Pemba/Mafia?

10 jan. 2012 13:23
Visningar: 1020
Jag kan verkligen inte bestämma mig. Pemba eller Mafia Island i Tanzania? Jag är ute efter något vackert, trevlig lokalbefolkning, bra dyk och snorkling och inte för dyrt.
Av Annl
14 jan. 2012 08:47
Hej,

Har du varit på Zanzibar?

Där är det väldigt vackert och fantastiska stränder. Kan rekommenderas starkt och tror dessutom att det är något lågprisbolag som har direktflyg dit.
Av Zapparo
15 jan. 2012 15:02
Hej!

Först och främst: hur lång tid ska du spendera där?

Har inte varit på Mafia - men vad jag läst är boendet riktigt bra- men oerhört dyrt.
Samma sak gäller Pemba - där jag varit - det finns lyx-resorts - typ 2 - 3 st.
Det finns sedan ett antal lite enklare hotell - några vid havet.

Mafia island är betydligt mindre än Pemba och har endast ett antal resorts.
Men å andra sidan - om man är ute efter lite enklare transport-väg på än är nog mafia att föredra.

Men om man uppskattar att urforska det okända - lite överdrivet men ändå - är nog Pemba att föredra.

Alltså är det viktigt att du har klart för dig hur mycket perngar du kan spendera och hur länge du ska vara där.

MVH.
Zapparo
16 jan. 2012 11:36
Nu har jag bestämt mig. Det kommer att bli safari i Selous och strandliv på Mafia.
Av Pskruf
23 jan. 2012 12:03
Kul! Vi ska till Mafia (och bland annat hälsa på vårt fadderbarn) i februari. Har dock inte bestämt safaridestination än. Hur kom du på att du ska till Selous?
24 jan. 2012 10:34
Vi vill åka på safari någonstans där det inte är så sjukt mycket folk som i norra Tanzania. I Selous kan man göra flodsafari och vandringssafari också. Det kanske inte är lika lätt att få se the big five där. Men det gör ingenting för min del. Selous ligger också närmare Dar-es-Salaam. Vi tar tåg dit, ska ta ca 6 timmar, och flyger till Mafia direkt, ca 250 USD.