Planering av nästa års resa

Av Walle
21 juli 2013 14:59
Visningar: 461
Planeringen av nästa års resa börjar smått ta fart.
Vi hade tänkt ta flyget ner till Hat Yai för att börja semestern på Koh Lipe (där vi varit förut).
Vi ska vara borta 3 veckor och frågan är nu vilka öar ska vi besöka efter Koh Lipe.... helst någon ny men vi har ju avverkat många efter våra färder till Thailand. Små lugna öar gillar vi.... visst någon natt på typ Koh Lanta går väl an också.
Vi har varit på Koh Bulon, Koh Maak, Koh Hai, Koh Lanta, Ao Nang, Racha Island, Koh Phi Phi.
Nu är frågan om vi tar oss upp från Koh Lipe finns det någon annan liten pärla att besöka där vi inte varit förut... vi tar inrikesflyget från Krabi.
Helst vill vi till något ställe där vi inte varit förut med Koh Bulon får besök av oss några dagar i alla fall för där är så mysigt.

Tacksam för lite tips
Med vänlig hälsning
Walle
Av Walle
21 juli 2013 18:19
Ja Sierra dom två öarna är också fina.
Jag stavade fel på Koh Muuk, menade det och inte Koh Maak. Har bott på Carlies där...
Kradan har vi bara stannat till vid en båtutflykt, en fin ensam strand men inte bott på.
Kradan har vi diskuterat lite om....
Vi är helt villrådiga hur vi ska göra.... om vi ska ta Koh Lipe turen eller inte.... men vi trivdes bra där :-)
Förra året var vi på Koh Chang och Koh Mak, har även varit på Koh Samui, Koh Lanta, Koh Samet, Koh Phangan, Koh Kho Kao, Nai Yang Beach och någon enstaka natt i Phuket. Phuket åker vi inte tillbaks till.... för mycket av allt...
Finns det någon annan ö som är sevärd i vägen upp mot Krabi? Koh Jum kanske....

/Walle
23 juli 2013 09:25
Passa på att lägga några nätter på Kradan. Vi har varit där tre gånger och har blivit något av en favorit för oss! Du skriver att ni gillar små lugna öar. Då är detta perfekt!
Seastone
Av Walle
24 juli 2013 18:17
Hej seastone
Vilket av boendena är bäst tycker du? Finns det något boende nuförtiden som har pool?
11-åringen gillar det :-)
Tror det blir ca 4 dagar på Kradan

/Walle
24 juli 2013 18:38
Hej!
Vi bodde på Kradan Beach Resort. Ok men inte mer.Vi har inte rest dit för det fantastiska boendet eller maten, utan den härliga avslappnande miljön. Men där är byggt 2 nya "hyddor" sedan vi var där senast. Det finns en lyxigare resort precis bredvid med pool. Kommer inte ihåg vad den hette, men om du googlar så hittar du det säkert. Vi reser utan barn, men vid alla tre tillfällena som vi varit där har det funnits barnfamiljer på plats som har haft fullt upp utan pool. Det finns så fantastiskt snorkelvatten utanför resorten, så om 11-åringen tycker om att snorkla, så kommer han/hon inte att sakna pool! Vid lågvatten är det bara att promenera ut. Fantastisk ö som har blivit vår "lilla pärla" bland dom många öar vi varit på!
Lycka till!
Seastone
Av Walle
4 aug. 2013 22:56
Tack för svaret seastone :-)
Låter härligt ang Kradan....
Visst klarar vi oss utan pool också men sonen tycker det är ju så skoj att dyka och hoppa i poolen :-)
Låter som om denna ö ska få besök några dagar av oss... :-)

En liten fundering...
Vi har varit på Koh Hai förut och Fantasy Resort... vi gillade det inte så jättemycket pga lågvattnet och så mycket koraller i vattnet på eftermiddagarna så det var svårt att gå ut i vattnet.
Är det någon som vet om det är lika dant på hela ön? iockförsig är ju inte ön stor så det är nog så hela vägen efter stranden.

Med vänlig hälsning
Walle
Av Treo
5 aug. 2013 15:20
Angående koh Hai, vi gick över på andra sidan då det på den tiden, 6 år sedan, bara fanns en resort där. Ungefär lika långgrunt där och inte lika fin strand som jag ändå tycker att "den vanliga" sidan har. Visst var det lite jobbigt att komma ut men väl utanför revet tyckte jag att snorklingen var superb. Ska själv besöka ön i jul och nyår.

Koh Jum gillar jag. Bodde på den del, norra, som de kallar koh Po. Koh Jum Resort ligger mycket fint, bambu- och träbungalows klättrar uppför berget med en mycket fin utsikt. Långt borta ser du ljusen från Phi Phi. Kanske fyra år sedan jag var där. Hyrde moppe en dag och med risk för livet körde vi i regnet på sliriga vägar till öns enda stad/by, inte så mycket att se. Där nere är ön plattare.

Kradan breach resort har lite att önska vad gäller mat och service men deras breach front cottage är väldigt fina.

Är själv lite nyfiken på koh Laoliang. En ö som jag jag tror ligger söder om Koh Hai där det bara finns en resort där det bara finns tält att bo i. Låter väldigt mysigt och lugnt.