Ö luffa - koh Lipe

Av Thezzan
9 okt. 2014 22:41
Visningar: 1212
Hej. Jag och min sambo ska åka 3veckor i feb-mars till Thailand . Det vi vet än så länge är att vi vill åka till koh lipe. Är det stor skillnad på pris där jämförelse med övriga Thailand? Vad kan man ta för rutt om man helst vill avsluta med just koh lipe . vi undviker gärna de större turist ställena däromkring. (Kommer att utgå från Bangkok)
Tacksam för tips! :)
Av Sierra
9 okt. 2014 23:37
Det är ingen större prisskillnad jämfört med övriga turistorter förutom Phuket som är dyrare.

Flyg till Krabi och tag en taxi till Lanta. Från Lanta kan ni öluffa söderut till Lipe. Om ni sedan skall tillbaka till Bangkok är det lämpligt att ta speedboat till Pak Bara Pier och en taxi/minibuss till Hat Yai Airport varifrån många flighter avgår varje dag till Bangkok.
Av Thezzan
10 okt. 2014 10:07
Tack snälla för snabbt svar och dina tips! Har du även några tips på vilka öar man bör besöka? Några riktiga smultronställen? :) och bör man boka allt i förväg?
Av Macho
10 okt. 2014 10:12
Hej.
Om ni ö-luffar söderut från Koh lanta så kan ni stanna ett par nätter på Koh Muuk och passa på
att besöka Emerald cave.
Boka i förväg den tiden ni skall åka är knappast nödvändigt.

MVH Macho
Av Thezzan
10 okt. 2014 11:00
Tack. Så blir det nog. Ser mycket intressant ut. :)
Av Nadjia
11 okt. 2014 08:30
Jag tycker att Koh Bulon är ett paradis. Ska dit i februari och försökte boka Pansand resort fem nätter men bungarna var redan slut :( Tack och lov fick vi plats på Bulone resort ist :)

På vår treveckors semester börjar vi och slutar på Koh Lipe men ska som sagt till Koh Bulon fem nätter oxå :)
Av Thezzan
25 dec. 2014 12:46
Citerat från Sierra:
Det är ingen större prisskillnad jämfört med övriga turistorter förutom Phuket som är dyrare.

Flyg till Krabi och tag en taxi till Lanta. Från Lanta kan ni öluffa söderut till Lipe. Om ni sedan skall tillbaka till Bangkok är det lämpligt att ta speedboat till Pak Bara Pier och en taxi/minibuss till Hat Yai Airport varifrån många flighter avgår varje dag till Bangkok.
Hej igen. Vad tror du om att flyga Bangkok- Trang istället för till krabi?
Av Sierra
25 dec. 2014 13:18
Visst kan ni flyga till Trang men dit flyger ni endast med AirAsia och Nok Air från Don Mueang Airport (Bangkoks gamla flygplats).

Från Trang Airport tar det ca 1 tim med taxi till Kuan Thung Ku Pier varifrån båtar till Muuk avgår och då kan ni börja er öluff där och "jobba" er söderut via Kradan och Bulon till Lipe.
28 dec. 2014 00:19
Citerat från Thezzan:
Hej. Jag och min sambo ska åka 3veckor i feb-mars till Thailand . Det vi vet än så länge är att vi vill åka till koh lipe. Är det stor skillnad på pris där jämförelse med övriga Thailand? Vad kan man ta för rutt om man helst vill avsluta med just koh lipe . vi undviker gärna de större turist ställena däromkring. (Kommer att utgå från Bangkok)
Tacksam för tips! :)
Hejsan hoppsan ! Har endel frågor & vill ha lite råd!
Åker ner till Thailand i feb, ska åka till koh samui & koh phangan .. Sen har vi 2 veckor kvar att resa runt på! Vad har ni för tips ? Åka mer till koh lipe ? Krabi ? Eller upp till koh Chang ?
Verkar vara krångligt / tar lång tid att ta sig till lipe ? Båten går 2 ggr per dag ?
Vad är det för väder i feb mars på de ställen jag nämt?
Med vänlig hälsning, förvirrad :) & tacksam för tips
28 dec. 2014 00:21
Citerat från Sannapannapyttipanna:
Citerat från Thezzan:
Hej. Jag och min sambo ska åka 3veckor i feb-mars till Thailand . Det vi vet än så länge är att vi vill åka till koh lipe. Är det stor skillnad på pris där jämförelse med övriga Thailand? Vad kan man ta för rutt om man helst vill avsluta med just koh lipe . vi undviker gärna de större turist ställena däromkring. (Kommer att utgå från Bangkok)
Tacksam för tips! :)
Hejsan hoppsan ! Har endel frågor & vill ha lite råd!
Åker ner till Thailand i feb, ska åka till koh samui & koh phangan .. Sen har vi 2 veckor kvar att resa runt på! Vad har ni för tips ? Åka mer till koh lipe ? Krabi ? Eller upp till koh Chang ?
Verkar vara krångligt / tar lång tid att ta sig till lipe ? Båten går 2 ggr per dag ?
Vad är det för väder i feb mars på de ställen jag nämt?
Med vänlig hälsning, förvirrad :) & tacksam för tips
28 dec. 2014 00:21
Citerat från Sierra:
Det är ingen större prisskillnad jämfört med övriga turistorter förutom Phuket som är dyrare.

