Tips om Koh Lipe

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar
Koh Lipe, en ö sydväst om Thailands fastland som lockar med avkoppling och vackra, långgrunda stränder – perfekt för barnfamiljen. Pattaya Beach, Sunrise Beach och Sunset Beach är de största stränderna, här finns även bra restauranger och barer.
Blogginlägg om Koh Lipe
Trädgårdsmästaren
torsdag 7 mars 2019 Satun, Thailand Idag har jag ansat en palm. Ingen här på resorten verkar att bry sig om sådant. Nu var det ju i eget intresse som jag tog fram sågen och kapade de nedersta grenarna. De var ju ändå döda och uttorkade. Så nu kan jag ställa min solstol under palmen och få en härlig skugga. Skillnaden mellan ebb och flod är drygt 2 meter, har vi konstaterat idag. Klockan 12.00, när vattnet står som högst, gav vi oss ut för att snorkla. Man behöver inte ta sig mer än 50 meter för att stöta på de första korallöarna. Här är ju sandbotten, men överallt växer det upp små "öar" av koraller. Vattnet är kristallklart, med en sikt på säkert 20 meter, trots att långtailbåtarna grumlar det lite. och havet ligger lugnt. Vi snorklar på c:a 2-3 metrs djup och vi ser ganska mycket olika sorters fisk. Men klockan 1600 har vattnet sjunkit till 60 - 70 cm, då jag ger mig ut till en av "korallöarna". Fortfarande kristallklart vatten och man kan se koraller och fiskar mer från sidan. Lätt att ligga still och fota och filma. Riktigt bra och annorlunda snorkling. Trots all fiskskådning idag, blev det grillad svärdfisk till middag.. Mvh Anne o Hans
av Hansiaxelsson 8 juli 2019 Resealbum: Langkawi och Koh Lipe 2019
Hotell på Koh Lipe
Jag och min Sambo ska till Koh Lipe 4 februari och undrar nu vilket hotell vi ska välja. Det är ju sååå svårt och vi får beslutsångest! :) Vi är 36 och 39 år och gillar padisstränder och lugn och ro. Vi har kollat på Coco beach resort och Zanom sunrise beach resort. Någon som har erfarenhet utav dessa två hotell? Vet ni om de fortfarande bygger om på Zanomhotellet så det är hög volym? Är det mycket longtailbåtar utanför hotellen? Tack snälla på förhand!!!
av Hani81 16 jan. 2017
Tänk noga över ditt val av att åka Speedboat i Thailand
Vi är två familjer som öluffar i Thailand under 3 veckor. Vi började vår efterlängtade semester med en vecka på Koh lanta. På nyårsdagen var det dax för oss att flytta oss till de kritvita strändernas paradis ö Koh lipe. Vi läste lite trådar om vilket färdmedel som var bäst... färja eller speedboat. Vi valde tyvärr det senare alternativet. I Sverige semestrar vi i båtar och är sjövana men denna resa blev en mardrömsresa... jag trodde faktiskt att jag tagit med mig min familj på en sista resa. Det började med att vi stod ca 60 personer med mycket packning som väntade på kajen. Vi hoppade på bland de sista och fick sitta längst bak vid motorerna. När de tre motorerna startades igång så strulade 2 av dom vilket de gjorde under hela resan. När vi kom ut på havet så skvätte det endel och vi satt som dränkta katter o de andra skrattade åt oss men det kunde vi ta, havet var ju inte så kallt. Det dröjde ca 30 minuter så blev det pay back time ALLA i båten satt som våta katter och vågorna var meterhöga. Folk började spy och kaptenen som körde båten satt till och från o sov i den svåra sjögången... visst är det nyårsdagen idag men va faaan, var finns omtänksamheten att ta oss fram levande? Vågorna slog så hårt i båten så att jag ibland trodde att de skulle ta båten i 1000 bitar. Tack gode Gud att vi kom fram levande. Vi har nu bokat om våra speedboat biljetter som skulle ta oss vidare till nästa ö till färjebiljetter och budhaya kan se sig om efter andra resenärer. Vi tänker varna alla vi känner så att inte de råkar ut för samma helvetes upplevelse och då har vi ändå båtvana!
