Sri Lanka eller Goa?

27 maj 2011 10:32
Visningar: 1796
Håller på att planera en resa för mig och min man i Februari 2013 när vi fyller jämnt. Har fastnat för Goa men har fått rådet att åka till Sri Lanka istället. Bättre resmål enligt några jag pratat med.Vänligare folk, finare natur, m.m. Känner mej villrådig.
Någon som har varit på båda ställena?
/Marie
Av Joakimn
27 maj 2011 12:34
Har varit i Goa 2ggr men det var 20år sen o 10år sedan.
Upplevde den sista gången att Indien e fint men Goa var jag lite färdig med.. Var på Sri-lanka i 6 veckor 2006-7
Detta land/resmål har mycket mera att erbjuda än om man jämnfr med Goa.
Goa= 6,7 poäng. Gällande mat ,bad boende ,kultur,sevärdheter,ekonomi o människor(lokalbefolkningen)
Sri-lanka= 8,3 poäng på samma skala.
Båda är bra...men min vinnare är tydlig.
vad är ni intresserade av? Hur aktiva är ni? eller gäller det avkoppling/semester/tranquilo/
För att ge ett bra förslag så måste man veta vad ni vill ha ut av resan./Joakimn
28 maj 2011 20:18
Hej!

Och tack för svar! Eftersom vi inte har varit i de här länderna så är man ju lite nyfiken på hur andra uppfattar dem. Vi (maken och jag, barnen ska nog inte åka med den här gången) tycker om att sola och bada, men inte enbart. Vi vill också se oss om och uppleva lite av kulturen på platsen vi är på. Vi är inte aktiva i övermått men skulle aldrig tillbringa 2 veckor vid en pool eller vid en strand. Det som kanske skulle vara aktuellt är att lära sig lite mer om snorkling. ( provade på det lite när vi var i Grekland i september). Sen vill man ju se alla fantastiska djur! Sköldpaddor, elefanter m.m

Behövs visum till Sri Lanka? Vilka vacciner behöver man? Kanske likadant som till Goa?

Jag kanske kommer att bombadera dig med fler frågor framöver, det är ju ett tag tills vi ska iväg...

MVH/ Marie/ hattstugan
Av Joakimn
30 maj 2011 07:11
Tjena Hattifnatt
30 dagars fritt resande som Svensk, sen behövs visum...
Vaccinationer: Alltid en svår fråga,..vad kommer ni att resa i landet ,vem träffar ni? Hur bor ni?..
Troligtvis är det samma risk i Sri lanka som Indien..
Själv så har jag i Grund alltid: 1:Stelkramp, 2:Tyfoiden är påfylld tio dagar innan och likadant med 3:Hepatit A.
Sen kommer vi till: Malaria.
vart skall ni i landet, Om ni bara håller er på den kustsidan i det turistiska området som Huvudstaden ligger,allså allt från Negombo och hela vägen till Unawatuna, Gale, Merissa.. så skall det vara säkert ,och inget malariaprofilax skall behövas..Jag hade inget och inte min familj heller. Tror faktiskt att dessa profilax gör mer skada än nytta många gånger.Men bestäm er o sen kolla.Fråga ni på ett vaccinationsbolag så är svaret alltid "visst behövs det" men så tjänar dom också stora pengar på detta o dom är säljare.
Mot magåtkommer tar vi heller inget,sker något så finns det oftast en motmedel i landet som är anpassat efter deras bekymmer till ett billigt pris.(handlar alltid på mig så`nt lokalt.)
Snorklingen e fin i Unawatuna ,bodysurfing i Merissa o en bokad tur i Jala nationalpark e fint om man vill se djur. En resa upp bland teaplantagenr genom bergen med tåg är också fint.o finns nära tillhand.
Skulle nog ta o hyra en chafför med bil och resa runt i en 2-3 dagar se lite kulturellt /landets historia ect.
Sen kan man plana ut på stranden/joakimn
30 maj 2011 13:49
Jag var på Sri Lanka 1988 eller var det 1989, då var det lite restrektioner om att man inte fick åka till norra delarna och det var lite farligt här och där. (veckan efter vi kom hem högg de av huvuden av folk och satte upp på pålar i Hikkaduwa...). Men det var ett mycket vackert land med mycket sevärdheter och grönska och trevligt folk.
Nu har jag varit 4 ggr i Goa och kommer att åka dit igen åtminstone kankse varje år då jag är gift med en goan....:)
Goa är min favorit av många skäl.

Mvh Eva
1 juni 2011 08:50
Tack för svar Joakim o Eva!

Jag funderar vidare. Som sagt så är det ett tag tills vi ska iväg, tänkte hinna med en resa till Turkiet hösten 2012 först. Men i sommar blir det semester i Sverige, Lappland väntar på oss!

Återkommer kanske till er om mera frågor.

Marie/hattstugan
Av Annl
3 juni 2011 10:09
Hej,

Beträffande frågan om malaria-tabetter så tycker jag absolut att ni skall ta sådana om det är så att ni kommer att besöka ett malaria-område. Visst - de är dyra men verkligen nödvändiga. Det finns två varianter - en som är billigare men som har mera aggressiva biverkningar - och en annan (Malarone) som är dyrare men som har mindre aggressiva biverkningar.

Vi använde Malarone och alla tyckte vi att vi drömde skumt men det är inget mot de andra där du kan få hallucinationer och psykisk pålagring m.m.

Intressant att veta är att man "mörkar" om dessa biverkningar på bipacksedeln- det är först om du läser FASS:en som detta framkommer.

En annan mycket viktig sak att känna till och som inte framgår av vare sig bipacksedeln eller FASS är att man när man kommer hem under två månader skall vara extremt påpasslig på om man får feber och att man då bör kolla om det är malaria (gös genom ett enkelt blodprov på sjukhusets infektionsklinik) och inte tro att det är en vanlig influensa eller liknande. Det är på det sättet som de flesta svenskar dör av malaria- man förstår inte att det kan vara malaria och hinner då inte få medicin i tid.

Bra att veta kan också vara att man inte får lämna blod förrän sex månader har passerat efter det att man besökt ett malariaområde.
5 juni 2011 16:14
Har varit i både Goa och på Sri Lanka men det var 1997 så saker kan ha ändrats;-). Jag gillar båda jättemycket men rekommenderar Sri Lanka något mer. Grönt och vackert, underbara stränder, mycket att titta på och jag upplevde det så mycket mindre rörigt än Indien (även om också rörigt kan också gillas ibland).

Angående visum så har jag just skrivit ett inlägg på min blogg, reglerna kommer ändras till hösten men det bör inte bli ett problem. Kika gärna in och läs:-):

http://www.coconutsandskylines.se/nya-visumregler-for-sri-lanka-resenarer/