Tips om Krabi

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

Området Krabi ligger längst söderut på det thailändska fastlandet. Den största semesterorten är Ao Nang, och det finns många fina öar som Koh Lanta och Koh Phi Phi som båda är populära bland resmål. Hit är det bäst att resa på vinterhalvåret.

Blogginlägg om Krabi

Dag 21. Nap Krabi Hotel

Idag har vi startat hemresan kan man säga. Ett alternativ som vi INTE valde, var att ta oss i longtailbåt från stranden på Railay klockan 4 på lördagsmorronen, till Ao Nang och sen leta efter en bil till flygplatsen. Utan vi valde att övernatta nära flygplatsen på Nap Krabi Hotell. Ett billigt hotell, drygt 200 kronor natten/rum, men hur fint som helst. Dock lite skit i hörnen, men vi ska ju bara övernatta. Transporten från Railay köpte vi av Sand Sea Resort. Fungerade perfekt!! Först 2 golfbilar som tar oss och bagage till Railay East. Eftersom det är lågvatten tar en traktor med släpkärra oss ut i havet till en longtailbåt. Den tar oss till en pir i utkanten av Krabi, där en flakmoped tar oss i 2 omgångar in till en luftkonditionerad van. Sen går turen till Nap Hotel. Allt i Sand Sea's regi för 1650 bath. Sen fördriver vi tiden med lunch, shopping, middag..... och Happy Hour däremellan😊. Klockan 0500 ska vi vara på flygplatsen i morron. (Ja, vi hoppas att allt flyter på med Danmarks stängda gränser. Qatar erbjöd mig som svensk medborgare att boka om flyget till Sverige, men enl. Kastrup kan jag få hämta bilen och köra hem...🙂 Vi får se hur det utvecklar sig. Är i Doha nu.) ///Anne och Hans
av Hansiaxelsson 27 nov. 2021 Resealbum: Thailand 2020

Dag 18. Phra Nang Beach.

Idag fick jag med mig Annette och Jörgen på en promenad till Phra Nang Beach. Det är ju egentligen inte så mycket att se. Jag kan inte hålla med om att det är en av Thailands finaste stränder, som en del hävdar. Princessgrotta och phallusgrotta är en turistfälla. Men stigen dit är ju trevlig. Och alla droppstensformationer. Hälsade på ytterligare en bandvaran idag. Water Monitor, heter de på engelska, enligt en skylt. Annars latar vi oss vid huvudpoolen idag. Kanonfina solsängar och stora parasoller. Sand Sea Resort är att rekommendera, om man ska bo på Railay Beach. Man är ganska isolerad här, eftersom man bara kan komma härifrån med båt. Middagen idag intas på Railay East. Som vanligt här i Thailand, så kommer ju inte maten in samtidigt, till alla runt bordet. Anne fick sin red snapper, ganska fort. Vi andra fick vänta länge på vårt grillade kycklingspett....utan spett🙂 Men när vi väl fick in maten så smakade det alldeles utmärkt. Nu laddar vi inför morgondagens äventyr. ///Anne och Hans

Dag 16. Railay Beach, Ao Nang.

