London

27 feb. 2024 23:03
Visningar: 179
Hej,
Ni som varit i London nyligen. Bör man ta med lite kontanter eller klarar man sig med att betala med kort endast? Ta med kontanter, är det bäst växla hemma eller ta ut i automaten där?
Vad är era bästa tips för London, för någon som varit där ett par ggr och gjort det mesta i turistväg? Ca 5år sedan jag var där senast.
Tack!
4 mars 2024 16:40
Var i London senast i höstas. Har vart där ett antal gånger. Använde inte kontanter överhuvudtaget. Kort funkar överallt! Om du gillar shopping kan jag rekommendera dig att besöka Fortnum & Mason som är ett fantastiskt gammalt varuhus som är ett måste för mig att besöka. Där köper jag te, kex, kakor och marmelad att ta med. Waterstones bokhandel är en gigantisk bokhandel i flera våningar. Hefaure som är ett asiatiskt ställe där man kan köpa fluffiga pannkakor att ta med och äta. Mina barn på 14 och 18 år älskar det stället! Dessa ställen ligger vid Piccadilly Circus. Camden Market med sina häftiga konstnärliga fasader är kul att besöka. Titta på lite udda folk och besöka matmarknaden på andra sidan bron. Samt ett besök till Philippe Conticini som har underbart fyllda croissanter. En TikTok trend!

Ska ni titta på Big Ben rekommenderar jag dig att gå över bron till andra sidan Themsen, gå ner för trappan till vänster och igenom tunneln under bron. Då får man en fantastisk utsikt därifrån. Covent garden besöks också varje gång jag är i London. Mysigt att spatsera runt och lyssna till opera live samt äta på något av de mysiga caféerna. Afternoon Tea på Sanderson med Alice i underlandet tema är annorlunda med en lyxig känsla. Besökt andra ställen för afternoon tea men inget slår just Sanderson.

Senast vi var där såg vi en teateruppsättning som heter ”The play that goes wrong”. Man skrattar sig igenom hela föreställningen! Helt otroligt rolig!
Vi såg även musikalen ”Wicked” som är en spin-off på ”Trollkarlen från Oz”. Mäktigt att se en så stor produktion!

Sen vill jag slå ett slag för att åka buss framför att ta tunnelbanan. Mer bekvämt och så blir det sightseeing på köpet!
6 mars 2024 19:22
Hej! Stort tack för alla tips, för att du tog dig tid att svara. Kommer definitivt att göra flera saker på din lista, mycket som lät intressant. Wicked har jag sett, håller med den är väldigt bra. Älskar musikaler. Tack än en gång. Mvh