har någon förslag på hur jag kan lösa det med visumet? Får jag stanna till början på juli med mitt studentvisum? Eller måste jag lämna landet och komma tillbaka på ett turistvisum? Går det sistnämnda ens att göra? Uppskattar alla tips och hjälp jag kan få!
Av Birgere
27 feb. 2018 10:34
När du ansöker ditt visum på ambassaden så berätta exakt om dina planer efter studierna så får du besked om hur du ska göra. Tänk även på att även om du får ett visum som sträcker sig fram till din hemresa är det viktigt att även din stämpel du får i passet vid inresan täcker den tiden. Även här bör ambassaden kunna ge råd och ev kan det vara så att du kan få tillstånd att vara kvar från 2 maj + 90 dagar. I värsta fall får du åka hem i under maj och återkomma efter några veckor men då resa på ESTA.
27 feb. 2018 11:16 (redigerad)
Tack snälla Birgere för svar!
Det hade ju varit det absolut bästa, om jag kunde få klartecken av ambassaden redan innan jag åkte. Jag har ju intyg på både studier hemma i Sverige, jobb och lägenhet som kan visa på att jag inte kommer stanna mer än för resan. Kanske det hjälper?
Tack igen för snabbt svar, har sett din avatar i flera trådar här på sidan och du har alltid så bra svar :)
Av Birgere
27 feb. 2018 11:48
Är en bra idé att ta med dina papper till Ambassaden. Men glöm inte att det slutgiltiga beslutet om hur länge du får stanna är passkontrollanten vid inresan, oberoende vad ditt visum säger. Det finns ingen som vill hindra dig att stanna men ibland så funkar inte sunt förnuft ihop med ett regelverk.