Kuala Lumpur och någorlunda oexploaterad ö/strand längs västkusten?

Av Jojojo
31 jan. 2011 14:23
Visningar: 4612
Hej!

Kommer vara i malaysia mellan den 13 och 27 februari. Tänkte börja med några dagar i KL för att sedan bege oss ut till någon ö/strand längs västkusten.

I KL söker jag tips på bra boende (rent, fräscht, trevligt) typ "mid-range", restauranger och mysiga områden/sevärdheter - gärna utanför de populäraste turiststråken.

Gällande ö/strand har jag förstått att de flesta rekommenderar langkawi men hur turistigt är det? Delar utan charter/resort? Och för övrigt, tips på andra vackra stränder/öar med mer av lokalbefolkning/långresenärer? Oavsett vart gärna tips på aktuella trevliga/bra boende och bra restauranger då det är svårt att läsa sig till.

Tack på förhand!
Johanna
Av Sierra
31 jan. 2011 14:55
Under ditt besök i KL kan jag rekommendera att hoppa på en Hop-on Hop-off buss.

De går dagligen runt stan och stannar på 22 olika ställen. Vill ni stanna så gör ni det och hoppar på en buss som kommer senare. Det är engelsktalande guide ombord (inspelad) så ni får info om platser som kommer. Jag har för mig att det kostade 35 MYR/pers och ni åker hela dagen om ni vill. Kolla med ditt hotell för närmaste hållplats.
Du kan kliva av t ex vid China Town, Central Market, National Museum, Lake garden, Bird Park, Petronas Twin Towers mm mm. Tag med vatten!
Av Jojojo
31 jan. 2011 15:52
Tack för busstipset låter som bra sätt att se stan!

Och "Sierra" ser att du svarat på frågor om langkawi. Känner du till boende att rekommendera i langkawi om vi åker dit, där det ej är alltför turistigt?

johanna
Av Sierra
31 jan. 2011 16:01
Vi har varit på Langkawi 2009 och 2010 och då bott på "Beach Garden Resort" som ligger i norra delen av Pantai Cenang. (Vi checkar in igen om tre veckor). Det är ett litet familjärt ställe mitt i sanden med endast 12 rum. Pantai Cenang är det område som har flest turister men det är inte så "farligt" som det låter. Om du kollar in i mina resealbum från 2009 och 2010 har du bilder från bla a Beach Garden. http://www.reseguiden.se/forum/bilder/292815
Av Jojojo
31 jan. 2011 17:23
Oj det ser jättehärligt ut! Men ko lipe ser nästan ännu finare ut, stämmer det? Tips på bra boende där? Är det lätt att ta sig till ko lipe från langkawi?
Av Brokke
1 feb. 2011 11:34
Har ni tittat Pangkor island?
en mysig ö ca, 4 timmar med buss från KL
Av Jojojo
1 feb. 2011 11:38
Nej det har vi inte gjort. Då skall jag göra det. Är det lika fint som langkawi-omr? Tips på boende?