London till Påsk

Av Katten
15 feb. 2007 11:46
Visningar: 5789
Hej Hej!

Jag längtaaaar.. vill att det ska vara Påsk snart så vi får bege oss på en välförtjänt liten resa.
Fre- Måndag i London (anländer tors kväll).. och vad ska vi göra, ja det är här ni kommer in.. jag vill ha ALLA era förslag.

Jag har varit där några gånger, men det var en svunnen tid, när jag var en liten flicka som hängde i mammas kjolar i genom de stora shopping varuhusen.. Nu är det min sambo och jag som åker, han har inte varit där, så givetvis blir det de stora turist grejjerna.. men inte ska vi väl göra det i 4 dar?? Hmm vad vill jag göra.. jag vill ÄTA en massa gott.. utforska Soho, strosa på mysiga gator, se saker som alla kanske inte gör.. givetvis blir det några besök på Oxford st. men det måste ju finnas så mycket mer än det..och jag gissar att det sitter många där ute med massa information..
Vad händer i London under påsk?

Vi har boende på Travel Lodge, ja hört bra och dåliga saker.. 2 nätter på London Kings Cross, Royal Scott.. hört att det är väldigt noicy där.. men ja man får som sakt vad man betalar för.. sen har vi två nätter på London Liverpool st.

Så jag/vi skulle bli oerhört glada om ni ville ge oss era tips!

Nu ska jag fortsätta längta :)

/K
Av Beatbox
15 feb. 2007 14:36
Hej "Cat" (som det heter på engelska...ha ha)

Du ska absolut se musikaler! London är ju musikalernas mekka!!
Ni skulle älska Queen- musikalen We will Rock You. Det är full fart, hög volym, bra musik och den är dessutom väldigt rolig. Man kan gå direkt till teatern och köpa biljetter - det brukar finnas kvar. Teatern ligger vid Tottenham Court Roads tunnelbana på Oxford Street. Skriv gärna och berätta om det blev nån musikal.
/ Heléne (som älskar London)
Av Sierra
16 feb. 2007 15:15
Hej Katten,

Om du kollar in på Diskutera/Guldkorn så har jag lämnat info ang en trevlig italiensk krog i West End (Soho).
Rubriken lyder: "Italien men ändå i London...eller London men ändå i Italien?"

Have a nice time...
16 feb. 2007 22:34
Gå på "Blue Man group" på London new theater, fantastiskt!! På naturhistoriska museet finns en fotoutställning med fantastiska naturbilder. På Carnaby stree får du inte missa david & Goliath affären med supercoola t-shirts med tryck ("save a tree...wipe our as with an owl" och många flera). Gillar du dataspel/x-box/ps så pågår det en utställning på sience museum som heter "game on" som är kul. Vaxmuseet och london eye är ju givna!!!
Köp biljetter till vaxmuseet innan via nätet med combination london eye)..långa!! köer på vaxmuseet annars!!
19 feb. 2007 17:42
Hej!

4 dagar är kanske för kort för att dra sig utanför London, men jag rekommenderar ändå (om vädret är bra) en dagstripp till Brighton. Finns snabba tåg som går ofta. Det är en underbar kuststad med massa små gränder och roliga/udda affärer. Lunch på stranden i solen... mmmm! Hör av dig om ni är sugna på nåt sånt, jag har massa tips då jag bott där ett tag.

För övrigt i London tycker jag Camden market är ett måste (men kolla upp när det är öppet, jag tror att det är riktigt dött på vardagar...) Där kan man snacka om udda butiker -punkarnas näste! Men det är charmigt och riktigt roligt. Mysiga gator? Åk till Notting Hill och strosa runt.

Vad gäller turistfällor -åk inte London Eye, tar bara en massa tid i köer och är enligt mig inte sååå anmärkningsvärt. Då skulle jag hellre ta mig en titt på Buckingham Palace och äta glass i underbara St James's park (intill Buckingham och Hyde Park, men lummigare och vackrare).

