Sevärdheter i NYC

28 aug. 2015 20:00
Visningar: 319
Hej!

Jag & mannen ska åka till NYC nu i september. Vi stannar i 14 dagar. Vi håller på att planera in vilka sevärdheter vi ska ägna oss åt.

Vi SKA besöka följande:

9/11 Memorial & Museum
American Museum of Natural History
Intrepid Sea, Air & Space Museum
The Metropolitan Museum of Art
Top of the Rock
Empire Observation Deck - dagtid & kvällstid

Vi är inte så jätteintresserade av kultur/konst, därför tror vi inte att MoMa och Guggenheim är intressanta.

Vad är era erfarenheter av nedan sevärdheter? Är de värt/lönt det? Hur lång tid tog det?

* Circle Line Sightseeing Cruises 3 h
* Solomon R. Guggenheim Museum
* New York Transit Museum - Brooklyn
* Museum of the City of New York
* The Skyscraper Museum
* Båt till Ellis Island/Trip till Frihetsgudinnan

Broadway-teater eller musikal? Är det värt 1000-lappen p.p.?
Helikopterturen verkar också spännande. Värt?

Har någon tagit tåget fr. NYC till Washington DC? Upplevelser och erfarenheter?

TACK för svar. /Isabella
Av Peter_o
28 aug. 2015 22:05
Jag tycker ni ska slinka in på MoMA en fredag efter kl 16, det är gratis då. De har rätt varierande utställningar så något kan nog intressera. T ex kan man leta reda på de svenska saker som finns.

En tur till Frihetsgudinnan rekommenderas också. Tyvärr verkar utställningen på Ellis Island fortfarande vara något stympad sedan stormen Sandy, men har man släktingar som emigrerat till USA så är det säkert intressant.

Ett minimum med båtfärd är i alla fall att ta gratisfärjan till Staten Island bara för att få se Manhattans siluett och Frihetsgudinnan på lite närmare håll.

3 timmars sightseeing är väl runt hela Manhattan. Är du intresserad av var vem har bott ska du absolut ta den, men annars undrar jag om det är värt det,

Museum of the City of New York var jag inne på deras gratistid som då var på en söndag. Tveksamt att betala för det, visserligen en del intressanta bilder vill jag minnas.

The Skyscraper Museum: kommer inte ihåg om det kostade något, men det finns nog intressantare museer.

New York Transit Museum - Brooklyn. Kul att åka dit, man måste ju utanför Manhattan också, men eftersom man inte förjt utvecklingen på plats så blir nog nostalgifaktorn 0.

Solomon R. Guggenheim Museum: Du ska absolut gå in i affären, och kanske dricka en kopp kaffe där.
(Glöm inte att dricka kaffe på Svenska Kyrkan på 48e gatan, nära 5e avenyn, men googla fram adressen).

Louis Armstrong House Museum, kan du besöka även utan större jazzintresse. Glöm inte att ge guiden någon dollar. Ligger i Queens.

Själv ska jag försöka få TKTS-biljett till On the Town då jag kommer i oktober. De säljer med 50% rabatt nu.
Som vanligt rekommenderar jag amatörtävlingarna på onsdagskvällar på Apollo Theater uppe i Harlem. En garanterad upplevelse för ca $20.

Jag har inte åkt helikopter, men det är säkert minnesvärt. Rekommendationen tyx vara att man inte ska ta den kortaste turen.

Själv tog jag en bussfärd med en övernattning för att komma till Washington. Då blev man bussad mellan några av sevärdheterna samt fick betala extra för en helt meningslös båtfärd. Tåget är väldigt dyrt, och det blir nog knepigt om du tänker göra resan på en dag,

Fundera hellre på en bussfärd med en övernattning till Niagarafallen. Ska du vara i NY så länge som 14 dagar så skadar et inte med en långresa i början av andra veckan.

Till SKA bör du lägga High Line.

/PeterO
28 aug. 2015 22:46
hej.
Jag var i NYC för 2 år sedan när dollarn var nere så allt var mycket billigare än idag men det finns en del upplevelser som är gratis.

Brooklyn Bridge - cykla eller promenera över i skymningen
Brooklyn Hights promenade när solen går ner.
Promenera i West Village.
Promenera i SoHo.

Jag gillar konst men måste säga att jag blev inte så imponerad av MoMa - finns mycket bättre moderna konstmuséer. Guggenheim är en fantastiskt fin byggnad, särskilt i nattbelysningen.

Jag skulle lägga till:

Skybarer.
Cykla i Central Park.
Absolut se en musikal.

Du kanske hittar lite tips på min reseblogg:
http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/06/new-york-till-fots.html
http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/06/new-york-shopping-utsikter-och.html
http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/06/new-york-en-tur-med-cykel-och-limousine.html

31 aug. 2015 10:59
Hej och tack för era svar.

Peter:
Tack för dina tips.

Jag undrar varför Svenska kyrkan är värt ett besök för kaffe? Kan du precisera lite så vore jag tacksam. Att göra ett besök där för en kaffe lät väldigt tråkigt, så utveckla gärna :)

Vad kan man göra i Staten Island förresten? Har du tips på sevärdheter, promenadståk, eller restauranger?

