Körkort USA?

Av Emmiiss
4 apr. 2011 16:32
Visningar: 9728
Jag ska åka till USA i två veckor och låna och köra runt i några vänners bil. Är det någon som vet vad det är som gäller med körkort då?
Har pratat med motormännen som säger att det inte är något krav på internationellt körkort med amerikanerna förstår det bättre. Tänkte mer på om det händer någon olycka, vad händer då?
Någon som varit i samma situation?
4 apr. 2011 16:43
Du behöver bara ditt svenska körkort, visst om Du skulle stöta på en polis som inte förstår sig på ett svenskt körkort så kan det ju ta lite längre tid att reda ut, men personligen tycker jag att internationellt körkort är en onödig kostnad (det är ju bara en översättning av körkortet, inget mer). Har aldrig hört någon som haft problem med detta och har själv kört ganksa många mil där borta utan att någonsin behöva visa mitt KK. Håll dig till trafikreglerna så är risken extremt liten då de inte stoppar någon bara för att kolla kk.

Se också till så att de har försäkring på bilen men det har de naturligtvis om de lånar ut den :-)
Av Emil84
5 apr. 2011 00:19
Hej

Precis so Floridasidan säger, internationellt körkort är onödigt. Jag har hyrt bil flera gånger i USA och det har aldrig blivit några problem med enbart mitt svenska. Blev stoppad för fortkörning en gång också och inte heller då frågade någon efter något internationellt körkort. Som sagt, borde inte vara några problem med bara ett svenskt.

Mvh Emil
http://www.ilovetotravel.se
Av Daytona
5 apr. 2011 09:16
Har åkt fast för fortkörning i Florida, men när polisen hade tittat på mitt svenska körkort en bra stund sa han- What ever och vinkade iväg oss. ;o)

Fast man ska givetvis hålla sig inom hstighetsbegränsningarna, jag körde dock bara lite lite för fort.
Av Annl
5 apr. 2011 17:37
Kan vara bra att veta att det är extremt låga hastighetsgränser i USA - högsta hastighet är 75 miles/h, dvs,. ungeför 105 km/h och de kör verkligen långsamt - och laglydigt (alla ligger på cruisen), nåväl förutom runt NYC då. detta kan vara bra att veta på grund av den tidigare diskussionen om fortkörning.

Också bra att veta detta då ni skall planera en resrutt och att det inte är som i Europa att man kan köra in ett stort antal minuter jämfört med vad GPS:en säger.

Ha det trevligt over there!
5 apr. 2011 18:58
Citerat från annl:
Kan vara bra att veta att det är extremt låga hastighetsgränser i USA - högsta hastighet är 75 miles/h, dvs,. ungeför 105 km/h och de kör verkligen långsamt - och laglydigt (alla ligger på cruisen), nåväl förutom runt NYC då. detta kan vara bra att veta på grund av den tidigare diskussionen om fortkörning.

Också bra att veta detta då ni skall planera en resrutt och att det inte är som i Europa att man kan köra in ett stort antal minuter jämfört med vad GPS:en säger.

Ha det trevligt over there!
En liten parentes bara, 75 miles/h motsvarar väl ca 120 km/h?! Alltså inte någon direkt skillnad mot i Sverige och då inte såå långsamt... Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Av Hawaii
5 apr. 2011 20:59
Helt riktigt, 75 mph = c:a 120 km/tim. Och hur trafiken flyter beror mycket på var man är i USA. Om max hastighet är t.ex. 65 mph (c:a 105 km/tim) på en typisk motorväg är det inte ovanligt att trafiken flyter i c:a 75mph. Speciellt i storstäderna när trafiken flyter utan problem vill det till att man hänger med. Kan bli mycket intensivt på t.ex. motorvägarna i Los Angeles, San Diego och San Francisco och många andra storstäder.
5 apr. 2011 22:25
Citerat från hawaii:
Helt riktigt, 75 mph = c:a 120 km/tim. Och hur trafiken flyter beror mycket på var man är i USA. Om max hastighet är t.ex. 65 mph (c:a 105 km/tim) på en typisk motorväg är det inte ovanligt att trafiken flyter i c:a 75mph. Speciellt i storstäderna när trafiken flyter utan problem vill det till att man hänger med. Kan bli mycket intensivt på t.ex. motorvägarna i Los Angeles, San Diego och San Francisco och många andra storstäder.
Precis min erfarenhet, även om man använder farthållare ligger de flesta en bit över hastighetsgränsen. Det är inte ovanligt att folk kör mycket fortare än man får.
Intensivt kan det verkligen bli, det kan finnas 7-8 filer i varje riktning och ganska invecklade trafikplatser med flera våningar när flera stora vägar möts, då är det en stor fördel att ha planerat färdvägen och veta var man ska svänga av mm. Kan bli lite stressat om man ligger sju filer fel och trafiken är tjock.
Av Asok
8 apr. 2011 18:49
Har blivit påkörd i USA i New Mexico men polisen tittade bara på körkortet frågade vilket som var körkortsnumret o sedan var det inte mer med det. Kan vara möjligt att lite mer ute i obygden att polisen
kan vara lite mer nitiska och då kan de kräva ett intl. körkort.
8 apr. 2011 22:18
Nej de har inte rätt att kräva internationellt körkort tror knappast de känner till att en svensk kan ha det ens, men de kanske kan ha svårt att förstå sig på ett svenskt körkort.
Av Annl
9 apr. 2011 16:02
Hej

105 eller 120 km/h - de kör hur eller hur som kärringar tycker jag. Jämför med autobahn....
9 apr. 2011 17:45
Hur kör kärringar egentligen? Hmmmm...

Det är extremt hetsig trafik på många håll inte bara vid New York och det finns gott om galningar på vägarna så tro inte att det inte kan bli stressigt. De har något lägre krav för att ta körkort och det gör att ganska många kör utan att egentligen vara några strålande bilförare, man ska vara beradd på allt men det ska man ju alltid :-)
Av Hawaii
9 apr. 2011 18:14
För att inte nämna all de som kör bil UTAN att ha körkort. I många fall för att körkortet har blivit indraget (typiskt p.g.a. DUI - Driving Under the Influence - alltså alkohol). Skrämmande. Massor med olyckor p.g.a dessa individer. Jag tror att f.n. så dör c:a 45.000 människor varje år i trafikolyckor i USA. D.v.s. i snitt mer än 120 varje dag. En enorm siffra.
Medlemmen har tagit bort svaret