Flyg till Krabi och tag en taxi till Lanta. Från Lanta kan ni öluffa söderut till Lipe. Om ni sedan skall tillbaka till Bangkok är det lämpligt att ta speedboat till Pak Bara Pier och en taxi/minibuss till Hat Yai Airport varifrån många flighter avgår varje dag till Bangkok.

Hejsan hoppsan ! Har endel frågor & vill ha lite råd!
Åker ner till Thailand i feb, ska åka till koh samui & koh phangan .. Sen har vi 2 veckor kvar att resa runt på! Vad har ni för tips ? Åka mer till koh lipe ? Krabi ? Eller upp till koh Chang ?
Verkar vara krångligt / tar lång tid att ta sig till lipe ? Båten går 2 ggr per dag ?
Vad är det för väder i feb mars på de ställen jag nämt?
Med vänlig hälsning, förvirrad :) & tacksam för tips
Av Thezzan
1 jan. 2015 20:18
Hej igen sierra!
Jag bokade en biljett Bangkok-krabi. Men det var bara de att jag bokade 1månad förtidigt + att det Också var ifrån fel flygplats. :) så kan det gå. Hahaha :)

Vet du hur lång tid det tar att ta sig från lipe till Hat Yai Airport?
Av Sierra
1 jan. 2015 22:47
Tufft...det kan bli fel om man har bråttom.....

Det tar 1,5 tim med speedboaten till Pak Bara Pier och knappt 2 tim med taxi/minibuss därifrån till Hat Yai Airport.
Av Fizan
2 jan. 2015 23:13
Hoppar in här!
Vi har bokat flyg till Bangkok den 16 mars och planen är att vi ska till Koh Lipe och dyka (jag ska ta cert). Vi hade tänkt flyga med Air Asia till Phuket, därifrån ta båten över till phi phi, stanna där en natt och sedan till Koh Lipe. Är detta en ok rutt eller finns det en smidigare väg att ta? Vi bokar inrikes flyg och båt på plats :)

Vi hade sedan tänkt ta oss till Langkawi, finns det några fler öar runt Koh Lipe/Langkawi som är värda ett besök? Vi är borta i 18 dgr och har bokat flyg hem från Bkk.
Av Sierra
2 jan. 2015 23:54
Citerat från Fizan:
Hoppar in här!
Vi har bokat flyg till Bangkok den 16 mars och planen är att vi ska till Koh Lipe och dyka (jag ska ta cert). Vi hade tänkt flyga med Air Asia till Phuket, därifrån ta båten över till phi phi, stanna där en natt och sedan till Koh Lipe. Är detta en ok rutt eller finns det en smidigare väg att ta? Vi bokar inrikes flyg och båt på plats :)

Vi hade sedan tänkt ta oss till Langkawi, finns det några fler öar runt Koh Lipe/Langkawi som är värda ett besök? Vi är borta i 18 dgr och har bokat flyg hem från Bkk.
Er route är ok om ni skall söderut via Phi Phi.
Varför skall ni boka inrikesflyg på plats? Det är inte dyrare att boka online och då det är många turister som snurrar runt i området är risken stor att ni inte får plats när ni vill flyga.

På väg till Lipe har ni en del öar värda att besöka. Söder om Langkawi, knappt 3 tim med färja, ligger Penang som är en större ö. Därifrån kan ni flyga med AirAsia tillbaka till DMK (Bangkok Don Mueang).
Av Fizan
3 jan. 2015 18:14
Vi bokar online när vi kommer fram då vi inte vet än om vårt plan är försenat. Så gjorde vi i somras när vi flög i Malaysia och set fungerade fint :)

Vi vet att vi vill först till Koh Lipe, tycker di vi ska ta en annan väg från Bangkok?

Penang verkar vara en stor ö, kunde man ta sig till den från Langkawi?

Trevlig helg :)
Av Fizan
3 jan. 2015 19:53
Eller är det bättre och ta flyget till Penang från Bangkok vidare till Langkawi och sen koh Lipe?
Hur ofta går färjorna från Penang till Langkawi?
Koh Lipe är ju prio 1 på vår resa :)
Av Sierra
3 jan. 2015 22:34
Det kan ju vara bättre att ta en flight till Penang och luffa norrut. Färjan mellan Penang och Langkawi har tre avgångar per dag. Se länken: https://langkawi-ferry.com/Home/Schedule.aspx#penang

Tänk på att ni får endast 15 dagar i Thailand eftersom ni kommer med färjan från Langkawi till Lipe. Det skall väl inte vara något problem för er då ni totalt skall vara borta 18 dagar och lägger några dagar på Penang/Langkawi.
Av Fizan
3 jan. 2015 23:18
Har du åkt med båten från phi phi till koh lipe någon gång? Tror vi bestämt oss för att flyga till Phuket och ta den vägen, sen tar vi Langkawi och Penang på vägen tillbaka och flyger till Bangkok från Penang :)
Av Sierra
4 jan. 2015 08:47
Jag har åkt färja mellan Phi Phi och Lanta samt speedboat mellan Lanta och Lipe. Dock inte samma dag.
Av Fizan
4 jan. 2015 11:34
Ok, men visst går det färja mellan phi phi och Lipe?
Av Fizan
4 jan. 2015 13:53
Har hört att man måste stanna en natt på phi phi och ta nästa färja dagen efter till lipe, men enligt denna tidtabell kan du åka direkt till lipe.
Av Sierra
4 jan. 2015 15:14
Du kan åka med Tigerline hela vägen samma dag.