Myggnät?! Asien

11 sep. 2016 14:01
Visningar: 890
Hej,

Jag ska resa runt i Asien i ca 3 månader, Bali, Filippinerna, Vietnam, Laos och Thailand blir det troligen.

Ni som varit där, hur funkar det på hostels med myggnät? Kan ni tipsa om något bra myggnät? Ska man köpa ett impregnerat? Finns det krokar i taken på hostelsen så man kan hänga upp dem? Ska man köpa ett runt som bara fästs med en krok men där nätet hänger inåt, eller ett fyrkantigt som ger bättre skydd men som måste fästas på fler ställen? Hur ser hostellens egna skydd mot? Har de egna myggnät runt sängarna och i fönstrena?

Trodde inte detta skulle vara en sån vetenskap! Tack för svar!
25 jan. 2018 22:35
Hej Ida,

Det ser ut som att du inte fick något svar på din fråga, men nu kanske du har egen erfarenhet av vilken typ av myggnät som är lämpligt? Jag ska nämligen iväg på en mkt liknande resa som din och tänkte kolla om du har något tips på myggnät?

Mvh,
Magnus
26 jan. 2018 08:22
Hej,

Jag reste runt i två månader i Thailand, Laos och Vietnam. Jag hade med mig ett myggnät men tror jag använde det en eller två nätter (i norra Thailand), kändes inte som att det var så stort behov på de platserna jag var på. Gjorde en vandring i Nong Khiaw i Laos och där sov vi i en by och där fanns myggnät och även på mitt ena boende på Phi Phi i Thailand. Annars minns jag inte att boendena hade myggnät och där jag bodde var det dåligt med krokar eller liknande för att hänga upp.

Kommer inte ihåg vilken typ av myggnät jag använde men ska se om jag hittar det. Om du behöver myggnät eller inte beror mycket på vart du ska åka och hur mycket du ska vara ute i naturen. Nästa gång jag reser någon liknande rutt är det inte säkert att jag tar med mig myggnätet, men det är aldrig fel att vara på säkra sidan och som sagt beror det mycket på om du planerar att vara mycket i naturen eller hålla dig till städer och turistplatser.

Hoppas svaret kan hjälpa dig litegrann iallafall :)
26 jan. 2018 10:39
Behövs knappt. Bor ni på hostels så behövs det i regel inte, om det inte är någon hydda/bungalow och då brukar det finnas myggnät. Det gjorde det på alla ställen jag bodde på i alla fall.

Är ni ute i naturen och tänker övernatta på något ställe så, visst, köp ett nät på plats och spray. Sprayen är riktigt som köps där är riktigt vassa, dödar allt under 5kg mer eller mindre. Starka grejer.