Sterling ställer in flighter

Av Sierra
13 sep. 2008 22:04
Visningar: 689
Enligt i en artikel i dagens Aftonbladet meddelades på fredagen att Sterling Airways ställer in ett antal flighter, bland andra vinterprogrammet StockholmMilano.
Av Marika
14 sep. 2008 00:05
Vad bra att du tipsar om detta! Tack för denna vikigt information för många.
Av Thorgu
14 sep. 2008 01:18
Bra tips, men jag läser i tidningen att SAS kan bli uppköpt av Lufthansa. Och jag som åker med SAS till Bangkok på ett halvår denna vecka.
Läser också att tusentals Britter blivit strandsatta pga deras flygbolag gått i konkurs. Det spås också att ca 30 flygbolag kommer att gå i konkurs före årets slut. Dystra tider. Vågar man åka?
14 sep. 2008 15:44
Ja, flyget är i kris. Snart vet man inte vilket bolag man vågar boka, då många är i kris. Håller tummarna för att Spanair tar mig till Malaga den 28/9 och att Norwegian flyger från Malaga den 11/10 till Arlanda. Vore snopet att få veta att dessa flighter är inställda, då jag bokade i början av april.
Av Mpc
14 sep. 2008 18:50
tack för din info men va tro du själv på det? jag har lusläst danska tingarna o inte hitta något om artikeln att sterling ska dra ner
Av Sierra
14 sep. 2008 18:57
Jag vet inte mer än vad som stod i artikeln.
Vad jag förstår så är det direktflighten i vinterprogrammet Stockholm - Milano som är nedlagd. Det kan ju vara så att det går att flyga Stockholm - Köpenhamn och fortsätta med Köpenhamn - Milano. Sådana ändringar i routerna tar några dagar att ändra i deras erbjudanden. Ring Sterling och kolla om det är aktuellt för dig att åka.
14 sep. 2008 19:26
Flyget är inne i sin värsta kris någonsin just nu. Höga oljepriser brukar anges som orsak, men jag tror att en hel del flygbolag helt enkelt har misskötts under åren. De statliga bolgen har levt i någon sorts skyddad verkstad under lång tid och nu med alla lågprisbolag som poppat upp så klarar de helt enkelt inte av konkurrensen längre. Lågprisbolagen har också pressat priserna så långt att bolagen nästan konkurrerar ihjäl varandra.

SAS är i ett desperat behov av pengar för de behöver köpa in nya flygplan för uppskattningsvis 50 miljarder kronor inom några år. Dessutom har SAS en längre tid gått dåligt och har problem med sitt dotterbolag Spanair. I fredags började rykten om att Lufthansa ska köpa upp SAS florera och SAS aktie stoppades på börsen under fredagseftermiddagen. Vad som händer där får vi se. Men något måste göras, antingen uppköp eller så måste ägaren = staten satsa massor av pengar.

Sterling är också ett bolag som gått dåligt under en lång tid. Nu har de aviserat att de ställer in alla flygningar Stockholm- Milano från och med 26:e oktober. Även andra linjer kommer att dras in efter vad jag har förstått. Stockholm-Alicante och Stockholm-Malaga är linjer jag sett nämnas. Det ska finnas 20 000 sålda biljetter på linjen Stockholm-Milano men Sterling ska ersätta resenärerna enligt deras hemsida. Däremot kommer ju många av dessa resärer att få problem med att hitta nya biljetter men det är ju en annan fråga.

Och nu imorgon ställer kanske/antagligen Alitalia in alla sina flygningar. De har helt enkelt inte pengar att köpa flygbränsle för!

Enligt Svenska Dagbladet kommer antagligen 30 flygbolag att gå i konkurs innan året är slut! Ja, vi får se hur det går.

GB
Av Hkn
22 sep. 2008 22:45
Det verkar vara dags att vinka med en varningsflagga för Sterling.

- Var bokad på flight NB230 från Göteborg till Stockholm 2008-09-14.
- Enligt tidtabell skulle vi lyfta 22:15 och landa på Arlanda 23:15.
- Avgången var fördröjd till 23:45. Vi landade på Arlanda 00:40.

Inget konstigt. Förseningar är legio när det gäller no-frills airlines. Speciellt den sista flygningen för dagen brukar komma i kläm.
- Det udda här var att flygningen sköttes av den svenska operatören Fly Excellent – och att jag, då vi taxade ut för start på Landvetter, såg tre av Sterlings 737:or stå på marken. Det verkar underligt att tre plan från samma flygbolag skulle drabbas av tekniska problem samtidigt.
- När jag tog upp saken med en vän som är journalist så svarade han att Sterling har det tungt just nu. De har t o m problem att betala sitt eget flygbränsle.

