Hur upplever vi det bästa av Toscana?

Av Erika_n
24 jan. 2018 08:53
Visningar: 1512
Hej!
Jag och min blivande man ska åka på bröllopsresa till Toscana. Han har varit mycket i Italien och kan en hel del italienska och vi båda två gillar kulturen, vinet och maten (vem gör inte det?!) Jag har också varit där men ingen av oss har varit mycket i Toscana.

Vi åker kring 27 juni då vi båda får ledigt och vill vara borta i ca 2 veckor. Då bröllopet ju lätt drar iväg i kostnader har vi inte jättestor budget men är egentligen inga lyxlirare heller.

Nu vill jag gärna ha hjälp! Vår första plan var att hyra en bil, åka runt och "ta det som det kommer" men vi är fundersamma över ifall det kanske är bättre/billigare att försöka hitta en fast resa till en destination och i så fall göra dagsutflykter. Det första alternativet lockar ändå mest, hmm...

Vår plan: Flyga till Florens, bo en natt där för att landa. Hyra en bil och åka runt till några ställen och ta sovplatser där vi kan få. Vingårdar, agriturismos, B&B.

Tar jättegärna emot tips på ALLT som kan vara värt för oss att tänka på, platser vi måste besöka, tips på hotell, vingårdar etc. Hur långt kan vi räkna med att åka? Och hur måste platser/städer? Skulle vara trevligt att nå kusten en visit. Och till det praktiska: vart har de bästa flygpriserna och biluthyrning?

Toscana-experter, bomba mig med idéer, rekommendationer och tips!
Tack på förhand :)
Av Asok
30 jan. 2018 13:16
Jag skulle nog rekommendera att antingen lägga en resplan och boka boende innan eller bestämma 1 ställe att bo på och göra dagsutflykter. Det är i semestertider och Toscana är populärt så kan ev. vara svårt att hitta nånstans att bo och jag tycker inte det är kul att lägga tid på att leta boende.

Vi flög till Bologna o hyrde bil när vi var i Toscana. Bra tider och priser. Bodde också första natten i Florens. Se upp för vilka gator ni kör in på när ni kommer dit med tanke på deras trafikregler och vilka bilar som får köra när. Kan bli dyrt.

Vi bilade ner till Monte San Savino där vi hyrde hus och gjorde dagsutflykter till Sienna, San Gigmnano, Arezzo och Rom under en veckas tid. Inga långa avstånd tycker jag och fanns hur många små mysiga byar som helst.
30 jan. 2018 20:56
Försök att skaffa boken "Till bords i Toscana" av L Forbes. Där får du så mycket info och inspiration av din resa. är själv på väg dit och vill följa i dess fotspår. Som föregående, stanna gärna på ett ställe och gör lite dagsutflykter ex på cykel.
Annars bara njt av god dryck och mat
Jens
Av Erika_n
31 jan. 2018 07:42
Tack snälla för tipsen! Känner mig klokare :)

Någon som hyrt boende via AirBnB en längre period?
31 jan. 2018 21:00
Citerat från Erika_n:
Tack snälla för tipsen! Känner mig klokare :)

Någon som hyrt boende via AirBnB en längre period?
Hej.
Jag hyr alltid boende genom Airbnb, har funkat skitbra. Nyss hemkommen från Mexico där jag bodde i en liten lägenhet i 3,5 vecka. Min bästa semester hittils :)