Ha en underbar resa!
Av Memmie
20 feb. 2007 16:43
London är ju jättemysigt! Musikal måste ni ju så klart gå på. Jag var på The Producers i december, den var rolig. Har hört att Spamalot är riktigt bra också.
Jag har inga konkreta förslag på matställen men att gå på engelsk pub är alltid mysigt. Dricka öl och äta fish´n´chips! Och afternoon tea och ju också väldigt gott. Vi hade svårt att hitta det när vi var där senast men på British museum fanns det.
Fyra dagar fördriver man väldigt lätt i London men om ni tröttnar på att traska runt (för går gör man enormt mycket i London) så tycker jag absolut att ni ska nappa på Joohannas förslag och åka till Brighton. Det finns kanske inte jättemycket att göra där men det kanske kan vara kul att uppleva en annan sida av England. Om ni hinner som sagt!
Du kan gå in på www.londontown.com för att få lite konkreta tips på vad som finns att göra under påsken.
Trevlig resa!!
// Memmie
22 feb. 2007 17:48
Hej!

Jag rekommenderar ett besök till Camden och Portobello road under helgen. Skön marknad på Portobello och annorlunda människor i Camden.

Trevlig resa!
24 feb. 2007 00:49
För musikaler ska ni antingen köpa biljetter från lastminute.co.uk de har många rabatter eller från tkts som ligger på leicester square samma dag som föreställningen är. Jag är musikalfreak och går minst en gång i veckan på en show.

De jag rekommenderar högst just nu är i ordning.

1. Wicked. En slags prolog till Trollkarlen från Oz. Storslagen och hur bra som helst. www.wickedthemusical.co.uk
2. Avenue Q. En lite annorlunda men åh så bra. Ni kommer skratta i 2 och en halv timme, det lovar jag. www.avenuqthemusical.co.uk
3. Spamalot. Monthy Pyton, behöver jag säga mer. Hur kul som helst.
4. Les Miserables. En klasiker som funkar jättebra, även efter 20 år.
5. Billy Elliot. Väldigt bra och häftig dans.

Finns massa mer men om ni kan, så välj någon av dessa. Ni kommer inte bli besvikna.
2 mars 2007 14:13
Ang. Brighton...

Man hinner absolut dit över en dag. Tåg går från Victoria Station i London och biljetter kan köpas direkt på stationen. Det blir rätt billigt om man köper tur och retur samma dag, tror det går på ca 150 kr tor. Man brukar inte behöva bestämma tid för återresa på en gång, utan man tar det tåg som man tycker passar. Tågresan tar ca 50 min. Väl i Brighton får man inte missa:

- "The Lanes" (små små charmiga gränder med lyxiga butiker, ligger nära stranden)
- "North Laine" (gågator med alla möjliga sorters affärer, se området omkring "kensington gardens", som en av alla gågator heter) http://www.northlaine.co.uk/map.html -karta över just dessa gågator!
- Stranden, strandpromenaden och piren -underbart när det är sol!
- Churchill square är ett köpcentrum med mer "ordinär" shopping, dessutom finns de traditionella engelska klädbutikerna lite högre upp från churchill square, längs western road. inte lika hysteriskt mycket folk som på oxford st i london...!
- Ta en milkshake på "Shake away" (ligger vid korsningen north street och bond street) - 101 smaker, kanongott.
- En titt på "The Royal Pavilion" är kanske ett måste. Coolt palats som inte kräver ett besök innuti (tar för mycket tid!), men väl värt att se utanpå. Ligger längs Grand Parade.

Kolla själv på www.visitbrighton.com -där finns bla en bra karta över centrala Brighton.

Hör av dig om du vil ha några andra tips!
Johanna
3 mars 2007 16:35
Hej!
Har ni inte sett Mama Mia så gör det i London. Alla miljoner teaterbesökare kan inte ha fel, den är outstanding ... 1000 ggr bättre än Queen-musikalen (har sett den oxå i London)

Ett annat tips är att förköpa "The Visitor Travel Card" från http://www.visitbritain.com/VB3-sv-SE/index.aspx
Klicka på "Online shop" ni tjänar snabbt in priset för kortet jämfört med att köpa det i London. Bara resan för en zon kostar 4£ kontant ! och mycket transporter kan det bli i den stor staden.
Och tänk på att ha med mycket pengar för London är snuskigt dyr men alldeles, alldeles underbar :-)
Hälsar Raine
Av Katten
9 mars 2007 13:45
Tack ALLA för kanon tips, verkligen jätte skoj att sitta och läsa.. och planera.. hux flux så känns 4 dagar som 4 dagar för lite! :)
Sitter och funderar om någon kan rekomendera något trevligt ställe där man kan lyssna på Rock musik kanske? Eller om det finns någon ställe som har stand-up eller dyligt..

/K