av Happiest 1 jan. 2017
Hello Koh lipe
Idag är dagen vi lyckades lämna phiphi och det var ingen lätt match ska ni veta. Eftersom båten gick så tidigt (9) så tänkte vi att det skulle vara smartare att festa hela natten och sova på båten som vi trodde skulle ta 4 timmar. Nu i efterhand kanske inte det var det smartaste, men som vanligt hade vi en asbra kväll. Kvällen började vi med att äga ut två killar i det där pinnspelet(glömt namnet nu) och sen även i beerpong. Resten av kvällen hängde vi med killarna som hade varit så jobbiga/roliga dagen innan. Vi höll på att driva runt med folk som vanligt. En av killarna tyckte inte att det var jättekul och lyckades stänka ner Rosanna med vatten. Vi körde lite payback så det löste sig. Vi orkade hänga på stranden med dom och en delfin/rosannas lillebror tills kanske halv 7 på morgonen sen tröttnade vi och drog hem och somnade på en sekund utan väckarklocka eftersom Miss Lee lovat att väcka oss. Hon fick väl väcka oss två gånger och sen var vi påväg till båten. Folk trodde inte sina ögon när vi tillslut checkade ut eftersom vi varit på väg i typ en vecka.  Vi båda älskar phiphi och kommer sakna det så mycket, men nu är det dags att dra vidare, man kan ju alltid dra tillbaka om allt annat suger ;) Jag kommer vekligen sakna ägaren av guesthouset, den omtalade miss Lee. Hon är typen av värd som går in och väcker oss och kollar om Rosanna mår bättre/tagit sin medicin. Hon som även väcker oss för att vi ska hinna med båten och retar oss eftersom att vi är vakna hela nätterna men sover hela dagarna. Många har svårt för henne med tanke på att hon blir väldigt arg om man inte respekterar hennes regler vilket man får förstå för det är inte svårt att ta av sig skorna och inte skrika när man kommer hem mitt i natten och visa respekt. Jaja tillbaka till båten, vi fick välja mellan vad vi tolkade det som en speedboat på en timme för 2500 baht/person eller en vanlig på 3-4 timmar för 1700/person. Vi valde att vara ekonomiska och tog den vanliga båten, det var nog den sämsta idén i år faktiskt. Vi var säkra på att det var en direktbåt så när dom väcker oss från bästa platserna efter en timma och berättar att det är första stoppet och att vi ska byta båt vart vi mindre glada.  Båten vi böt till var jättetrång, jättevarm och mycket mer folk så vi hamnade med varsin random. Rosannas randoms berättade att det skulle ta 6 timmar totalt och med flera stopp. Vi som inte ens hunnit stoppa i oss frukost och svettats halft ihjäl och inte sovit mer än 45 minuter ville grina och vända till älskade phiphi. Men nu funkar det inte riktigt så. Det var nästan omöjligt att sova men när jag väl lyckades så vaknade jag av minst 10 galna Thailändare som kommit på för att sälja mat osv. Det var inte jättekul men gott med lite mango iaf. Min mobil dog så kunde inte lyssna på musik, spela och inte prata med Rosanna som satt bakom mig. Riktigt jobbig båtresa. När vi väl kommer fram är klockan närmre 6 på kvällen så båten var visst 9 timmar av det typ värsta vi vart med om. Vi var döda och kissnödiga så vi drog in på första restaurangen och åt och sen fick vi reda på att dom hade boende så vi flytta in. Vi ser vekligen inte fram emot att vi ska åka en ny båt till Malaysia imorgon.  Jag vet inte om jag är sjukt trött och förkyld eller om min feber är tillbaka men man kan ju hoppas att jag mår bättre imorgon men tråkigt att missa enda kvällen på koh lipe. Det är jättefint här men mer något man åker till med en partner eller om man är lugn. En dag var nog lagom för oss här.