Jag kommer att kolla saker och ting noga innan jag väljer en Sterling-flight igen... Det är mina 50 cent.

:: hakan ::
Av Fly
29 okt. 2008 15:43
Jaha, då besannades våra farhågor - Sterling gick i konkurs idag. Lider med de som blir strandsatta utomlands. Tur man inte hunnit boka sina julbiljetter ännu...
Av Sierra
29 okt. 2008 15:58
De lyckades hålla näsan över konkurslinjen 46 dagar efter att de började kapa sin trafik enl ingressen....:-(
Man får ju hoppas, att de som köpt biljetter och ännu inte kommit i väg, har betalat med kreditkort så får de i alla fall tillbaka sina pengar.
Av Homeros
29 okt. 2008 20:12
Citerat från mpc:
tack för din info men va tro du själv på det? jag har lusläst danska tingarna o inte hitta något om artikeln att sterling ska dra ner
Ha ha!! Lyssna på Sierra i fortsättningen, han vet vad han snackar om.. Och Sierra, jag kanske vänder mig till dig först innan sommarens bokningar för lite uppdateringar om eventuella konkurser som kan komma:)
29 okt. 2008 22:01
Lågprisflyg, hörde en intervjuv från radio Kristianstad i dag. De var på Kastrup med anledning av Sterling A...s konkurs.
Underförstått- hur kan man flyga till Barcelona t. ex. för 400 kr med lågflygpris?
Inte så konstigt att dessa "bolag" kursar.
Finns möjlighet att på vissa resebyråer boka via dessa lågpris om jag är rätt underrättad. Då kan resegarantin gälla.
Värt att undersöka.
ingemar_e
Av Mpc
29 okt. 2008 22:17
Citerat från homeros:
Citerat från mpc:
tack för din info men va tro du själv på det? jag har lusläst danska tingarna o inte hitta något om artikeln att sterling ska dra ner
Ha ha!! Lyssna på Sierra i fortsättningen, han vet vad han snackar om.. Och Sierra, jag kanske vänder mig till dig först innan sommarens bokningar för lite uppdateringar om eventuella konkurser som kan komma:)
Det var då de tiden kan ju förändra sig fort *S* som man säger den enes bröd den andres död.
Av Nickeb
30 okt. 2008 06:29
Citerat från sierra:

Man får ju hoppas, att de som köpt biljetter och ännu inte kommit i väg, har betalat med kreditkort så får de i alla fall tillbaka sina pengar.
Vilket iofs. är för djävligt, varför ska övriga bankkunder behöva stå för fiolerna vid en konkurs när det reseskydd som innefattas av kortutfärdaren egentligen inte innefattar just konkurs.
Av Glenns
30 okt. 2008 07:35
Citerat från nickeb:
Citerat från sierra:

Man får ju hoppas, att de som köpt biljetter och ännu inte kommit i väg, har betalat med kreditkort så får de i alla fall tillbaka sina pengar.
Vilket iofs. är för djävligt, varför ska övriga bankkunder behöva stå för fiolerna vid en konkurs när det reseskydd som innefattas av kortutfärdaren egentligen inte innefattar just konkurs.
Det kallas FÖRSÄKRING det är en service som man kan KÖPA det ingår i vissa kort
Av Nickeb
30 okt. 2008 15:58
Citerat från glenns:
Citerat från nickeb:
Citerat från sierra:

Man får ju hoppas, att de som köpt biljetter och ännu inte kommit i väg, har betalat med kreditkort så får de i alla fall tillbaka sina pengar.
Vilket iofs. är för djävligt, varför ska övriga bankkunder behöva stå för fiolerna vid en konkurs när det reseskydd som innefattas av kortutfärdaren egentligen inte innefattar just konkurs.
Det kallas FÖRSÄKRING det är en service som man kan KÖPA det ingår i vissa kort
Avbeställningsskydd ingår ofta(st), dock sällan konkursskydd.

Dock vill jag säga att jag i det inlägget som du citerat har fel (inte ofta jag har det men ibland så) det är nämligen inte bankkunderna som får stå för fiolerna eftersom pengarna aldrig lämnat banken och flygbolaget sedemera ej fått pengarna (dom hålls inne av banken till man åker) Källa: SR P4 (P4 extra)