Hyra bil forna jugoslavien

Av Brassen
18 juli 2011 19:24
Visningar: 1944
Hej på er! Hade tänkt mig en bilresa mellan Kroatien,Bosnien och Montenegro , och i så fall med hyrbil. Då uppstod frågan ifall de är möjligt med tanke på försäkringar o annat. Är de någon som vet eller har erfarenhet som kan dela med sig? Ha en bra sommar! Brassen
Av Emja
18 juli 2011 22:50
Hej! Det är inga problem att passera över gränserna med hyrbil. Uthyrningsfirman skickar med de nödvändiga dokumenten (försäkringspapper motsvarande grönt kort). Gjorde en liknande resa i juni i år. Den enda gången vi behövde visa upp papperna var när vi passerade gränsen mellan Kroatien och Montenegro. Inga konstigheter alls. Tvärtom kan det vara en fördel att passera gränserna med hyrbil (och skandinaviskt medborgarskap), eftersom risken att du har med dig något icke önskvärt i lasten kan anses vara minimal. Du är helt enkelt en hederlig turist, och sådana är ju alltid välkomna :) Glöm däremot inte passet, det är kontrollanterna noga med. Trevlig resa!
Av Brassen
20 juli 2011 06:41
Tackar, för ett glädjande svar Emja
Av Brassen
20 juli 2011 06:42
Tackar, för ett glädjande svar Emja
Av Erc
20 juli 2011 08:40
Kontrollera villkoren för att använda bilen i annat land än det du hyr den i. Här finns inga generella regler - de kan skilja sig markant mellan uthyrare/länder.

Avis i Kroatien skriver så här: "CROSS BORDER RENTALS For travelling outside Croatia special conditions apply. The entry into some countries with an Avis vehicle is not allowed. Information will be given at time of check out, and these conditions will also be printed on the Rental Agreement."

Utgår du från Kroatien?

Hyr du en bil i Sverige krävs skriftligt tillstånd för nyttjande utanför Skandinavien. Att få tillstånd till resa med svensk hyrbil till Kroatien, BiH och Montenegro klassar jag som högst osannolikt.
Av Emja
20 juli 2011 11:25
Erc har helt rätt. Självklart bör du kontrollera att uthyrarens villkor stämmer överrens med dina önskemål och förväntningar. Min erfarenhet är att det inte innebär några problem att ta hyrbilen över nationsgränserna, men det kan förstås skilja sig åt mellan olika uthyrare.
Nu senast hyrde vi vår bil av MACK i Dubrovnik, och det fungerade som sagt utmärkt.
Av Brassen
20 juli 2011 19:09
Citerat från erc:
Kontrollera villkoren för att använda bilen i annat land än det du hyr den i. Här finns inga generella regler - de kan skilja sig markant mellan uthyrare/länder.

Avis i Kroatien skriver så här: "CROSS BORDER RENTALS For travelling outside Croatia special conditions apply. The entry into some countries with an Avis vehicle is not allowed. Information will be given at time of check out, and these conditions will also be printed on the Rental Agreement."

Utgår du från Kroatien?

Hyr du en bil i Sverige krävs skriftligt tillstånd för nyttjande utanför Skandinavien. Att få tillstånd till resa med svensk hyrbil till Kroatien, BiH och Montenegro klassar jag som högst osannolikt.
Jajjamen, visst hade jag tänkt att utgå från kroatien.Jag förstår att man(som vanligt) måste läsa o tyda avtal och regler så noga man kan men de verkar i alla fall inte omöjligt. Tack erc för visat intresse!
Av Fredden
22 juli 2011 14:54
hej, har dåliga erfarenheter av bil över gränserna i dessa länder. Har visserligen inte gjort det i hyrbil utan i privat. Det är många papper som ska kollas, dubbelkollas och trippelkollas vid varje gräns. Tullarna är ofta mkt osäkra och vet inte vad de ska leta efter. Bristande språkkunskap (engelska och de andra balkanspråken) gör det svårt att kommunicera med tullarna och för tullarna att läsa dokumenten.
Av Erc
22 juli 2011 15:00
Citerat från fredden:
hej, har dåliga erfarenheter av bil över gränserna i dessa länder. Har visserligen inte gjort det i hyrbil utan i privat. Det är många papper som ska kollas, dubbelkollas och trippelkollas vid varje gräns. Tullarna är ofta mkt osäkra och vet inte vad de ska leta efter. Bristande språkkunskap (engelska och de andra balkanspråken) gör det svårt att kommunicera med tullarna och för tullarna att läsa dokumenten.
Här skulle jag vilja både hålla med och säga emot.

Med pappren i ordning, dvs grönt försäkringskort, kopia på registreringsbevis och eventuell nyttjandefullmakt är det aldrig några problem. Det kan däremot ta frustrerande lång tid vid vissa gränser (Rumänien/Bulgarien, Bulgarien/Turkiet, Polen/Ukraina, Albanien/Montenegro för att nämna några). Skulle däremot något av dokumenten saknas är det bara att vända om.

Att själv ha järnkoll på vad som behövs i kombination med en ordentlig dos tålamod - det är vad som behövs för bilresande i forna öst.

Värsta upplevelsen: Ukraina/Transnistrien och Transnistrien/Moldavien. Komplett mardröm.