Mvh Isabella
31 aug. 2015 11:13
Lett_o_reslag:

Vilken underbar blogg, så fina bilder och tips.
Av Peter_o
31 aug. 2015 22:21
Citerat från Angeloni:
Hej och tack för era svar.

Peter:
Tack för dina tips.

Jag undrar varför Svenska kyrkan är värt ett besök för kaffe? Kan du precisera lite så vore jag tacksam. Att göra ett besök där för en kaffe lät väldigt tråkigt, så utveckla gärna :)

Vad kan man göra i Staten Island förresten? Har du tips på sevärdheter, promenadståk, eller restauranger?

Mvh Isabella
Förutsättningen är främst att du gillar kaffe. De serverar kaffe som det lagas i Sverige, eller ska man säga lagades, innan alla konstiga maskiner tagit över. Alltså bryggkaffe. Kyrkan ligger ett stenkast in från 5:e avenyn (5 E 48th Street). Gatunumreringen utgår från 5:e avenyn, så det är alltså nummer 5 48:e gatan åt öster. Det är inget speciellt med stället mer än att man kan koppla av från bruset utanför en stund. Det är ingen kyrka man går in i utan mer ett caffe, även om man kan göra en mindre rundvandring i byggnaden om man känner för det.

På Staten Island kan man ta färjan tillbaka. Något annat känner jag inte till.

/PeterO
1 sep. 2015 13:29
Nu lät det trevligare. Jag googlade lite och hittade en video som beskrev Svenska Kyrkan i NYC. Det såg lugnt och skönt ut, som ett kaffe, där man kan koppla av från allt annat utanför. Det blir nog ett besök dit trots allt. Tack för tipset.

Får jag fråga hur det kommer sig att du åker till NY så ofta? Vad gör du där? Reser du helt ensam eller med något sällskap? Klart att man blir nyfiken!

/ Mvh
Av Peter_o
1 sep. 2015 15:42
Citerat från Angeloni:
Nu lät det trevligare. Jag googlade lite och hittade en video som beskrev Svenska Kyrkan i NYC. Det såg lugnt och skönt ut, som ett kaffe, där man kan koppla av från allt annat utanför. Det blir nog ett besök dit trots allt. Tack för tipset.

Får jag fråga hur det kommer sig att du åker till NY så ofta? Vad gör du där? Reser du helt ensam eller med något sällskap? Klart att man blir nyfiken!

/ Mvh
För det mesta har jag sällskap, t ex har jag varit där tre ggr med barnbarn. Men nu i oktober åker jag ensam. Ja, jag undrar också varför jag åker, eftersom jag knappast handlar något och absolut inte går på restaurant.

Men det brukar bli fullt upp i alla fall.

Just nu håller jag på att samla ihop saker att göra. Det är ju halva resan.

/PeterO
Av Birgere
1 sep. 2015 18:10
Citerat från Peter_o:
På Staten Island kan man ta färjan tillbaka. Något annat känner jag inte till.

/PeterO
Underbar kommentar !!

Men ack så sann, men färjan är både på dit o hemvägen klart "vy-vänlig".
Av Challen
1 sep. 2015 19:30
Jag har åkt Circle Line, det var länge sedan, men jag tyckte det var rätt kul. I vintras var vi uppe på Top of the Rock och det överträffade faktiskt mina förväntningar (de var inte så höga ;). Man hade jättebra utsikt ut över Manhattan och Central Park. Vi har även varit på Ellis Island för typ tio år sen och det tyckte jag var jätteintressant. Vi hoppade över Frihetsgudinnan eftersom vi inte var så intresserade av det. Om ni ska till Ellis Island kan jag tipsa er om att se början på Gudfadern II innan, för den utspelar sig på Ellis Island.

https://www.youtube.com/watch?v=ubT-Bm36L2U

I vintras var vi även på teater och det var kul. Se om ni kan hitta nån pjäs (eller musikal) med någon skådis ni känner till och gillar :) Det kostade inte 1000 kr per person utan snarare kanske 500 eller så.

Jag rekommenderar också Tenement Museum på Lower East Side om ni är historieintresserade. Och vill ni se en vacker byggnad kan ni gå in på New York Public Library.

Om ni gillar att fynda billiga märkeskläder så rekommenderar jag Century 21 nere vid Ground Zero.
Av Maryg
2 sep. 2015 20:47
Jag har åkt tåg genom USA och då även mellan Washington DC och NY för ca 10 år sedan . Jag tyckte det var ett bra sätt att få se en del av landet på. Har bara positiva upplevelser från min tågluff.
Jag kan även rekommendera att åka till Boston över dagen (åka tidigt på morgonen och hem sent på kvällen). Det är en väldigt fin stad som är värd att se.

Om det finns möjlighet borde ni gå och se en baseballmatch, även om man inte förstår spelet så är det en trevlig upplevelse. En promenad på the High Line står överst på min lista när jag åker tillbaka.

Kolla även in http://www.newyork.se/ för massa tips.

Hälsningar
Marie