Jaha Du, Jan Johansson. Det är väl 18 år sedan vi var här sist. Mycket är utbyggt och en fin Walking Street, med många mysiga pubar och hak, som inte fanns då. Det finns många sätt att ta sig från Koh Lanta till Ao Nang och Railay Beach. Vi valde nog det billigaste. 550 bath. Blev hämtade vid Casuarina i en gammal skraltig sorngtaaw. Bagaget på taket, för det skulle med fler. När vi tyckte vi var fullastade, stannade vi på ytterligare ett ställe och 2 till knöddes in. Ner till piren i Saladan, där vi väntar på att färjan töms på folk. Drygt 100 personer skulle jag tro, får plats. I den här båten sitter man iallafall över vattenytan, men man ser ändå inte så mycket genom de skitiga rutorna. Det är iallafall inte fotografivänligt. Vi drar norrut och kan se Phi Phi-öarna till vänster och Koh Jum till höger. 1 timma 45 minuter senare är vi vid Railay Beach. Några ska till Phuket, de får hoppa över till en större båt, andra ska vidare runt udden till Ao Nang. Vi som ska iland här, blir upplockade av longtalebåtar, vilket är ett vanligt sätt här i Thailand. Ett litet konststycke att hoppa över till den. Kommer man så här på eftermiddagen är det lågvatten, vilket medför att man inte kan komma så långt in till stranden. Det saknades 50 meter när det tog stopp. Så det är bara att hoppa i, grabba tag i sin resväska och vada iland. Sand Sea Resort ligger precis vid stranden. Ett stort område med många bungalower och boenden. Vi får återigen en dubbelbungalow, med dörr emellan oss😀, ungefär mitt i området. 2 fina poolområdet i var sin ända av resorten. Här ska vi nog trivas😄. (Tyvärr fungerar bara en av AC-na. Så nu ränner det omkring 2 "förståsigpåare" för att lösa detta. Tillåt mig tvivla🤔. Hoppas det ordnar sig på nå't sätt.) Jag skulle tro att många också skulle få sig ett gott skratt, AnnBritt, om de sett oss kravla oss ur longtailbåten och ner i plurret🤣🤣🤣. Inte för många gratisdrinkar, Mats, för Du får upp tidigt för att boka stolar....😆 Anne och Hans
av Hansiaxelsson 27 nov. 2021 Resealbum: Thailand 2020

Dag 15. Saladan igen!

Lanta Casuarina Resort är ett ganska flott ställe. Iallafall om man ska se till vad det kostar att bo här. Vi har visserligen en..."parbungalow", alltså två bungalow i ett hus, alldeles vid poolen och 50 meter till strandkanten. Sånt får man betala för. 11340 bath för 3 nätter/ bungalow. Frukosten är inte speciellt märkvärdig. Det finns det vanliga. Poolområdet är fint, men det finns inte en parasoll som är hel. Det saknas bord mellan solstolarna. Och som sagt; man måste upp tidigt för att överhuvudtaget få nå'n solstol. Resorten ligger i södra ändan av Long Beach och går man ut på gatan är det stendött. Finns inga restauranger, ingen shoping, det är kolsvart. Poolbaren däremot är bra. Här god mat och inte allt för dyr. Det är sista kvällen på Koh Lanta, och vi tar oss in till WALKING STREET i Saladan igen. 10 minuter med minipicuppen. Vi dricker oss mätta på Hula Hula Pub, som har Happy Hour och äter oss mätta på streetfood. Vid åttatiden är vi klara och vill hem. Vi tar en pickup, en riktig discopicup, full med neonljus och 8 högtalare som skränar ut musik. Att transportera sig här utmed huvudgatan är inga problem. Det finns mängder av transportmedel. Framför allt scootrar/mopeder med sidovagnar. Plats för 4 personer, men det är bekvämare med de små lastbilarna. Natten till idag åskade det och regnet vräkte ner. Men när vi vaknade var det fint igen. Det lovades ytterligare åsk och regnväder till ikväll, men det har vi inte sett till...ännu. Imorgon checkar vi ut och drar vidare mot nya äventyr. Anne och Hans

Om Krabi Thailand, Asien

Barnvänligt
Dykning & snorkling
Laid back
Nöjesliv
Sandstrand
Sol & bad

I Krabi finns dussintals badorter, hundratals öar och ett landskap som är fyllt med spännande berg och regnskogar.

De mest kända resmålen i Krabi är Koh Lanta, Ao Nang, Ton Sai, Koh Jum, Koh Ngai, Phi Phi-öarna och Had Yao. Längs kusten i Krabi finns hundratals öar och sandstränder, många kan du ha helt för dig själv om du har tur. De dramatiska bergen gör att bergsklättrare kommer hit från hela världen. Populära områden med perfekta klippor är Ton Sai och Rai Leh.

Nära badorten Phra Nang Beach ligger en grotta där man offrar till prinsess-gudinnan Phra Nang och guden Shiva. Grottan är fylld med stora fallos-statyer. Hit kommer fiskare och sjömän för att lämna offer innan de ger sig ut till havs.